Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3475
Noen som spiller Go her?

Har sett noen dokumentarer i det siste, både om spillet og AlphaGo
AI programmet som slo Verdensmesteren i Go.

Når spillet blir beskrevet så er det liksom ikke måte på hvor fantastisk det er, nesten gudommelig i sin kompleksitet.
Det mest krevende spillet å mestre og noe av det vanskeligste du kan bryne hjernen på. Stemmer dette?

For meg ser det mere ut som på nivå med sjakk (uten sammenligning for øvrig).
Mener ikke at sjakk ikke er avansert og krevende, men syns ikke det blir beskrevet på samme måte som Go.
Kanskje med unntak av enkelte legendariske trekk og partier.
Sist endret av vindaloo; 9. november 2021 kl. 19:02.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg spiller ikke go, men har spilt noe sjakk. Det er som med mange tilsvarende spill: reglene i sjakk, go og mange andre spill er relativt lette å mestre, men strategien som kommer ut av det blir likevel fort hysterisk komplisert, og kan ha praktisk talt uendelig dybde.

For å virkelig vite om et spesifikt trekk er bra eller ikke, må man forestille seg trekket og så alle tilsvar, alle tilsvar til tilsvarene, osv.

Jeg mistenker at hvilket av spillene som "faktisk" er mer komplisert blir litt uinteressant med mindre man er matematiker. Om én ting er sikkert, er det at både sjakk og go vil gi hvem som helst mer enn nok å bryne seg på.

... men det meste av info jeg ser tyder på at Go er drastisk mer komplisert enn sjakk i teorien, kanskje på grunn av et brett som er godt over 5 ganger så stort. Men man må også tenke på hvor mange muligheter som er verdt å vurdere i utgangspunktet.
Sist endret av robhol; 10. november 2021 kl. 00:02.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk for innspill robhol.

Det der med sjakk. Det er jo hele tiden snakk hvor ekstremt mange varianter av trek som er mulige,
men samtidig, når man hører profesjonelle sjakkspillere kommentere spill, så reduseres jo tydeligvis de faktiske
spillbare trekkene betraktelig. Nærmest til et antall der kommentatoren kan forutse utfallet basert på tidligere spill.

I tillegg så er jo, i hvert fall åpninger samt sluttspill, ofte etter bestemte oppskrifter.
Sist endret av vindaloo; 10. november 2021 kl. 00:15.
Det er som regel best(lettest/tryggest) å forholde seg til kjente åpninger i sjakk. Alikevel så får man ofte "nye" posisjoner relativt tidlig på toppnivå. Gjerne etter trekk 15-30.
Med "Nye" posisjoner så mener de posisjoner som ikke er blitt spillt av folk på toppnivå, gjerne IM/GM og oppover.