Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  421 48170
Dere har kanskje ikke sett så alt for mye til meg her inne, men jeg er faktisk innom her et ti-talls ganger daglig. Jeg prøver å svare på mest mulig, men som regel blir jeg sittende bare å lese - utrolig mye interessant å lese her på forumet.

Jeg er kristen. Mange tenker kanskje nå "åh, han er en sånn en ja, kjedelig", trykker tilbake i nettleseren og finner noe mer interessant å lese om, og deg om det.


Jeg har lagt merke til at mange her inne har ganske sterke meninger. Jeg vil anta de fleste er ateister - benekter at det finnes en Gud, selvsagt med unntak som meg og sikkert noen andre. Dette er ikke en tråd for å prøve å forvandle dere - som jeg uansett ikke klarer, men heller for å prøve å nøste litt opp i en del myter om kristendommen. Jeg har full respekt for ateister, og forstår godt at de/du ikke tror at det finnes en Gud. Det er jo tross alt noe man må tro.

Og det leder oss inn på første tema jeg vil ta opp; å tro vs å vite. Mange ikke-kristne spør ofte kristne hvordan de kan tro det finnes en Gud, når det ikke finnes noe bevis. Tvert imot, all fattigdom og elendigheten i verden burde være bevis nok for at det ikke finnes en Gud. Religion handler om å tro. Hadde Gud vist seg i hver reklamepause på TV og satt som julenissen sitter på kjøpesentrene hvert år før jul, hadde jo alle trodd på Gud. Han hadde jo kunne stått foran dem i levende livet og gjort ekte magiske triks. Akkurat julenissen var kanskje litt dårlig sammenligning, ettersom en del av dere sikkert tror Gud er like virkelig som julenissen - og jeg klandrer dere ikke. Det er vanskelig å tro på noe du ikke kan ta eller føle på, men sånn er det altså kristendommen fungerer.


"Når man er kristen kan man ikke røyke, drikke alkohol, dra på fest eller ha det gøy". Njeeeh, stemmer nok ikke helt den du. Det finnes mange forskjellige typer kristne. Man kan ikke bare sette alle i én bås. I mange frimenigheter gjelder kanskje disse reglene, eller normene. Dette varierer veldig fra menighet til menighet til hva som er sosialt akseptert der. Men det finnes ikke noen offisielle regler for kristne, i motsetning til foreksempel muslimer, som har visse ting de må gjøre for å bli god nok for Allah. Be til faste tider og dra på pilgrimsreise minst en gang i løpet av livet. Dette er hvertfall slik jeg tolker det. Man har selvsagt de 10 bud, men dette er leveregler. Man skal selvsagt prøve å holde dem best mulig, men det er aldri noen som klarer å holde alle disse budene uansett. Det eneste du trenger for å være kristen, er troen på Jesus og Gud - noe større enn deg selv. Du må i det minste ønske å tro det.

De fleste kristne har sine egne tolkninger, og tar ikke alt som står i Bibelen for god fisk. Bibelen er tross alt et utvalg av skrifter en gruppe prester og skriftlærde satt sammen et par hundre år etter Jesus døde. Jeg går i statskirken, hvor vi oppfordres til å tenke selv, og tolke selv. Presten har ikke svar på alt, og har gjerne en annen tolkning enn du. Så det er absolutt ikke snakk om noe hjernevasking i statskirken. I enkelte frimenigheter vet jeg det er ganske annderledes. Eksempelvis Levende Ord, som jeg mener driver med litt for aggresiv evangelisering, som kan virke skremmende for mange. Jeg har selv vært med på en del samlinger i frimenigheter, og fant ut at det ikke var noe for meg.


Jeg vil tro de fleste forskere og personer med interesse for vitenskap ikke er kristne. De bruker sin logiske forstand, og tenker at det er imot fysikkens lover. Og det er det jo i bunn og grunn helt sikkert. Men for meg virker det ganske ulogisk at alt i begynnelsen var helt svart - alt var bare en svart liten klatt. Så eksploderte denne klatten, og alt formet seg til dagens univers, gjennom milliarder av år. Alt tilpasset seg nærmest perfekt, og her sitter vi i dag i et evig stor univers, men kun én beboelig planet i vårt slag (hvertfall som vi vet om hittil) der dyr, planter og mennesket tilfeldigvis dukket opp på grunn av en tilfeldig eksplosjon der tilfeldigvis alle bitene falt på plass til det det er i dag. Fantastisk.

Jeg vil si det er like trolig som at det finnes en Gud der ute. Om vi aldri hadde kunnet sett noe til universet, hadde du da trodd på at det fantes om noen fortalte deg om det? Det hadde jo vært ganske ulogisk, og noe vi vanskelig kunne sett for oss. Men la oss si Gud skapte verden, hvor kommer da Gud fra? Samtidig kan du jo spørre deg hvor denne klatten fra Big Bang kom fra. Da er vi jo tilbake til verdens begynnelse, og hvor alt stammer fra og disse tingene. Ting som har drevet forskere til vannvidd, og som mennesket aldri kommer til å finne ut av. Noen mennesker klarer bare ikke fatte at det finnes noe større enn dem selv, noe de aldri kommer til å forstå seg på. Enten det er Big Bang-teorien eller om det er Gud.


Jeg har absoutt ikke alle svarene når det gjelder religion, kristendom og Gud. Når jeg forteller personer at jeg er kristen, får jeg ofte merkelige blikk, og en haug med spørsmål som absolutt ikke er noe enkelt å svare på - mer umulig. Føler likevel jeg har fått ned et lite bildet på hvordan jeg ser på kristendom og Gud i denne tråden, og hva det er for meg. Alt jeg ønsker er å blit møtt med respekt som kristen, og ikke hånlige blikk av personer som mener de er rakettforskere og har alle svarene på hvorfor det er imot fysikkens lover at det finnes en Gud. Mange mener også kristne er dumme, som tror at det finnes en Gud. Jeg ser på meg selv om en over-middels inteligent fyr for å være på min alder, med stor interesse for teknologi og vitenskap. Selv om jeg ikke er av de mest aktive kristne, regner jeg meg likevel for kristen.


Det ble til slutt ganske mye dette her - mye mer enn jeg hadde planlagt, men håper noen finner det interessant
Sist endret av Toak; 9. juli 2009 kl. 02:44.
Sitter igjen med ett spørsmål etter å ha skummet meg igjennom propagandaen din (hehe, neida ): hvorfor er du kristen? Er du redd for å dø? (seriøst spørsmål). All din kunnskap om kristendommen er basert på erfaring du tidligere har fått fra kirken, miljø, evt. foreldre, omgangskrets osv. Snu heller litt på det hele; hadde du vært kristen i like stor grad som du er i dag, dersom du hadde vokst opp alene på en øde øy?
Vel, du treffer det jeg anser som spikeren midt på hodet. Ting som har drevet folk til vannvidd. Enkelte ha svar, og bruker da f.eks. kristendomen for å få svar på ting de ikke forstår. Dem om det. Jeg regner meg som ikketroende, men avviser på ingen måte at det kanskje er noe mer. Kanskje til og med en gud. Bare ikke slik det er beskrevet i bibelen.

Du definerer deg som kristen, og da tror du vel at bibelen er guds skrevne ord da vel? Hvis du gjør det, og samtidig påstår at big bang teorien har store huller... Kan du da forklare meg hvordan du da heller velger å tro på en fortelling om en allmektig skapning som skapte jorden på 7 dager, kvinnen ut av et ribbeben på mannen, og alle de fantastiske historiene som utgjør bibelen. Og da særlig med tanke på det gamle testamentet?


Det syns jeg er ganske fascinerende.

Og ikke kom med noe revisjonistisk tull om at bibelens historier er et produkt at tiden den ble skrevet i.


Folk må tro hva de vil for min del, men jeg klarer meg uten religion. Særlig med tanke på all faenskapen den har bragt med seg.

Jeg kan jo også ta med at jeg har respekt for de som trass all driten, og alle tingene som peker imot fortsatt har en tro. Jeg er ganske misunnelig på en slik standhaftig tro. Det må være godt å ha et slikt anker i livet sitt. For i mine øyne er det ikke fysikkens lover religion strider mot, det er logikkens lover. Men hvem er jeg til å påstå at alle troende i beste fall tar feil?

Regner med dette blir en lang tråd siden religion alltid fyrer igang de lengste diskusjoner. Alle er like uproduktiv i mine øyne, og man kan ingen overbevise. Om det er noen som ønsker det da.
Trådstarter
Sitat av loathsome
Sitter igjen med ett spørsmål etter å ha skummet meg igjennom propagandaen din (hehe, neida ): hvorfor er du kristen? Er du redd for å dø? (seriøst spørsmål). All din kunnskap om kristendommen er basert på erfaring du tidligere har fått fra kirken, miljø, evt. foreldre, omgangskrets osv. Snu heller litt på det hele; hadde du vært kristen i like stor grad som du er i dag, dersom du hadde vokst opp alene på en øde øy?
Vis hele sitatet...
Har vokst opp i en kristen familie, så det har selvsagt påvirket meg. Men jeg har alltid forbundet kristendommen med noe positivt. Det er slik jeg er oppdratt, og tenker forsatt at det er noe positivt. Hadde jeg vokst opp på en øde øy hadde jeg aldri fått høre om kristendom, religion eller noe, så hadde noe ikke blitt kristen da, med mindre noen fortalte meg om det.

Jeg er gjerne redd for å dø. Det tror jeg mange er, uavhengig om man er kristen eller ikke. Men jeg velger å tro, og å håpe at det er noe etter døden, og kanskje noe enda bedre? Det skader jo ikke å tro, utenom at mange kanskje ser på deg som dum, som selv mener at det er helt idiotisk å tenke seg at det finnes noe etter døden.

EDIT: La inn quote
Sist endret av Toak; 9. juli 2009 kl. 03:01.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
For i mine øyne er det ikke fysikkens lover religion strider mot, det er logikkens lover.
Vis hele sitatet...
Fyiskkens, logikkens og alle andre "lover" som finnes er menneskeskapt, og basert på vår egen erfaring og forskning. Definisjonen av logikk er at når x utføres, så burde y skje. Kaster du en ball mot en vegg, så burde den sprette tilbake, men hva får deg til å si at det ikke står en skinnende mann med glorie og skjegg som plutselig tar den i mot en dag? Hva sier en lov? Jo, hva som er rett og galt. Hvem har bestemt hva som er rett og galt? Jo, oss selv.

Så sånn sett er religion like logisk som matematikk.

Selvsagt finnes det ingen konklusjon, alle har rett og tar feil, og jeg deler for øvrig samme syn som deg Kanoner.
Sist endret av Exmagician; 9. juli 2009 kl. 03:09. Grunn: bbcode-feil
Trådstarter
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Du definerer deg som kristen, og da tror du vel at bibelen er guds skrevne ord da vel? Hvis du gjør det, og samtidig påstår at big bang teorien har store huller... Kan du da forklare meg hvordan du da heller velger å tro på en fortelling om en allmektig skapning som skapte jorden på 7 dager, kvinnen ut av et ribbeben på mannen, og alle de fantastiske historiene som utgjør bibelen. Og da særlig med tanke på det gamle testamentet?
Vis hele sitatet...
Bibelen ble skrevet av mange personer. Du har foreksempel de fire evangeliene. Fire personer som skriver om det de ser og hører under Jesus sin oppvekst og gjennom hans liv. Så nei, jeg tror ikke alt er guds skrevne ord, og det tror jeg ikke det er meningen at det skal være heller. Dessuten er mye av det som står i Bibelen tolkbart på flere måter. Det meste kan du ikke tolke bokstavlig, som de eksemplene du ramser opp. At Gud skapte jorden på 7 dager, vil ikke si at det er dager slik vi har i dag. Det kan være år, eller århundrer for alt vi vet.

EDIT: Når det gjelder det gamle testamentet, blir mye av reglene der opphevet i det nye testamentet etter Jesus døde på korset. Jeg vet ikke hvor mye du vet om akkurat den biten, men blir litt for mye å ta her, og litt for seint på kvelden/natten
Sist endret av Toak; 9. juli 2009 kl. 03:10.
Bare la meg få en ting klart her: Å tro på eksistens etter døden og å tro på Gud/kristendommen er to helt forskjellige ting.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Apropos huller i teorier, jeg spør som Hicks gjorde: Hva med dinosaurer?

Det er jo en smule merkelig at de ikke ble nevnt i bibelen. Eller er kanskje alle fossilene en hoax iscenesatt av human-etisk forbund, like før de fabrikerte evolusjonsteorien og Darwins eksistens?
Trådstarter
Sitat av loathsome Vis innlegg
Bare la meg få en ting klart her: Å tro på eksistens etter døden og å tro på Gud/kristendommen er to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Du mener kanskje det, men for meg er det ikke det. Som kristne, tror de fleste på et liv etter døden, det er en stor del av kristendommen, hvertfall slik jeg kjenner til den.
Sitat av Toak Vis innlegg
Ting som har drevet forskere til vannvidd, og som mennesket aldri kommer til å finne ut av.
Vis hele sitatet...
Feil, i fjor startet de partikkelakselatoren som skal rekonstruere BigBang.. allerede i år kan forskere analysere resultat i detalj. Gleder meg
Sitat av Toak Vis innlegg
Du mener kanskje det, men for meg er det ikke det. Som kristne, tror de fleste på et liv etter døden, det er en stor del av kristendommen, hvertfall slik jeg kjenner til den.
Vis hele sitatet...
Det er en del av kristendommen, ja, men det er likevel to forskjellige ting. Kall deg gjerne kristen dersom du kun tror på eksistens (merk at jeg ikke bruker ordet "liv" i denne sammenhengen) etter døden, men det er i så fall på grunn av mangel på bedre ord.
Sist endret av Exmagician; 9. juli 2009 kl. 03:32.
La oss si at en dag gir absolutt alt mening. Ingen spørsmål står ubesvart. Vil du fortsatt være kristen?
Jeg syns kristendommen har mange gode retningslinjer for livet; nestekjærlighet, solidaritet og moral. Det er viktig å ha religion slik at mennesker som ikke vet sitt eget beste (samt samfunnets beste) og ikke selv kan ta egne avgjørelser og/eller har egne meninger har et regelverk og følge. Det er et viktig middel for å kontrollere de store massene. Litt eventyrfortellinger og homse-hets kan vi vel overleve. You gotta take the good with the bad!
Sist endret av SID64; 9. juli 2009 kl. 03:34.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Det er en del av kristendommen, ja, men det er likevel to forskjellige ting. Kall deg gjerne kristen dersom du kun tror på eksistens (merk at jeg ikke bruker ordet "liv" i denne sammenhengen) etter døden, men det er i så fall på grunn av mangel på bedre ord.
Vis hele sitatet...
Fun fact: Massen Big Bang ekspanderde ut i fra var visttnok kun på størrelse med en middels stor klinkekule. Kanskje Gud og kompisene knipset klinkekuler når alt begynte?

SID64, bingo! (i mine øyne, selvsagt)
Sist endret av Exmagician; 9. juli 2009 kl. 03:37.
Sitat av sofa Vis innlegg
La oss si at en dag gir absolutt alt mening. Ingen spørsmål står ubesvart. Vil du fortsatt være kristen?
Vis hele sitatet...
Det kommer da vitterlig an på svaret på spørsmålene, men om kristendommen mot all formodning viser seg å ha det nøyaktige svaret så må vel kristendommen avfeies som religion og etableres som fakta.

Om det viser seg at det ikke finnes noen gud så tror jeg det har liten virkning, da å fortelle en kristen at "gud finnes ikke".. vel, det har ikke funket særlig bra noen gang.
Sist endret av ulldott; 9. juli 2009 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Folk må tro hva de vil for min del, men jeg klarer meg uten religion. Særlig med tanke på all faenskapen den har bragt med seg.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til eksempler på konflikter der kultur ikke kan være en like sannsynlig årsak som religion?


Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
Feil, i fjor startet de partikkelakselatoren som skal rekonstruere BigBang.. allerede i år kan forskere analysere resultat i detalj. Gleder meg
Vis hele sitatet...
Så de skal ta ingenting og kollidere det med ingenting så de kan få noe ut av det altså? Bigbang-teorien handler ikke om å motbevise skapelsesberetningen.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Kan du vise til eksempler på konflikter der kultur ikke kan være en like sannsynlig årsak som religion?
Vis hele sitatet...
Korstogene?

disse?

Og disse?

Hvis du fisker etter meg å gi deg eksempler du kan motbevise eller "bevise" er kulturelt indusert, så ser jeg på det som like produktivt som å diskutere religion.
Hvorfor er alle hele tiden nødt til å vise at de tror? Jeg er selv kristen, men det jeg selv kaller en "diskré" kristen. Kirken tror jeg ble oppfunnet av griske jævler som fant ut at de skulle tjene penger på at andre trodde, så der går jeg ikke. Jeg ber, men bare for meg selv i stille stunder. Gud ser alt og hører alt, ikke sant? Så hvorfor er vi da nødt til å gå i kirken for å vise at vi tror på han? Det er som trådstarter sa, alle har sine forskjellige tolkninger og meninger om bibelen. Og selv mener jeg at mye av det som står i bibelen er bullshit. Faktisk, jeg vet ikke om jeg engang er kristen, eller om jeg bare tror på en helt annen Gud enn andre. Uansett trenger jeg ikke å skrike ut til alle hva jeg tror på. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men ekstremt mange troende er slik.

Det er også dette jeg tror ødelegger for religionene, og gir de så mange dårlige rykter. Fordi alle skal absolutt konvertere alle andre - gjelde det kristendommen eller islam. Jeg bryr meg fint lite om andre tror eller ikke - jeg vet at jeg tror, og det holder for meg. Noe jeg syntes det burde gjøre for alle andre også.

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Korstogene?

disse?

Og disse?

Hvis du fisker etter meg å gi deg eksempler du kan motbevise eller "bevise" er kulturelt indusert, så ser jeg på det som like produktivt som å diskutere religion.
Vis hele sitatet...
Korstogene var bare et påskudd for maktmissbruk. Hverken kultur eller religion hadde noe å gjøre med dette. Alt var bare for å skaffe nye landområder. Eneste jeg kan tenke på der er barnekorstogene - der kan det ha vært mye religion inni bilde, men jeg tror ikke det. Det sies at folket trodde så mye på Gud at de lot barn gå i korstog for å ta over et annet området, for Gud kunne jo ikke la stakkars barn dø - dumme jævler.
Sist endret av Boo-Boo; 9. juli 2009 kl. 04:44.
Sitat av fabianca Vis innlegg



Så de skal ta ingenting og kollidere det med ingenting så de kan få noe ut av det altså?
Vis hele sitatet...
Det er høy-energi protonpartikler som blir fraktet i lysets hastighet mot hverandre. Dermed kan det være mulig å finne Higgsbosonet, og hva som skjedde kort tid etter Big Bang..

Bigbang-teorien handler ikke om å motbevise skapelsesberetningen.
Vis hele sitatet...
Ok, ingen har sagt det heller
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Interessant lesing fra alle parter for en person som ikke tror på noe annet enn seg selv.

Personlig har jeg ikke noe imot troende mennesker, men bak i bakhodet mitt ser jeg på de som mindreverdige mennesker som må ha noe å klore seg fast i for å ikke gå fra vettet i ensomhet.
Har absolutt ingen tro på dette med at gud skapte verden. Heller har jeg ikke tro på bibelen. Sånn jeg ser det så kan alt være hokuspokus. Hva folk på Jesus sin tid tolket jordskjelv, flom og andre naturlinge handlinger(f.eks) som kan lett bli trodd som å være 'act of God'. Vil tro alt som skjedde har en logisk forklaring. Tror på mye rart som kanskje ikke har en logisk forklaring, men angående dette så har det en forklaring.

Ang. kristene så er jeg ikke stort fan av de. På samme måte som du har blitt oppdratt til å se det positivet i det så er det vel bare sånn jeg har blitt oppdratt. Jeg aksepterer det ja, men liker det ikke, på en måte.
Jeg ser fortsatt ikke hvordan du kan gå fra det å ville finne en forklaring på hva som skapte jorden til å tro på gud ifra bibelen som sitter i himmelen og følger med på alt vi gjør, og ser om vi er snill eller slem. Som skapte jorden på 6 dager og lagde Adam og Eva, som senere ble kastet ut av paradis fordi de spiste et eple. Hvordan i allverden kan du tro på dette? Det finnes ikke et fnugg av bevis for det.

Om grunnen til at du tror på dette faktisk bare er blind tro, hvorfor tror du ikke på Islam, Hinduismen, Jødedommen eller Sikhismen? Om man ser på Islam så er det langt flere folk som tror på det en Kristendommen, er det ikke mer sannsynlig at de har rett enn du? Du vil jo brenne i det muslimske helvete om du ikke konverterer, hvordan kan du ta sjansen?

Jeg kan forstå folk som kaller den ukjente energien som lå bak the big bang for gud, men så fort man gir denne energien spesielle eller menneskelige attributter mener jeg man er ute å turer.

"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?"
- Epicurus
Sist endret av voldern; 9. juli 2009 kl. 09:09.
Jeg skrev en helt syk lang post til denne her nå, men sletta den fordi den ble så lang.

"Kort" fortalt: Jeg har vært den mest uinteresserte ureligiøse (no satanist shit, ikke misforstå) personen i alle år. Aldri hatt noe interesse av å bli religiøs og kanskje noen ganger ledd inni meg av folk som har vært skikkelig religiøse.

Jeg fant ut at i bibelen skulle det angivelig stå masse om verden og samfunnene og ting som skjedde den dag i dag. Om kriger, konflikter, katastrofer osvosv (ja alle har vel hørt det der om microchippen ogsånn også), og jeg ville finne ut om det faktisk stod i bibelen, og hvis det stod - om det var en slags "spå framtiden" greie, eller om det var helt tilfeldig og folk bare vrei det om til at "bibelen har rett".

Så derfor dro jeg i en menighet på landet en søndag. Jeg som aldri hadde vært i en kirke engang med unntak av bryllup og påske greier på skolen(og hata det) Blablabla allsang og greier, hyggelig nok, minna meg om allsang i aulaen på skolen blablabla. På slutten av hele greia kunne alle gå fram å prate med prekern - noe jeg syns var teit, men som en del av meg allikevel hadde litt lyst til, og sidemannen sa "Gå fram du", uten at jeg hadde sagt/gjort noenting, uten at jeg hadde "søkt" til noe som helst. Jeg var der på like avslappa/uinteressert måte som om jeg skulle sitti på bussen.
Men jeg gikk nå fram og visste ikke hva jeg skulle si, til det kom ut av meg "Jeg lurer på om det er en grunn for at jeg er her i dag?". Prekeren la hånden sin på skuldern min og det var da jeg fikk denne opplevelsen.
Jeg brast sammen i gråt og skalv og klarte hverken stå på beina eller reise meg opp. En følelse blanda av total hjelpesløshet og "overwhelmed feeling".
Etter ca et minutts samtale gikk jeg tilbake til plassen min og grein og skalv som aldri før. Morgningen etter våkna jeg opp opplagt og heiv meg over den ene boka jeg fikk utlevert før jeg gikk(i tilegg til bibelen), en bok om Jesus. Jeg hater å leste, men jeg leste med stort engasjement og gikk rundt med en lykkefølelse en god stund etterpå.

Fortalte om det til et par venner og familemedlemmer, og alle blei like overraska og så på meg som om det hadde klikka for meg, JEG som aldri ville satt mine ben i kirken står der å forteller om et møte med Jesus.
Var sååå overraska og helt satt ut over hele greia, om det var Jesus(som de sa) vet jeg ikke, men det var noe helt UNIKT i hvertfall.

Så til dere som sier at religiøse er mindre verdt osv:
(Dette ville jeg sagt uavhengig av min opplevelse eller ikke)
GET A GRIP. Tenk om alle syntes mennesker som gjorde noe dem syns var rart var mindre verdt og stakkarslige?? Nei ærlig talt. Ikke bland dere opp i hva folk driver med eller får noe ut av. Det å si noe sånt syntes jeg er like stygt som å være rasistisk, man skal ikke syntes en person er mindre verdt fordi du selv ikke liker eller holder på med det samme.

Gikk ikke an å edite:

Min innstilling på religiøse har alltid vært at de får holde på som de vil, og når jeg har snakket med narkomane som har blitt kristne har jeg tenkt "jaja så fint at dem har funnet noe som driver dem videre og holder dem oppe" - uten å ha lagt noe mer i det.
(I motsetning til dere som ser åpenbart NED på disse menneskene og helst ville stoppa dem)
Men jeg har alltid respektert det, aldri blanda meg opp i hva folk velger å tro på, og uansett hva man tror på har jeg nå forstått at det er ikke stakkarslige folk som ikke har noe annet å tro på, som tror - men det er folk som opplever denne godheten. Om de møter Jesus eller ikke, har ikke noen andre noe med, og det spiller ingen rolle - vær glad for at folk har det/får det godt/bedre, eller for den sags skyld bare gjør noe de liker, får noe ut av, eller syntes er interessant.
Smaker du en ny sjokolade som er god, vil du fortsette å kjøpe den right?
Leser du en interessant overskrift vil du lese teksten også right?
Når du fikk din første orgasme ville du ha fler
Sist endret av vacant; 9. juli 2009 kl. 09:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vacant Vis innlegg
Så til dere som sier at religiøse er mindre verdt osv:
(Dette ville jeg sagt uavhengig av min opplevelse eller ikke)
GET A GRIP. Tenk om alle syntes mennesker som gjorde noe dem syns var rart var mindre verdt og stakkarslige?? Nei ærlig talt. Ikke bland dere opp i hva folk driver med eller får noe ut av. Det å si noe sånt syntes jeg er like stygt som å være rasistisk, man skal ikke syntes en person er mindre verdt fordi du selv ikke liker eller holder på med det samme.
Vis hele sitatet...
Det å sammenligne folk som ser ned på religiøse med rasisme blir helt banalt. Man velger ikke hudfarge eller etnisitet, men i Norge velger de aller fleste selv hvilken religion de skal tro på, eller om de skal tro på noe i det hele tatt.

Det er like legitimt å le av folk som tror på bibelen som å le av folk som tror på troll, succubus, enhjørninger eller trollmenn og hekser. Men selvfølgelig, det kommer som regel ikke noe godt ut av det å rakke ned på meningsmotstanderne sine i en debatt.
Sist endret av voldern; 9. juli 2009 kl. 10:48.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Hvis du fisker etter meg å gi deg eksempler du kan motbevise eller "bevise" er kulturelt indusert, så ser jeg på det som like produktivt som å diskutere religion.
Vis hele sitatet...
Nah, not really, men jeg er søren så lei av forsøk på å demonisere religion som om det var en ond makt som får folk til å gå til angrep på hverandre. Mennesker bringer mye ondt med seg, og de går til angrep på hverandre over de merkeligste overbevisninger. Å skylde dette på religion er å la dem slippe for lett unna.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Utrolig spennende lesning fra begge kanter. Føler kanskje folk angriper trådstarter litt mye, med mange utrolig vanskelige spørsmål. Noe han selv nevner i førsteposten sin.

Når jeg forteller personer at jeg er kristen, får jeg ofte merkelige blikk, og en haug med spørsmål som absolutt ikke er noe enkelt å svare på - mer umulig.
Vis hele sitatet...
Men honnør for lesestoffet. Spennende å få hørt ting fra en ikke så altfor kristen, som skriker ut om helvete og konvertering. Selv er jeg veldig enig med Boo-Boo i at det er greit folk tror på det, men når de skal begynne å konvertere med trusler om en evighet med Satan blir det litt vel i overkant.

Samtidig er vel kirken som den er i dag dessverre en del av den kapitalistiske verden der et fåtall tjener seg rik på menneskers tro. Men for all del, man kan tro på hva du vil. Synes bare det blir veldig merkelig å skulle tro på noe slikt bare fordi noen andre sier at sånn er det til deg.

Merker dette ble veldig rotete, så slutter bare av her. Men håper på flere innspill. Gjerne noen fra noen troende.
Toak: du representerer din tro/religion veldig dårlig her.

Du sier:
forstår godt at de/du ikke tror at det finnes en Gud. Det er jo tross alt noe man må tro.
Vis hele sitatet...
Ja det samme fant jeg ut i 4klasse, men det er ikke så enkelt som "det handler om å tro og ikke vite."

Det duvite er hva du velger å tro på.

Vet du hva du har valgt å tro på?
For ordens skyld: det er ikke bevist at BigBang faktisk skjedde. Mye av de observasjonene man har gjort opp gjennom tidene kan imidlertid TOLKES dithen at det var en faktisk hendelse. I de siste 20-30 (?) åra har man imidlertid nærmest lett etter observasjoner som støtter opp om denne teorien, fordi det er den "riktige" blandt kosmologene verden over. Personlig er jeg meget tvilende til om BigBang-teorien er riktig. Følger man litt med i vitenskapelige magasiner mm. ser man stadige oppslag om at man ser ting i verdensrommet man ikke kan forklare. Men det er kanskje en helt annen diskusjon...?
Tilbake til tema: det som er positivt med vitenskap i forhold til kristendommen, er at man ikke slutter å lete etter svar. "OK, her er det noe vi ikke kan forklare godt nok. Hva kan vi gjøre for å øke våre kunnskaper?"
Trådstarter
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Utrolig spennende lesning fra begge kanter. Føler kanskje folk angriper trådstarter litt mye, med mange utrolig vanskelige spørsmål. Noe han selv nevner i førsteposten sin.
Vis hele sitatet...
Jeg skal hvertfall prøve å kommentere på noen ting under


Sitat av Geiten Vis innlegg
Toak: du representerer din tro/religion veldig dårlig her.

Du sier:


Ja det samme fant jeg ut i 4klasse, men det er ikke så enkelt som "det handler om å tro og ikke vite."

Det duvite er hva du velger å tro på.

Vet du hva du har valgt å tro på?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke på. Jeg er nok ikke den beste representanten for kristendommen du kan få, jeg forteller bare hvordan jeg ser på tingene.

Og tror du misforstod litt hva jeg mente i sitatet, det jeg skrev med at det handler om å tro, og ikke å vite. Man kan selvsagt vite at han mar en tro, og vite at man har tatt et valgt. Det jeg mente var at det bare er å gi opp å finne beviser for Gud og alt som står i Bibelen. Man finner kanskje beviser for seg selv, men ikke bevis man kan presentere som ren fakta.

Sitat av sofa Vis innlegg
La oss si at en dag gir absolutt alt mening. Ingen spørsmål står ubesvart. Vil du fortsatt være kristen?
Vis hele sitatet...
En kristen jeg kjenner stilte seg også dette spørsmålet. Hva om alle kristne plutselig fant ut at alt med Gud og Jesus bare var tull og tøys, og det ikke fantes noe overnaturlig. Da sa hun at kristendommen hadde gitt henne mye positivt, at hun slettes ikke hadde angret på at hun hadde vært kristen.

Sitat av loathsome Vis innlegg
Fun fact: Massen Big Bang ekspanderde ut i fra var visttnok kun på størrelse med en middels stor klinkekule. Kanskje Gud og kompisene knipset klinkekuler når alt begynte?

SID64, bingo! (i mine øyne, selvsagt)
Vis hele sitatet...
Så kan man jo igjen spørre seg hvor denne klinke kulen kom fra. En del av dere har vært inne på Big-Bang teorien en god del, og uansett om noen forskere klarer å gjenskape noen brøkdeler av Big Bang, forklarer det likevel ikke hvor alt kommer fra. Kanskje Gud er bak Big-Bang? Og det var slik Gud skapte verden, at han egentlig bare lekte med klinkekuler, som loathsome sier?
Sitat av fabianca Vis innlegg
Nah, not really, men jeg er søren så lei av forsøk på å demonisere religion som om det var en ond makt som får folk til å gå til angrep på hverandre. Mennesker bringer mye ondt med seg, og de går til angrep på hverandre over de merkeligste overbevisninger. Å skylde dette på religion er å la dem slippe for lett unna.
Vis hele sitatet...
Aaah sånn sett ja. Den iboende "ondskap" i mennesker. Da er jeg enig med deg. Religion kan vel sies å være målet som helliger middelet?

Jeg er jo forsåvidt enig med de som påpeker de religiøse moralske aspektene som er med på å fremheve vår empati f.eks. Vi trenger det siden vi i bunn og grunn er enkle dyr med enkle drifter. Men jeg er uenig i at man trenger å tro på en høyere makt for å adoptere disse "reglene".

Egentlig kunne jeg ønske vi bare kunne gitt en faen. Alle sammen. Altså ikke brydd oss om noen var muslim, homo, transe, dopehode, utviklingshemmed, kristen, hvit, svart, enslig osv. Det er jo totalt irrelevant hvilken egenskap et annet menneske har. Men det er jo utopi å håpe på.
Religion er en fin ting, da det samler folk og gir håp en en ellers forferdelig hverdag. Men mitt problem med religion er dog at i mine øyne er svært få som Toak. De tror ikke - men de vil så gjerne. De tror på bibelen, og dømmer andre etter dens ord og skiller ut "gode" og "dårlige" troende. Derfor sier jeg i lystig lag at religion er roten til alt ondt. Men alt i alt handler jo troen om å tro på en større makt, ikke hva religiøse skrifter sier. Jeg forstår at bibelen har noe for seg - såpass likhet er det i de ulike bøkene. Men personer som nærmest tror på skrifter fremfor sin gud klarer jeg ikke å ta på alvor - Det tyder på seriøs mangel på kildekritikk. Det er ikke opp til prestene å fjerne synder, eller for fremmede å dømme andre. Det er ikke troen som er ødeleggende, det er religionen - kirken, moskeen, tempelet som hele tiden skal ta andre.

Hva angår vitenskapen så er det ikke fremmed for mennesket å fylle inn ting vi ikke forstår (universets eksistens) med ting som er mer lettfattelig. I bunn og grunn tror mennesket på det som er lettest å forstå, og vi ser ofte det vi vil se.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig har jeg ikke noe imot troende mennesker, men bak i bakhodet mitt ser jeg på de som mindreverdige mennesker som må ha noe å klore seg fast i for å ikke gå fra vettet i ensomhet.
Vis hele sitatet...
Ensomhet? Religiøse mennesker har da nøyaktig like store sosiale omgangskretser som alle andre. Rasende korttenkt. Jeg skal likevel ikke stemple deg som mindreverdig, men drister meg til å si at det var et svært lite verdig utsagn.


Til de som har kommet med kommentarer om hvor tåpelig det er å tro på religion når de ikke kan forklare alle prinsippene og fenomenene de baserer sin tro på, i motsetning til dere selv og deres vitenskaplige livssyn:

Du tror på firedimensjonal romtid. Du tror på at all masse i verdensrommet kunne ha et forsvinnende lite volum. Du tror på at tid og masse ekspanderer/krymper avhengig av fart, noe som i seg selv er relativt. Du tror på Einsteins generelle relativitetsteori. Du tror på at universet har fire fundamentale krefter; tyngdekraft, elektromagnetisme, svak kjernekraft og sterk kjernekraft. Du tror på kvantemekanikk. Og du kan ikke forklare et eneste av prinsippene i detalj. Mer grunnleggende nivå? Du tror på Maxwells likninger. Du tror på Ohms lov. Du tror på Einsteins spesielle relativitetsteori. Du tror på Lorentzkraften. Du tror på Lenz lov. Du tror på termodynamikkens fire lover. Og jeg tør banne på at du ikke kan utlede og forklare en eneste en av de i mer detalj enn konsekvensene de har. Du tror altså på ting andre har fortalt deg med akkurat det som eneste referanse. Du står og gaper og tar i mot informasjon like ukritisk som hvem som helst andre; religiøs eller ikke.


For eksempel: MusabaN1, kan ikke du fortelle litt om denne partikkelakseleratoren? Hvordan fungerer den? Er det løse protoner de skyter, eller er de en del av en større atomkjerne? Hvordan skiller de ut disse protonene? Hvordan akselereres de? Hvorfor presser de farten så høyt opp når Lorentzfaktoren i den hastigheten gjør videre akselerasjon så vanvittig energikrevende for så lite ekstra fart? Er det ikke slik som vi har hørt så mange ganger at "massen går mot uendelig når farten går mot lyshastigheten"? Hva skjer da med volumet? Hvis massetettheten er fast, hvordan kan protonene da få plass i et lite rør? Hvis den ikke er fast, hvorfor sier man ikke da at det er denne som går mot uendelig? Hva er higgsbosonet? Hvor er higgsbosonet? Hvorfor er det viktig å finne akkurat higgsbosonet? Hva slags funksjon har higgsbosonet? For jeg regner med at du kan alt dette? Eller tror du på ting du hverken vet eller kan forklare med den logikken du innehar? Du misjonerer vel ikke for ting du ikke forstår?


De forferdelige handlingene som har blitt utført i religionens navn er utført av mennesker og ikke religioner. Det er menneskene som bærer hatet, fordommene og det elitistiske tankemønsteret. Mennesker er flokkdyr og har følgelig en tendens til å lage grupper. Religion er de største gruppene, og derfor best synlige i det de lar sine grusomheter gå ut over andre grupper. Det samme har skjedd med kulturer, nasjoner, fylker, byer og stammer; alle mulige grupperinger av mennesker har hisset til krig mot hverandre på en eller annen skala. Å skylde dette på religionen selv, blir å gi religionen et eget liv, å tenke på religionen som en entitet; med andre ord å gi noe abstrakt en konkret bevissthet med tanker, intensjoner og handling, på nøyaktig samme måte som religiøse gjør med sin gud.


Å krangle om hvorvidt religion er troverdig på generell basis, er akkurat like tåpelig som når to religioner krangler om hvem som har rett. Religion kan per definisjon ikke hverken bevises eller motbevises! Å prøve å motkjempe religion er fåfengt og dømt til å mislykkes, så flytt heller fokus mot å spre kunnskap og toleranse til alle mennesker uavhengig av hva slags religion de tilhører.


Som en direkte følge av den voksende ateistbevegelsen som aktivt misjonerer sitt livssyn, åpenlyst ser ned på og gjør narr av religiøse mennesker, og generelt viser de nøyaktig samme intolerante og respektløse sidene ved seg selv som de er ute etter å kritisere hos andre, har jeg sluttet å kalle meg ateist, og sier heller at jeg er ikke-religiøs hvis noen spør. At ateistbevegelsen har det nøyaktig samme handlingsmønstre som store religioner er en direkte følge av at det har blitt en bevisst gruppering på samme måte, og beviser det tidligere poenget mitt til det fulle. Det er verdiene som må endres, ikke religionene som må fjernes.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Toak: du representerer din tro/religion veldig dårlig her.

Du sier:


Ja det samme fant jeg ut i 4klasse, men det er ikke så enkelt som "det handler om å tro og ikke vite."

Det duvite er hva du velger å tro på.

Vet du hva du har valgt å tro på?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal andre personer hele tiden representere sin religion? Han tror på Gud, og har sine tanker om saken. At han ikke forstår eller vet alt han tror på er det sunneste tegnet jeg ser - ting skal ikke være enkelt. Folk som opplever religion uten å stille seg utenforstående mener jeg er svakere og mindre reflektert enn de som faktisk ikke helt vet hva de tror på.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Religion kan vel sies å være målet som helliger middelet?
Vis hele sitatet...
Det er hva jeg tenker i hvertfall.
Det hadde vært veldig interessant å se hva folkegrupper sloss om hvis ikke det var noe slikt som religion. Et tilnærmet umulig tankeeksperiment dog. Får stadig inntrykk av at folk har et nærmest religiøst forhold til ting som trening, politiske partier eller ateisme(!). Det virker som folk har et grunnleggende behov for å engasjere seg voldsomt i noe som gir mening til tilværelsen, og ikke minst en mulighet for å krangle med andre.

(Protips: ikke fortell ateistene at Richard Dawkins virker som en kuk.)
Sist endret av luni; 9. juli 2009 kl. 15:08.
Ikke fortell dem at de er minst like ignorante og trangsynte som troende også.
Å møte en misjonerende ateist på byen er mye mer plagsomt enn noen kristen jeg noen gang har møtt.
Ekstremister er plagsomt, samme hvilken hjertesak de har.
Jeg kan se argumenter for hvorfor folk er religiøse, men jeg forstår ikke hvordan folk klarer å velge hvilken gud som er rett, og hvilken som ikke er det. Jeg tipper at du benekter den mulsimske guden like mye som jeg benekter begge. Hvorfor tror du at det er den kristne guden og Jesus som er rett, og ikke f.eks. Allah osv.?

Spørsmålet virker kanskje veldig krasst, men jeg er bare nysjerrig. Jeg forstår godt agrumenter som "jeg tror ikke denne verden kan være laget med tilfeldighet, det må være en gud bak det" og lignende, men jeg klarer ikke å forstår "gud heter Gud, ikke allah".
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg kan se argumenter for hvorfor folk er religiøse, men jeg forstår ikke hvordan folk klarer å velge hvilken gud som er rett, og hvilken som ikke er det. Jeg tipper at du benekter den mulsimske guden like mye som jeg benekter begge. Hvorfor tror du at det er den kristne guden og Jesus som er rett, og ikke f.eks. Allah osv.?

Spørsmålet virker kanskje veldig krasst, men jeg er bare nysjerrig. Jeg forstår godt agrumenter som "jeg tror ikke denne verden kan være laget med tilfeldighet, det må være en gud bak det" og lignende, men jeg klarer ikke å forstår "gud heter Gud, ikke allah".
Vis hele sitatet...

Allah betyr Gud på arabisk.

Både islam og kristendommen er basert på det gamle testamentet.
Begge to er abrahamiske religioner. Samme gjelder Jødedommen.

Selv jesus blir nevnt i koranen som Isa,(fra gresk: Isos).
I koranen er Jesus/Isa en profet,men ikke endel av selve Allah(Gud).
Sist endret av Geiten; 9. juli 2009 kl. 16:12.
Sitat av Toak Vis innlegg
Og det leder oss inn på første tema jeg vil ta opp; å tro vs å vite. Mange ikke-kristne spør ofte kristne hvordan de kan tro det finnes en Gud, når det ikke finnes noe bevis. Tvert imot, all fattigdom og elendigheten i verden burde være bevis nok for at det ikke finnes en Gud. Religion handler om å tro. Hadde Gud vist seg i hver reklamepause på TV og satt som julenissen sitter på kjøpesentrene hvert år før jul, hadde jo alle trodd på Gud. Han hadde jo kunne stått foran dem i levende livet og gjort ekte magiske triks. Akkurat julenissen var kanskje litt dårlig sammenligning, ettersom en del av dere sikkert tror Gud er like virkelig som julenissen - og jeg klandrer dere ikke. Det er vanskelig å tro på noe du ikke kan ta eller føle på, men sånn er det altså kristendommen fungerer.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på måten du omtaler ting her.

Du sier fattigdom og elendighet burde vise at Gud ikke finnes, men så kommer du ikke med noe vesentlig som taller mot den påstanden. Du sier ellers at du tror på Gud, men når du selv tar opp innvendinger som står slikt i løse luften blir det rart for meg.

"Det handler om å tro". Jeg synes bruken av ordet "det" tåkelegger fornuftig tankegang. Ordet er vanligvis en forenklende funksjon; "det regner" (hva regner? skyene såklart) eller "det er enda langt til Oslo" (Oslo er langt unna fra hvor vi er nå). Men i denne sammenhengen er jeg usikker på hva "det" handler om. Tro for troens skyld? Jeg kan bare anta det er en sannhetssøken om hva som finnes, og at "det handler om å tro" betyr "sannhetsøken handler om å tro". Isåfall vil jeg si det er ufornuftig å tro på noe uten å ha noen grunner til å tro på at det du tror på er sant. Dette må selvsagt være grunner som ikke er motivasjonsgrunner (jeg ønsker å tro på sannheten om at det er en gud fordi jeg ønsker gud skal være en garantist for at det finnes noe jeg liker å tro kan kalles godt i universet) men utledet av noe erfaringsmessig som gir mening.

Hvis du har din tro om gud utfra en erfaring som pekte deg i retning av gud så kan man jo spørre om det er en erfaring vi andre kan ta del i eller om den var eksklusiv for deg selv. Om den var ekslusiv for deg selv så har vi jo egentlig en håpløs diskusjon, likeså om jeg var alene til å se to bjørner danse tango i skogen. Det er jo logisk mulig å se men jeg kan ikke uten videre dele erfaringen. Likevel vil de fleste kristne søke å dele sin tro med andre, slik du gjør nå. Det interessante er jo da på hvilken basis, og om vi da egentlig lærer mer om deg som troende enn det å kunne tro i seg selv. Det er jo greit nok å lære om deg og hvordan du fungerer, men det siste er jo mye mer interessant da det kanskje medfører dramatiske konsekvenser.

Min erfaring om gud er at jeg ikke kan se noe i universet som krever en gudsforklaring, at det verken er nyttig eller tilatellig kontra konklusjoner som "jeg vet ikke". Jeg ser i overlegen skala mer psykologiske grunner hos den som tror på gud som årsaken til gudstro enn at gud selv utgir seg i universet på noen måte som fører til gudstro.


Sitat av Toak Vis innlegg
Jeg vil tro de fleste forskere og personer med interesse for vitenskap ikke er kristne.
Vis hele sitatet...
De fleste forskere i vesten er kristne såvidt jeg vet fra statistikken. Folk flest oppgir kristendommen også som sin tro. I land som Japan, Kina og de skandinaviske er kanskje mangel på gudstro fremtredende, særlig blant forskere men også blant folket.

Sitat av Toak Vis innlegg
De bruker sin logiske forstand, og tenker at det er imot fysikkens lover. Og det er det jo i bunn og grunn helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Vitenskap legger til grunn for at naturen (alt som er) er ordnet på slik måte at en empirisk kan observere visse lover. Når noe er supernaturlig så virker det altså "over" naturlovene og kan ikke empirisk måles. Vitenskapen *utelukker* ikke supernaturlige årsaker, men sier at det ikke kan måles og man da ikke kan vite mye om det.

Sitat av Toak Vis innlegg
Men for meg virker det ganske ulogisk at alt i begynnelsen var helt svart - alt var bare en svart liten klatt. Så eksploderte denne klatten, og alt formet seg til dagens univers, gjennom milliarder av år.
Vis hele sitatet...
Her tåker språkbruken seg igjen synes jeg. "var bare en svart liten klatt" er selvsagt en uhyrlig dårlig og feilaktig forklaring av hvordan ting var ved Big Bang. Såpass uhyrlig at jeg synes forenklingen din gjør hele ideen ufortjent til skamme. Jeg vet ikke om noen forskere som ville redusere det tidligste tid og sted vi vet for universets begynnelse til "bare en svart liten klatt" som om det var en påstand med mening i.

Sitat av Toak Vis innlegg
Alt tilpasset seg nærmest perfekt, og her sitter vi i dag i et evig stor univers,
Vis hele sitatet...
For å kunne si at noe er perfekt må du selvsagt ha en målestokk for grad av perfeksjon. Hvordan har du kommet frem til at universet er perfekt? Hvor fikk du målestokken din ifra?

Sitat av Toak Vis innlegg
men kun én beboelig planet i vårt slag (hvertfall som vi vet om hittil) der dyr, planter og mennesket tilfeldigvis dukket opp på grunn av en tilfeldig eksplosjon der tilfeldigvis alle bitene falt på plass til det det er i dag. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Hva er "tilfeldig"? For meg er det et meningsløst begrep i denne sammenhengen. Triller du en terning så vil man si dagligtalen i at utfallet var tilfeldig, selv om det selvsagt ikke er det. Terningen faller helt bestemt på en side basert på hvordan du kaster den, luftforholdene og egenskapene til overflaten det detter på og egenskapene til terningen selv. Ingenting av dette er tilfeldig.

Nå snakker du om tilfeldig i en vitenskapsfilosofisk sammenheng. Da må du ha bedre forståelse av hva du legger i begrepet og hvorfor det er en gyldig bruk som argument.

Det aner meg at du har dagens tilstand i universet som et endelig "mål" og at det må ha vært så usansynnlig for deg at universet "tilfeldig" skulle nå akkurat dette perfekte og ideele målet. Mitt svar er at enten kunne vi hatt alternative utfall (hvor du kanskje da hadde hevdet det samme selv om vesentlige ting var annerledes) eller at det nødvendigvis måtte bli sånn som konsekvens av hendelser vi ikke vet om (det som skjedde før Big Bang og naturlovene etter)

Om vi aldri hadde kunnet sett noe til universet, hadde du da trodd på at det fantes om noen fortalte deg om det? Det hadde jo vært ganske ulogisk, og noe vi vanskelig kunne sett for oss. [/quote]

Skjønner ikke hva du mener overhodet. Menneskets oppfatning er så klart knyttet til universet at det ikke gir mening å snakke om noen tilstand utenfor. Kanskje du kan klargjøre det?

Men la oss si Gud skapte verden, hvor kommer da Gud fra? Samtidig kan du jo spørre deg hvor denne klatten fra Big Bang kom fra. Da er vi jo tilbake til verdens begynnelse, og hvor alt stammer fra og disse tingene. Ting som har drevet forskere til vannvidd, og som mennesket aldri kommer til å finne ut av. Noen mennesker klarer bare ikke fatte at det finnes noe større enn dem selv, noe de aldri kommer til å forstå seg på. Enten det er Big Bang-teorien eller om det er Gud.[/quote]

Ja hvor kommer Gud fra? Du har brukt veldig mye tid på å argumentere mot Big Bang teorien (feilaktig, du tilegner teorien mange flere tanker enn den har), men når du påstår det er så ufattelig at det må være årsaker bak universet så konkluderer du med gud selv om spørsmålene ikke ender med slik en forklaring. Skal jeg tro at det plutselig og tilfeldigvis oppstod en mann med hvit skjegg og skaperkraft? Jeg synes det er mye mer ærlig å si at jeg ikke vet opphavet til universet enn å finne på årsaker som jeg mener du finner på av andre grunner enn at du søker sannhet om opphavet.


Sitat av Toak Vis innlegg
Har vokst opp i en kristen familie, så det har selvsagt påvirket meg. Men jeg har alltid forbundet kristendommen med noe positivt.
Vis hele sitatet...
Hva om du kunne finne alle de elementer i kristendommen som er positive og finne ut at de ikke er ekslusive på noen måter for kristendommen? Tenk om vi kunne identifisere gjennom filosofi og erfaring hva som er best for oss mennesker fremfor å adoptere en religion som bestemmende målestokk for hva som er positivt og ikke positivt?

Jeg minnes de mange her til lands som mener de kan snakke om kristne verdier og at de er bra for oss. Jeg lener mer og mer til at det er en grotesk filosofisk og logisk feilslutning. Under heksebrenningene ville de som moste hvert ben ut av ett menneske og brente henne på bålet prisgi de kristne verdiene som tillot å jage djevelen ut av menneskekroppen. Idag har vi oppgitt de verdiene. Men hva fikk dem til å endre seg? Hvordan identifiserer vi noen verdier som gode og andre som dårlige?

Jeg blir skremt av kristne som mener kristendommen må være målestokken for alt som er godt og samtidig si at kristendommen er årsaken til at ting er så godt her i landet. Det er en kortsluttende sirkelargumentasjon.

Jeg synes vi må lete etter verdier som vi kan dele med hele verden uavhengig av det surret som religion blander inn.

Forbannet være nFFs tidsbegrensing av å kunne redigere innlegg. Det er noen feil med quotesene i posten min som jeg gjerne skulle rettet. Jaja, det lar seg gjøre å finne ut av.
Sist endret av Kinseek; 9. juli 2009 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Orket ikke å lese hele innlegget, men føler for å komme med en forklaring på hva jeg tror...
Jeg tror ikke det Finnes en gud lik gud i bibelen, men jeg tror det finnes en skaper som har en viss innflytelse på oss mennesker. Nærmere en det vil jeg ikke gå innpå det.

Jeg sier ikke at Bibelen er full av bullshitt, men en del av det som står der er nok bullshit.
Men, en ting er sikkert, noe sannhet er det i bibelen, et sted må ideen og hendelsene stamme fra og det stammer tydligvis ikke fra en godnatt historie...

Bladde kjapt igjennom og stoppet på innlegg 3 siden det nesten så ut som om det var jeg som hadde skrevet det, med andre ord, så er jeg veldig enig med kanoner i det innlegget.

Men for all del, hva vet vi egentlig? veldig lite, for alt vi vet så kan skolen være en form for et programerings program som "programmerer" oss.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Hvorfor skal andre personer hele tiden representere sin religion? Han tror på Gud, og har sine tanker om saken. At han ikke forstår eller vet alt han tror på er det sunneste tegnet jeg ser - ting skal ikke være enkelt. Folk som opplever religion uten å stille seg utenforstående mener jeg er svakere og mindre reflektert enn de som faktisk ikke helt vet hva de tror på.
Vis hele sitatet...
Du nevner de som lurer på hva de tror på og de som ikke vet hva de tror på.

Men hva med å vite hva man tror på?
det er det jeg snakker om.

Å tro på noe du ikke vet noe om er idioti. Du kaller det sunnhet.
Dummeste jeg har hørt på lenge.
Sitat av Toak Vis innlegg
Men for meg virker det ganske ulogisk at alt i begynnelsen var helt svart - alt var bare en svart liten klatt. Så eksploderte denne klatten, og alt formet seg til dagens univers, gjennom milliarder av år. Alt tilpasset seg nærmest perfekt, og her sitter vi i dag i et evig stor univers, men kun én beboelig planet i vårt slag (hvertfall som vi vet om hittil) der dyr, planter og mennesket tilfeldigvis dukket opp på grunn av en tilfeldig eksplosjon der tilfeldigvis alle bitene falt på plass til det det er i dag. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke logikk og religion noe som er forenlig på noen måte? Det er da like ulogisk at noen har skapt alt sammen? For når startet det for denne personen? Den verdenen den personen lever i, hvor er den? Eller er det bare en ånd?

Poenget er at en gud/kraft/ånd/person er like ulogisk som et svart klatt. For da må du utforske hva som var før. Og da begir du deg ut på et tankemønster som kan få deg gal. Min lærer sa alltid at man ikke måtte tenke på slike spørsmål, fordi da ble man glad.

Husker vi pratet om det på skolen, vi skulle lage vår egen religion. En som var mer sannsynlig. Og da fant vi ut at det mest sannsynlige var at dette universet er som en maurfarm på rommet til en liten gutt. Hvor han skaper sitt eget univers. Og at han igjen er en maurfarm på rommet til en annen gutt. Og så går det utover og utover i dimensjoner, og tilslutt så kommer man tilbake til den opprinnelige verdenen. At det er en rekke som går inn i hverandre igjen.

Eller noe slikt
Geometri skaper, ved hjelp av universets språk. Mattematikk.
"En som var mer sannsynlig"

Tingen med en tro, er at det fort kan bli veldig usannsynlig, men samtidig være logisk.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av fabianca Vis innlegg
(Protips: ikke fortell ateistene at Richard Dawkins virker som en kuk.)
Vis hele sitatet...
Han er jo både en god kuk og en sutrefitte, så den skal du få!

Mitt syn oppsummert;
Tro er, per definisjon, en bevisst unnlatelse av rasjonell tenking -- og det kan jeg hverken respektere eller godta.
Hvorfor kan du ikke godta eller respektere det?
Sitat av Geiten Vis innlegg
Å tro på noe du ikke vet noe om er idioti. Du kaller det sunnhet.
Dummeste jeg har hørt på lenge.
Vis hele sitatet...
Se det forrige innlegget mitt, og si at du fortsatt virkelig vet noe om det du tror på. Alles livssyn er på et eller annet detaljnivå basert på aksept fremfor forståelse. Ditt også.

Sitat av Geiten
Geometri skaper, ved hjelp av universets språk. Mattematikk.
Vis hele sitatet...
Matematikk er en menneskapt metode for å beskrive omgivelser. Når man først er inne på bevis, kan du jo tenke over neste gang du benytter potensregning at den matematiske metoden ikke lar seg bevise. Likevel setter du altså din lit til den.

Sitat av nso
Tro er, per definisjon, en bevisst unnlatelse av rasjonell tenking -- og det kan jeg hverken respektere eller godta.
Vis hele sitatet...
1. Jeg tror du skal bla opp definisjonen en gang til. Å tro er å akseptere noe du ikke kan dokumentere eller bevise. Du gjør det like mye som nestemann.

2. Hvilken posisjon mener du å besitte som gjør deg til et godkjenningsorgan for andres livssyn? Prøv å innse at ditt eget livssyn også er basert på ting du ikke forstår, men godtar fordi du har blitt det fortalt. Da kan du kanskje få den respekten for andre mennesker vi som menneskehet trenger for blandt annet å overleve som rase på lang sikt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Se det forrige innlegget mitt, og si at du fortsatt virkelig vet noe om det du tror på. Alles livssyn er på et eller annet detaljnivå basert på aksept fremfor forståelse. Ditt også.


Matematikk er en menneskapt metode for å beskrive omgivelser. Når man først er inne på bevis, kan du jo tenke over neste gang du benytter potensregning at den matematiske metoden ikke lar seg bevise. Likevel setter du altså din lit til den.
Vis hele sitatet...
Mattematikk er menneskeskapt? hahahaha. takk for en god latter,
sånn seriøst.

Uansett.
Hva min tro er basert på har du ingen kunnskap om.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Mattematikk er menneskeskapt? hahahaha. takk for en god latter,
sånn seriøst.
Vis hele sitatet...
Så du tror at.. gud skapte matematikk? Eller at.. matematikk er en egen partikkel i standardmodellen? Matematikk er et språk som i utgangspunktet beskriver mengder. Et språk trenger en skaper, og denne skaperen er mennesket. Dette er allmennkunnskap på grunnskolenivå. Seriøst, dette er ikke oppe til debatt en gang.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Uansett.
Hva min tro er basert på har du ingen kunnskap om.
Vis hele sitatet...
I detalj, nei. Men jeg kan likevel påstå med 100% sikkerhet at ditt livssyn også baserer seg på ting du tar for gitt. Mekanismer du aksepterer, men ikke forstår. Dette faktum er en konstant og lar seg ikke endre. Variabelen her er hvor stor selvinnsikt du har til å kunne være bevisst på det.
Jeg er ikke ateist.Har heller ikke no særlig tillit til vitenskapen.
Theologi har jeg heller ikke noe imot.

Det er riktig det du sier Provo at for mange lener seg mot vitenskapen og vet ikke noe om det.

Grunnen til det er fordi vitenskap er basert på empiri.
Og de største religionene idag er basert på mirakler.


I dagens samfunn er det veldig vanskelig å fokusere på sånt.
Folk flest har rett og slett ikke tid.
I norge så har kristendommen nærmest blitt en tradisjon og ikke religion.

Og når du har et menneske og du ber han velge mellom mirakel og empiri så vil de fleste velge empiri.

Før i tiden valgte folk religion fordi vitenskap ble holdt skjult.
men nå har folket et valg og de velger logikk og erfaring.

Dette kan tolkes som jeg støtter vitenskapen, men det gjør jeg nok ikke.
Men jeg vil forsatt tørre å påstå at vitenskapen har en større sjanse enn dagens store religioner til å gi oss svar på mange spørsmål.

Og nei jeg er heller ikke no newage/yoga/nirvana/whatever person.