Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 27863
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men Gud har utført mange mirakler, i følge de kristne. Viss du tar deg en tur til Bildøy eller Fjellheim bibelskole, er det mange kristne der som kan dokumentere mange ulike mirakler fra Gud.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte dokumentere?

Finnes det stødige bevis på at det er gud som har utført disse miraklene?

Om det kan dokumenteres hvorfor har ikke dette kommet ut i offentligheten?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel. I følge bibelen skal Gud hjelpe de som ber. Det er ikke alltid Gud hjelper noen som ber en gang/100 ganger, fordi Gud har en plan for de.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke et ordentlig svar, for spørsmålet er jo akkurat like ubesvart. Hvorfor helbreder ikke Gud alle som tror og ber? Hvorfor har ikke mennesker som bes for større sannsynlighet for å bli friske? Hvorfor blir religiøse akkurat like mye utsatt for sykdommer som kreft og liknende? Hvorfor lar Gud troende og bedende – ja, tryglende – mennesker i enorme smerter og lidelser pines gjennom kanskje flere år, før han til slutt lar de dø? Å si at Gud har en plan svarer ikke på dette, da det bare påstår at Gud er bevisst på å unnlate å gjøre noe, noe som sier seg selv når han er allvitende og allmektig, og bare bekrefter at han både vet om det og kunne gjort noe med det, men velger å la de lide.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er feil. Alle som tror på gud trenger ikke ha blitt hjenevasket. Det finnes mennesker som har innsett den kristne realitet, og blitt kristne i voksen alder. Mange såkalte forskere som har viet sitt liv for å motbevise krd, som etterhvert har innsett at krd virkelig er sannheten, for så å blitt kristne.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke ordlyden her. "Innsett at kristendommen virkelig er sannheten"? Det er ikke det de har gjort. De har begynt å tro at kristendommen er sannheten. Dessuten er det ikke særlig slagkraftig, for "mange" er et meget relativt begrep, hvem som helst kan kalle seg forsker, du sier ingenting om hva det er som har fått de til å ombestemme seg, og hele påstanden om at dette gjelde "mange forskere som har viet sitt liv for å motbevise kristendommen" er vanskelig å forholde seg til uten kilder.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så det du egentlig sier er at du nekter å tro at det ikke finnes en større ånd? For skal du slutte å tro på en ånd, må denne troen byttes ut med troen på en annen (helst større) ånd. Hva er det egentlig som holder deg til kristendommen? For alle religioner er basert på de samme overbevisningene du har, og det er ingenting som tilsier at kristendom er noe mer riktig enn noe annet, snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Ja. Trygghet og samsvar fra overnaturlige hendelser holder meg til kristendommen.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvordan kan du mene at noe overnaturlig skal få deg til å slutte å tro på noe overnaturlig, ser du ikke selvmotsigelsen i dette?
Vis hele sitatet...
Hehe du vrir om på det, jeg sa at noe overnaturlig er det eneste som kan rokke meg vekk fra evangeliet. Jeg vet at noe overnaturlig finnes. Ingen ting kan få meg til å slutte å tro på noe overnaturlig. Jeg velger å tro på evangeliet. Igjen sier jeg, hvordan kan Gud bevise meg at han er Gud fra bibelen og ingen andre? Han kan ikke, jeg velger å tro at det er sannheten.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det finnes mange fakta som vitenskapen har fremskaffet, men mye tyder på at du velger å se bort ifra disse? For veldig mye av hverdagen din er et direkte resultat av vitenskap, se på teknologien som er rundt deg, og vit at dette er et resultat av vitenskap og forskning. Mye av teknologien som finnes i dagens samfunn, startet nok med at noen trodde det var mulig, men det er det som skiller vitenskap fra tro, det holder ikke bare å tro. Tror du foreksempel Thomas Alva Edison Hadde funnet opp lyspæren ved å sette seg ned å tro at lyspæren ville bli oppfunnet, eller tror du han fikk en ide', hvor han prøvde seg frem til han lyktes?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg velger å tro på bibelen, hvordan utelukker jeg plutselig all fakta?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan dette svarer på spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Da ser jeg ikke hva som vil, eventuelt hvordan svar skulle det vært?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Forøvrig har du fortsatt ikke besvart spørsmålet mitt: «Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?»
Vis hele sitatet...
Fordi dommedagen har ikke ennå hent. Hvorfor skulle slutten på boka være begynnelsen?

Sitat av Jonta Vis innlegg
FBetyr den første setningen at jeg tok feil utgangspunkt? Jeg antok til nå at du var kristen.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg ikke er kristen etter din standard, men tydeligvis i følge bibelens. Det som ligger i bunnen er et valg av å tro. Det blir som å hjernevaske seg selv. Utrolig naivt, trygt og godt, men hva om det er sant? Jeg tror det, oppå det igjen, som jeg har sagt tidligere, har jeg opplevd hendelser jeg ikke kan beskrive med vitenskapen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er litt bom i forhold til hva jeg mente. La oss si at verden ikke inneholder en åndeverden, og er fullstendig materialistisk. Hva skal da til for at du skal revurdere troen din? Hva, helt konkret, skal til for å konkludere med at du tar feil om at det eksisterer en åndeverden? Du nevner at kanskje noe "helt syk vitenskapelig fakta" kan gjøre det, men det er jo verdiløst hvis du ikke kan presisere hva dette skulle vært. Så igjen, med et lite tillegg for å gjøre det klarere, hva slags resultat av hva slags eksperiment, eller hva slags hendelse, må til for at du konkluderer med at du tar feil om at det eksisterer en eller annen form for åndeverden? Jeg snakker da helt konkret. Jeg kan nevne, og har nevnt, en mengde konkrete eksempler som ville fått meg til å konkludere på annet vis; kan du?
Vis hele sitatet...
Nei jeg kan ikke. Nå vet jeg hvorfor jeg satt et "kanskje" med setningen jeg skrev. Jeg har valgt å tro på dette.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du kan derfor ikke hevde at din overbevisning representerer verden i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nei i følge Sam Harris så kan jeg ikke det. Nå vet ikke alle kristne at Sam Harris mener dette. Derfor hevder dem at det finnes et paradis og en evig fortapelse. Kanskje noen av dem som hevder det har en konsekvens til hvordan denne verden er, kanskje noen av dem til og med har et bevis for det. Jeg forstår at dette er utrolig irriterende for dere som "venter", i hermetegn, på bevis.

Sitat av Provo Vis innlegg
Sa du ikke at Bibelen kom fra Gud? Den kan jo ikke ha kommet fra Gud hvis den er skrevet av mennesker som har klart å få med en hel drøss med feil? Hva annet har de tatt feil om? Dette viser jo helt utvilsomt og entydig at Bibelen ikke er en troverdig kilde. Hvilke deler du velger å tro på er – som tekstene i Bibelen – kulturelt betinget, og fullstendig arbitrært.
Vis hele sitatet...
Klart bibelen kom fra mennesker! Bibelen er satt sammen av mange ulike historier og brev, ofte står det hvem som har skrevet hva. Om disse menneskene ble overnaturlig ledet av Gud til å skrive, er opp til hver enkelt å velge å tro på.
Sist endret av Badassjack; 25. januar 2012 kl. 21:23.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ja. Trygghet og samsvar fra overnaturlige hendelser holder meg til kristendommen.
Vis hele sitatet...
Det er mange som har minst like godt grunnlag for å holde seg til for eksempel islam. En troende muslim er minst like overbevist som deg, mener du at en muslim tar feil? Om så, hva hindrer deg fra å ta feil av nøyaktig samme grunn?

Sitat av Badassjack
Hehe du vrir om på det, jeg sa at noe overnaturlig er det eneste som kan rokke meg vekk fra evangeliet. Jeg vet at noe overnaturlig finnes. Ingen ting kan få meg til å slutte å tro på noe overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Du har nå beveget deg fra å tro til å vite. Vel, på nøyaktig samme grunnlag kan jo jeg hevde at jeg vet du tar feil, uten at vi har kommet noe lenger av den grunn.
For når du påstår at du vet noe, er du nødt til å bakke det opp med noe mer enn anekdoter og følelser, hvertfall om det skal kunne ha noen verdi for andre enn deg og de som måtte være enig med deg.

Sitat av Badassjack
Igjen sier jeg, hvordan kan Gud bevise meg at han er Gud fra bibelen og ingen andre?
Vis hele sitatet...
Det burde være den enkleste ting i verden for en allmektig gud, men du mener kanskje ikke at gud er allmektig?

Sitat av Badassjack
Hvis jeg velger å tro på bibelen, hvordan utelukker jeg plutselig all fakta?
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg kunne ordlagt meg annerledes, men det forandrer ikke det faktum, at ved å tro på bibelen, ja så velger du å se bort i fra en rekke fakta som vitenskapen har fremskaffet.
Sitat av pingu22 Vis innlegg
En annen ting som også er litt interessant er tilførselen av sedimenter til verdenshavene, i alle fall når en ser hvor gammel jorden er.
Vis hele sitatet...
Sukk. De samme gamle kreasjonistpåstandene

Svar: http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD220.html

Hvis en legger uniformitetsprinsippet til grunn, som evolusjonen støtter seg på, som sier det at "nåtiden er nøkkelen til fortiden" og går ut på at de prosessene en finner i naturen i dag har pågått jevnt og trutt oppigjennom de 4,5 milliarder år jorden antas å være.
Vis hele sitatet...
Nei, det går ikke nødvendigvi jevnt og trutt. Kan du ikke i det minste prøve å sette deg inn i saken?

Med en slik nedbrytningsprosess ville dette betydd at på en milliard år ville det ha blitt tilført 27,5 trillioner tonn med landmasse til jorden, noe som hadde resultert i et sedimentlag i alle verdenshavene på 32 kilometer. Dette er ganske merkelig når sedimentlaget i verdenshavene har en tykkelse på i gjennomsnitt 980 m (Ewing/Carpenter/Windisch: "Sediment Distribution in the Oceans, the Atlantic". Geological Society of America Bulletin, Vol. 84, jan. 1973, s. 83.) Uniformitetsgeologer hever også at nedbrytningsraten har vært større de siste 30 millioner år, og at jorden har vært preget av en betydelig kontinental nedtæring.
Vis hele sitatet...
Sukk. Mer du burde satt deg inn i før du uttalte deg:

http://www.talkorigins.org/faqs/hovi...2.html#proof24
http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD221_1.html
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er mange som har minst like godt grunnlag for å holde seg til for eksempel islam. En troende muslim er minst like overbevist som deg, mener du at en muslim tar feil? Om så, hva hindrer deg fra å ta feil av nøyaktig samme grunn?
Vis hele sitatet...
Hm, nei vet ikke, klarer i alle fall ikke å komme på noe nå. Om det er noen som har minst like godt grunnlag vet vi ikke. Trygghet ja mest sannsynlig, samsvar i det overnaturlige... veldig usikker.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du har nå beveget deg fra å tro til å vite. Vel, på nøyaktig samme grunnlag kan jo jeg hevde at jeg vet du tar feil, uten at vi har kommet noe lenger av den grunn. For når du påstår at du vet noe, er du nødt til å bakke det opp med noe mer enn anekdoter og følelser, hvertfall om det skal kunne ha noen verdi for andre enn deg og de som måtte være enig med deg.
Vis hele sitatet...
Ja som ville vært å bakke det opp med bevis, noe som jeg ikke har. Jeg vet om øyevitner, og ikke-kristne mennesker som har opplevd (feks)helbredelse som ville stått fram om dette. Da blir det opp til deg å tro meg eller ikke. Hvis ikke jeg får lov å gå under definisjonen "å vite" så bytter jeg til "å tro".


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det burde være den enkleste ting i verden for en allmektig gud, men du mener kanskje ikke at gud er allmektig?
Vis hele sitatet...
Hvis han beviser det for meg, kan jeg alltids spørre meg selv: "kan det være en større Gud som skapte denne Guden, eller later som han er denne Guden?". Det vil alltids være tvil i evangeliet.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ser nå at jeg kunne ordlagt meg annerledes, men det forandrer ikke det faktum, at ved å tro på bibelen, ja så velger du å se bort i fra en rekke fakta som vitenskapen har fremskaffet.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett der.





Men en ting som er utrolig viktig at dere forstår, som er en selvfølge, er at jeg skriver ut fra meg selv og min tro. Hvis dere spør en venn av meg og andre kristne, vil dere mest sannsynlig få et helt annet svar. Jeg er absolutt ingen spesialist, om noen kan kalle seg noe sånt. Ikke stemple alle kristne etter hva jeg sier, det blir selvsagt helt feil. Det tror jeg ikke dere vil gjøre heller. Spør samme spørsmål til andre kristne også. Tror ikke jeg har mye mer å tilføye eller gi dere.
Sist endret av Badassjack; 25. januar 2012 kl. 23:55.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sukk. De samme gamle kreasjonistpåstandene

Svar: http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD220.html


Nei, det går ikke nødvendigvi jevnt og trutt. Kan du ikke i det minste prøve å sette deg inn i saken?


Sukk. Mer du burde satt deg inn i før du uttalte deg:

http://www.talkorigins.org/faqs/hovi...2.html#proof24
http://www.talkorigins.org/indexcc/CD/CD221_1.html
Vis hele sitatet...
Alle sitatene du svarer på er basert på manglende forståelse, og er et oppkok av nonsense blandet med manglende forståelse.. Vedkommende forstår ikke hvordan kontinentaldrift, midthavsryggsspredning eller subduksjon foregår. Det er ikke verdt å bruke energi på å motsi.
Sist endret av Orph; 26. januar 2012 kl. 03:20.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Om det er noen som har minst like godt grunnlag vet vi ikke.
Vis hele sitatet...
Jo det vet vi, for muslimer, jøder eller katolikker (bare for å nevne noen), har nøyaktig like sterkt (eller svakt) grunnlag for å hevde at det de tror er det rette. Det som er felles, er først og fremst at de tror på en allmektig skaper som har skapt universet og Jorda, og er i dag basert på såkalte hellige skrifter som blir hevdet å være Allahs/Guds ord, henholdsvis Koranen, Tanákh og Bibelen. Dette er bare noe, men likhetstrekkene er mange og grunnlaget for å tro på det ene eller andre er, sett med en ikke troendes øyne, det samme.

Dersom personlige religiøse overbevisninger og opplevelser er til å stole på, hvorfor finnes det da så mange forskjellige religioner og trosretninger innenfor de forskjellige religionene?
Gud burde jo være i stand til å formidle klart og tydelig hvem/hva h*n/det er og hva h*n/det står for, noe som burde ført til enighet, ikke uenighet som for det meste er tilfellet, synes du ikke?


Sitat av Badassjack
Jeg vet om øyevitner, og ikke-kristne mennesker som har opplevd (feks)helbredelse som ville stått fram om dette.
Vis hele sitatet...
Dette beviser som du sier ingenting, for som andre før meg har forklart, det er ingenting som tilsier at disse såkalte "helbredelsene" ikke ville funnet sted uavhengig av håndspåleggelse, bønn eller hva man måte mene er den bakenforliggende årsaken. Og om man hadde gravd litt dypere, ville man med all sannsynlighet funnet en helt naturlig forklaring, men en som tror på høyere makter konkluderer alt for raskt med overnaturlig innblanding, da særlig når det gjelder ting man ikke helt forstår eller ønsker at skal være tilfelle.

Om jeg helt overbevist hadde fortalt at jeg så en man som saget en kvinne i to, for deretter å sette henne sammen igjen like hel og upåvirket av hendelsen, eller at jeg ved samme anledning så den samme mannen få en kvinne til å sveve. Ville du da konkludert med at mannen var i besittelse av overnaturlig evner?
Neppe, jeg velger å tro at du raskt ville konkludert med at jeg var blitt lurt, i og med at du på lik linje med de fleste, vet at dette bare var en illusjon utført av en illusjonist. Så hvorfor ikke ha den samme skepsisen når det kommer til helbredelser og andre påståtte overnaturlige hendelser? For om man søker sannheten, bør man ikke da være åpen for at man kan ta feil, selv om sannheten ikke passer med egne overbevisninger og/eller ønsker? Og med sannhet, mener jeg at det skal være mulig for alle som ønsker å etterprøve det som blir lagt frem, og deretter komme frem til samme konklusjon basert på fakta, ikke antagelser og følelser.

Sitat av Badassjack
Hvis han beviser det for meg, kan jeg alltids spørre meg selv: "kan det være en større Gud som skapte denne Guden, eller later som han er denne Guden?". Det vil alltids være tvil i evangeliet.
Vis hele sitatet...
Nå prøver du bare å bortforklare, eller har du plutselig gått fra å tro på Gud til å tro på Guder?

Sitat av Badassjack
Hvis ikke jeg får lov å gå under definisjonen "å vite" så bytter jeg til "å tro".
Vis hele sitatet...
Om du ikke har mer å fare med enn hva du har kommet med så lang, blir du pent nødt til det.

Sitat av Badassjack
Men en ting som er utrolig viktig at dere forstår, som er en selvfølge, er at jeg skriver ut fra meg selv og min tro. Hvis dere spør en venn av meg og andre kristne, vil dere mest sannsynlig få et helt annet svar.
Vis hele sitatet...
Det er blant annet det som gjør det hele så lite troverdig, når ikke en gang de som deler samme religion klarer å være enige om hvordan ting henger sammen.
Sist endret av Veggen; 26. januar 2012 kl. 03:28.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
[CENTER]1
_______________
[/CENTER]
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Da ser jeg ikke hva som vil, eventuelt hvordan svar skulle det vært?
Vis hele sitatet...
OK. Se på samtalen til nå:
Jonta:
hvordan bestemmer du deg for hva i biblene som er viktig nok til at det har innflytelse på deg?
Blant høyttenkningen din mener jeg å komme fram til «om det står noe som virker dumt, bruker jeg første og beste (bort)forklaring som ved første blikk gir mening».

Badassjack:
Hvis noe virker dumt bruker jeg å lese teksten flere ganger, gå inn i grunnteksten å prøve å finne ut så nært som mulig hva som står der. Jeg bruker også å diskutere med andre kristne hva dem tenker om saken, noen ganger er jeg enig og andre ganger uenig. Jeg veier det også opp mot andre selvmotsigelser. Det står også skrevet at den Hellige Ånd kan åpenbare skriften for oss. Derfor ber jeg over det også.
Så på en måte blir det egentlig "magefølelsen" jeg går etter.

Jonta:
Om du har magefølelsen: Hvorfor trenger du boka?

Badassjack:
Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt rett. Hvordan skal jeg vite hva det er jeg skal tolke hvis jeg ikke har bibelen? Jeg trenger bibelen, så mange bibler som mulig for å få alle oversettelsene. Helst en hebraisk oppå der igjen.

Jonta:
Hvorfor trenger du noe å tolke?

Badassjack:
For at det skal samsvare med resten som står i boka. Gud sier at han kan ikke si imot sitt eget ord, da må man prøve å tolke hva det er egentlig han mener, når det virker som han gjør nettopp det.

Jonta:
Jeg ser ikke hvordan dette svarer på spørsmålet mitt.

Badassjack:
Da ser jeg ikke hva som vil, eventuelt hvordan svar skulle det vært?
Vis hele sitatet...
Dette gjør det forhåpentligvis tydeligere.

Om du vil ha et konkret spørsmål å svare på: Hvorfor trenger du boka, når du har magefølelsen?

[CENTER]2
_______________
[/CENTER]

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Fordi dommedagen har ikke ennå hent. Hvorfor skulle slutten på boka være begynnelsen?
Vis hele sitatet...
Samtalen til nå:
Jonta:
Og om du tror en guddom som har skapt alt, er opphavet til en bok: Hvorfor studerer du den ikke inngående? (Merk: Det er utydelig for meg om du faktisk tror det, eller bare ikke utelukker muligheten.)

Badassjack:
Jeg prøver å studere bibelen grundig. Det er en tørr bok, spesielt det gamle testamentet, derfor er det ikke alltid like enkelt. Jeg har også "funnet" det viktigste, det som er igjen er ikke ekstremt relevant for nåtiden. I det siste har jeg sett litt på de hebraiske ordene i frelsen, og selvmotsigelser der.

Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler. Det blir litt som en valgt tro, en ukritisk "hvorfor ikke?-tro". Når man tror på litt av bibelen, hvorfor ikke hele, alt er sykt. Hvis definisjonen på tro er at man er overbevist, da vet jeg ikke hva jeg holder på med.

Jonta:
Mtp. at du går etter pt. 3 (blanding av metaforer og faktiske hendelser): Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?

Badassjack:
Evangeliet om Jesus er relevant for nåtiden, det er det alt er ledet opp til. Jesus døde for å redde meg, det er relevant, ikke om jeg bruker caps i kirkelokalet.

Jonta:
Dette besvarer ikke spørsmålet mitt.

Badassjack:
Bibelen går fram i tid, den kan settes opp som en tidslinje. Jeg vil si at det som er relevant er det som er før dommedagen. Jeg har ikke noe bevis på dette nei.

Jonta:
Hvorfor vil du si dét?

Forøvrig har du fortsatt ikke besvart spørsmålet mitt: «Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?». Du har svart hva du tror er relevant for nåtiden. Ikke hvorfor du tror at det er relevant.

Badassjack:
Sitat Jonta: [Forøvrig har du fortsatt ikke besvart spørsmålet mitt: «Hvordan vet du hva som er relevant for nåtiden?».]

Fordi dommedagen har ikke ennå hent. Hvorfor skulle slutten på boka være begynnelsen?
Vis hele sitatet...
Så… alt før dommedagen er relevant? Eller velger du ut blant det?

[CENTER]3
_______________
[/CENTER]

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Kanskje jeg ikke er kristen etter din standard, men tydeligvis i følge bibelens. Det som ligger i bunnen er et valg av å tro. Det blir som å hjernevaske seg selv. Utrolig naivt, trygt og godt, men hva om det er sant? Jeg tror det, oppå det igjen, som jeg har sagt tidligere, har jeg opplevd hendelser jeg ikke kan beskrive med vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Jonta:
[Sitat av Badassjack: Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler. Det blir litt som en valgt tro, en ukritisk "hvorfor ikke?-tro".]

Hvorfor ikke en annen religion?

Badassjack:
"Jeg tror at Gud har skapt alt. Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler." Dette er om skapelsen jeg snakker om. Troen om at Jesus reddet meg er mye sterkere.

Jonta:
Nå er du fortsatt veldig vag om opplevelsen(e) du hadde, men dette betyr altså at det helt tydelig var denne guddomen? Og ikke bare en eller annen guddom?

Badassjack:
Hvordan kan det være tydelig at det er Gud? Hvis Gud sier til meg med en stemme jeg hører fysisk, og han sier at han er Gud fra bibelen, ville det ikke vært bevis for meg. Jeg merker jeg sier i mot det jeg har sagt før i tråden, er ikke så lett å se inn i seg selv. Hva hvis det var en større ånd som har hele tiden lurt oss og bare rykker litt i overnaturlige tråder av og til. Jeg har tenkt tanken før, det kan jo være det. Hvis det er noe som skal dra meg bort fra bibelen og evangeliet om Jesus, vil det være en overnaturlig åpenbaring om at det finnes en større ånd. For jeg er fast bestemt og overbevist over at det finnes en åndelig verden. Eventuelt også et eksperiment som viser det på en eller annen måte. Men jeg tror det må en overnaturlig overbevisning til for at det skal rokke meg vekk fra evangeliet.

Jonta:
Nå bare tenker du høyt.

Betyr den første setningen at jeg tok feil utgangspunkt? Jeg antok til nå at du var kristen.

Badassjack:
Kanskje jeg ikke er kristen etter din standard, men tydeligvis i følge bibelens. Det som ligger i bunnen er et valg av å tro. Det blir som å hjernevaske seg selv. Utrolig naivt, trygt og godt, men hva om det er sant? Jeg tror det, oppå det igjen, som jeg har sagt tidligere, har jeg opplevd hendelser jeg ikke kan beskrive med vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg stilte spørsmålet mye pga. den lengste biten her, der du åpner med «Hvordan kan det være tydelig […]?».

Er det slik at du tror på jesusen, men ikke guddomen? Betyr ikke tro på den ene at man tror på den andre?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg vet at noe overnaturlig finnes. Ingen ting kan få meg til å slutte å tro på noe overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du skjønner helt hva overnaturlighet er. Overnaturlige forklaringer er, og har alltid vært, fåfengte, feilaktige forsøk på å forklare noe datidens teknologi ikke har vært i stand til å finne svar på.

Hvis en fra f. eks. 1300-tallet var vitne til en animasjon av en løve transformere seg til en giraff, kan vedkommende på ingen måte påstå at dette var Guds verk, ei heller ty til en annen vilkårlig overnaturlig forklaring som kan innebære alt fra norrøn mytologi til synske gorilla-aper med evner til telepati. Jeg kan ta det et skritt lenger, og vise et klipp av Criss Angel som går på vannet til en vilkårlig person fra f. eks. år null. Denne personen vil være overbevist om at dette må være Gud, og her har vi håndfast bevis. Men forskning og vitenskap knuser den påstanden. Denne personen har ingen forutsetning for å kunne vite noe som helst om dette fenomenet han har vært vitne til, og det ville vært latterlig å forvente at han skal kunne klare å motbevise påstanden om at Criss Angel er Gud. Hans tids teknologi er rett og slett ikke avansert nok, og det å ty til slike overnaturlige forklaringer uten i det hele tatt å prøve å sette seg inni temaet er like tåpelig som å påstå at Gud må ha startet alt, bare fordi dagens vitenskap ennå ikke har håndfaste bevis på hva som har vært før Big Bang.

Å forklare noe med en overnaturlig forklaring er altså en selvmotsigelse, fordi du er vitne til et fenomen du ved første øyekast ikke kan forklare, og tyr umiddelbart til en overnaturlig forklaring.

Overnaturlige forklaringer er feilaktige, selvmotsigende, og hører på ingen måte hjemme i dagens samfunn.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg velger å tro på evangeliet.

Når man tror på litt av bibelen, hvorfor ikke hele, alt er sykt.

Om det er noen som har minst like godt grunnlag vet vi ikke. Trygghet ja mest sannsynlig, samsvar i det overnaturlige... veldig usikker.

For jeg er fast bestemt og overbevist over at det finnes en åndelig verden.

Trygghet og samsvar fra overnaturlige hendelser holder meg til kristendommen.

Selvfølgelig kan de ha tatt feil om Guds eksistens, og om miraklene av Jesus, kanskje de som skrev bibelen var overtroende og naive.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at du "velger å tro" for å få trygghet, og muligheten for å kunne komme til himmelen etter døden. Er du redd for døden? Syns du universet virker for sykt, at hele tilværelsen virker for syk til at det ikke kan stå en allmektig Gud bak? Det virker som at du baserer troen din utelukkende på frykt. Overfor hva aner jeg ikke. Frykt for en uforklarlig, selvopplevd, overnaturlig hendelse? Uansett hvor mange enestående opplevelser du tror du har hatt med Gud så kan ingen av de bevises. Og med det mener jeg ikke bevis slik at andre skal finne ut om det er sant eller ikke. Jeg mener bevis som verifiserer det som en objektiv sannhet, og uten dette så lyver du overfor deg selv. Som MeTheWall påpekte tidligere i tråden, er personlige anekdoter, opplevelser, øyenvitner og hukommelse det mest upålitelig bevismaterialet man kan finne.

Jeg tror nok at du innerst inne ikke har så stor tiltro til kristendommen som du gir inntrykk for, og som du skulle ønske selv at du hadde. På grunn av den frykten jeg antar ligger til grunn for troen din, har du overbevist deg selv om at det må finnes noe overnaturlig, det er ikke snakk om noe annet. Dette foregår dog i underbevisstheten, og du trenger ikke nødvendigvis å være klar over det selv. Folk som Provo, MeTheWall og Jonta har eksponert din egentlige tvil til Bibelen og til Gud (ihvertfall det faktum at han er allmektig), blant annet når du innrømmer at de som skrev Bibelen "selvfølgelig kan ha tatt feil", og at du ser bort ifra en rekke fakta vitenskapen har fastslått. Som du sier selv: "Det er ikke en super duper tro der jeg aldri tviler", men likevel tviholder du på din tro, mens du veksler mellom vage argumenter og benektelse.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Det som ligger i bunnen er et valg av å tro. Det blir som å hjernevaske seg selv. Utrolig naivt, trygt og godt, men hva om det er sant? Jeg tror det, oppå det igjen, som jeg har sagt tidligere, har jeg opplevd hendelser jeg ikke kan beskrive med vitenskapen.
Vis hele sitatet...

Hvorfor klarer du ikke å "slå deg til ro" med vitenskapen? Er det fordi du mener det er store hull i vitenskapen? Eller er det fordi tanken på en Gud som har skapt alt virker "vakrere" enn et utallig sett av ligninger og formler som beskriver verden og hvordan den oppstod? Eller er det rett og slett fordi du ikke vil innse den bitre sannheten at det ikke finnes en Gud som passer på deg, verken i livet, eller etter døden?

Jeg tenker at du vil svare noe sånt som at du har "opplevd ting", som du mener vitenskapen ikke kan forklare, og det er derfor du tviholder sånn på religionen din. Men som poengtert tidligere i tråden, og som jeg kom innom litt over her, så er ikke det pålitelig nok bevismateriale, og en nøytral person, som ikke har satt seg et personlig ståpunkt om hvorvidt vedkommende tror på en eller annen guddom eller ikke, vil nok utvise skepsis ovenfor en slik opplevelse, ihvertfall hvis vedkommende blir opplyst i ettertid - med kilder og det hele - om hvordan og hvorfor en slik opplevelse ikke kan regnes som tilstrekkelig pålitelig. Derfor tenker jeg det må ligge noe bak. Enten du er klar over det eller ei.

Tar jeg feil?


Jeg vil legge til at en god debattant vet når å gi seg. Jeg mener på ingen måte at du bør gi deg, du forsvarer troen din på en (som oftest) saklig måte, men jeg poengterer bare at jeg har aldri i hele min ikke-så-altfor-lange karriere møtt på en kristen som har tatt argumentene våre til etterretning, og innsett at religion kanskje ikke er svaret, og at vedkommendes tro er totalt irrasjonell. Er det noen andre her som har møtt på kristen som har forandret syn?
Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg vet at noe overnaturlig finnes.
Vis hele sitatet...
Nei, du vet ikke. Du tror. Og det på meget sviktende grunnlag. Det har aldri blitt bevist noe som helst overnaturlig, og det på tross av enorme mengder forsøk. Både store vitenskapelige eksperimenter og enkeltpersoners forsøk på bevise overnaturlige evner. James Randi har til og med utlovet en dusør på 1 million dollar til den som klarer det – en dusør som har stått i flere tiår – uten at han har måtte kvittet seg med pengene.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Nei i følge Sam Harris så kan jeg ikke det. Nå vet ikke alle kristne at Sam Harris mener dette. Derfor hevder dem at det finnes et paradis og en evig fortapelse. Kanskje noen av dem som hevder det har en konsekvens til hvordan denne verden er, kanskje noen av dem til og med har et bevis for det. Jeg forstår at dette er utrolig irriterende for dere som "venter", i hermetegn, på bevis.
Vis hele sitatet...
Dette går på ren logikk, ikke hva Sam Harris mener. Logikk tilsier at du ikke med rette kan hevde at din tro representerer verden, da den ikke er betinget av hvordan verden er. Dette er ikke bare en logisk finurlighet, men noe du bør forstå og tenke nøye over.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Klart bibelen kom fra mennesker! Bibelen er satt sammen av mange ulike historier og brev, ofte står det hvem som har skrevet hva. Om disse menneskene ble overnaturlig ledet av Gud til å skrive, er opp til hver enkelt å velge å tro på.
Vis hele sitatet...
Det er vanlig blant mange å tro at forfatterne av bibeltekstene, spesielt i Det nye testamentet, i stor grad er kjente, men det er ikke riktig. Du tror kanskje at evangeliet etter Matteus er skrevet av Matteus? Det er det ikke; bevisene tyder på at det er skrevet mellom år 70 og 100 e.Kr av en ukjent person fra Syria som ikke var øyenvitne til noe av det som ble skrevet. Evangeliet etter Markus? Skrevet av en ukjent syrer eller palestiner. Evangeliet etter Lukas? Antageligvis skrevet av en amatørhistoriker som etter all sannsynlighet ikke var øyenvitne til noe av det som var skrevet. Og slik fortsetter det.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Ja som ville vært å bakke det opp med bevis, noe som jeg ikke har. Jeg vet om øyevitner, og ikke-kristne mennesker som har opplevd (feks)helbredelse som ville stått fram om dette. Da blir det opp til deg å tro meg eller ikke. Hvis ikke jeg får lov å gå under definisjonen "å vite" så bytter jeg til "å tro".
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ikke hva vi lar deg få lov til å si, men at du må innse og være bevisst på at du faktisk ikke vet. Du tror. Og dette er ikke bare snakk om semantikk. Jeg tviler heller ikke på mange av disse øyenvitnenes oppriktighet. Det kan godt hende de har sett en kreftsyk person bli helt frisk noen måneder eller år etter de har blitt bedt for, men dette er det ingen tro at hadde noen sammenheng. Folk blir friske, og et sykdomsleie kan snu brått, helt uten at noen blir bedt for. Dette fenomenet skjer akkurat like ofte med ateister, og som sagt har det blitt gjort store forsøk som viser at bønn ikke hjelper. Kanskje har de også vært på store møter med såkalte “faith healers” som på mirakuløst vis får folk til å reise seg fra rullestolen, men her har det blitt avslørt så vanvittig mye juks, bedrag og placebo – og ingen har klart å få dette til å fungere i kontrollerte former – at det ikke er grunn til å tro at det har noe med Gud å gjøre. Det er ikke dårlig bevis fordi andre ikke tror på deg, men fordi det ikke er noen grunn til å tro at Gud står bak det du og andre har opplevd og funnet overbevisende.

Men, så du er altså enig i at Bibelen ikke kommer fra Gud, men fra mennesker, og disse menneskene skrev ting i Bibelen som ikke har noe med Guds regler og meninger å gjøre, men som de likevel trodde var Guds ord; det er ingen grunn til å tro at Gud krever at vi dreper de som vil skille seg, de som plukker opp pinner på en lørdag og de som tilber andre guder, eller at dyreofringer fjerner husmugg, selv om det står i Bibelen. Og dette svekker Bibelens troverdighet. Du sitter altså igjen med oppgaven å plukke ut det av Bibelen som kan være virkelig og Guds påvirkning på skribentene, og det som kun er skribentenes egne menneskelige kultur og overtro. Dette avsnittet er det umulig for deg å være uenig i uten å samtidig motsi deg selv.

Så hvordan gå frem for å finne ut hva som er galt og ikke har noe med Guds ord å gjøre i det hele tatt, og det som eventuelt er riktig? Du har selv plukket vekk mange vers fra Det gamle testamentet, som vi har snakket om eksempler på. Du har nok også selv plukket vekk ting fra Det nye testamentet, som for eksempel da Jesus oppfordret til å slå slavene sine, selv når de ikke visste at de hadde gjort noe galt, eller da Jesus flere ganger presiserte at Det gamle testamentets regler fortsatt gjelder og skal følges. Så hva slags metode bør man bruke for å finne ut hva som kan være riktig, og hva som nesten garantert er feil?

Du har i hovedsak to muligheter. Plukke det du liker og som fenger deg, også kalt magefølelsen, eller å gå mer analytisk og kritisk til verks og vurdere hva som passer overens med det vi vet om verden. Hva er problemet med magefølelsen? Vel, det er åpenbart: nesten alle religiøse bruker denne metoden, og nesten alle har helt forskjellige oppfatninger om hva som er riktig. Alle fra de strengeste islamister til de frommeste jainister bruker denne metoden, og nesten alle er nødt til å ta feil siden deres overbevisningers sannhetsgehalt er gjensidig utelukkende. Med andre ord, ved å bruke magefølelsen alene er du nesten garantert å ta feil.

Du står da igjen med den analytiske og kritiske metoden. Ved å bruke den og sammenlikne med det vi har av bevis, så kan vi si at skapelseshistorien ikke er riktig, at beskrivelsene av himmelen som en kuppel hvor himmellegemene er festet og jorden som et flatt firmament ikke er riktig, at historien om Babels tårn ikke er riktig, at historien om Noahs ark ikke er riktig, at historiene om kjempemenneskene ikke er riktig, at jødenes 40 år lange vandringen i ørkenen ikke har skjedd, også videre, også videre. Så hvorfor står det så mye feil, og hvordan påvirker det troverdigheten til resten? Og videre, hva sier egentlig det ondes problem om muligheten for Guds eksistens? Hva sier den geografiske korrelasjonen til religionene om sannsynligheten for deres riktighet? Er det slik kunnskap sprer seg? Dette, og mye mye mer, er spørsmål som bør tas seriøst og analyseres kritisk hvis du faktisk er interessert i å komme til bunns i hva som er sant og ikke – og det virker det som du er, bare at du forutsetter Guds eksistens for alle analyser du gjør, noe som burde være det du forsøker å avgjøre i utgangspunktet.

EDIT: Wikipedialinken ser ut til å ha blitt voldsomt deformert. Her er den egentlige adressen: http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Bible
Her er en link til alle dere kristne ute på forumet:
http://www.youtube.com/watch?v=SSxgnu3Hww8

Denne vil nok klarne opp det meste når det gjelder å motbevise kreasjonisme.
Sitat av Y3ss Vis innlegg
Her er en link til alle dere kristne ute på forumet:
http://www.youtube.com/watch?v=SSxgnu3Hww8

Denne vil nok klarne opp det meste når det gjelder å motbevise kreasjonisme.
Vis hele sitatet...
Stemmer bra med det som ble nevnt i chatten. og ellers.
Syr om dette har blitt tatt opp her før
Ok jeg må bare spørre her, for det er noe av det sykeste jeg har lest i bibelen jeg så nå. Og lurer litt på hvordan noen i sitt rette sinn kan være ening i det.

Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas.
- JESAJA 13:16
Vis hele sitatet...
Sitat av Shudo Vis innlegg
Syr om dette har blitt tatt opp her før
Ok jeg må bare spørre her, for det er noe av det sykeste jeg har lest i bibelen jeg så nå. Og lurer litt på hvordan noen i sitt rette sinn kan være ening i det.
Vis hele sitatet...
INGEN i sitt rette sinn kan si seg enig i dette!

Poenget er at alle kristne her til lands er blitt "kosekristne". De tenker bare på lille gode de tror de får ut av kristendommen, som gudstjeneste, julen, påsken osv.. Jeg vedder hodet mitt på at mesteparten av de moderne kristne i dag ikke engang har lest bibelen.
Sitat av Y3ss Vis innlegg
INGEN i sitt rette sinn kan si seg enig i dette!

Poenget er at alle kristne her til lands er blitt "kosekristne". De tenker bare på lille gode de tror de får ut av kristendommen, som gudstjeneste, julen, påsken osv.. Jeg vedder hodet mitt på at mesteparten av de moderne kristne i dag ikke engang har lest bibelen.
Vis hele sitatet...
Kosekristne? Moderne kristne?

Andre former, superkristne, ekstreme kristne som tidligere har blitt nevnt... Har dere utformet dere egne nivåer for kristne? Det vil jeg gjerne høre om. Enten er man kristen og har jesus i hjertet sitt, ellers er man ikke kristen.

Litt kristen, av og til kristen, superkristen.. det er bare tullete og feil inndeling.

Definer det takk?
Sist endret av ClaesGreve; 31. januar 2012 kl. 23:09.
Sitat av Badassjack Vis innlegg
For at det skal samsvare med resten som står i boka. Gud sier at han kan ikke si imot sitt eget ord, da må man prøve å tolke hva det er egentlig han mener, når det virker som han gjør nettopp det.
Vis hele sitatet...
Så den perfekte guden klarer ikke og overføre idèer til bibelen slik som vi kan tolke det. Hvis han lagde "oss", mennesker designet han også hjernen vår og hvordan den fungerer. Litt merkelig at han da ikke skal kunne klare eksplisit og gi oss idèer?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Andre former, superkristne, ekstreme kristne som tidligere har blitt nevnt... Har dere utformet dere egne nivåer for kristne? Det vil jeg gjerne høre om. Enten er man kristen og har jesus i hjertet sitt, ellers er man ikke kristen.

Litt kristen, av og til kristen, superkristen.. det er bare tullete og feil inndeling.
Vis hele sitatet...
«Feil inndeling» var da en meget ufleksibel holdning. Hvordan har du kommet frem din inndeling: «Enten er man kristen og har jesus i hjertet sitt, ellers er man ikke kristen.»?

Hva med folk som slutter å være kristne? Er det en bryter som kun har to innstillinger?

Nei. Det er et stort spektrum: Folk som er veldig opptatte av kristendommen (har lest hvertfall én bibel, og misjonerer osv). Folk som tror på akkurat denne guddomen, men er deister. Og de imellom.

Særlig de som er rundt gruppe 2 har neppe tenkt gjennom troen sin noe særlig, og bryr seg ikke nevneverdig.

Å si at man enten er kristen eller ikke, er en stor forenkling.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Kosekristne? Moderne kristne?

Andre former, superkristne, ekstreme kristne som tidligere har blitt nevnt... Har dere utformet dere egne nivåer for kristne? Det vil jeg gjerne høre om. Enten er man kristen og har jesus i hjertet sitt, ellers er man ikke kristen.

Litt kristen, av og til kristen, superkristen.. det er bare tullete og feil inndeling.

Definer det takk?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at mesteparten av de jeg kjenner og som mine venner kjenner, som er kristne er ikke kristne på den måten at de virkelig setter seg inn i religionen sin. De sier sprer ofte ordet om at de er kristne men de vil ikke gå dypere inn i religionen enn å f. eks. ta den årlige julegudstjenesten.
Mange jeg kjenner som er kristne tør ikke ta religionen inn i diskusjoner. Det blir fort lett å kalle seg kristen bare fordi men følger enkelte tradisjoner.

Jeg mener at hvis man er kristen så må man tro på og støtte alt det som religionen innebærer. Det er en haug med ruskende gale ting som står i bibelen, og hvis du er kristen så har du forpliktet deg til å støtte dette også.

Hvis gud oppfordret til å drepe og voldta, hvorfor er det da mer naturlig for dagens kristne å gjøre det motsatte?
Sitat av Y3ss Vis innlegg
Det jeg mener er at mesteparten av de jeg kjenner og som mine venner kjenner, som er kristne er ikke kristne på den måten at de virkelig setter seg inn i religionen sin. De sier sprer ofte ordet om at de er kristne men de vil ikke gå dypere inn i religionen enn å f. eks. ta den årlige julegudstjenesten.
Mange jeg kjenner som er kristne tør ikke ta religionen inn i diskusjoner. Det blir fort lett å kalle seg kristen bare fordi men følger enkelte tradisjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig i det du sier, og har samme oppfatning.

Sitat av Y3ss Vis innlegg


Hvis gud oppfordret til å drepe og voldta, hvorfor er det da mer naturlig for dagens kristne å gjøre det motsatte?
Vis hele sitatet...
Gud oppfordret til å drepe i det gamle testamentet. Men man kan ikke tolke bibelen ord for ord. Mye av det som står i GT er en helt annen epoke enn det nye testamentet. Men du har rett i at det står mye ting som er negative i GT.

Tilbake til det første du skrev, så tror jeg det er mange som oppfatter ting slik. Nabofamilien min sier de er kristne, fordi de har konfirmerte barn og går i kirka hver julaften. Bortsett fra det, bryr de seg ikke om å holde noen kristne verdier.

Andre er mer opptatt av å leve etter den etikken og moralen bibelen fører. Derfor synes jeg det blir dumt å kalle noen for superkristne, litt kristne, megakristne, kristne hyklere, osv. For jeg mener at enten er man kristen, ellers er man ikke kristen.