Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  238 56426
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva? Jeg trodde ikke høyrepolitikere brukte narkotika?

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det skal ha noe å si om (mis)bruket fant sted før eller etter at han ble med i bystyret... han er jo uansett en kriminell.

Hva om han hadde brutt fartsgrensen?

– Vi regner nesten med at han får ein reaksjon frå politiet. Men dersom det viser seg at han har brutt fartsgrensa etter at han blei valt inn i bystyret, stiller det seg annleis, seier Baumann.
Vis hele sitatet...
Sett inn hva som helst av lovbrudd i stedet for "misbrukt narkotika" og hele uttalelsen blir absurd...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Sett inn hva som helst av lovbrudd i stedet for "misbrukt narkotika" og hele uttalelsen blir absurd...
Vis hele sitatet...
Jeg håper du innser hvor tåpelig denne argumentasjonen er. Jeg tillater meg å påpeke det.

– Vi regner nesten med at han får ein reaksjon frå politiet. Men dersom det viser seg at han har drept etter at han blei valt inn i bystyret, stiller det seg annleis, seier Baumann.
Vis hele sitatet...
Ikke så urimelig vil jeg påstå.
Sitat av Xasma Vis innlegg

– Vi regner nesten med at han får ein reaksjon frå politiet. Men dersom det viser seg at han har drept etter at han blei valt inn i bystyret, stiller det seg annleis, seier Baumann.
Vis hele sitatet...
Ikke så urimelig vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at det skal utgjøre en forskjell om han drepte noen før eller etter at han ble med i bystyret? I min verden ville en slik handling ført til diskvalifikasjon uavhengig om han drepte noen rett før eller rett etter at han ble valgt inn i bystyret...

Men, det er bra noen er uenige, så kan man i alle fall få en debatt...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Du mener altså at det skal utgjøre en forskjell om han drepte noen før eller etter at han ble med i bystyret? I min verden ville en slik handling ført til diskvalifikasjon uavhengig om han drepte noen rett før eller rett etter at han ble valgt inn i bystyret...

Men, det er bra noen er uenige, så kan man i alle fall få en debatt...
Vis hele sitatet...
Nei. Poenget er at det er et latterlig argument at du skal erstatte et lovbrudd med et annet for å vise noe som helst. De har begått lovbrudd, hvordan hvert parti velger å behandle dette får være deres sak. Det står i tillegg i partierts retningslinjer hvordan det skal behandles, så han var helt klar over konsekvensene. Samtlige i politiske verv vet at de er ektra utsatt om de skulle bli tatt i lovbrudd, så dette bør ikke overraske en sjel.

Når du bryter loven så må det straffes. Du vet, for å opprettholde hele rettsystemet og det derre der. Bare så det er sagt, så er jeg for legalisering, men du kan ikke bryte loven med vilje og så sutre/forvente å få medlidenhet. I hvert fall ikke i en slik sak.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei. Poenget er at det er et latterlig argument at du skal erstatte et lovbrudd med et annet for å vise noe som helst. De har begått lovbrudd, hvordan hvert parti velger å behandle dette får være deres sak. Det står i tillegg i partierts retningslinjer hvordan det skal behandles, så han var helt klar over konsekvensene. Samtlige i politiske verv vet at de er ektra utsatt om de skulle bli tatt i lovbrudd, så dette bør ikke overraske en sjel.

Når du bryter loven så må det straffes. Du vet, for å opprettholde hele rettsystemet og det derre der. Bare så det er sagt, så er jeg for legalisering, men du kan ikke bryte loven med vilje og så sutre/forvente å få medlidenhet. I hvert fall ikke i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at det ikke burde ha noe å si om lovbruddet ble begått før eller etter at han ble valgt inn i bystyret.

Ellers er det ikke snakk om rettssystemet, har du ikke lest artikkelen? Straffereaksjon fra politiet vil han sikkert få uansett, dette gjelder hans "straff" fra partiet...

Jeg har aldri sagt at han ikke skal straffes for lovbruddet, men at en straffereaksjon ikke bør bli vurdert ut fra om han satt i bystyret på det aktuelle tidspunktet. I så fall burde det være før/etter at han ble medlem i partiet som fronter politikken...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kan vi få saken tilbake til cannabis/legalisering i media?

Det virker forøvrig som om aksjonene i Bergen var noe som måtte til for å "kickstarte" diskusjonen i media, har sett mange artikler over de siste ukene om dette, deriblant i Aftenposten Innsikt og en del i NRK. Det virker faktisk som om enkelte arbeidere i NRK er meget positive til cannabislegalisering, da sakene virker generelt positivt vinklet. Noen andre som opplever det mtp. NRK?

Relevant sak:
http://www.nrk.no/hordaland/_-cannab...lig-1.11580657

Sitat av Willy Pedersen, rusforsker
– Mindre farlig enn tobakk og alkohol
Det er på tide på legalisere cannabis, mener rusforsker Willy Pedersen. Han vil tillate salg av hasj og marihuana over disk i Norge.
Vis hele sitatet...
Sitat av Knut Reinås
Leder i Forbundet Mot Rusgift, Knut Reinås er sterkt imot å gjøre cannabis lovlig i Norge
Vis hele sitatet...
Sist endret av Freddy_fred5; 4. mars 2014 kl. 09:33.
Leste akkurat noen kommentarer på facebook, disse her.
Det er helt utrolig at folk kan komme med såpass idiotiske, urelaterte og lite gjennomtenkte kommentarer. Når man ser saken om Auke står han han har blitt tvunget til å si unnskyld? Hva slags tullete idiot-stat er det vi bor i? Man skal bli tvunget til å beklage for ytringsfriheten sin? I tillegg oppfordrer politiet til å jakte på de som bruker ytringsfriheten sin i debatter som kan skape "sosial aksept" rundt cannabis.

Copypaste fra facebook:
"Politiet bør være oppmerksomme på debatter og
opptreden som er egnet til å skape sosial aksept for
narkotikakriminalitet, for eksempel legalisering av
cannabis."

Side 17 i denne:
https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_1138.pdf
Jeg så det var noen som lurte på hvorfor bruk av cannabis er forbudt i Norge. Her er en artikkel om det.

Den internasjonale FN-konvensjonen tillater ikke produksjon og salg, men det er opp til hvert enkelt land å finne løsninger for å hindre bruk/begrense bruk. I Norge har sterke interesseorganisasjoner fra avholdsbevegelsen hatt sterk innflytelse, kombinert av hjelp fra politiet, og bidratt til at den strenge forbudspolitikken har blitt opprettholdt i så mange år.

En tverrpolitisk komite i England konkluderte i 2012 med at det er mulig å avkriminalisere både bruk og besittelse (eget bruk), fordi ordet "besittelse" er feiltolket, det var opprinnelig ment for større kvanta enn til eget bruk.
“The possession and use of drugs (including NPS) could be decriminalised without abolishing the Misuse of Drugs Act." http://luhm.no/?p=1800

Fra et debattinnlegg som sto på trykk i Bergens Tidende på lørdag:

"Cannabis bør selges i lovlige utsalgssteder. I dag får organisert kriminelle inntektene fra illegal cannabisomsetning. Det er mer samfunnsnyttig og bedre for folkehelsen å regulere salget."

Det er også lagt ut på nett til diskusjon.
Sist endret av Pollypip; 4. mars 2014 kl. 11:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Leste akkurat noen kommentarer på facebook, disse her.
Det er helt utrolig at folk kan komme med såpass idiotiske, urelaterte og lite gjennomtenkte kommentarer. Når man ser saken om Auke står han han har blitt tvunget til å si unnskyld? Hva slags tullete idiot-stat er det vi bor i? Man skal bli tvunget til å beklage for ytringsfriheten sin? I tillegg oppfordrer politiet til å jakte på de som bruker ytringsfriheten sin i debatter som kan skape "sosial aksept" rundt cannabis.

Copypaste fra facebook:
"Politiet bør være oppmerksomme på debatter og
opptreden som er egnet til å skape sosial aksept for
narkotikakriminalitet, for eksempel legalisering av
cannabis."

Side 17 i denne:
https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_1138.pdf
Vis hele sitatet...
Haha! Jeg er helt enig i det du sier.

Her kaster jeg inn noe som fikk meg til å sette eple i halsen av latter:
[COLOR="Lime"][COLOR="Blue"]"nor eg læs de her kometaran her så gled eg meg tel fosil genrasjon dør ut. hjernevaska å har null intresese tel alternativ tankegang. bere hiv seg eter søu floken.. ja til avkriminalisering!! eg har like mye ret tel å rus på hasj så dokk har med pileran dokers. uten å bi stigmatisert å aldri kan få bil lapen!...."[/COLOR][/COLOR]
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Men det er jo så "enkelt"! Kjenner jeg blir veldig engasjert her, beklager det veldig mye, men:
Kriminaliseringen FUNKER IKKE! Cannabis ER tilgjengelig! Politikerne sier at stoffet vil bli mer tilgjengelig hvis det blir legalisert.. Men det ER 100% tilgjengelig! Hvem som helst kan kjøpe, selge, gro, bruke cannabis pr idag!

Kort oppsumert effekt av legalisering/avkriminalisering:
Man vil kunne kjøpe cannabis på polet, 20 års aldersgrense. Da vil det være like tilgjengelig som sprit er for barn idag
Man vil da også minske det kriminelle miljøet rundt dette. Man vil ikke trenge å møte en "shady drugdealer" som OGSÅ selger andre tyngre stoffer

Så ok, det blir ikke mer tilgjengelig av legalisering, men er ikke cannabis farlig?
Nei.

Man er ikke i stand til å dø av cannabis. Og en skadelig effekt på hjernen din over en lang periode er ikke noe værre enn ved alkohol.

Alt med måte.
Vis hele sitatet...
Ikke glem alle milliardene som blir pumpet inn i kriminelle miljøer på grunn av kriminaliseringen.
Er så fustrerende å se på nyhetene at siv lover tollerene flere ressurser, PST vil loggføre alle tastetrykk, garantert jobb til alle som fullfører politihøyskolen.
Dette for å forebygge alvorlig kriminalitet. Altså hasj.
Hadde de bare åpnet øynene og sett greia kunne staten heller tjent på hasjmonopol, og eventuelt startet samarbeid med stakkars Marokko som i dag bare får 50 øre per gram.
Er det mulig å få noen i regjeringen til å lese et helt brev?
http://www.washingtonpost.com/local/...tml?ctab=all_&

Washington DC mer eller mindre dekriminaliserer Cannabis. Lovforslaget vil bli signert, man risikerer nå ikke høye bøter og fengsel ved besittelse eller bruk. Det vil likevel være en liten bot på 25 dollar ved besittelse og bruk om man blir tatt. Dette sender et kraftig signal som USA's hovedstad. Lurer på om grunnen til at de ikke går for full legalisering nettopp er pga det er USA politiske hovedstad og at det enda ikke er legalisert på føderalt nivå.

Blir spennende å se om de i det hele tatt vil håndheve loven å jakte etter folk for å bøtlegge de 25 dollar.
Sitat av Xasma Vis innlegg
I tillegg vil politiet være rimelig sikker i sin sak før de går inn på en offentlig person, da søksmål i etterkant av en feil som er gjort, vil være knusende for politiets rykte. Med andre ord har nok flere enn normalt vært involvert, så sjansen for lekkasjer er enda større.
Vis hele sitatet...
Et søksmål på politiet er helt urealistisk da de har rett til å gjøre omtrent akkurat det de vil.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Man kan jo for eksempel sette en grense for hvor mye hver person fikk handle for i måneden, f.eks 30 gram, som Uruguay har gjort.
Vis hele sitatet...
blir ikke det da muligens et nytt problem med dette? om en som ikke røyker sier at han gjør det, for og få kjøpt 30g for å selge det videre?. plutselig et helt nytt marked??
Kommentar til alle de som sier at Skutle burde gå av fordi han har brutt loven, og at det hadde vært skandaløst hvis politiet ikke hadde konsentrert seg om cannabis og diverse andre narkotikum. Enn hvis han hadde kjørt for fort, ville det da ha vært greit at han hadde blitt kastet ut av høyre? Med deres logikk vil det det. Og så har vi det med at det hadde blitt skandale om politiet ikke hadde vært så strenge på cannabisforbrytelser med grunnlag av at de skal forfølge alle kriminaliteter. Slik er det heller ikke. Nårtid er sist gang politiet hadde en stor aksjon mot en skole pga bruk av alkohol over 65%? Det er også oppa på narkotikalisten, men siden det er sosialt akseptert bryr politiet seg fint lite om det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dagens aktuelt hadde rusforsker willy pedersen med som debattant. Jeg anbefaler å se den, selv om den var irriterende kort og deltakerne fikk langt fra sagt alt de hadde på hjertet.

Argumentet fra motstandersiden gikk mest på følelsene, ruskonsulenten (som hadde personlig erfaring fra misbruk selv, cannabis, amfetamin, exctasy) spillte på det at de svakeste ville kommet dårligere ut av en legalisering som motstandersiden fremdeles mener er synonymt med økt tilgjengelighet. Pedersen henviste saklig til tall vi har fra land som allerede har legalisert og siktet oftest til de amerikanske statene colorado og washington sine modeller, foruten da stig mortensen(? navnet ble nevnt veldig raskt av debattleder Ole torp) nevnte Amsterdam. Willy pedersen svarte med hva som mest sannsynlig er cedro rapportene som viser lav kontinuansjonrate av cannabisbrukere (Flere begynner året det blir legalisert, men desto flere slutter å bruke det etter fyllte 30-35år i årene som følger, totalt sett minsker antallet kroniske brukere, kilde).

Ruskonsulenten henviste fremdeles til de svake i samfunnet, uten reelle tall bygger han på en påstand, at de svakeste vil komme værre ut.

Personlig mener jeg at med inntekter fra slikt kontrollert salg (21 års grenser, vinmonopol lignende ordning) skal i stor grad øremerkes til oppbygging av rusomsorgen.
Politiet vil også kunne frigjøre ressurser til mer ordentlig arbeid, Riksadvokat Tor-Aksel Busch har tidligere uttalt at mye av oppklaringsstatistikken kommer fra mindre Narkotikalovbrudd, så det er rom for å si at politiet er politisk motivert til å fortsette forbudet om jeg skal være frekk nok til å si at noen politifolk henter inn god statistikk på enkle arrestasjoner.
Sist endret av Dodecha; 6. mars 2014 kl. 11:58. Grunn: skrivefeil
Har lest så mye legaliserings debatt nå at jeg ikke husker hvorfor cannabis er ulovlig. Kan noen her skrive det som er mest negativt med cannabis?
I følge kommentarfeltene på facebook osv så er det fordi cannabis dreper 24902 folk i året og du kan få overdose.

Har lyst til å stikke meg i hjel med en gaffel når jeg leser disse trangsynte og naive kommentarene, ble jo så jævlig irritert. Ikke har de noe godt å komme med de som er imot det heller. Hørte på en debatt og da var grunnen fordi "alkohol er lovlig så det kan vi drikke, mens hasj er ulovlig så det er farlig".
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Har lest så mye legaliserings debatt nå at jeg ikke husker hvorfor cannabis er ulovlig. Kan noen her skrive det som er mest negativt med cannabis?
Vis hele sitatet...
Kulturen rundt det, og folk som på død og liv skal glorifisere det. Ellers er det jo en viss sjanse for at en psykisk sykdom du er predisponert for slår ut, hvis du tenker på skadevirkninger på brukeren selv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Har lest så mye legaliserings debatt nå at jeg ikke husker hvorfor cannabis er ulovlig. Kan noen her skrive det som er mest negativt med cannabis?
Vis hele sitatet...
Problemet er folk som misbruker det, spesiellt ungdommer.

De fleste blir bare presentert med det offentlige synet de får fra skole/foreldre/politi: at dette er noe svineri som vil ødelegge livet ditt, ingen nyansering, ingen forklaring på hva det faktiske problemet er, bare "hold deg unna, det er narkotika".
Problemet blir da at man får introdusert et helt annet syn fra venner/jevnaldrende/misbrukere, at det er totalt harmløst, guds gave til folket etc som er like tullete som de førstnevnte påstandene.

Heldigvis er det mange som er mye mer nyansert, og sprer mer realistisk informasjon, for eksempel: det er helt greit å ta seg en blås, men ikke gjør det til en vane.

Problemet er at når man er ruset på cannabis er ting som vanligvis er kjedelige, ganske interessante. Tid du ellers hadde brukt på å studere ekstra eller lære noe nytt gikk bort på å sitte fjern og le av noe du ellers ikke finner morsomt. (ja jeg stjelte dette fra randy marsh i south park).

Ungdomstiden er en vanskelig tid (bla bla), og når man heller lærer å ruse seg vekk fra ting enn å konfrontere de så kan det gå nedover veldig fort etterhvert. Dette skjer ikke på et par uker, måneder, men over flere år. Man har gjentatte sjanser på å velge en ny utdanningsrettning på VGS, sier til seg selv at dette skal man klare men så sitter man plutselig der med bongen i hånda og simpsons på tvskjermen dag ut og dag inn.

Det er ikke alltid lett å identifisere disse, og hvem har ansvaret? De er i en fase der de kanskje har forlatt redet ved å ta skole utenbys, ordnet seg hybel og foreldrene ikke har like god kontakt, flere kommer kanskje fra hjem der det ikke var så bra, eller foreldrene hadde en veldig passiv tilnærming av oppdragelse.

Mine to cents er at man bør øke tilbudene, ungdomsklubber, workshops (data, idrett, utflukter i natur) ting unge kan få en mestringsfølelse fra og komme seg vekk fra denne "det er ulovlig, de er nå unge voksne og bør ta ansvaret selv, de har selv valgt å være idiot" mentaliteten som ser ut til å regjere. Desverre er ofte slike tilbud det første som forsvinner i revidering av kommunale budsjetter etc.. folk burde innse at det er gode investeringer for fremtiden, økt produktivitet er noe av det mest verdifulle et samfunn kan jobbe mot.
Klart er det langt i fra alle som kan identifisere seg med situasjonene jeg har skrevet om her, men de som ikke gjør det må slutte å tro at de er fasiten på hvordan ungdom har det, folk er forskjellige.
Sist endret av Dodecha; 6. mars 2014 kl. 01:43.
Har kommet ut mer skremselspropaganda iløpet av dagen: http://www.venneslatidende.no/nyhete...dode-1.8329785
Vil oppfordre at alle som kan skrive bra og har mye kunnskap om temaet tar del kommentarfelt på nettaviser i saker som omhandler legalisering. Vær obs. på at nettavisene sletter innlegg som er saklige fordi de ikke liker at anti-hasj folket blir satt på plass. Det har kanskje ikke så mye for seg å skrive på slike steder da man diskuterer med bekymrede foreldre som ble født på 60 tallet, men uansett så fortjener de ikke å vinne debatter bare fordi de beste motargumentene blir sensurert vekk. Skriv noe, lagre det, og post det på nytt etter det blir slettet.

Her er et eksempel på en artikkel : http://www.bt.no/meninger/kronikk/Sk...l#.Ux9nZvl5NDQ

Men disse finnes over alt for tiden. Bare å velge og vrake, bare kom med argumenter som motbeviser det de trangsynte har å komme med. Har lest alt fra at man kan få schizofreni til at hjernen fysisk går i oppløsning. Blir så provosert.

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article7216716.ece
Denne er ganske morsom!
Slik som jeg tenker så er cannabis det rusmiddelet som er "minst farlig", og man ønsker å skyve terskelen for lovlige rusmidler ett hakk. Ved en eventuell legalisering av cannabis, vil det bli en ny debatt om legalisering av det neste "mildeste" rusmiddelet?

Akkurat nå føler jeg at det nesten bare er debatt om cannabis og det er svært sjeldent jeg ser folk ønsker å legalisere andre rusmidler.
Hva med saklige flygeblader i hver eneste postkasse i landet?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Hva med saklige flygeblader i hver eneste postkasse i landet?
Vis hele sitatet...
Krever jo litt da, men du kan jo starte organiseringen. Lag en tråd, dann ett "råd" som kan bestemme stuff. Finn fram slagord og en dato, og send ut freaksa i nabolaget sitt.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Hva med saklige flygeblader i hver eneste postkasse i landet?
Vis hele sitatet...
Følgende er basert på antagelser, jeg er fortsatt ny i legaliseringsdebatten!

Dette har jeg personlig ingen tro på at vil styrke vår sak i legaliseringsdebatten. Dette er noe jeg tror kommer til å føre til avisoppslag som mediene kan komme til å vri på en negativ måte mot cannabisbrukere.

Hva jeg har mer tro på, er å bruke forbudspolitikken som et argument for å legalisere:

Ikke alle, men de fleste som røyker Cannabis her i landet, må oppsøke kriminelle miljøer for å anskaffe seg cannabisen sin. Pengene for Cannabisen vi kjøper, går i lomma på dealeren, og videre oppover i hiearkiet. Siden staten har valgt å kriminalisere et stoff som i bunn og grunn er ganske harmløst (ikke ufarlig), og også har en ganske utbredt brukermasse, betyr dette at det går masse penger til kriminelle organisasjoner.

Cannabis som et gateway-drug: Mange kaller Cannabis for et gatewaydrug. Jeg må på noen måter si meg enig, nettopp på grunn av forbudspolitikken. Det fører som sagt til at man må oppsøke kriminelle miljøer, hvor veien videre til sterkere stoffer blir kort. Nå sier jeg ikke at det er slik overalt, men flere dealere vil tilby andre stoffer i tillegg til cannabis. Noen velger å prøve andre stoffer, andre ikke. Det er opp til hver enkelt. Men vet man at sterkere stoffer man liker finnes, er det ikke lange veien til mer av det.

That said, om cannabis hadde blitt solgt lovlig over disk, hadde man ikke trengt å oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe, og man slipper tilbud om andre/sterkere stoffer. Dette TROR jeg ville hatt en positiv effekt videre i livet. Man kan enkelt (og muligens billigere), skaffe cannabis, uten å stresse med å finne en dealer, ta ut kontanter, ha noia for snut osv. gjennom en lovlig løsning.

Forbudet er en statlig utgiftspost, det kunne vært statlig profitt:
Forbudet krever at det går masse ressurser i kampen mot narkotika. Dette er en kamp såvidt meg bekjent har vært tapt lenge, og kun er et pengesluk.

Som Anita Nyholt fra LUHM skriver i dette innlegget, er illegal produksjon, kjøp og salg et av verdens største markeder. Hadde det da ikke vært bedre om den Norske stat tok over dette markedet i Norge? Såklart får man ikke bort hele narkotikaøkonomien, men gatesalget vil bli redusert, og rekrutteringen av unge til rusmiljøet vil gå ned. Som et ekstra pluss vil den Norske stat tjene på dette, gjennom avgifter på linje med alkoholavgiften.

Et lite tankeeksperiment jeg har er at staten kunne hatt godkjente cannabisbønder, som dyrker og kvalitetssikrer cannabis og selger det til lovlige utsalgssteder med legitimasjonsplikt på lik linje med vinmonopolet.

Ser at det sikkert er en del hull i dette innlegget, så kritikk er velkommen.
Sitat av T.J Vis innlegg
Har kommet ut mer skremselspropaganda iløpet av dagen: http://www.venneslatidende.no/nyhete...dode-1.8329785
Vis hele sitatet...
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Sk...s-3076126.html

Apropos skremselspropaganda.. bra tilsvar!

Og ellers:

http://www.aftenposten.no/meninger/s...a-7496853.html

Mye fint i media for tiden Vinden er i ferd med å snu...

Tillegg:

Jeg leste ikke skremselspropagandaen før nå...

Man kan avSPAMvenSPAMnes fra amSPAMfeSPAMtaSPAMmin, heSPAMroSPAMin og tabSPAMletSPAMter, men når det komSPAMmer til hasj er det døSPAMden delux. I dag er det utSPAMstrakt bruk av synSPAMteSPAMtisk hasj, og det er manSPAMge dødsSPAMfall i kjølSPAMvann av det. Jeg kjenSPAMner også fleSPAMre som er lagt inn på psySPAMkiaSPAMtrisk etSPAMter bruk av den synSPAMteSPAMtisk hasSPAMjen. Det er mye plasSPAMtikk og urSPAMenSPAMheSPAMter. Ja man bruSPAMker jo nærSPAMmest hva som helst til og med baSPAMdeSPAMsalt for å lage synSPAMteSPAMtisk, hasj, påSPAMstår BjoSPAMrå.
Vis hele sitatet...
Say what? Plastikk og urenheter i syntetisk hasj, og man bruker til og med badesalt for å lage det?

Her er det en som tydeligvis har svidd av litt for mange hjerneceller på narkotikamisbruk, for dette er bare vrøvl. Det at man finner urenheter i VANLIG hasj og marihuana er fordi det er illegalt og mange dealere tenker bare på profitt. Dette er et argument FOR regulering/legalisering.

Og han har ikke fått med seg at "badesalt" bare er noe man skriver på RC'er (f.eks "syntetisk THC") bare er en måte å omgå lovverket på. Tror han at de faktisk BRUKER badesalt for å lage "syntetisk THC"? Hvordan skal man ta slike folk seriøst når de demonstrerer sin vanvittige kunnskapsløshet så åpenbart?

Det at du har vært rusmisbruker hele livet og har mistet mange venner på grunn av en feilslått politikk gjør deg ikke til ekspert på temaet... når du tar din første amfetaminsprøyte når du er 13 tilhører du en minoritet som sannsynligvis ville havnet på et eller annet "kjør" uansett om det var lovlig eller ikke...

Han kunne like godt vært alkoholiker og advart folk om "den første pilsen"... og fortalt om vennene som har dødd av metanolforgiftning.

"De fleste som går på tyngre stoff sier at.." er en grov generalisering, men om man først skal generalisere kan jeg si at de fleste jeg har pratet med som "går på tyngre stoff" ikke er de som kan mest om skadevirkninger, farmakologi og denslags. Jeg forstår at de mener det godt, for all del, men jeg er glad de ikke styrer landet...

Tillegg 2:

Avisen vil visst ikke at vi skal kopiere tekst, så de har lagt inn en "beskyttelse" som ødela hele sitatet mitt...la ikke merke til det før det var for sent og hvis en moderator ser dette kan h*n redigere innlegget, for jeg får ikke lov...

De som mener det er på tide å legalisere bruk og salg av hasj aner ikke hvor farlig det er. Man kan avvennes fra amfetamin, heroin og tabletter, men når det kommer til hasj er det døden delux. I dag er det utstrakt bruk av syntetisk hasj, og det er mange dødsfall i kjølvann av det. Jeg kjenner også flere som er lagt inn på psykiatrisk etter bruk av den syntetisk hasjen. Det er mye plastikk og urenheter. Ja man bruker jo nærmest hva som helst til og med badesalt for å lage syntetisk, hasj, påstår Bjorå.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Antagonist; 12. mars 2014 kl. 08:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi alle må gjøre noe, vi må finne ut hva vi som enkelt person kan gjøre!
Det største probleme er at det er så tabu lagt. Tror det kan være lurt å skrive en avis artikkel og sende inn til lokale aviser.
Det blir for dumt da noen drikker så mye så de blir bevisstløse, og ingen bryr seg om det! Men vis noen fyrer en joint så er han narkoman!
Serfølgelig hadde det ødelagt samfunnet om alle hadde sitte hjemme å røyka hele tiden, men må bare lage en begrensning på det.
Er veldig sant det med at når du kjøper fra en dealer som også tilbyr deg andre farlige stoffer så er det større sjans
For at du starter med sterkere saker
vi nordmenn er alt for slappe til å virklig ut og demostrere. Hadde det samlet seg la oss 10000 for legalisering av de mildere varianten av narkotia, som cannabis og lignende, så hadde politikerne blitt tvunget til å i allefall sette seg litt mer inn i det, store folkemasser gjør jo mye nede i protester for eksempel i Ukraina. Dette bare som et eksempel, men jeg mener at med nok folk med initiativ og slagkraft "DETTE LIKER VI IKKE" kan klare å presse igjennom en forandring!
Sitat av eskiil Vis innlegg
vi nordmenn er alt for slappe til å virklig ut og demostrere. Hadde det samlet seg la oss 10000 for legalisering av de mildere varianten av narkotia, som cannabis og lignende, så hadde politikerne blitt tvunget til å i allefall sette seg litt mer inn i det, store folkemasser gjør jo mye nede i protester for eksempel i Ukraina. Dette bare som et eksempel, men jeg mener at med nok folk med initiativ og slagkraft "DETTE LIKER VI IKKE" kan klare å presse igjennom en forandring!
Vis hele sitatet...
Men så er vel en potensiell krig mot Russland hakket mer samfunnsengasjerende enn å få hasjsprøyter på polet.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Jeg fant denne facebook gruppen idag, kanskje en ide å bli med i den? og få venner til å joine?

https://www.facebook.com/groups/FORL...NGAVMARIHUANA/
Sist endret av Hemmelige Freak; 14. mars 2014 kl. 08:04.
Minner på at Marijuanamarsjen (hasjmarsjen som idioter kaller det) er den 3. Mai i år. Anbefaler alle å komme!

Dette er den offisielle facebookgruppen for marsjen https://www.facebook.com/groups/292369534167391/

(Aner ikke hvorfor de ikke lagde en event i stedet)
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Sitat av Lazore Vis innlegg
Minner på at Marijuanamarsjen (hasjmarsjen som idioter kaller det) er den 3. Mai i år. Anbefaler alle å komme!

Dette er den offisielle facebookgruppen for marsjen https://www.facebook.com/groups/292369534167391/

(Aner ikke hvorfor de ikke lagde en event i stedet)
Vis hele sitatet...
"Hasjmarsen" vil jeg si virker MOT sin hensikt.
Stonere som marsjerer med en bling i hånda
gir er galt inntrykk, og skremmer de fleste ikke-røykere.
Sist endret av Dodecha; 18. mars 2014 kl. 14:04. Grunn: skrivefeil
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blastabel Vis innlegg
"Hasjmarsen" vil jeg si virker MOT sin hensikt.
Stonere som marsjerer med en bling i hånda
gir er galt inntrykk, og skremmer de fleste ikke-røykere.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si meg helt enig, vil heller si at folk eller "ikke-røykere" kan se at helt vanlige folk røyker cannabis. At det ikke er gjengen fra plata som går i tog, men naboen.
Sist endret av Dodecha; 18. mars 2014 kl. 14:05. Grunn: skrivefeil
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Kan ikke si meg helt enig, vil heller si at folk eller "ikke-røykere" kan se at helt vanlige folk røyker cannabis. At det ikke er gjengen fra plata som går i tog, men naboen.
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg helt enig faktisk. Det er ingen som går med ei flaske alkohol i toget på kvinnedagen heller. Hvis man har ambisjoner om å bli tatt seriøst lønner det seg ikke å være beruset i samme slengen.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Kan ikke si meg helt enig, vil heller si at folk eller "ikke-røykere" kan se at helt vanlige folk røyker cannabis. At det ikke er gjengen fra plata som går i tog, men naboen.
Vis hele sitatet...
This ^

Hvis dere sjekker gjennom videoene fra fjordårets marijuanamarsj, er det alle typer folk der.

Hvis dere virkelig bryr dere om legalisering, vis at det er folk som støtter påstandene.

Pluss det er nok en fin mulighet til å møte flere likesinnede mennesker
Folk flest vil nok få et bedre inntrykk av saken dere står for om dere ikke går der og bryter loven. Da vil dere bare bekrefte fordommene folk har mot cannabisrøykere; en gjeng useriøse stoners. Dere har mye bedre sjanse for gjennomslag blant folk flest ved å oppføre dere og kle dere formelt. Garantert.

For det er vel det dere vil? Eller ser dere bare på det som en fest med mulighet for å ta seg en blås midt i byen?
Jeg tror det aller første en bør gjøre er å forsøke å endre navnet på "legaliserings debatten" til "regulerings debatten".

Bare en liten tanke..
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Lazore Vis innlegg
This ^

Hvis dere sjekker gjennom videoene fra fjordårets marijuanamarsj, er det alle typer folk der.

Hvis dere virkelig bryr dere om legalisering, vis at det er folk som støtter påstandene.

Pluss det er nok en fin mulighet til å møte flere likesinnede mennesker
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om "alle typer folk" på en slik demonstrasjon. Poenget med å demonstrere på den måten er jo å gå i samlet flokk under en parole, stå unisont sammen om et budskap for å vise at det er mange som mener det samme. Når NORMAL legger beslag på opplegget og man tillater røyking i toget så sier det seg sjøl at det stort sett er kun en type folk som møter opp, cannabisaktivister, og jeg vil ikke gå under samme parole som dem.
▼ ... over en måned senere ... ▼
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Noen steder i landet cannabis har blitt tatt opp ila siste tiden? Lokale nettaviser etc?
Leste denne her om dagen

"According to the study from Rhode Island Hospital, which compared 20 years of data from states with and without medical marijuana laws, legalizing cannabis for medicinal use did not lead to any increased use among adolescents."

The Impact of State Medical Marijuana Legislation on Adolescent Marijuana Use
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Noen steder i landet cannabis har blitt tatt opp ila siste tiden? Lokale nettaviser etc?
Vis hele sitatet...
På Bergens Tidende har det vært veldig mye debatt rundt legaliseringen av cannabis og narkotika-politikken generelt. Er veldig moro å lese og delta i kommentarfeltet. De som argumenterer mot legalisering kommer som regel bare med fordommer, moralisering, mobbing osv. Mens de som er for legalisering som regel kommer med veldig saklige argumenter som de backer opp med statistikk og fakta, disse kommentarene får også veldig mange 'likes'.

Anbefaler å like Folkeaksjonen LUHM på facebook. Dette er en gullgruve. Der er det nesten daglig aktivitet, og du vil bli holdt oppdatert på hva som foregår i legaliserings-debatten rundt om i landet. De har også en flott nettside hvor du kan hente fakta, statistikk osv. hvis du vil styrke dine argumenter.

Ellers, FHN.
Legaliseringsdebatten pryder våre tidninger hyppigt, som regel ikke noe av veldig interesse, og det å slippe til flertallet av både for og imot grupperingene bak tastaturet i debatter er som alltid ikke utslagsgivende. Men som han ene her foreslår, flyers i alle postkassene i Norge med legaliser-cannabis materiale, det vil nok flytte fjell.

Av det litt mer seriøse slaget så var det interesant å se hvordan politiet sammarbeidet med media for å svartmale han politikern i Bergen som offentlig hadde sagt han var for legalisering. De lekket til media at han kom til å bli siktet for bruk av cannabis før det var gjort, og selv om en dommer ikke ga de medhold - Så gikk media til politikeren og spurte han om Cannabis, og politiet arresterer han noen dager senere. Elden ga en grundig gjennomgang av det på sin blogg.

Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Har lest så mye legaliserings debatt nå at jeg ikke husker hvorfor cannabis er ulovlig. Kan noen her skrive det som er mest negativt med cannabis?
Vis hele sitatet...
Antar din første setning var et retorisk spørsmål..
Ingen har nok et fasitsvar på hva som er mest negativt med cannabis, dog at det potensielt kan øke faren for depresjon/angst og at det kan være ødeleggende for utviklingen av hjernen til ungdom opptil ~21 år er vel av de mest hyppige svara. I mine øyner er det mest negative ved Cannabis manglende forskning og kunnskap, verden over. Samt den noe naive holdningen til mye av ungdommen som røyker.

http://freak.no/forum/showthread.php...ght=dokumentar

Bra dokumentar, tar for seg hvor lite forskning som er gjort på cannabis og de positive og negative sidene ved stoffet. Greit å holde tunga rett i munnen og få med seg når fagfolk diskuterer cannabis som et legemiddel og som et rusmiddel dog. Noe som forsåvidt er det mest negative med legaliseringsdebatten, siden den voldtar behovet og det legitime med arbeidet for å få det innført som et legemiddel.
Sist endret av et eller annet; 30. april 2014 kl. 05:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil komme med en liten oppfordring til alle som deltar i kommentarfelt og skriver leserinnlegg i avisene (som er kjempeflott):

Vi må anerkjenne at cannabis er skadelig. Når vi ut fra det ståstedet argumenterer for legalisering har vi troverdighet og kan få flere over på "vår side", og ikke bare preke til dem som alt er enige

Jeg har kommet med denne oppfordringen før, fordi, lik det eller ei, mange forbudstilhengere forsøker å diskreditere oss som ønsker legalisering ved å anklage oss for å "ufarliggjøre" cannabis.

Hvis vi heller argumenterer med at cannabisens potensielle skadevirkninger er et argument for at det må kontrolleres bedre gjennom regulert omsetning, tar vi dette argumentet bort fra dem. Da kan vi samtidig overbevise dem som kanskje ser at legalisering kan ha noe for seg men er bekymret/i tvil. Dette gjelder spesielt mødre, som er den befolkningsgruppen som er mest skeptiske til legalisering.

I Washington brukte de denne strategien bevisst. Tv-reklame: en middelaldrende kvinne med en kaffekopp i hånden uttaler: "I don´t particularly like it, but we need to regulate this better than today" eller noe i den duren.

Ut fra denne logikken kan vi trekke paraleller til røykeloven og vinmonopolet som gode ordninger for å kontrollere farlige substanser. Mange tror at legalisering=fri hasj, og det må vi bort fra.

Jada, cannabis er mindre farlig enn alkohol, men dette er en parantes. Det er egentlig et litt svakt argument. Alkohol hadde jo ikke blitt legalisert hadde det vært forbudt i dag, tross alt.

Når vi har fått dette på plass kan vi begynne å snakke om alle skadevirkningene som følger av forbudet, PÅ TOPPEN av dem som allerede kommer av cannabisen.

Gi det litt tid folkens, med de store endringene som skjer i USA er det bare snakk om tid før det må bli en skikkelig debatt/endring her også. Hvis lederen av "the war on drugs" kan snu, kan norge også. Så fort regjeringen forstår at dette handler om penger vil ting skje.
Jeg har delt facebook-siden til Folkeaksjonen LUHM offentlig på min facebook-side. La til denne teksten her, som Anita Nyholt har skrevet. Synes det er en effektiv og fin tekst som burde være lett å forstå, til og med for de som kanskje ikke har så sterke meninger om det. Facebook-siden Folkeaksjonen LUHM fungerer som en slags underskrifts-kampanje, så det er viktig å få så mange som mulig til å like denne siden.

Her er teksten, del den som tørr

Alkohol er et farlig rusmiddel, men det er tryggere når det blir solgt i lovlige utsalgssteder, slik er det for cannabis også. Det betyr ikke at alle behøver å like eller forbruke verken cannabis eller alkohol selv om det blir/er lovlig.

Lovliggjøring og regulering skjer flere og flere steder i verden, og det kommer til å skje her også. Det ville være rart om vi skulle bli stående igjen som et land hvor vi foretrekker et illegalt marked fremfor et kontrollert.

Det er bedre med lovlige utsalgssteder med aldersgrense enn illegalt salg fra hvem som helst, når som helst til hvem som helst. Da kan myndighetene bruke inntekter fra skatter og avgifter på andre ting enn mer og mer ressurser til politiet og fengselsindustrien. Det er mer samfunnsnyttig å bruke ressursene på folkehelseopplysning og andre samfunnsnyttige tiltak.

Folkeaksjonen lovlige utsalgssteder for hasj og marihuana:
http://www.facebook.com/luhm.no / http://luhm.no/
Vis hele sitatet...
Har skrevet som kommentar under:

Mange vegrer seg for å like en slik side. Men i Norge har vi ytringsrett, og ytringsretten vår er ikke verdt noe hvis den ikke blir brukt.
Vis hele sitatet...
Bli med å del!
Sist endret av Noskool; 2. mai 2014 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
- Tusen takk for denne tråden.

Dette er et av de viktigste tema
i både virkelig og politisk liv
nå for tiden .( -vel, hva er nytt ..).

- Og et av de tema som media har en
tendens til å unngå, forenkle eller forvrenge.

Legaliseringsdebatten på narkotikafeltet bør være
et av de viktigste tema i neste stortingsvalg .

Forutsatt at vi fremdeles lever i et noenlunde
sivilisert og humant samfunn .....


Lovene er så dumme at det er
grønt lys nå for å :
Dyrke til deg selv og venner.
Minst og minimum ..

Det gjelder både planter
- og kjærlighet ...

(Blant mennesker i fred)

r
Sist endret av radion; 3. mai 2014 kl. 00:47.
Det er mye skrivefeil og feil begreper i fagspråket i media. Irriterer meg veldig at cannabis hasj og marihuana blir blanda og brukt på en måte som viser at de ikke vet klart definisjonen av det ulike.

fun fact: http://www.vg.no/forbruker/helse/eks...se/a/10139658/

Akkurat nå svever mer enn 230 millioner selvportretter med hasjtaggen #me på bildetjenesten Instagram.
Vis hele sitatet...