Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1417
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Hei, har en CentOS Maskin gående med en apache server, vsftpd og webmin.

Webmin kjører på port 10000 og apache på 80. Men utenfor intranettet er alt untatt port 80 sperret inn, og jeg bruker et URL for å nå min webside.

Så jeg lurte på om det var mulig å ha feks. eksempel.com/webmin til å bli endret til localhost:10000 lokalt.

Så liksom for meg som sluttbruker blir det som vanlig å gå på eksempel.com/webmin men på servern så er det eksempel.com/webmin = localhost:10000
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Legg til Custom entry i hostsfilen din?
Det du leter etter heter "Reverse Proxy" og finnes som funksjon i apache.
Beskrevet her: http://webmin.com/apache.html
Les kun det som står under "Webmin In A Sub-Directory Via A Proxy"
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Jeg leste det, men vil gjerne beholde full fuksjonalitet i webmin.

Har ikke mulighet til å bruke SSH utenom arbeidstider, Blir litt surt hvis serveren detter ned på fredagskvelden eller iløpet av en ferie.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har de sperra port 443 og?
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Ingenting utenom HTTP protokoll gjennom port 80 og HTTPS gjennom 443 fungerer...
PGA en ISA (Internet Security and Acceleration) Server med Single-NIC Setup som bare støtter HTTP og HTTPS gjennom port 80 og 443.

Men webmin støtter ikke HTTPS etter det jeg har sett.
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Ingenting utenom HTTP protokoll gjennom port 80 og HTTPS gjennom 443 fungerer...
PGA en ISA (Internet Security and Acceleration) Server med Single-NIC Setup som bare støtter HTTP og HTTPS gjennom port 80 og 443.

Men webmin støtter ikke HTTPS etter det jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Er ikke webmid default på https da? Når jeg hadde webmin så var https på standard.
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Jeg leste det, men vil gjerne beholde full fuksjonalitet i webmin.

Har ikke mulighet til å bruke SSH utenom arbeidstider, Blir litt surt hvis serveren detter ned på fredagskvelden eller iløpet av en ferie.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke miste noen funksjoner dersom du kjører reverse proxy, det eneste som skjer er at apache vil sende alle forespørsler for /webmin til localhost:10000.
Du vil derimot miste funksjoner hvis du kjører webmin i apache, dvs at apache kjører .pl skriptene som webmin består av.

Under "Webmin In A Sub-Directory Via A Proxy" står det:
All requests to /webmin on the Apache server will then be passed through to the Webmin server on localhost port 10000. All features should work fine, including themes, with the exception of IP access control (because as far as Webmin is concerned, all connections will be coming from localhost).
Vis hele sitatet...
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Takker for hjelp

Reverse Proxy gjorde det jeg trengte

Kudos to you!
Sist endret av darkslayer322; 5. juli 2012 kl. 09:40.
Jeg ville frarådet deg å kjøre tjenester som webmin eksponert ut mot Internett, det er bare å be om å bli eid. Jeg har et par raidkort som har et håpløst webui for å konfigurere, og da oppretter jeg bare en ssh tunnel for å snakke med dem.

Eksempel for å binde port 8000 på serveren port 1337 på din egen maskin, slik at du kan gå inn på localhost:1337 på din lokale maskin:

Kode

ssh -L 1337:hostname:8000 user@hostname
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville frarådet deg å kjøre tjenester som webmin eksponert ut mot Internett, det er bare å be om å bli eid. Jeg har et par raidkort som har et håpløst webui for å konfigurere, og da oppretter jeg bare en ssh tunnel for å snakke med dem.

Eksempel for å binde port 8000 på serveren port 1337 på din egen maskin, slik at du kan gå inn på localhost:1337 på din lokale maskin:

Kode

ssh -L 1337:hostname:8000 user@hostname
Vis hele sitatet...
Som sagt, Alt unntatt HTTP over port 80 og HTTPS på 443 er sperret... Så det blir litt vanskelig...
Sist endret av darkslayer322; 6. juli 2012 kl. 10:11.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Som sagt, Alt unntatt HTTP over port 80 og HTTPS på 443 er sperret... Så det blir litt vanskelig...
Vis hele sitatet...
Kjør SSL på port 443
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Trådstarter
Sitat av afen Vis innlegg
Kjør SSL på port 443
Vis hele sitatet...
bare protokollen HTTPS går over port 443, kjører jeg SSL blir denne sperret..

Men jeg har fikset det med reverse proxy