Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1537
Hei! Jeg har en kompis som er avhengig av nesespray, dette er noe han bruker daglig. Dersom han ikke bruker dette blir han også tett i nesa. Med andre ord så må han bruke dette hele tiden for å kunne puste gjennom nesen.

Nå ønsker han å slutte med dette og han vil prøve ved først å kun bruke nesespray på det ene nesehulet en stund slik at det andre hullet som er låst etterhvert vil åpnes sakte men sikkert av seg selv. Når dette er gjort så kutter han ut nesesprayen og puster kun ut gjennom det ene hullet som har åpnet seg helt til det andre også sakte men sikkert åpner seg opp.

Spørsmålet er om dette er en god ide? Er det noen her som har vært avhengig av nesespray og som har klart å kvitte seg med avhengigheten?

All tips tas imot, takk
Det er ingen grunn til at han skal lage sin egen metode her. Man får resept på andre typer nesespray av fastlegen sin hvis man har dette problemet. Nasonex for eksempel. Så blir man gjerne anbefalt å bruke begge i en overgangsperiode, for deretter å trappe ned på vanlig nesespray.
Trådstarter
Takker for svar! Dette skal jeg si fra til han
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var selv avhengig og brukte en del flasker i uka i flere år (10 år tipper jeg). For å slutte så fikk jeg resept på to tabletter, husker ikke navnet på den ene men det var en gammeldags type allergi tablett og så fikk jeg prednisolon som tablett. Husker ikke hvor lenge jeg brukte det, men kanskje 1 mnd eller 2, ble helt kvitt avhengigheten. Prednisolonen åpnet opp omtrent samme dag som jeg begynte med den. En bieffekt med prednisolon er at man kan gå opp i vekt, en annen bieffekt er at hvis man er plaget med vondt i ryggen så kan man plutselig se at det finnes en medisin som faktisk virker knallbra, men bieffektene er så mye større enn nytten at det ikke er verdt det, men for å slutte med nesespray så er det verdt en runde.
Jeg gikk rundt å brukte nesespray i noen måneder. Brukte jeg ikke nesespray tettet det seg til helt. Fant ut at det var bare å slutte tvert! En dag eller to der man puster kun gjennom munnen så løser det seg etterhvert.

Metoden du beskriver tror jeg fungerer dårlig.
Få Nasonex fra fastlegen. Dersom dette ikke løser problemet vil du kunne bli henvist til ØNH som sannsyneligvis vil anbefale conchotomi.
Sist endret av Spelly; 29. august 2017 kl. 20:41.
Ulikt hva som fungerer for den enkelte å slutte med nesespray(xylometazolin). Kjenner ei som sluttet ved å spraye kun i det ene neseboret. Kortisonssprayer som nasonex og saltvannsprayer er den vanligste måten. Saltvannspray eller saltvannsskylling med nesehorn får man kjøpt på apoteket uten resept. Bruk saltvannet før leggetid i en periode under nedtrappingen. Spray er mer praktisk enn skylling, men skylling er mest effektivt. Dersom ingen av de nevnte metodene for å slutte i tråden hjelper kan han eventuelt be fastlegen om konsultasjon hos øre-nese-hals spesialist.
Sist endret av deucescracked; 29. august 2017 kl. 22:16.