Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5424
Hei,

Jeg har en krets jeg er usikker på.
Kretsen er vedlagt som ett bilde.


Spørsmålet lyder som følger: "Inngangen Enable får verdien 1. Hva er verdien på utgangene etter 6 klokkesykluser."
Jeg tenker da at sannhetstabellen i teorien vil se slik ut:


Problemet med denne telleren er jo at den vil fortsette "der den slapp". Så første gang man starter opp kretsen vet man jo ikke hvor den vil begynne da alle utgangene vil være udefinert. Altså man må ta en antagelse på hvor tellingen begynner. Min antagelse er da at alle utgangene er 0000 og etter 6 klokkesykluser er utgangene: 0110.

Noen som har noen formeninger her? Er dette riktig tankegang?
Håper jeg satt dette i riktig avdeling.
Sist endret av PS3HACKER; 29. juni 2021 kl. 12:28.
Hvis dette er type skoleoppgave, så er det en fordel at du skriver skriver at du forutsetter startverdi "0000", så har du iallefall dekket over muligheten for denne fellen.

Ellers er jo dette kun en vanlig teller med mulighet til å starte på noe annet enn null etter å ha passert 1111.
Trådstarter
Denne vil vel aldri passere 1111? Den blir jo satt til 0, når den får 1010 slik jeg ser det.

Er en skoleoppgave ja, hvor det eneste som stod var: "Inngangen Enable får verdien 1. Hva er verdien på utgangene etter 6 klokkesykluser."
Da er vi begge enig i at det er en dårlig oppgave, som en sånn sett ikke kan vite hva utgangene blir da man ikke vet hvor den starter.
Har aldri støtt på en elektronikk-oppgave som forutsetter at man starter på noe annet enn 0, uten at det gis nøye informasjon på forhånd. Ved skole-oppgaver, anta om ikke annet er nevnt, at kretsen har vært av inntil du begynner med den.