Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224961
Jeg kommer til å ta vaksinen, jeg ivrer ikke, men jeg ønsker å beholde luktesansen.
Ja, jeg tok vaksinen i forrige uke. Fikk press fra arbeidsgiver på å ta den pga jobb. Tenker at det går bra, som med alle andre vaksiner. Har ikke opplevd noen bivirkninger, kun litt øm den første kvelden om jeg trykket på innstikkstedet. Jeg mener at vi alle bør ta vaksinen, med mindre det er en veldig god grunn for å ikke gjøre det. Jeg ønsker at dette viruset blir slått ned på lik linje med svartedauden, kopper, polio og all dritt som tar livet av fine folk. Da må alle gjøre sitt og ta den hersens vaksinen, så kan kanskje samfunnet bli normalt igjen. Ja, jeg har lest all slags skremselspropaganda om denne vaksinen, jeg tror at en bitteliten andel av de som tar den vil oppleve ME, autoimmune sykdommer, eller andre kjedelige bivirkninger. Så får man ha troen og tenke at det skjer ikke meg, som man gjør her gang man setter seg i bilen og kjører til jobb. Går nok bra.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
jeg tror at en bitteliten andel av de som tar den vil oppleve ME, autoimmune sykdommer, eller andre kjedelige bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror sjansen for sånne bivirkninger er større ved å få viruset enn ved å få vaksinen, siden en del får en helsikes immunreaksjon av koronaviruset. Og uten massevaksinering så får alle viruset, det er bare et tidsspørsmål.
Er det så farlig om alle får viruset da ? Har da vært gjennom verre før..
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er det så farlig om alle får viruset da ? Har da vært gjennom verre før..
Vis hele sitatet...
Det er ikke så veldig risikabelt for de fleste av oss nei, men det er mye mer risikabelt enn vaksinen.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er det så farlig om alle får viruset da ? Har da vært gjennom verre før..
Vis hele sitatet...
Ja, om du tenker på svartedauen, spanskesyken etc er det jo på papiret mye værre. Men, da hadde vi ikke moderne medisin.. Og argumentet ditt er litt svakt.

Hvorfor skal vi gidde å bry oss om noe i det hele tatt? Alt var jo mye værre før..? Hvorfor skal vi utvikle oss? Vi er jo mye smartere nå enn før..

Ser du hvor jeg vil?
Greit nok at denne sykdommen ikke er farlig for deg.. Men hva med bestemora di? Kompisen din med diabetes eller astma?
Tror du han eller bestemora di er hypp på å muligens bli alvorlig syk, eller daue pga du mener vi har hatt det værre før? rull inn..

Du må tenke lengre enn egen helse her. Selv om det kanskje er vanskelig for enkelte. Tipper noen her også er enig med alle "akademikerne" i Trump-leiren. Som mener vaksinen endrer dna strukturen for og kontrollere massene enklere svada!

Hadde vi hatt den type teknologi så er det vel like greit å implimentere dette i en allerede eksisterende vaksine vel??

Jeg skal ta vaksinen når det blir min tur. Vil gjerne beholde lukt og smakssans da mat, god vin, munch og alt det der er inntakt til jeg forlater Tellus. Jeg er ikke redd for at jeg skal bli alvorlig syk, men ser du litt på erfaringen til helt friske, relativt unge og ressurssterke mennesker er det en del av de som opplever tap av lukt/smak. Det er rapportert ME lignende tilstander hos noen, lungeforandringer etc.. De synes kanskje ikke så godt i alle kriseoverskrifter, men de er der uten tvil.

Nei, du får gjørra som du vil. Men jeg skal ta mitt sammfunnsansvar ivertfall, selv om jeg er ung, frisk og ellers i god form.
Sist endret av Heimdall-; 20. januar 2021 kl. 11:48.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er det så farlig om alle får viruset da ? Har da vært gjennom verre før..
Vis hele sitatet...
I tillegg til det *pi sier, så må man huske på at det er andre implikasjoner enn at akkurat du eller noen av dine nære blir syke. Dersom alle skulle fått viruset (uten vaksine) måtte vi enten levd mye lenger med strenge koronatiltak for å flate ut kurven, eller akseptere at sykehus blir overbelastet, og at dødeligheten ville gått opp. Og ikke bare for koronapasienter, men også for enhver som trenger akutt helsehjelp. Kjipt å havne i trafikkulykke når intensivavdelingen er overfylt med koronapasienter.

Vaksinen er eneste fornuftige veien ut av denne situasjonen. Jeg gleder meg til jeg kan få den, men jeg gleder meg enda mer til familiemedlemmer i risikogruppa kan få den.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er det så farlig om alle får viruset da ? Har da vært gjennom verre før..
Vis hele sitatet...
En ting er å få corona, men friske folk kan få langtidsplager av det som utmattelse, dårlig pust, svimmelhet lenge etter de er friske fra corona.
Når det er sagt kommer ikke jeg til å ta den. Min tillitt og forhold til helsevesenet er ikke bra fra før og skal jeg ta den vaksina (paranoid som jeg er) kommer jeg til å havne utfor med psyken så det synger etter.
Sist endret av NokErNok; 20. januar 2021 kl. 12:39.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
En ting er å få corona, men friske folk kan få langtidsplager av det som utmattelse, dårlig pust, svimmelhet lenge etter de er friske fra corona.
Når det er sagt kommer ikke jeg til å ta den. Min tillitt og forhold til helsevesenet er ikke bra fra før og skal jeg ta den vaksina (paranoid som jeg er) kommer jeg til å havne utfor med psyken så det synger etter.
Vis hele sitatet...
You had us in the first half, not gonna lie....
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Når det er sagt kommer ikke jeg til å ta den. Min tillitt og forhold til helsevesenet er ikke bra fra før og skal jeg ta den vaksina (paranoid som jeg er) kommer jeg til å havne utfor med psyken så det synger etter.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil da helsevesenparanoiaen din takle en potiensiell innleggelse på akutten, langtidsopphold for videre behandling og oppfølging i etterkant?
Sist endret av Myoxocephalus; 20. januar 2021 kl. 13:11.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan vil da helsevesenparanoiaen din takle en potiensiell innleggelse på akutte, langtidsopphold for videre behandling og oppfølging i etterkant?
Vis hele sitatet...
Den tid den sorg.
Ser det er mange som bruker argumentet at vi må ta vaksinen for å få tilbake friheten. Da må man huske på at det er ikke viruset som har stengt ned landet, men myndighetene. Jeg kan med sikkerhet tale for flere som bor i utkant-Norge, og her har smitten vert lav (les, tilnærmet 0 sett bort fra importert arbeidersmitte), men vi har likevel hatt tilnærmet samme restriksjoner på idrett, uteliv mm. Dette overtrampet (etter min mening), har skadet lokalsamfunnet uendelig mer enn covid har gjort...
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den tid den sorg.
Vis hele sitatet...
Sykdommer smitter. Helsesamme tilstander gjør ikke det. Det er formodentlig derfor det kalles sunn fornuft.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Ser det er mange som bruker argumentet at vi må ta vaksinen for å få tilbake friheten. Da må man huske på at det er ikke viruset som har stengt ned landet, men myndighetene. Jeg kan med sikkerhet tale for flere som bor i utkant-Norge, og her har smitten vert lav (les, tilnærmet 0 sett bort fra importert arbeidersmitte), men vi har likevel hatt tilnærmet samme restriksjoner på idrett, uteliv mm. Dette overtrampet (etter min mening), har skadet lokalsamfunnet uendelig mer enn covid har gjort...
Vis hele sitatet...
Enig!

Jeg syns Norge burde bli åpnet for fullt, når alle i risikogruppene er vaksinert.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Enig!

Jeg syns Norge burde bli åpnet for fullt, når alle i risikogruppene er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Det burde være den logiske konklusjonen, men mistenker at JernErna og de andre nissene i regjeringen har fått smaken av makt, slik at vi blir sittende med videre restriksjoner, også etter at de som er i faresonen har fått vaksinedoseringen sin. Ser jo at de har forhørt seg om portforbud, et latterlig overtramp som bare har blitt benyttet under okkupasjon i krigstid... Man kan jo begynne å lure på hva som egentlig foregår
Sist endret av FreakyJohn; 20. januar 2021 kl. 13:46.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
mistenker at JernErna og de andre nissene i regjeringen har fått smaken av makt, slik at vi blir sittende med videre restriksjoner
Vis hele sitatet...
Tror du Erna sitter inne med et eller annet brennende ønske om å holde hele befolkningen i isolasjon? Er bare nysgjerrig på resonnementet her.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Ser det er mange som bruker argumentet at vi må ta vaksinen for å få tilbake friheten. Da må man huske på at det er ikke viruset som har stengt ned landet, men myndighetene. Jeg kan med sikkerhet tale for flere som bor i utkant-Norge, og her har smitten vert lav (les, tilnærmet 0 sett bort fra importert arbeidersmitte), men vi har likevel hatt tilnærmet samme restriksjoner på idrett, uteliv mm. Dette overtrampet (etter min mening), har skadet lokalsamfunnet uendelig mer enn covid har gjort...
Vis hele sitatet...
Jeg er tildels enig i at en del av tiltakene har vært for udifferensiert. Jeg er enig i at kostnadene ved å stenge ned har vært underkommunisert og trolig undervurdert, da særlig de kostnadene som ikke måles i kroner og øre. Jeg er også enig i at regjeringen har forsøkt å skaffe seg myndighet som jeg ikke synes de skal ha, da de prøvde å hasteinnføre ekstra lovverk i tillegg til det de allerede har av smittelov og beredskapslov. Det var ugreit og udemokratisk, og ble også stoppet av et samlet jusmiljø som reagerte.

Jeg tror imidlertid ikke noe av dette skyldes maktkåthet og ønske om å styre med jernhånd. Jeg tror det handler om at man blir litt enøyd når man jobber så intenst med noe, og at man lett glemmer å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er jo vanlige mennesker vi snakker om her. Da er det vår alles, og ikke minst medias, oppgave å tenke disse tankene og ytre dem.
Sist endret av *pi; 20. januar 2021 kl. 14:35.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sykdommer smitter. Helsesamme tilstander gjør ikke det. Det er formodentlig derfor det kalles sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Kort forklart fra mitt ståsted, et sykehusopphold takler jeg, men jeg har selv erfart hvordan helsevesenet holder tilbake kritisk info om meg selv bl.a og har derfor vanskelig å tro på at vi vet "alt" eller det vi trenger å vite om vaksinen.
Jeg har kanskje vært uheldig med møtene mine i helsevesenet men min mistillit til dem er der for en grunn uten at jeg skal gå nærmere inn på den nå.
Selv om du tar vaksina kan du fortsatt videreføre smitte, men du blir ikke dårlig selv.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den tid den sorg.
Vis hele sitatet...
Den tid andres sorg. Du kan jo ende opp med å smitte mange andre uten at du vet det selv. Men bare det går bra med deg så er det ingen fare ikke sant?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Den tid andres sorg. Du kan jo ende opp med å smitte mange andre uten at du vet det selv. Men bare det går bra med deg så er det ingen fare ikke sant?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke så mye om andre mennesker annet enn familie å nære venner.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Selv om du tar vaksina kan du fortsatt videreføre smitte, men du blir ikke dårlig selv.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at undersøkelsene vaksinen har gått gjennom har målt sykdom og ikke smitteevne. Det betyr ikke at vi ikke har noe kunnskap om det. Alt vi vet om immunologi tyder på at koronavaksine vil være et godt verktøy for å stanse smitte.

En vaksine gjør at du raskt får på plass en immunrespons i møte ved viruset, og det vil begrense både mengden virus og hvor lenge det finnes i kroppen. Det gjør deg nødvendigvis mindre smittsom. De aller fleste vaksiner er veldig effektive på å hindre videresmitte, selv om det sjelden eller aldri blokkerer hundre prosent. Det trenger heller ikke blokkeres hundre prosent for å dø ut i lengden.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det stemmer at undersøkelsene vaksinen har gått gjennom har målt sykdom og ikke smitteevne. Det betyr ikke at vi ikke har noe kunnskap om det. Alt vi vet om immunologi tyder på at koronavaksine vil være et godt verktøy for å stanse smitte.

En vaksine gjør at du raskt får på plass en immunrespons i møte ved viruset, og det vil begrense både mengden virus og hvor lenge det finnes i kroppen. Det gjør deg nødvendigvis mindre smittsom. De aller fleste vaksiner er veldig effektive på å hindre videresmitte, selv om det sjelden eller aldri blokkerer hundre prosent. Det trenger heller ikke blokkeres hundre prosent for å dø ut i lengden.
Vis hele sitatet...
Men om man som vaskinert har vært i kontakt med en annen som er smittet og kanskje fått smitten på klær å kropp generelt vill jo dette kunne videreføres også selv om den ikke trenger eller påvirker den som er vaksinert.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke så mye om andre mennesker annet enn familie å nære venner.
Vis hele sitatet...
Pluss 10 poeng for ærlighet. Likevel minus noen hundre for å faktisk velge å gjøre noe egoistisk og douchy.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men om man som vaskinert har vært i kontakt med en annen som er smittet og kanskje fått smitten på klær å kropp generelt vill jo dette kunne videreføres også selv om den ikke trenger eller påvirker den som er vaksinert.
Vis hele sitatet...
Dråpesmitte er den viktigste smittemåten, etter det jeg har forstått. Så har man direkte kontakt, der en syk person tar deg i hånden f eks. Til sist har man indirekte kontakt, der en syk person tar på f eks dørhåndtaket og du tar på det etterpå. Det er mange færre som blir smittet av indirekte kontakt enn av dråpesmitte.

Det du snakker om blir vel som en indirekte kontakt, der tingen som blir tatt på er en vaksinert person og ikke et dørhåndtak. Eventuelt at syk person tar på dørhåndtak, vaksinert person tar på samme dørhåndtak og så på et nytt dørhåndtak, frisk person tar på det nye dørhåndtaket. Da snakker vi ganske langt og kronglete smittevei.

Men nei, det er ingen vaksiner som garanterer at du ikke sprer smitte på den måten, og det er også teoretisk mulig å ha nok virus i seg til å smitte noen direkte før det vaksinerte immunforsvaret får slått det ned. Dette er ikke spesielt for koronavaksine, likevel kan vaksiner utrydde sykdommer. Det er fordi smittetallet ikke trenger å være null, det må bare være lavt nok til at viruset ikke klarer å fortsette epidemiturneen sin.

Sitat av robhol Vis innlegg
Pluss 10 poeng for ærlighet. Likevel minus noen hundre for å faktisk velge å gjøre noe egoistisk og douchy.
Vis hele sitatet...
Enig, men jeg liker det tusen ganger bedre enn folk som prøver å rasjonalisere bort valgene sine.
Sist endret av *pi; 20. januar 2021 kl. 16:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig, men jeg liker det tusen ganger bedre enn folk som prøver å rasjonalisere bort valgene sine.
Vis hele sitatet...
Ja, rasjonaliseringer er bare ugh. På den annen side avslører han en gjennomgripende mangel på rasjonalitet: Emosjonell tilknytning til andre mennesker er relevant fordi det føles relevant, men for folk man ikke kjenner? Der må man til og resonnere litt for å komme frem til at også deres lidelse er relevant. Det har han ikke gjort, og det vil han ikke gjøre. Og det samme mønsteret avsløres i hvordan han forholder seg til helsevesenet generelt: Vaksine er her og nå og skummelt, men langt mer omfattende og inngripende interraksjoner i form av potensielle innleggelser og slikt? Da må vi se litt objektivt på tall og risiko og til det er bare svaret mañana.

Sett i en litt større kontekst er dette et mønster som preger alle fasetter av coronadebatten. Det provoserer meg litt at folks ubegrunnede føleri skal være såpass toneangivende. Spesielt siden man implisitt signaliserer at rasjonelle argumenter som kategori ikke aksepteres.
Sitat av robhol Vis innlegg
Pluss 10 poeng for ærlighet. Likevel minus noen hundre for å faktisk velge å gjøre noe egoistisk og douchy.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig, men jeg liker det tusen ganger bedre enn folk som prøver å rasjonalisere bort valgene sine.
Vis hele sitatet...
Desverre har vi bare mulighet til å være flinke selv. Vi kan gjerne hate på andre for deres egoistiske valg, men man kommer ingen vei med det.

Jeg var sånn tidligere at jeg kunne ikke brydd meg mindre om en i nordnorge får en infeksjon og dør. Jeg bryr meg ikke så mye nå heller, med unntak om at det er en bitte liten sannsynlighet for om at hvis jeg hadde blitt smittet så kunne den i både teori og praksis blitt spredd opp til nordnorge.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, rasjonaliseringer er bare ugh. På den annen side avslører han en gjennomgripende mangel på rasjonalitet: Emosjonell tilknytning til andre mennesker er relevant fordi det føles relevant, men for folk man ikke kjenner? Der må man til og resonnere litt for å komme frem til at også deres lidelse er relevant. Det har han ikke gjort, og det vil han ikke gjøre. Og det samme mønsteret avsløres i hvordan han forholder seg til helsevesenet generelt: Vaksine er her og nå og skummelt, men langt mer omfattende og inngripende interraksjoner i form av potensielle innleggelser og slikt? Da må vi se litt objektivt på tall og risiko og til det er bare svaret mañana.

Sett i en litt større kontekst er dette et mønster som preger alle fasetter av coronadebatten. Det provoserer meg litt at folks ubegrunnede føleri skal være såpass toneangivende. Spesielt siden man implisitt signaliserer at rasjonelle argumenter som kategori ikke aksepteres.
Vis hele sitatet...
Det kjennetegner igrunn mange debatter, og ja, det er ugh.

Men rasjonaliseringer rundt dette må nødvendigvis ha ett eller annet verdisyn i bunn. Er det viktig for deg om folk du ikke kjenner dør? Hvis du, på ordentlig og ekte, med følelser og intellekt, driter i totalt i andres lidelse, så må resonnementet ditt ta utgangspunkt i hva som er best for deg. Der kan man faktisk si at det tryggeste er å ikke ta vaksinen, men satse på at mange nok andre gjør det til at du er beskyttet. Det er det rasjonelle valget da. Det er derimot ikke så rasjonelt å spre vaksineskepsisen sin, man vil jo at alle disse fremnede man driter i skal ta den. Pilleknaskern burde tale varmt om vaksinen her i tråden, og så snike seg unna selv. Det er mitt objektive råd til deg, Pilkeknaskern.

Og Superspurv: Jeg hater faktisk ingen. Jeg hater ialle fall ikke PÅ noen, det er jeg minst ti år for gammel til. Men jeg hater den mangelen på respekt for kunnskap som forsøpler alt av kultur og politikk for tiden. Jeg hater det fordi det ødelegger samfunnet. Jeg tror kanskje det er vår største trussel.
Sitat av robhol Vis innlegg
Pluss 10 poeng for ærlighet. Likevel minus noen hundre for å faktisk velge å gjøre noe egoistisk og douchy.
Vis hele sitatet...
Det at jeg velger å ikke ta vaksine må du gjerne kalle egoistisk osv, men per dags dato kjenner jeg ingen som har vært smitta av corona og jeg er nøye med håndvask å bruk av munnbind, oppsøker ikke folkemengder.
Jeg gjør det jeg kan for å ikke spre smitte, selv om jeg bryr meg pent lite om andre folk ønsker jeg heller ingen noe unødvendig vondt, men ikke på bekostning av at jeg må ta vaksina å stresse for dens bivirkninger.
FHI eller NHI (eller hva det heter) hadde jo innrømt å holdt tilbake informasjon ifb med svineinfluensavaksina som folk fikk ME eller hva det nå heter. Igjen, dette leste jeg i avisa for litt sia så det kan man ta med ei klype salt.

Det er jo eldre som har dødd etter å fått vaksina. Disse hadde sikkert ikke lenge igjen uansett, kanskje er det heller ikke vaksina som gjorde det, men OM det er vaksina så skulle ikke disse folkene vært vaksinert noe som kanskje kan tyde på at vi ikke vet alle bivirkningene med den.

Det er lagt mange penger i covid vaksina noe som har gjort at vi har fått den ganske rask, noe som ikke trenger være bra og legemiddelindustrien har iallfall jeg inntrykk av er kynisk.

Kan legge til at jeg ikke er ute etter å spre anti-vaksine propaganda, min far skal ta den og han er i risikosonen. Har aldri prøvd å snakke bort at han ikke skal ta, å det gjør jeg heller ikke til andre.
Jeg velger å ikke ta den, jeg stoler rett å slett ikke på at vi vet alt om den. Rasjonelt eller ikke? Bryr meg ikke :P
Jeg har rett til å bestemme hva jeg skal sprøyte i min egen kropp.
Sist endret av NokErNok; 20. januar 2021 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hele vaksineløpet har jo mer eller mindre hvert det som kanskje kan kalles 2000`årets race for å komme først til månen, Russland mot vesten åseff russlands allierte med i spinninga.
Mye løgner å masse dobbeltprat, fack forskerne sier jo den dag i dag at de ikke vet senvirnkningene hos mennesker på stoffer som ble laget på 20-30-40-50-60+ tallene, hvordan kan de da være så jævla sikkre på dette som ble utvikklet på under to år, å ikke engang hatt 3 års farts tid?.
Skjønner hvor dere kommer fra, jeg er IKKE vaksinemotstander, men fack dere alle som kjører på med passiv følelsesmessige angrep å passivaggrisivitet mot dem som reserverer seg! Skam dere sier jeg da! Olakari Nordmann å Janteloven med bygdedyrene som følger.
Jeg bor alene, bruker munnbind, håndsprit når jeg er ute, butikken er stortsett den plassen jeg er på 1-2 ganger i uka, resten av tia sitter jeg inne!
Sist endret av Eyeamare; 20. januar 2021 kl. 17:11.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Hele vaksineløpet har jo mer eller mindre hvert det som kanskje kan kalles 2000`årets race for å komme først til månen, Russland mot vesten åseff russlands allierte med i spinninga.
Mye løgner å masse dobbeltprat, fack forskerne sier jo den dag i dag at de ikke vet senvirnkningene hos mennesker på stoffer som ble laget på 20-30-40-50-60+ tallene, hvordan kan de da være så jævla sikkre på dette som ble utvikklet på under to år, å ikke engang hatt 3 års farts tid?.
Skjønner hvor dere kommer fra, jeg er IKKE vaksinemotstander, men fack dere alle som kjører på med passiv følelsesmessige angrep å passivaggrisivitet mot dem som reserverer seg! Skam dere sier jeg da! Olakari Nordmann å Janteloven med bygdedyrene som følger.
Jeg bor alene, bruker munnbind, håndsprit når jeg er ute, butikken er stortsett den plassen jeg er på 1-2 ganger i uka, resten av tia sitter jeg inne!
Vis hele sitatet...
Den vaksina som er laga nå er jo laga ved hjelp av mekanismen til andre vaksiner som er godt testa, men såklart ikke helt det samme. Derfor skal den jo i utgangspunktet være trygg, men den har tross alt ikke blitt utprøvd over lengre tid for å se om det er bivirkninger som kommer senere osv så man vet aldri.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den vaksina som er laga nå er jo laga ved hjelp av mekanismen til andre vaksiner som er godt testa, men såklart ikke helt det samme. Derfor skal den jo i utgangspunktet være trygg, men den har tross alt ikke blitt utprøvd over lengre tid for å se om det er bivirkninger som kommer senere osv så man vet aldri.
Vis hele sitatet...
Ja må gjerne gjenta det jeg sier med dine ord, er tross alt samma sak.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Hele vaksineløpet har jo mer eller mindre hvert det som kanskje kan kalles 2000`årets race for å komme først til månen, Russland mot vesten åseff russlands allierte med i spinninga.
Vis hele sitatet...
Nå overforenkler du. Klart det er prestisje knytta til det, men månelandinga var hovedsaklig et nasjonalt anliggende for USA og Sovjet. Vaksineutviklinga foretas av private aktører. Videre er motivasjonen for vaksineringa primært å få pandemien under kontroll (og sikkert også tjene et lass med penger) ikke vise at man kan nuke hverandre. Sammenligninga er derfor ikke særlig god. Forøvrig vil jeg bemerke at amerikanerne faktisk landa på månen og kom seg trygt tilbake igjen, og uavhengig av hvilke underliggende motivasjoner de måtte ha hatt er dette en av menneskehetens største bragder.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Mye løgner å masse dobbeltprat,
Vis hele sitatet...
Konkretiser.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
fack forskerne sier jo den dag i dag at de ikke vet senvirnkningene hos mennesker på stoffer som ble laget på 20-30-40-50-60+ tallene, hvordan kan de da være så jævla sikkre på dette som ble utvikklet på under to år, å ikke engang hatt 3 års farts tid?.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt behørig besvart, gjentatte ganger. Hva er vitsen med å skrive side opp og side ned med forklaringer når de hverken blir lest eller forstått?

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Skjønner hvor dere kommer fra, jeg er IKKE vaksinemotstander, men fack dere alle som kjører på med passiv følelsesmessige angrep å passivaggrisivitet mot dem som reserverer seg! Skam dere sier jeg da!
Vis hele sitatet...
Paradoksalt nok har flere av oss nettopp argumentert for en mer rasjonell og mindre følelsesstyrt tilnærming til vaksineringa. Hvis du ikke liker emosjonell argumentasjon burde du jo virkelig karnøfle de som sier de elegant driter i all statistikk og bare svarer "vil ikke".

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Olakari Nordmann å Janteloven med bygdedyrene som følger.
Vis hele sitatet...
Økseskaft.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Jeg bor alene, bruker munnbind, håndsprit når jeg er ute, butikken er stortsett den plassen jeg er på 1-2 ganger i uka, resten av tia sitter jeg inne!
Vis hele sitatet...
OK. Det skader sikkert ikke å gå en tur i ny og ne, bare så det er sagt.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. april 2021 kl. 00:41.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Ja må gjerne gjenta det jeg sier med dine ord, er tross alt samma sak.
Vis hele sitatet...
Det var egentlig meninga å svare på det du sa om at den ikke er utpøvd, ikke så lenge som 3 år engang, men den er bygd på sammen måte som tidligere godt utpøvd vaksine og det er derfor de sier den er trygg nettopp pga tidligere vaksiner er bygd på samme prinsipp og er godt utprøvd.
Det som var poenget mitt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Niks.
Som nevnt tidligere i tråden så virker det hele svært forhastet og bærer preg av prestisjejag på flere plan.
Utenrikspolitisk såvel som en snarvei til Nobelpris - samtidig som corona-restriksjonene begynner å ligne en farse jo lengre ut i pandemien vi kommer.

Jeg stapper ganske enkelt ikke i meg dette grapset før bevæpnede tjenestemenn har svinebundet meg og jeg ikke har noe valg.
Vis hele sitatet...
Trekker dette tåpelige fjaset tilbake.

Regner med at jeg hadde en dårlig dag og så en mulighet til å oppføre meg som en stridig drittunge bare for å være vanskelig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Så du mener det IKKE er nasjonalt annliggende å komme med den første vaksinen på planeten?
Vis hele sitatet...
Nasjonalt anliggende er det ikke, som tidligere nevnt er det private firmaer som har utviklet vaksinen. Man vet jo at mange politikere har aksjer i slike selskap, vi så jo også hvordan diverse politikere drev med innsidehandel i starten av koronaepedemien.
Her er det nok bare gamle kjedelige grådigheten som viser seg, ikke noe større internasjonal konspirasjon.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nasjonalt anliggende er det ikke, som tidligere nevnt er det private firmaer som har utviklet vaksinen. Man vet jo at mange politikere har aksjer i slike selskap, vi så jo også hvordan diverse politikere drev med innsidehandel i starten av koronaepedemien.
Her er det nok bare gamle kjedelige grådigheten som viser seg, ikke noe større internasjonal konspirasjon.
Vis hele sitatet...
Ser hvor du kommer fra standsmessig, men uansett når det er grådighet å posisjonering ute å går, så mister jo alt troverdigheten sin?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Ser hvor du kommer fra standsmessig, men uansett når det er grådighet å posisjonering ute å går, så mister jo alt troverdigheten sin?
Vis hele sitatet...
Det er mye penger å tjene på en fungerende vaksine, og ingenting på en vaksine som ikke funker. I grådighetens navn så er det jo best at vaksinen fungerer og er sikker?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Skjønner hvor dere kommer fra, jeg er IKKE vaksinemotstander, men fack dere alle som kjører på med passiv følelsesmessige angrep å passivaggrisivitet mot dem som reserverer seg! Skam dere sier jeg da!
Vis hele sitatet...
Nei.

Vaksinemotstandere som nekter å hanskes med virkeligheten fortjener ikke at du, eller noen andre, tar dem i forsvar. De er ikke, og bør ikke være, immune mot konsekvensene av sine dårlig informerte meninger, eller å spy dem ut i tide og utide. Det er en fordel at de ikke blir stående uimotsagt, for å sørge for at færrest mulig blir utsatt for mentaldiaréen de kommer med på bekostning av hele menneskeheten.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Olakari Nordmann å Janteloven med bygdedyrene som følger.
Vis hele sitatet...
Morsomt når man først klager på passiv-aggressivitet og følelsesmessige angrep, og så serverer opp dette. Jeg regner i hvert fall med at det var "angrep" som var hensikten, selv om de aller færreste tar "SHEEPLE!!" særlig tungt.

Det er selvfølgelig også slik at beskyldninger om både jantelov- og flokkmentalitet er skivebom her.
Grunnen til at antivaxxere blir uglesett er ikke at de "tror de er noe", eller at de går mot strømmen per se. Grunnen er at de er idioter, som ved å gjøre idiotiske ting setter andre mennesker i fare.

For det er det som er greia: antivax er ikke bare et symptom på kunnskapsløshet og selvvalgt paranoia. Det er farlig. Folk blir syke, og ender opp med å miste livet eller pådra seg uhelbredelige skader og følgesykdommer, og alt kunne vært unngått.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei.

Vaksinemotstandere som nekter å hanskes med virkeligheten fortjener ikke at du, eller noen andre, tar dem i forsvar. De er ikke, og bør ikke være, immune mot konsekvensene av sine dårlig informerte meninger, eller å spy dem ut i tide og utide. Det er en fordel at de ikke blir stående uimotsagt, for å sørge for at færrest mulig blir utsatt for mentaldiaréen de kommer med på bekostning av hele menneskeheten.



Morsomt når man først klager på passiv-aggressivitet og følelsesmessige angrep, og så serverer opp dette. Jeg regner i hvert fall med at det var "angrep" som var hensikten, selv om de aller færreste tar "SHEEPLE!!" særlig tungt.

Det er selvfølgelig også slik at beskyldninger om både jantelov- og flokkmentalitet er skivebom her.
Grunnen til at antivaxxere blir uglesett er ikke at de "tror de er noe", eller at de går mot strømmen per se. Grunnen er at de er idioter, som ved å gjøre idiotiske ting setter andre mennesker i fare.

For det er det som er greia: antivax er ikke bare et symptom på kunnskapsløshet og selvvalgt paranoia. Det er farlig. Folk blir syke, og ender opp med å miste livet eller pådra seg uhelbredelige skader og følgesykdommer, og alt kunne vært unngått.
Vis hele sitatet...
JEG er ikke noen, jeg er meg! Jeg tar mine egne valg utifra mitt liv og mitt levesett.
Jeg respekterer dine valg, kaller deg ikke for idiot under bordet, eller mellom linjene heller, men fasan jeg har lyst!
farlig farlig farlig, stortsett det man får servert i avisene om dagen. Det er lov å ha forskjellige meninger, jeg ser deg faktisk fra ditt standpunkt, men at jeg ikke gjør som deg gjør meg da faan ikke til skurk?!

Har desverre ikke ork til å lese alle 6 sidene, men blar man gjennom tråden, så er det for gjort å kjenne på at her er det vaksine ellers er du dust/idiot/lavmål/intet værdt nesten..

Det neste man forventer å høre snart er jo nesten at man er oxygen tyv.

logger av å setter alkolås på hele greia, sorry til crew som har hatt strev å sorry til dere andre på andre sia, men fader stå for det når dere først skal holde på med Shame`ing.
Sist endret av Eyeamare; 21. januar 2021 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vaksinen kan hindre den som blir vaksinert fra å bli syk men ikke fra å spre det videre eller beskytte mot Sars-cov mutasjon slik jeg forstår det.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Vaksinen kan hindre den som blir vaksinert fra å bli syk men ikke fra å spre det videre eller beskytte mot Sars-cov mutasjon slik jeg forstår det.
Vis hele sitatet...
Det er vell en mulighet for at den ene norske vaksina som er under utvikling kan gi beskyttelse mot fremtidige mutasjoner.
In an interview last month with NBC’s Lester Holt, Pfizer CEO Albert Bourla acknowledged he didn’t know if the BNT162b2 vaccine would prevent the spread of the SARS-CoV-2 virus. “I think this is something that needs to be examined. We are not certain about that right now with what we know,” Bourla said.

Bourla’s comments were echoed by Moderna’s chief medical officer, Tal Zaks, MD. In an interview with Axios on Nov. 23, Dr. Zaks noted, “When we start the deployment of [the mRNA-1273] vaccine, we will not have sufficient concrete data to prove that this vaccine reduces transmission.”

“These COVID vaccines are preventing clinical disease, we don’t know if they prevent transmission [of the SARS-CoV-2 virus],” says infectious disease expert Chris Beyrer, MD of the Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health. According to vaccines expert David Diemert, MD of George Washington University, it is not known if the COVID-19 vaccines will prevent the SARS-CoV-2 virus from entering the body or leaving a vaccinated body.

Finally, the World Health Organization (WHO) is also not particularly bullish on the ability of COVID-19 vaccines to control the SARS-CoV-2 contagion. “I don’t believe we have the evidence on any of the vaccines to be confident that it’s going to prevent people from actually getting the infection and therefore being able to pass it on,” said the WHO’s chief scientist, Soumya Swaminathan, MD.

Dem som vil ta vaksine, værsågod. Så er dere trygg.

Hva for noen rolle spiller det om andre er trygge?
Sist endret av Hjelm1; 21. januar 2021 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Vaksinen kan hindre den som blir vaksinert fra å bli syk men ikke fra å spre det videre eller beskytte mot Sars-cov mutasjon slik jeg forstår det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke forsket på hvorvidt den hindrer smitte, så man kan ikke slå det fast. Alt vi vet om vaksiner til nå tilsier imidlertid at den hindrer smitte. Vi vet ikke helt nøyaktig hvor effektivt, det er ingen vaksiner som hindrer smitte 100%. Det er heller ikke nødvendig med et smittetall på 0 for å bli kvitt en epidemi.

[

Sitat av Eyeamare Vis innlegg

Har desverre ikke ork til å lese alle 6 sidene, men blar man gjennom tråden, så er det for gjort å kjenne på at her er det vaksine ellers er du dust/idiot/lavmål/intet værdt nesten..

Det neste man forventer å høre snart er jo nesten at man er oxygen tyv.
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk hadde lest de seks sidene, så hadde du sett at de fleste pro-vaksineinnleggene inneholder mye saklig informasjon, informasjon folk har tatt seg tid til å finne frem og formulere forståelig og pedagogisk etter beste evne for å hjelpe andre å ta et informert valg. Hvis det får deg til å føle at du ikke er noe verdt, så kan det sikkert ha litt med våre frustrerte spissformulueringer å gjøre, men kanskje også litt med din tendens til å bli defensiv når du får meningene dine utfordret. Du gjør selvsagt som du vil, men du går glipp av informasjon med den innstillingen. Jeg anbefaler at du leser innleggene uten krenkebriller og vurderer det som står der, og så står du helt fritt til å velge å ikke ta vaksinen likevel hvis du fortsatt er overbevist om at det er tryggest.
Sist endret av *pi; 21. januar 2021 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skal ta den vist det kommer vaksine sertifikat. Nemlig lyst og reise. Vist ikke venter eg gjerne til det har komt litt mer forskning å utvikling. Tviler på at eg blir alvorlig sjuk, den risikoen kan jeg leve med en stund til.

Ikke tolk dette feil, skal ha vaksinen men haster meg ikke.
Med mindre de kommer med ulike tiltak får vaksinerte og ikke vaksinerte, da blir det ganske kjapt.
Jeg tar den når det er "min tur". Ikke fordi jeg er så veldig redd for å bli syk selv, men fordi jeg vil prøve å redusere sansynligheten for å smitte andre. I tillegg håper jeg at stor grad av vaksinering kan føre til at samfunnet raskere kan komme tilbake til normalen.
Etse: informasjonen som er tilgjengelig nå sier meg at vaksinene som er i omløp nå ikke hindrer videre smitte.
Men det er en av tinga som produsentene er usikre på.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
JEG er ikke noen, jeg er meg! Jeg tar mine egne valg utifra mitt liv og mitt levesett.
Vis hele sitatet...
Og du diskuterer de på et åpent forum. Da kan folk ytre sine meninger om dine valg.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Jeg respekterer dine valg, kaller deg ikke for idiot under bordet, eller mellom linjene heller, men fasan jeg har lyst!
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig med å respektere dine valg? Jeg kan:
  • respektere din rett til å foreta egne valg.
  • ha respekt for det du valgte å gjøre.
Ser du forskjellen? Hvis du gjør noe jeg oppfatter som skadelig og dumt, så har jeg ikke respekt for handlingen du foretar deg, men jeg velger likevel å respektere din rett til å velge det. Jeg anerkjenner at du gjorde det i kraft av å være et selvstendig menneske. Jeg kan ikke tvinge deg til å velge noe annet, og jeg ville heller ikke forsøke på det. Men du gjør deg ikke fortjent til mer respekt fra meg ved å gjøre noe jeg anser som dumt og umoralsk.

Problemet med retorikken din er at du sauser disse to sammen: Du stiller et krav om respekt for din autonomi og bruker det som brekkstang for å kreve respekt for handlingene som følger av det.


Sitat av Eyeamare Vis innlegg
farlig farlig farlig, stortsett det man får servert i avisene om dagen.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en grunn til det?

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det er lov å ha forskjellige meninger, jeg ser deg faktisk fra ditt standpunkt, men at jeg ikke gjør som deg gjør meg da faan ikke til skurk?!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det lovlig å ha forskjellige meninger. Du får ikke politiet på nakken for å mene noe. Men som sagt: Jeg er ikke forpliktet til å like meningene dine eller å være enig. Jeg vil forøvrig bemerke at hvis det mest overbevisende argumentet for din posisjon er at det ikke er ulovlig å ha den meningen du har, så kan det være tilrådelig å revurdere litt.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har desverre ikke ork til å lese alle 6 sidene, men blar man gjennom tråden, så er det for gjort å kjenne på at her er det vaksine ellers er du dust/idiot/lavmål/intet værdt nesten..
Vis hele sitatet...
Å bevisst ignorere sidevis med argumenter og kunnskap er lavmål. Hvordan skal meningsutveksling foregå hvis den ene siden bare ignorerer alt annet enn sin egen magefølelse? Det betyr imidlertid ikke at du er lavmål. Bare at du er lat.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det neste man forventer å høre snart er jo nesten at man er oxygen tyv.
Vis hele sitatet...
Nei, som god kommunist mener jeg at lufta er for alle.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
sorry til crew som har hatt strev
Vis hele sitatet...
Det går fint.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
å sorry til dere andre på andre sia, men fader stå for det når dere først skal holde på med Shame`ing.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ta den, og jeg håper mest mulig andre tar den også slik at når sommeren kommer kan vi jage alle tullingene til utlandet slik at de får seg billig sprit og sol, og så kan vi som liker å feriere i Norge slippe overfylte veier.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Etse: informasjonen som er tilgjengelig nå sier meg at vaksinene som er i omløp nå ikke hindrer videre smitte.
Men det er en av tinga som produsentene er usikre på.
Vis hele sitatet...
Kp ved uhell. Du, jeg tror du tar feil. Jeg tror informasjonen til nå sier at smittehindring ikke er dokumentert. Det er såpass strenge krav til å påstå at noe virker, at de må uttale seg sånn at det for deg høres ut som at det sannsynligvis ikke virker.

Her siterer jeg vaksineforsker Gunnveig Grødeland ved UiO i Morgenbladet:

Vaksineutprøvningene målte om deltagerne ble syke eller ikke, og byr på lite data som dokumenterer hvilken effekt vaksinen har på smittespredning. Foreløpig er det heller ikke gjort andre kontrollerte studier som kan avgjøre saken. Men står vi dermed helt uten kunnskapsgrunnlag? Og bør vi gå ut fra at vaksinen ikke hindrer smitte? Nei, mener Grødeland.

– Det er rimelig å anta at vaksinen effektivt vil kunne redusere videresmitte, sier vaksineforskeren.

– Det er en teoretisk mulighet for at det ikke er tilfellet. Nesten ingen vaksiner klarer å blokkere viruset fullstendig. Selv om de beskytter mot sykdom, kan virus likevel komme inn i luftveiene. Til tross for dette vet vi at nesten alle vaksiner – fra polio til influensa – hindrer smitte svært effektivt. Grunnen er at vaksinene fremkaller en immunrespons som både reduserer mengden virus i luftveiene og drastisk forkorter varigheten av infeksjonen, sier Grødeland.

Enkelt sagt: Med mindre snørr og hoste vil det nødvendigvis også bli mindre smitte. Og vi vet at de godkjente koronavaksinene beskytter bra mot både mild og alvorlig sykdom.

– Selv om vi ikke har studier som direkte dokumenterer det, tyder alt det vi allerede vet om biologi og immunologi, på at disse vaksinene vil redusere videresmitte, oppsummerer Grødeland.
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 21. januar 2021 kl. 15:33.
Hei pi, ja tiden vil vise. Takk uansett for innspillet