Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3170
[COLOR="Navy"]Juvente lokker til seg ungdom[/COLOR]

Avholdsorganisasjonen Juvente er tydeligvis ikke fornøyd med at det er under 700 ungdom som støtter deres ruspolitiske agenda, der totalavhold og straff (for de som ikke ønsker eller klarer) er målet og virkemiddelet.

Nå lokker de flere til å melde seg inn med muligheten til å vinne et dyrt digitalkamera.

Juventes markedsavdeling er godt inneforstått med at budskapet deres ikke akkurat resonnerer godt med dagens unge. Så når man klikker på kampanjen for å prøve å finne ut hva Juvente egentlig står for, trekker de frem at de er «en av landets mest spennende organisasjoner», og at de arrangerer «eksklusive arrangementer med artister som Karpe Diem, Sondre Lerche, m.fl.». Man må lese til slutten av avsnittet før man innser man ved å melde seg inn sier «nei til alkohol og andre rusmidler».

Merk: Juvente gjør helt sikkert mange bra ting! Personlig er jeg veldig glad for at de arrangerer rusfrie arrangementer. Dette er viktig, fordi det er alt for få rusfrie sosiale arenaer. Det fortjener de kred for. De skal også ha klapp på skulderen for å kalle alkohol et rusmiddel.

Kilde: http://juvente.no/aktivitet/vervenet...2/konkurranse/

/Torkel Bjørnson-Langen
Artikkelen din virker vinklet både positivt og negativt. Hva maner du egentlig med denne artikkelen? Ren informasjon?

Forøvrig et veldig godt tiltak, men jeg melder meg dessverre ikke inn. Vil forbeholde meg retten til et fritt liv.
Juvente er absolutt en positiv organisasjon som gjør mye godt for både medlemmer og ikke-medlemmer. Fra innsiden kan jeg forklare hvordan organisasjonen henger sammen. Jeg er ikke lengre aktiv medlem av juvente, men var svært aktiv både på arrangement-fronten og verve-fronten, slik Juvente ønsker.

Juvente tilbyr ikke bare gode rusfrie opplevelser, men et vidt spekter av morsomme oppgaver for å styrke Juvente som organisasjon. Her stiller leder av juvente på samme nivå som nyvervede medlemmer. Her gjøres det ingen forskjell på hvilken "rang" du har i systemet, bortsett fra fordeling av arbeidsoppgavene.

Jeg lurer også på hva du egentlig ønsker med tråden? Reagerer du på metoden juvente bruker for å verve medlemmer, eller ønsker du en diskusjon om avhold/rus/organisasjonen?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hva skjer om man ruser seg som medlem av Juvente? Hvilken "straff" får man?
Jeg ruset meg som medlem av juvente. Det er en svært liberal organisasjon som gjerne gir deg en second chance, men dersom det blir kjent at du fortsetter å ruse deg, vil du enten bli bedt om å melde deg ut/forlate organisasjonen eller kastet ut av organisasjonen.

Men jeg kjenner personer som har allmenn kjent drukket alkohol åpenlyst (i juventes kjennskap), men fremdeles har fått lov til å fortsette som leder for sitt lokallag helt til hun selv tok en avgjørelse på å melde seg ut av organisasjonen.

Utfallet av at du ruser deg kan bli vidt forskjellig basert på hvem som sitter med myndigheten til å kaste deg ut av organisasjonen. Selv følte jeg meg nesten truet da det første gang ble oppdaget at jeg ruset meg som medlem, av lokallags-lederen. Andre høyere opp har tatt det med en ordentlig tone, forklart reglene/betingelsene for medlemskap av juvente og håper jeg fortsetter å følge betingelsene dersom jeg fremdeles ønsker å være med i Juvente.
kommer ikje til å melde meg inn huehue
Jeg ser nå at Juvente kjører denne kampanjen fordi de har så lave medlemstaller nå at de risikerer å ikke få støtte for 2015. Derfor har de valgt å kjøre ut en slik vervekampanje for å verve et minimum slik at de får støtte for 2015.

Dersom de ikke får støtte vil det ramme organisasjonen såpass hardt at den ikke vil kunne ha råd til å tilby ungdommene opplevelser av samme kaliber for en ussel liten 200-lapp. Det jeg frykter nå er at juvente enten vil kunne gå dukken eller at det vil bli svært dyrt for medlemmer å delta på arrangement, og derfor vil aktiviteten i organisasjonen synke betraktelig.
Var avholds og medlem av Juvente før. Det er i utgangspunktet en flott organisasjon med mange fine arrangementer og sunne aktiviteter.

Men nå sånn i etterkant når jeg selv har kommet til et punkt der jeg unner meg et hyggelig glass vin, så ser jeg at de holdningene som man fikk fra organisasjonen mot alkohol og andre rusmidler var ganske unyanserte, fordomsfulle og ikke nødvendigvis faktabaserte.

Rusmidler er ille! Hvorfor? Derfor! (og da eventuelt med medfølgende skrekkhistorier)

Men utover det var det mye moro .
. De skal også ha klapp på skulderen for å kalle alkahol for rusmiddel
Vis hele sitatet...
hvorfor ? alkahol er jo ett rusmiddel
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor ? alkahol er jo ett rusmiddel
Vis hele sitatet...
Jo, men det er skremmende mange som ikke forstår det.
For det første så trur jeg ikke at freak er plassen for og se etter avholdsfolk.. Jeg stoler på studier som for min del er bevist riktige av egene erfaringer.

Var tidligere med i juvente siden det var en god del av lokal ungdom fra hjembygda mi som var aktiv. De har tilbyr flotte opplevelser og tilbud for oppleve og være sosial med andre ungdommer uten rus.
Men jeg fikk hele greia i vranghalsen siden mange av de eldre/lederne raket ned på de som nytet alkohol på en måte som gjør meg kvalm den dag i dag.

Dette er jo over ti år siden nå, men jeg har enda litt kontakt med enkelte som er aktive enda. De er greie personer men måten de er på når det kommer til væremåten imot folk som drikker eller røyker er helt sjuk.

Eks. Jeg og noen få venner feiret bursdagen til en vennine (tidligere juvente medlem også.) nedi fjæra med bål og pils en fin august kveld i fjor. Ut ifra det blå kommer det en bil ned til kaia, ut ifra bilen kommer ho som var/er den "lederen" ifra lokal miljøet vårt. Hun så blid ut helt til hun kom så nært at hun så at vi tok oss ei kald pils. Hun forsatte med å si at hun syns synd på oss og du kunne se misnøyen i ansiktet hennes. Heldigvis hoppet hun i bilen ganske rask og forlot oss med en klein stevning i luften.

Etterpå legger bursdagsbarnet ut at det beste hun gjor var å begynne å drikke. Dette er ifra ei som ikke rørte alkohol til hun var 18 (selv var jeg ikke like hellig). Dette var 20års dagen hennes. Dette er en jente som drikker med måte og har aldri sett henne drikke så mye sånn hun mister kontroll, og har gode karakterer i skolen. Hun drikker kun for å kose seg.

Jeg syns synd på hun ledern (har møtt mange som er helt likens så det er ikke bare hun.) at hun ikke har fått hatt gleden av ei kald pils i vannkanten en varm sommerkveld rundt et bål med venner eller etter en lang dag på jobb.

Beklager for skriveleif og go jul. Er seint på natt etter en fuktig kveld.
Jeg synes det er bra om Juvente faktisk arrangerer ålreite ting å gjøre for ungdom som ikke går ut på å ruse seg. Er ikke alt for mye av sånt akkurat.

Problemet er jo at fordi det er så få rusfrie arrangementer så "må" man melde seg inn i en illiberal politisk gruppering om man ikke liker å være rundt fulle folk hver gang man skal gjøre noe moro.