Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4324
Hei,

Poster denne som generell samfunnsdiskusjon da dette ikke en debatt forbeholdt dem rus angår direkte. Dette er vel den første gangen i min tid at samfunnet tar sikte på å finne ut hva det skal gjøre med det som er et av være største samfunnsproblemer. Både monetært og menneskelig. Viktig at andre perspektiver enn dem formet blant dem involvert direkte i rus.

Nå vet jeg bare det jeg har sett fra et par fragmerte avisartikler, så jeg tar gjerne fiel. Ser mange driver å skriver i aviser og for diverse interesseorganisasjoner, men jeg mangler helt oversikten. Inntrykket mitt er som så ofte ellers at her begynte det bra med en viiktig ting å ta tak i... Så går det hundrevis av millioner kroner, det kuttes ned 100.000 trær for å printe rapporter ingen leser, politikere diskuterer og avisinnlegg skrives. En måned etter er det ingen som husker noe av det og samfunnet er objektivt sett totalt uforandret på området for dem det faktisk gjelder.

Om noen har innsikt i noe av det jeg lurer på håper jeg på svar - gjerne diskusjon rundt dem. Jeg og en kar dere sikkert kjenner til skulle egentlig ha skrevet en kronikk sammen, men ingen av oss har hatt særlig tid. Hvis noen hjelper meg litt med å oppdatere meg kan jo dette være et naturlig utgangspunkt...

GRUNNLEGGENDE
1) Hva er det rusreformen skal ta tak i - rent praktisk. Alt som har med rus og gjøre, direkte og indirekte?

2) Status pr nå? Hvor ser det ut til at de forskjellige fokusområdene ender opp?

3) Hvem er det og hvor er de som jobber med dette?

4) Når skal det være ferdig?

DISKUSJON
1) Hva tenker du rusreformen vil ende opp med å forandre i praksis?

2) Hva tenker du rusreformen er et suksessprosjekt mtp?

3) Hva er feil med rusreformen?

4) Hva mangler rusreformen?

Kom gjerne med flere regioner av interesse!
Sist endret av Tøffetom; 21. august 2020 kl. 10:10.
Det lille jeg kan bidra med er vel dette: https://www.regjeringen.no/no/dokume...orm/id2626036/

Nå var det jo sånn at FrP gikk ut av regjering før denne plattformen ble "godkjent" hvis jeg ikke tar helt feil, så jeg er usikker på hvordan det ligger ann nå. Rus er under punkt 8.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er på mobil så jeg fatter meg i korthet: rusreformen skjer ikke. Som nevnt over, når FRP dro ut av regjeringen så hadde de ikke flertall for å få igjennom reformen.

Reformen lovte mye, men vi så også hvordan diverse krefter ville vri å vende på veiene man skulle nå målene som ble definert av komiteen. Selv med flertall tviler jeg sterkt på at idealet om å behandle rusavhengighet i helsesektoren kontra kriminalomsorgen ville bli satt i praksis. Vi så jo hvordan både norsk narkotikapolitiforening og actis skrev innlegg til avisene og lovde dommedag om man ikke hadde de juridiske virkemidlene til å huke inn misbrukere.

Det viser kanskje at viljen er større for en reform nå, men vi har et stykke å gå enda.
Sist endret av Dodecha; 21. august 2020 kl. 11:12.
Hei,

jeg har fulgt rusreformens progresjon fra første forslag og frem til nå. Det var også jeg som opprettet tråden Narkotika avkriminaliseres i Norge. Det innlegget hadde jeg ikke skrevet i dag.

1a: Rusreformen tar sikte på å "overføre samfunnets reaksjon på rus(mis)bruk fra justis til helsesektoren". Det er utgangspunktet for hele reformen.

2a: Status pr nå: Usikkerhet. Det er utformet et forslag til reform der man i realiteten avkriminaliserer all bruk, samt besittelse inntil en viss mengde (eget bruk). Salg vil fortsatt være straffbart.
Det hele står og faller på Arbeiderpartiet. Hadde ikke FRP gått ut av regjering, hadde politikerne fulgt utvalgets rapport, og vi hadde fått full avkriminalisering. Nå skal forslaget ut på høring, så får vi se hva de lander på.

3a: Hvem jobber med dette: Arild Knutsen jobber aktivt med dette, det samme gjør Kenneth Arctander Johansen, som ledet rusreformutvalget. Helseminister Bent Høie er pro rusreform. Ellers er det mange aktører på banen; Actis, Norsk Narkotikapolitiforening, foreldreutvalget, etc. Dagfinn Hessen Paust, Jørn Mjelva, Hans Fredrik Marthinussen, Bård Dyrdal har interessante innspill fra tid til annen.

4a: Ønsket er å implementere endringene rusreformen eventuelt gir i løpet av denne stortingsperioden.

1b: Jeg er veldig usikker på hva det reelle utfallet av reformen ender opp med å bli. Det kan bli alt fra full avkriminalisering til ingen store forandringer fra dagens situasjon.
Noen viktige nøkkelpunkter mener jeg er:

-Bruk og besittelse utgår fra politiets oppklaringsprosent, og gir ikke vandel.

-Politiet må ha saklig og konkret mistanke for å gjennomføre ransaking.

-Juridisk likebehandling mellom rekreasjonsbrukere og misbrukere.

2b: Rusreformen kan bli et suksessprosjekt. Den kan også bli en parodi. Forhåpentligvis slutter den å behandle mennesker med DSM/ICD diagnoser som kriminelle, samt endrer samfunnets holdning rundt narkotika((bruk)(ere)).

3b: Mye kan bli feil med rusreformen. Forslaget som er kommet fra rusreformutvalget er både fornuftig og modig etter mitt syn. Hvor fornuftig implementeringen blir vil tiden vise.

4b: Rusreformen mangler. Forslaget mangler ikke noe som jeg kan se, men igjen må man vente for å se hva praksis blir til slutt. Det burde vært øremerket penger til behandlingsapparat/helsetjeneste.

Problemet er at mange i AP er skeptiske til avkriminalisering, og AP vingler som vanlig og har enda ikke kommet med et klart utspill på hvor de står i denne saken. Noen mener f.eks. at de som ikke har et rusproblem skal straffeforfølges og avhengige skal slippe. Noen mener det er viktig å straffe ungdommen men ikke voksne. Noen mener hasj er sterkt avhengighetsskapende og gir psykose. Politiet virker å være mest opptatt av å ikke miste muligheten til å grave i folks lommer og nattbordskuffer.
https://agendamagasin.no/debatt/rusr...-ikke-avgjort/

Litt opp til hva arbeiderpartiet blir enige om. Her ser det ut til at partiorganisasjonen er delt i spørsmålet om straff for rusmiddelbrukere.
Dato for dette er 15. til 18. april, når de har landsmøte.

Men rusreformgruppen er jo et mandat bestående av folk vi burde høre på, for de har kunnskapen, så håper arbeiderpartiet ser fakta som ligger på bordet.
La oss håpe på en til utsettelse så vi får et valg imellom!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Skikkelig sjakktrekk av AP å bli det partiet som evt trenerer eller ødelegger for en full avkriminalisering.
Vil nok hefte ved partiets sosiale og vitenskapelige image i lang tid, blandt de som forstår.
Sitat av stranger Vis innlegg
Hei,

jeg har fulgt rusreformens progresjon fra første forslag og frem til nå. Det var også jeg som opprettet tråden Narkotika avkriminaliseres i Norge. Det innlegget hadde jeg ikke skrevet i dag.

1a: Rusreformen tar sikte på å "overføre samfunnets reaksjon på rus(mis)bruk fra justis til helsesektoren". Det er utgangspunktet for hele reformen.

2a: Status pr nå: Usikkerhet. Det er utformet et forslag til reform der man i realiteten avkriminaliserer all bruk, samt besittelse inntil en viss mengde (eget bruk). Salg vil fortsatt være straffbart.
Det hele står og faller på Arbeiderpartiet. Hadde ikke FRP gått ut av regjering, hadde politikerne fulgt utvalgets rapport, og vi hadde fått full avkriminalisering. Nå skal forslaget ut på høring, så får vi se hva de lander på.

3a: Hvem jobber med dette: Arild Knutsen jobber aktivt med dette, det samme gjør Kenneth Arctander Johansen, som ledet rusreformutvalget. Helseminister Bent Høie er pro rusreform. Ellers er det mange aktører på banen; Actis, Norsk Narkotikapolitiforening, foreldreutvalget, etc. Dagfinn Hessen Paust, Jørn Mjelva, Hans Fredrik Marthinussen, Bård Dyrdal har interessante innspill fra tid til annen.

4a: Ønsket er å implementere endringene rusreformen eventuelt gir i løpet av denne stortingsperioden.

1b: Jeg er veldig usikker på hva det reelle utfallet av reformen ender opp med å bli. Det kan bli alt fra full avkriminalisering til ingen store forandringer fra dagens situasjon.
Noen viktige nøkkelpunkter mener jeg er:

-Bruk og besittelse utgår fra politiets oppklaringsprosent, og gir ikke vandel.

-Politiet må ha saklig og konkret mistanke for å gjennomføre ransaking.

-Juridisk likebehandling mellom rekreasjonsbrukere og misbrukere.

2b: Rusreformen kan bli et suksessprosjekt. Den kan også bli en parodi. Forhåpentligvis slutter den å behandle mennesker med DSM/ICD diagnoser som kriminelle, samt endrer samfunnets holdning rundt narkotika((bruk)(ere)).

3b: Mye kan bli feil med rusreformen. Forslaget som er kommet fra rusreformutvalget er både fornuftig og modig etter mitt syn. Hvor fornuftig implementeringen blir vil tiden vise.

4b: Rusreformen mangler. Forslaget mangler ikke noe som jeg kan se, men igjen må man vente for å se hva praksis blir til slutt. Det burde vært øremerket penger til behandlingsapparat/helsetjeneste.

Problemet er at mange i AP er skeptiske til avkriminalisering, og AP vingler som vanlig og har enda ikke kommet med et klart utspill på hvor de står i denne saken. Noen mener f.eks. at de som ikke har et rusproblem skal straffeforfølges og avhengige skal slippe. Noen mener det er viktig å straffe ungdommen men ikke voksne. Noen mener hasj er sterkt avhengighetsskapende og gir psykose. Politiet virker å være mest opptatt av å ikke miste muligheten til å grave i folks lommer og nattbordskuffer.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for denne; veldig oppklarende.

Det er helt tydelig at rusreformen ikkee vil gjøre noe som helst for å endre tilværelsen til de tunge narkomane i samfunnet. En liten gruppe mennesker som koster astronomiske summer og likefult lever i et helvete folk er uten forutsetninger for å forstå.

I løpet av 202* vil vi se det samme som vi har sett med fargede, jøder, homser og transer - narkomane vil bli til mennesker i allmuens øyne, Mennesker med alvorlige helseproblemer, ikke fortapte gjenferd.

Slik jeg ser det så gaper rusreformen over AAAALT for mye. Rus skaper så forskjellige problemer over så mange dimensjoner. Ser man disse under ett vil hensyn til ungdom, fare for at folk skal prøve osv overdøve hensynet til de tunge narkomane, de som faktisk dør i hopetall. Det er ganske ironisk, egentlig. Faren for at noen skal ende opp slik er så stor at vi ikke kan gjennomføre tiltak som hjelper dem som er der.. Som nevnt - gjenferd - ikke mennesker.

Tenker nå at det kanskje er mer hensiktsmessig å ta til orde for enda en reform - en rettet utelukkende mot dem som virkelig sliter. En reform helt uten snakk om førstegangsbrukere eller straffereaksjoner; en reform som faktisk redder liv.

Jeg har sett hele fotavtrykket til rus i samfunnet - fra overdådighet med champagne, kokain og luksushorer til å siitte superstein og se livet rennne ut i tunnellen.

Men det er ikke "ute i rusen" at rusen virkelig definerer samfunnet. Rundt disse stakkars sjelene har det vokst opp et enormt apparat som sysselsetter titusenvis av høyt utdannede sosionomer, leger, sykepleiere, forskere mm.

For meg, som klarte så lenge å holde meg helt under radaren, hadde en fungerende livsstil vokst frem. Ingen hjelp, ingen rehab, ingen pauser - bare sunn fornuft, trening, kosthold, søvn. Og rus. Alltid.

Jeg sier ikke dette for å skryte og jeg skjønner at det virker helt off topic, men heng med meg her....

Når jeg så byttet ut levebrødet mitt (kokainsalg) med lovlige ambisjoner, viste det seg at livsstilen min kom til kort når shit hit the fan. Plutselig var jeg "en av de". Narkis. Ikke bare narkoman.

Når jeg nå har fått kjenne på disse årene i dette lille minisamfunnet har jeg fått se med nye øyne på den realiteten de fleste der tar for gitt.

Og vet dere hva? Det er helt sinnsykt. Jeg begynner å skrive, men skjønner at det vil ta noen timer å skrive hvor dysfunksjonelt medavhengig omsorgsapparatet har blitt med de narkomane. Mennesker som er ekstremt syke og trenger hjelp fratas all selvråderett, antas skyldig til det motsatte er bevist, tråkkes ned og ødelegges helt. Slik blir de værende i systemet, og systemet selv blir værende.

Ja, vi trenger rusreformen, men det er ikke engang dørstokkmila. Det er å knyte skoene.

De fleste narkomane har muligheten til å bli helt frisk, likefult er de fleste narkomane narkomane hele livet. Dette er liv som for mange(de fleste?) er så tragisk og smertefult at de neppe hadde gått gjennom det igjen., Det dedikeres så mye penger allerede,

Hvorfor gjør vi ikke noe med det!? Hvordan kan vi bry oss så lite om alle disse menneskene som dør hvert eneste år? Så kommer corona og plutselig er det dugnad for alle penga. Sist jeg sjekket var det enda flere overdoser i 2018 enn coronadødsfall i 2020.,

Hvordan i helvete går det an å vekke denne saken?? Vi har blitt så vandt til at "sånn er det", at vi ikke lenger bryr oss. Men la oss skru tilbake - si til oss selv at det i fjord ikke fantes noen narkomane.Plutselig kom vi til dagens tilstand - hva hadde vi ikke gjort?? Hvor mange nytenkende løsninger og engasjerte politikere, forskere etc hadde ikke hoppet på dette som den ekstreme helsetilstanden det faktisk er snakk om her?

Sorry for dette innlegget... skle helt ut. Men jeg blir helt oppriktig drittlei meg av dette her, sitter her med tåre i øyekroken liksom. Er så jævlig fortvilende å vite at om folk bare visste, så hadde alt forandret seg.

Men ingen hører på oss, uansett.
Vi kan vel delvis takke vestlig kultur og Richard Nixon for hvor vi er idag angående dette. Men rus er jo for så vidt et problem i hele verden. Blandt annet i sørøst asia.

La meg stille spørsmålet på en annen måte. Er det noen andre land i verden som er ganske "langt framme" på dette område som vi kan se til? Avkriminalisering og legalisering er en ting. Hjelpe tunge brukere ut av sitt bruk er jo noe helt annet enn avkriminalisering.
Det blir nok en reform, men det som det står på nå er Arbeiderpartiet med sitt vaklende syn. Det hele avhenger av om de og går inn for avkriminaliseringen. Flere av AP folkene vil straffe rekreasjonsbrukere og gi fritak for de som er tunge missbrukere. Dette vil jo medføre at enda "flere blir missbrukere" og vi sitter igjenn med en reform uten noenting som helst virkning annet en at de som fra før av alldrig har vært i stand til å betale bøter slipper bøtene politidirektoratet ikke ville fått noe intekt på uansett.

Spåkulen min sier at det beste utfallet blir at de som blitt tatt med litt hassjis til rekreasjon får en bok allah parkeringsbøter. Samtidig kommer UP nærmest til å oppsøke folk på døren for å ta fra dem lappen uten at de har kjørt eller eier bil for å kompensere for manglende enkle oppklaringstatistikker.

Uansett så går dette rette veien, selv om det er humpete og går for sakte.. Det viktigste er å holde trukcet oppe, at debatten holdes liv i og at ingen mister håpet. Dette er en kollektiv dugnadsånd som foregår over hele verden.
Ting skjer, selv om det er i en fart selv snegler ville vært flaue over. Du har rett Tom i at systemet er avhengig av status quo akkurat på samme måte som politiet er det. Det er nok mange som ønsker endring der og, men de tør enten ikke å åpne kjeften om det pga sosiale sanksjoner fra kolleger, typ utfrysning slik Bård Dyrdal i politiet opplevde og sikkert fortsatt opplever. Det er som det er og jeg tenker helt likt som deg Tom. Det er fucked. Men jeg har på en måte innfunnet meg med at det tar den tiden det tar. Det er altfor lite bruk av erfaringskonsulenter og folk med førstehåndskunnskap i viktige posisjoner.

Politiet, eller hvertfall nnpf samt ledelsen ser at de risikerer å miste midler og at de må kunne flytte fokuset til ordentlig kriminalitet. Det samme gjør behandlingsapparatet. Penger nok så driter folk i hva de egentlig vil og mener så lenge penga ruller inn.

Jeg har snakket med folk på LAR og i DPS og mange er enige med meg men en oljetanker er vanskelig å snu i en sølepytt.

Noe vil skje, men det blir for lite for sent. Da får vi bare pushe på videre så vil det bli noe fler små endringer. USA av alle land gjør foreløpig en god jobb på dette. Det skjer ting der. Det skjer også fortsatt masse idiotisk men vi kanke få i pose og sekk med en gang. Befolkningen i Norge er fortsatt for dumme og mangler kunnskap. Disse politikerne vil også bli gjenvalgt, så de sensurerer seg til en viss grad.

Jeg tillater meg selv et lite håp, samme hvor håpløst realiteten muligens er.