Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 21103
Selv om hjertet ikke slår før etter 5-6 uker så betyr jo ikke det at det ikke har vokst de 4 ukene før. Det utvikler seg jo til å bli en person og ikke en sau..
Jeg syns personen(moren) skal ha rett til å ta abort om hun selv vil. og ingen leger skal lynches for å utføre abort. Det er ingen som blir tvunget til abort. Etter voldtekt er man antakelig skadet nok psykisk til at en unge med gjerningsmannen kommer til å bryte ned kropp og sinn og kanskje ødelegge et liv med planer for offeret.

Selv om også jeg syns det er feil å drepe barn. bør man også tenke på de som må ta seg av denne ungen. og hvordan ungen kommer til å ha det i livet som kommer. Og det er like feil å tvinge noen til å bære frem livet ufrivillig.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å begynne å prate om at vold ikke løser samfunnsproblemer er å gå rundt grøten i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Å konfrontere konkrete påstander er ikke å gå rundt grøten. Det er heller ikke å gå rundt grøten å vurdere de totale konsekvensene av sine handlinger, opp mot de helt umiddelbare.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Og helt ærlig,(min oppfattning: ) når TS sier at abortmotstandere enten er feige eller løgnere drar han en hvit løgn for å skape debatt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en hvit løgn. Det er en generaliserende påstand, og en særdeles tvilsom konklusjon.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Fakta er at de er løgnere, INGEN oppegående person mener at et embryo er likeverdig et menneske. Greit nok, de kan mene at det har en slags grunnleggende verdi, men hvis de får et dilemma (se bortifra lover osv) mellom å drepe en voksen person eller å ta abort, velger jo alle abort. Derfor er de ikke 100% likeverdige, og hovedargumentet deres blir derfor en løgn.
Vis hele sitatet...
Fakta er at visse formuleringer av denne typen er upresise og ikke forenelige med øvrige holdninger. Det betyr ikke at det er løgn. Løgn er å med viten villede noen, og fortelle usannheter med fullt overlegg. Det er ikke løgn når man formulerer seg klønete fordi man ikke tenker seg godt nok om. Å ta utgangspunkt i at alle abortmotstandere som ytrer en eller annen variant av denne sammenligningen enten er løgnere eller feige, vil jeg karakterisere som bakstreversk. Da går man inn for å skape konflikt gjennom skjellsord man ikke har belegg for å bruke, istedenfor å bruke evnene sine til å skape forståelse gjennom debatt.
Sist endret av mentalmelt; 1. februar 2012 kl. 23:13.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg er altså lite interessert i å diskutere hvorvidt din helt presise formulering, kombinert med et mer eller mindre normalt reaksjonsmønster ved barnedrap, er inkonsekvent. Dette er åpenbart. Å dra en slik nøye tilpasset formulering opp av hatten og skape inntrykk av at det er denne som er utgangspunkt for debatten, ser ved første øyekast ut som en velkledd stråmann. Jeg skjønner imidlertid at vi snakker forbi hverandre, og at dette ikke var intensjonen.
Vis hele sitatet...
Det var jo blant annet dette som var utgangspunktet for debatten! Trådstarter påsto, blant annet, at de som hevder abort er likestilt med barnedrap er løgnere. Og jeg har sagt meg enig med trådstarter i at denne argumentasjonen er uærlig (om enn ikke nødvendigvis løgnaktig), og forsøkt å trekke diskusjonen over i dette sporet i stedet for en diskusjon om vold løser problemer. Jeg har aldri gjennom diskusjonen hevdet at noen har disse meningene hvis de ikke har de, men vært helt tydelig på at jeg kritiserer dette argumentet og presisert at ikke alle abortmotstandere fremmer det. Du kan sammenlikne det med at jeg kritiserer et kreasjonistisk argument om at verden er 6000 år gammel, mens det du gjør nå kan likestilles med å kritisere meg for å konstruere stråmenn fordi ikke alle kristne mener dette, i motsetning til hva som antydes av andre i en annen post; det er absurd. Selv om trådstarter kan ha antydet at alle abortmotstandere mener dette, betyr selvfølgelig ikke det at jeg også mener det – jeg er ikke enig i alt jeg ikke eksplisitt sier i mot i en diskusjonstråd. Jeg kunne kanskje vært enda klarere på dette, men jeg har som sagt eksplisitt presisert tidligere at man ikke trenger å mene dette selv om man er abortmotstander. Så ja, vi har nok snakket forbi hverandre. Jeg har fokusert på de som fremmer dette argumentet, mens du har fokusert på de som ikke gjør det, eller hva de mener etter argumentet er skrellet vekk.

Men man kan også spørre seg hvor "nøye tilpasset" denne formuleringen er fra min side, da de to som er uttalt mot abort i denne tråden har hevdet nøyaktig dette. Argumentet er nok ikke riktig så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Viss jeg fikk bestemme`? Så burde ingen straffes med fengsel for abort, selv om JEG mener det er feil. Selv om JEG er imot abort, betyr det ikke at JEG har etiske retter til å dømme hvordan samfunnet skal fungere. Du er dum visst du fortsatt ikke forstår hva jeg mener om abort, nå som jeg har forklart det 100vis av ganger!! Jeg er IMOT ABORT, viss du ikke forstår det:P
Vis hele sitatet...
Alle har skjønt at du er mot abort; det har aldri vært spørsmålet. Men ut fra dette mener du altså at abort ikke er like ille som drap av barn – stikk i strid med dine tidligere uttalelser. Med mindre du mener drap ikke skal straffes heller, selvsagt, men det regner jeg ikke med at du mener. Dette er ikke pirk, men en av kjernene i diskusjonen; hvorvidt det å hevde at abort er likestilt med barnedrap er et ærlig argument.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
ABORT ER DRAP
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Viss jeg fikk bestemme`? Så burde ingen straffes med fengsel for abort
Vis hele sitatet...
Dette må da bety at din personlige mening er at drap på mennesker ikke bør straffes med fengsel. Eller hvorfor betyr det ikke det? Er ikke det å ta abort akkurat det samme som å drepe Karoline på 4 år? Bør ikke den som tar abort møtes med samme forakt og straff som den som dreper en 4-åring?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Slutt å pirk på alt jeg sier
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Spar deg, takk
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
jeg har forklart det 100vis av ganger!!
Vis hele sitatet...
Nei, du unngår å svare direkte og tydelig på Provo sine vanskelige spørsmål som stiller deg til veggs. Du syntes åpenbart det er vanskelig å svare på, eller du har bare ikke lyst til å ta stilling til det, fordi du ikke vil innrømme selvmotsigelser til oss, og sikkert deg selv også.
Sist endret av Don Veto; 2. februar 2012 kl. 10:19.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det var jo blant annet dette som var utgangspunktet for debatten! Trådstarter påsto, blant annet, at de som hevder abort er likestilt med barnedrap er løgnere. Og jeg har sagt meg enig med trådstarter i at denne argumentasjonen er uærlig (om enn ikke nødvendigvis løgnaktig), og forsøkt å trekke diskusjonen over i dette sporet i stedet for en diskusjon om vold løser problemer. Jeg har aldri gjennom diskusjonen hevdet at noen har disse meningene hvis de ikke har de, men vært helt tydelig på at jeg kritiserer dette argumentet og presisert at ikke alle abortmotstandere fremmer det. Du kan sammenlikne det med at jeg kritiserer et kreasjonistisk argument om at verden er 6000 år gammel, mens det du gjør nå kan likestilles med å kritisere meg for å konstruere stråmenn fordi ikke alle kristne mener dette, i motsetning til hva som antydes av andre i en annen post; det er absurd. Selv om trådstarter kan ha antydet at alle abortmotstandere mener dette, betyr selvfølgelig ikke det at jeg også mener det – jeg er ikke enig i alt jeg ikke eksplisitt sier i mot i en diskusjonstråd. Jeg kunne kanskje vært enda klarere på dette, men jeg har som sagt eksplisitt presisert tidligere at man ikke trenger å mene dette selv om man er abortmotstander. Så ja, vi har nok snakket forbi hverandre. Jeg har fokusert på de som fremmer dette argumentet, mens du har fokusert på de som ikke gjør det, eller hva de mener etter argumentet er skrellet vekk.

Men man kan også spørre seg hvor "nøye tilpasset" denne formuleringen er fra min side, da de to som er uttalt mot abort i denne tråden har hevdet nøyaktig dette. Argumentet er nok ikke riktig så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Nå misforstår du, ser det ut til. Logikken her er såre enkel, og jeg kan ta det steg for steg. Vi legger bort alle andre argumenter som trådstarter har, og snakker kun om denne sammenligningen for ditt vedkommende.

Her er diskusjonen vår:
Sitat av mentalmelt
Å mene at et fosters sitt liv er like mye verdt som livet til et fullt utviklet menneske, betyr at man mener dette fosteret er bærer av en ukrenkelig verdi, som alle mennesker besitter. Det er denne verdien som er grunnlaget for å sette foster og menneske på samme linje. Men selv om man mener dette, så går det nok an å begripe at et for lengst født og selvbevisst menneske, med etablerte relasjoner, et intellekt og et bredt følelsesregister, har opparbeidet seg en del verdier utover denne grunnleggende egenverdien. Når abortmotstandere sidestiller fostere med fullt utviklede mennesker, så må man ta dette med i betraktning. Disse andre verdiene er ikke usynlige selv om man er abortmotstander, og de er med all sannsynlighet avgjørende for hvordan man reagerer og forholder seg til abortsituasjonen. Å konkludere med at de enten er feige eller lyver fordi de ikke reagerer på abort som de ville gjort ved barnedrap, blir derfor for enkelt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
Men hvis man sier at begge er like mye verdt, så sier man nødvendigvis at den ene ikke har større verdi enn den andre. Da kan man ikke samtidig hevde at barnet besitter ekstra verdi. Da er ikke begge like mye verdt likevel, og man sier i mot seg selv. Jeg har ingen problemer med påstander om at et foster har en grunnleggende verdi som ikke bør krenkes, og at man derfor er mot abort, men det er når man likestiller det med drap av barn at man sannsynligvis har dratt det noe lenger enn man klarer å forsvare.
Vis hele sitatet...

Sitat av mentalmelt
Riktig. Og derfor er det på sin plass å etterlyse mer presise formuleringer og definisjoner fra abortmotstandere. Dette innebærer da å holde muligheten åpen for at det finnes mer nyanserte meninger også her, som ikke kommer frem i kortversjonen av argumentet. Det er slik jeg umiddelbart tolker argumentasjonen, og jeg stiller meg derfor kritisk til å stenge seg helt for å se at dette er en mulighet. Så kan man jo kalle folk feige eller løgnere etterpå, hvis svaret ikke tilfredsstiller, og man ønsker å konkludere med merkelapper av denne typen. Det er imidlertid ikke rom for å generalisere. Du vil neppe få det samme svaret fra alle abortmotstandere, da mange garantert er mer reflekterte enn andre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
Problemet er jo ikke mangel på presisjon. "Å abortere et foster er akkurat like ille som å drepe et flere år gammelt barn" er en særdeles presis formulering. Problemet er at argumentet er uærlig så lenge de samtidig åpner for abort, men ikke drap, i særtilfeller. Slike formuleringer bør imøtegås med den samme skarpheten som de fremmes med så man får belyst i størst mulig grad at abort er et mye mer komplisert etisk dilemma enn som så. Hvordan kan man forvente å få en saklig diskusjon om et så delikat og komplisert tema hvis man ikke kan forlange ærlighet av debattantene?

Vel og merke er det sannsynlig at denne uærligheten hos mange ikke er særlig bevisst, og heller er en følge av lite gjennomtenkt argumentasjon fra følelser. Jeg mener derfor ikke å beskylde alle som fremmer et slik argument for ondsinnet uærlighet, men selvmotsigelsen og dobbeltmoralen bør like fullt konfronteres.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at jeg argumenterer for at konklusjonen ikke holder, fordi påstanden om at alle som formulerer seg feil er løgnere, ikke holder. Jeg kaller dette manglende presisjon, fordi disse formuleringene ofte er lite gjennomtenkte, og svært sprikende i sine variasjoner. Plutselig har du imidlertid en svært spissformulert påstand, som angivelig er presis den formuleringen som gjelder her. Du forsøker dermed å bruke denne påstanden til å tilbakevise min argumentasjon, som åpenbart omhandler den generaliserende slutningen om abortmotstandere generelt, og ikke din helt presise formulering som dukket opp i etterkant.

Trådstarter åpner innlegget med:
Hovedargumentet til de fleste abortmotstandere er at fosteret er et liv. Et lite barn altså
Vis hele sitatet...
Herfra trekkes alle konklusjonene om total grad av sidestilling, som tilsynelatende koker ned til din spissformulering.

Jeg skjønner som sagt at du var opptatt av denne helt konkrete og utfyllende påstanden, men det er ikke den jeg snakket om når jeg prøvde å forklare at alle som uttrykker noe som minner om en sammenligning, ikke nødvendigvis mener dette like bokstavelig som det høres ut. Dermed fremstår argumentasjonsgrunnlaget ditt som konstruert for min del, selv om jeg forstår at du snakker utifra andre premisser enn meg.


Sitat av Provo Vis innlegg
Men man kan også spørre seg hvor "nøye tilpasset" denne formuleringen er fra min side, da de to som er uttalt mot abort i denne tråden har hevdet nøyaktig dette. Argumentet er nok ikke riktig så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Å trekke frem to personer som valgte å uttale seg i en debatt med 5.885 visninger, blir for tynt. Det vet du like godt som meg. Det har ingen statistisk verdi i noen forstand, og det finnes også åpenbare faktorer som gir eksempelet enda mindre verdi. I en debatt om ekstreme påstander, vil de som besitter de ekstreme påstandene ved alle sannsynlighet være mer engasjert i saken enn brorparten av de som leser debatten. At et par slike eksempler kommer til overflaten er derfor ikke særlig bemerkelsesverdig.

For øvrig kan jeg godt bruke et eksempel med kristne selv.

Det begynner med at jeg argumenterer for at ikke alle kristne nødvendigvis mener at jorden er 6000 år gammel, selv om de har gitt uttrykk for at de mener det som står i bibelen er sant. Hvorpå du bruker som motargument at påstanden: "Absolutt alt som står i bibelen er 100% sant, uten unntak" en en særdeles presis formulering.

Det er også verdt å merke seg at det er du som innledningsvis griper fatt i det jeg skriver her, ikke omvendt. Når du siterer meg og motsier meg, så må jeg gå ut i fra at det er poenget jeg forfekter du er uenig i. Hvis du velger å plukke ut bruddstykker og tildele disse andre intensjoner, så blir det åpenbart en vanskelig diskusjon å forholde seg til.
Sist endret av mentalmelt; 2. februar 2012 kl. 11:45.
Sitat av Provo Vis innlegg
Alle har skjønt at du er mot abort; det har aldri vært spørsmålet. Men ut fra dette mener du altså at abort ikke er like ille som drap av barn – stikk i strid med dine tidligere uttalelser. Med mindre du mener drap ikke skal straffes heller, selvsagt, men det regner jeg ikke med at du mener. Dette er ikke pirk, men en av kjernene i diskusjonen; hvorvidt det å hevde at abort er likestilt med barnedrap er et ærlig argument.
Vis hele sitatet...

Det var et fint innlegg av deg. Jeg synes abort er drap, det er å ta bort et foster. Helt kort; Jeg mener at abort er feil. At andre synes det ikke er feil, synes jeg er trist, MEN jeg aksepterer det fordi samfunnet vårt er slik. Det jeg mener med "slik", er liberalt og det kommer dessverre til å bli mer liberalt i fremtiden. Abort er likestilt med barnedrap i verdien, da jeg anser foster som likeverdige andre, grunnet ingen mennesker er verdt mer enn andre. Jeg motsier ikke meg selv. Hvorfor skal jeg mene at de som tar abort burde straffes? HVEM har sagt at det er mine meninger, verdier, etikk og moral-syn som er gjeldende fremfor Norge, mtp hva som er riktig / ikke riktig?

Men Provo, jeg ser at jeg har formulert meg dårlig og gitt ut dobbelsignaler. Jeg ser i så fall ikke hvordan jeg motsier meg selv slik Don påstår. Men jeg skal gi deg et eksempel viss det kan gjøre saken mer forståelig.

Ta feks. en gammel 90 åring som har kreft og skal dø snart, sammenlignet med en liten frisk og rask 10 åring. Du, Provo, og mange andre mener sikkert at begge er et liv, selv om det blir en forskjell på en 90 åring og en 10 åring. Slik mener jeg og at et foster, og en 4 år gammelt barn er et liv, selv om det er forskjell på et foster og et 4 år gammelt barn. Håper det ble litt mer forklarende.

Jeg er ikke dobbelmoralsk når det kommer til abort. De mange kristne som er såååå imot abort, bare fordi det er et liv, men når det kommer til feks. voldtekt er de plutselig FOR abort for da er det greit . Det synes jeg er motstridende.

Sitat av Don Veto Vis innlegg

Nei, du unngår å svare direkte og tydelig på Provo sine vanskelige spørsmål som stiller deg til veggs. Du syntes åpenbart det er vanskelig å svare på, eller du har bare ikke lyst til å ta stilling til det, fordi du ikke vil innrømme selvmotsigelser til oss, og sikkert deg selv også.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes det er vanskelig å svare på, grunnet han bruker god retorikk

Det du sier om selvmotsigelser er feil
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg ser i så fall ikke hvordan jeg motsier meg selv slik Don påstår.
Vis hele sitatet...
Er det ikke selvmotsigende å sidestille abort og drap, men mene at bare drap, ikke abort, kvalifiserer til straff?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
HVEM har sagt at det er mine meninger, verdier, etikk og moral-syn som er gjeldende fremfor Norge, mtp hva som er riktig / ikke riktig?
Vis hele sitatet...
Ingen sier det, vi ville høre din personlige mening.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er åpenbart at jeg argumenterer for at konklusjonen ikke holder, fordi påstanden om at alle som formulerer seg feil er løgnere, ikke holder. Jeg kaller dette manglende presisjon, fordi disse formuleringene ofte er lite gjennomtenkte, og svært sprikende i sine variasjoner. Plutselig har du imidlertid en svært spissformulert påstand, som angivelig er presis den formuleringen som gjelder her. Du forsøker dermed å bruke denne påstanden til å tilbakevise min argumentasjon, som åpenbart omhandler den generaliserende slutningen om abortmotstandere generelt, og ikke din helt presise formulering som dukket opp i etterkant.
Vis hele sitatet...
Hvis du går tilbake til toppen av diskusjonen vår, som du siterer, så ser du at du selv hevder at "[å] mene at et fosters sitt liv er like mye verdt som livet til et fullt utviklet menneske, betyr at man mener dette fosteret er bærer av en ukrenkelig verdi, som alle mennesker besitter." Deretter følger du opp med at "... selv om man mener dette, så går det nok an å begripe at et for lengst født og selvbevisst menneske, med etablerte relasjoner, et intellekt og et bredt følelsesregister, har opparbeidet seg en del verdier utover denne grunnleggende egenverdien." Jeg imøtekommer dette ved å påpeke at det er en selvmotsigelse å både hevde at de to er like mye verdt (som du eksemplifiserer i den første påstanden) og at den ene er mer verdt enn den andre (som du gjør i den andre påstanden). Grunnen til at jeg påpeker dette er at dette har vært poenget mitt gjennom hele diskusjonen. Merk også at jeg i det samme avsnittet presiserer tydelig at det er fullt mulig å være abortmotstander uten å hevde full likestilling mellom foster og barn.

I ditt motsvar sier du at man bør etterlyse større presisjon i argumentene. Jeg påpeker at mangelen på presisjon ikke er problemet i dette tilfellet, da påstanden i utgangspunktet er presis. Problemet med de som forfekter dette argumentet er altså at argumentet er uærlig (igjen, ikke nødvendigvis løgnaktig), og ikke at det mangler presisjon. Du beskylder meg da for å konstruere lite aktuelle argumenter, men dette faller på sin egen urimelighet av minst to årsaker: 1) Det kan være så lite aktuelt du bare ønsker, ettersom jeg aldri har påstått noe om hvor vanlig argumentet er hos abortmotstandere, men kritisert argumentet – som man unektelig ser med jevne mellomrom – og ikke abortmotstandere generelt for å føre det; og 2) det er ikke å konstruere argumenter når jeg kritiserer argumenter som, i tillegg til at man ser de med jevne mellomrom ellers, har blitt ført i nettopp denne tråden.

Og dette er det eneste jeg har motsagt deg på. Jeg har ikke sagt i mot at de som fører argumentet sannsynligvis ikke mener det – tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv. Jeg har heller ikke sagt i mot at det sannsynligvis ikke er treffende å kalle de løgnere – tvert i mot har jeg selv presisert at dette ikke er snakk om kalkulert løgn, men sannsynligvis er et ubevisst resultat av argumentasjon fra følelser. Ei heller har jeg sagt i mot at man fint kan være abortmotstander uten å mene at foster og barn er fullstendig likestilt – tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv om dette også.

Men jeg tror jeg ser hvor du vil hen. Det du etterlyser er større argumentasjonsmessig presisjon hos abortmotstandere generelt som ikke påstår at tidlige fostere er likestilt med flere år gamle barn, men som likevel mener fostere har en ukrenkelig verdi, slik at man unngår misforståelser (slik som våre? ), fiendtlighet og bortkastede diskusjoner. Dette er jeg selvsagt enig i, og har aldri ment å si i mot. Det virker som jeg har misforstått hvem du mente måtte være mer presise, og du har misforstått hva jeg sa deg i mot på, og det virker som vi i bunn og grunn er enige.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å trekke frem to personer som valgte å uttale seg i en debatt med 5.885 visninger, blir for tynt. Det vet du like godt som meg. Det har ingen statistisk verdi i noen forstand, og det finnes også åpenbare faktorer som gir eksempelet enda mindre verdi.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke påstått at det har noen statistisk verdi. Jeg trakk det frem for å påpeke at argumentet ikke er konstruert og "nøye tilpasset", men faktisk forekommer. Det er heller ikke første gang jeg har hørt argumentet, derav "[a]rgumentet er nok ikke så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for." Samtidig antyder det faktum at to av to abortmotstandere som har deltatt i tråden fremmet dette argumentet at det i hvert fall ikke er så sjeldent at det ikke er noe poeng å ta tak i det.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det begynner med at jeg argumenterer for at ikke alle kristne nødvendigvis mener at jorden er 6000 år gammel, selv om de har gitt uttrykk for at de mener det som står i bibelen er sant. Hvorpå du bruker som motargument at påstanden: "Absolutt alt som står i bibelen er 100% sant, uten unntak" en en særdeles presis formulering.
Vis hele sitatet...
Bortsett, da, fra at jeg ikke har sagt i mot deg på at ikke alle kristne mener at jorden er 6000 år gammel – eller at ikke alle abortmotstandere likestiller abort med drap av et flere år gammelt barn (med andre ord, jeg har ikke sagt i mot ugyldigheten av en generalisering av disse meningene over på alle abortmotstandere). Tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv flere ganger gjennom tråden. For å forsøke å oppklare med å fortsette på eksempelet, jeg har argumentert mot de som påstår at absolutt alt som står i Bibelen er sant, deriblant konkrete tilfeller av bruken av argumentet i samme tråd, mens du – slik jeg oppfattet det – sa at når man sier at absolutt alt som står i Bibelen er sant så betyr det at deler av moralen er fin, og man kan fint synes at deler av moralen er fin uten å tro at verden er 6000 år gammel, og derfor må de være mer presise. Problemet da, som jeg forsøkte å belyse, er at hvis alt som står i Bibelen er sant må også verden være 6000 år gammel. Derav mitt motargument: når man sier at "absolutt alt som står i Bibelen er sant", som var mitt utgangspunkt hele tiden og ble hevdet av andre i tråden, er dette en presis formulering, og presisjon er ikke problemet hos de som ytrer påstanden.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men Provo, jeg ser at jeg har formulert meg dårlig og gitt ut dobbelsignaler. Jeg ser i så fall ikke hvordan jeg motsier meg selv slik Don påstår.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv når du sier at det ikke er noen som helst etisk forskjell på å abortere et to uker gammelt embryo og på å drepe en fire år gammel jente, og samtidig behandler de to handlingene på fullstendig forskjellig vis. Se for deg at jeg påstår at det ikke finnes noen som helst moralsk forskjell på å kaste et eple og et spedbarn ned en trapp. Samtidig mener jeg at å kaste spedbarn ned en trapp skal være straffbart og ha en strafferamme på et titalls år i fengsel, mens eplekastingen ikke skal straffes og bare er et spørsmål om meningsforskjeller blant meg og kasteren. Da sier det seg mer eller mindre selv at jeg ikke egentlig mener at de to handlingene er akkurat like ille. Jeg kan selvsagt fortsatt mene at eplekastingen er ille nok til at man ikke skal gjøre det (og til og med ille nok til at man fortjener å bli straffet for handlingen), men tydeligvis ikke like ille som å kaste spedbarn. På samme måte fremstår det som at du mener abort er veldig galt, men ikke like ille som å drepe et flere år gammelt barn, selv om du stadig påstår noe annet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Viss jeg fikk bestemme`? Så burde ingen straffes med fengsel for abort, selv om JEG mener det er feil. Selv om JEG er imot abort, betyr det ikke at JEG har etiske retter til å dømme hvordan samfunnet skal fungere. Du er dum visst du fortsatt ikke forstår hva jeg mener om abort, nå som jeg har forklart det 100vis av ganger!! Jeg er IMOT ABORT, viss du ikke forstår det:P
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg mener at abort er feil. At andre synes det ikke er feil, synes jeg er trist, MEN jeg aksepterer det fordi samfunnet vårt er slik. Det jeg mener med "slik", er liberalt og det kommer dessverre til å bli mer liberalt i fremtiden. [...] Hvorfor skal jeg mene at de som tar abort burde straffes? HVEM har sagt at det er mine meninger, verdier, etikk og moral-syn som er gjeldende fremfor Norge, mtp hva som er riktig / ikke riktig?
Vis hele sitatet...
Så fordi samfunnet er som det er, så skal man ikke prøve å påvirke det i en retning som sammenfaller med ens verdier og holdninger? Å gjøre dette er jo hele grunnlaget for at vi stemmer forskjellig og organiserer oss politisk; en som stemmer Rødt vil at samfunnet skal utvikle seg i den retning Rødt representerer, og det samme vil en FrP-er. Å forsvare det bestående, selv om man er uenig, virker helt dødfødt og absurd, og i dette eksempelet vitner det ikke akkurat om at du mener abort er så ille som du vil fremstille det som.

Det er ikke snakk om å påtvinge andre ens etiske vurderinger, men å gjøre det man mener er riktig, det er jo ingen som gjør noe annet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du går tilbake til toppen av diskusjonen vår, som du siterer, så ser du at du selv hevder at "[å] mene at et fosters sitt liv er like mye verdt som livet til et fullt utviklet menneske, betyr at man mener dette fosteret er bærer av en ukrenkelig verdi, som alle mennesker besitter." Deretter følger du opp med at "... selv om man mener dette, så går det nok an å begripe at et for lengst født og selvbevisst menneske, med etablerte relasjoner, et intellekt og et bredt følelsesregister, har opparbeidet seg en del verdier utover denne grunnleggende egenverdien." Jeg imøtekommer dette ved å påpeke at det er en selvmotsigelse å både hevde at de to er like mye verdt (som du eksemplifiserer i den første påstanden) og at den ene er mer verdt enn den andre (som du gjør i den andre påstanden). Grunnen til at jeg påpeker dette er at dette har vært poenget mitt gjennom hele diskusjonen. Merk også at jeg i det samme avsnittet presiserer tydelig at det er fullt mulig å være abortmotstander uten å hevde full likestilling mellom foster og barn.
Vis hele sitatet...
At det er selvmotsigende er det ikke noe tvil om. Jeg mener dette skyldes upresis og dårlig språkbruk. Jeg mener derimot ikke å degradere selvmotsigelsen til noe mindre enn en selvmotsigelse. Jeg ha vært tydelig på at jeg mener dette er påstander som bør konfronteres hele veien.

Sitat av Provo Vis innlegg
I ditt motsvar sier du at man bør etterlyse større presisjon i argumentene. Jeg påpeker at mangelen på presisjon ikke er problemet i dette tilfellet, da påstanden i utgangspunktet er presis. Problemet med de som forfekter dette argumentet er altså at argumentet er uærlig (igjen, ikke nødvendigvis løgnaktig), og ikke at det mangler presisjon. Du beskylder meg da for å konstruere lite aktuelle argumenter, men dette faller på sin egen urimelighet av minst to årsaker: 1) Det kan være så lite aktuelt du bare ønsker, ettersom jeg aldri har påstått noe om hvor vanlig argumentet er hos abortmotstandere, men kritisert argumentet – som man unektelig ser med jevne mellomrom – og ikke abortmotstandere generelt for å føre det;
Vis hele sitatet...
Denne misforståelsen fikk vi oppklart i går =)

Sitat av Provo Vis innlegg
og 2) det er ikke å konstruere argumenter når jeg kritiserer argumenter som, i tillegg til at man ser de med jevne mellomrom ellers, har blitt ført i nettopp denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du behøver imidlertid ikke å kritisere denne påstanden overfor meg. Jeg er fullt klar over at denne påstanden er kritikkverdig. Du konstruerer ikke påstanden i seg selv, men du konstruerer et argumentasjonsgrunnlag overfor meg. Et grunnlag som ikke eksisterer, fordi jeg aldri har hevdet at påstander av denne typen ikke er å finne noen steder, eller at de ikke bør kritiseres.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og dette er det eneste jeg har motsagt deg på. Jeg har ikke sagt i mot at de som fører argumentet sannsynligvis ikke mener det – tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv. Jeg har heller ikke sagt i mot at det sannsynligvis ikke er treffende å kalle de løgnere – tvert i mot har jeg selv presisert at dette ikke er snakk om kalkulert løgn, men sannsynligvis er et ubevisst resultat av argumentasjon fra følelser. Ei heller har jeg sagt i mot at man fint kan være abortmotstander uten å mene at foster og barn er fullstendig likestilt – tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv om dette også.
Vis hele sitatet...
Vi har i det hele tatt sagt mye av det samme. Det eneste jeg reagerer på er når du fisker opp en ekstrem og presis påstand, som om det er et argument jeg plikter å svare til.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men jeg tror jeg ser hvor du vil hen. Det du etterlyser er større argumentasjonsmessig presisjon hos abortmotstandere generelt som ikke påstår at tidlige fostere er likestilt med flere år gamle barn, men som likevel mener fostere har en ukrenkelig verdi, slik at man unngår misforståelser (slik som våre? ), fiendtlighet og bortkastede diskusjoner. Dette er jeg selvsagt enig i, og har aldri ment å si i mot. Det virker som jeg har misforstått hvem du mente måtte være mer presise, og du har misforstått hva jeg sa deg i mot på, og det virker som vi i bunn og grunn er enige.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jo ingen tvil om. Jeg er imidlertid uenig i at vår lille diskusjon er sammenlignbar med situasjonen vi diskuterer. Jeg personlig har langt mer utbytte av en metadiskusjon med deg, enn de endeløse trådene som i hovedsak går ut på å påpeke helt åpenbare feilslutninger.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har heller ikke påstått at det har noen statistisk verdi. Jeg trakk det frem for å påpeke at argumentet ikke er konstruert og "nøye tilpasset", men faktisk forekommer. Det er heller ikke første gang jeg har hørt argumentet, derav "[a]rgumentet er nok ikke så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for." Samtidig antyder det faktum at to av to abortmotstandere som har deltatt i tråden fremmet dette argumentet at det i hvert fall ikke er så sjeldent at det ikke er noe poeng å ta tak i det.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hevdet at påstanden du formulerte ikke forekommer noen steder. Jeg mener du konstruerte et grunnlag for å bruke denne påstanden som et argument mot meg.

Sitat av Provo Vis innlegg
Bortsett, da, fra at jeg ikke har sagt i mot deg på at ikke alle kristne mener at jorden er 6000 år gammel – eller at ikke alle abortmotstandere likestiller abort med drap av et flere år gammelt barn (med andre ord, jeg har ikke sagt i mot ugyldigheten av en generalisering av disse meningene over på alle abortmotstandere). Tvert i mot har jeg sagt akkurat det samme selv flere ganger gjennom tråden. For å forsøke å oppklare med å fortsette på eksempelet, jeg har argumentert mot de som påstår at absolutt alt som står i Bibelen er sant, deriblant konkrete tilfeller av bruken av argumentet i samme tråd, mens du – slik jeg oppfattet det – sa at når man sier at absolutt alt som står i Bibelen er sant så betyr det at deler av moralen er fin, og man kan fint synes at deler av moralen er fin uten å tro at verden er 6000 år gammel, og derfor må de være mer presise. Problemet da, som jeg forsøkte å belyse, er at hvis alt som står i Bibelen er sant må også verden være 6000 år gammel. Derav mitt motargument: når man sier at "absolutt alt som står i Bibelen er sant", som var mitt utgangspunkt hele tiden og ble hevdet av andre i tråden, er dette en presis formulering, og presisjon er ikke problemet hos de som ytrer påstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at du har sagt meg imot på det. jeg formidler simpelt hen at din spissformulering av påstanden, ikke er noe jeg plikter å svare for. Hadde du sitert meg, og sagt at det eksempelet jeg brukte ikke kan karakteriseres som upresist, så hadde det vært langt mer ærlig og redelig argumentasjon av deg. Istedenfor plukket du ut argumenter fra andre individer, og brukte de mot meg. Det var forvirrende, og fikk meg til å lure på hva hensikten din egentlig var. Dette punktet er det eneste jeg reagerte på. Merk at jeg var enig med deg helt til du valgte denne taktikken.
Sist endret av mentalmelt; 2. februar 2012 kl. 17:40.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg påstår ikke at du har sagt meg imot på det. jeg formidler simpelt hen at din spissformulering av påstanden, ikke er noe jeg plikter å svare for. Hadde du sitert meg, og sagt at det eksempelet jeg brukte ikke kan karakteriseres som upresist, så hadde det vært langt mer ærlig og redelig argumentasjon av deg. Istedenfor plukket du ut argumenter fra andre individer, og brukte de mot meg. Det var forvirrende, og fikk meg til å lure på hva hensikten din egentlig var. Dette punktet er det eneste jeg reagerte på. Merk at jeg var enig med deg helt til du valgte denne taktikken.
Vis hele sitatet...
Aha, nå skjønner jeg! Men det var heller aldri meningen, og jeg skjønner veldig godt at du ble forvirret hvis du oppfattet det slik. Jeg forsto det som at du mente vi burde la selvmotsigelsen i argumentet skli fordi de nok egentlig mente noe annet, men var upresise, og at argumentet stort sett var oppkonstruert fra "vår" side og lite aktuelt, slik at det ikke hadde noen hensikt å fokusere på det. Jeg brukte derfor eksempler fra andres argumentasjon for å vise hvorfor jeg mente dette var galt og på siden av poenget. Selvfølgelig mener jeg ikke at du må svare for andres argumentasjon; det ville jo vært helt skrullete.
Sitat av Provo Vis innlegg
Aha, nå skjønner jeg! Men det var heller aldri meningen, og jeg skjønner veldig godt at du ble forvirret hvis du oppfattet det slik. Jeg forsto det som at du mente vi burde la selvmotsigelsen i argumentet skli fordi de nok egentlig mente noe annet, men var upresise, og at argumentet stort sett var oppkonstruert fra "vår" side og lite aktuelt, slik at det ikke hadde noen hensikt å fokusere på det. Jeg brukte derfor eksempler fra andres argumentasjon for å vise hvorfor jeg mente dette var galt og på siden av poenget. Selvfølgelig mener jeg ikke at du må svare for andres argumentasjon; det ville jo vært helt skrullete.
Vis hele sitatet...
Det er morsomt hvordan man kan snakke så mye forbi hverandre. Særlig, for min del, med en person man svært ofte er enig meg, og som man vanligvis synes det er lett å lese. Men som sagt, jeg synes en slik diskusjon, selv om den omhandler bagateller, er langt mer interessant enn de fleste andre. Man kan jo spørre seg hvor ofte slike misforståelser egentlig oppstår, uten at de noen gang blir oppklart =)
Ser jeg på et foster som et menneske? tja, det er vel kanskje det.
Hvorfor gjør jeg ikke noe med de som tar abort? Det er ikke mitt problem...
Sitat av Provo Vis innlegg
Du motsier deg selv når du sier at det ikke er noen som helst etisk forskjell på å abortere et to uker gammelt embryo og på å drepe en fire år gammel jente, og samtidig behandler de to handlingene på fullstendig forskjellig vis. Se for deg at jeg påstår at det ikke finnes noen som helst moralsk forskjell på å kaste et eple og et spedbarn ned en trapp. Samtidig mener jeg at å kaste spedbarn ned en trapp skal være straffbart og ha en strafferamme på et titalls år i fengsel, mens eplekastingen ikke skal straffes og bare er et spørsmål om meningsforskjeller blant meg og kasteren. Da sier det seg mer eller mindre selv at jeg ikke egentlig mener at de to handlingene er akkurat like ille. Jeg kan selvsagt fortsatt mene at eplekastingen er ille nok til at man ikke skal gjøre det (og til og med ille nok til at man fortjener å bli straffet for handlingen), men tydeligvis ikke like ille som å kaste spedbarn. På samme måte fremstår det som at du mener abort er veldig galt, men ikke like ille som å drepe et flere år gammelt barn, selv om du stadig påstår noe annet.
Vis hele sitatet...

Nå ser jeg hvor jeg har lagt ting ut feil. Det er en etisk forskjell på å drepe et 2 ukers gammelt foster, og en 4 år gammel jente ja. Det synes jeg. Men samtidig er det menneskeverd i mine øyner. Jeg velger å siterer mitt eksempel;

En gammel 90 åring som har kreft og skal dø snart, sammenlignet med en liten frisk og rask 10 åring. Du, Provo, og mange andre mener sikkert at begge er et liv, selv om det blir en forskjell på en 90 åring og en 10 åring. Slik mener jeg og at et foster, og en 4 år gammelt barn er et liv, selv om det er forskjell på et foster og et 4 år gammelt barn. Håper det ble litt mer forklarende.

Tilbake til trådstarter sin post, tror jeg ikke dette med "abortmotstandere er feige", er et svart/hvit spørsmål slik trådstarter vil ha det til. Ganske dyp problemstilling egentlig. Mener jeg las nå nylig i VG at abortstatistikken hadde blitt mindre i fjor, noe jeg synes er fint: )

Men Provo, en siste liten ting, hvor mange dager må et embryo være for at du anser det som et foster, slik jeg gjør fra dag 1 ? Og synes du abortgrensen i dag burde utvides/bli strengere? Den er vel på ca 13 uker tror jeg. ( Bare lurer)

EDIT_ Ser at du har prøvd å svare på det før, selv om ingen av dere hadde noe eksakt tid
Sist endret av ClaesGreve; 2. februar 2012 kl. 22:56.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Ser jeg på et foster som et menneske? tja, det er vel kanskje det.
Hvorfor gjør jeg ikke noe med de som tar abort? Det er ikke mitt problem...
Vis hele sitatet...
Likestiller du barn og foster? Hadde du virkelig ikke grepet inn, om du kunne, mot et barnedrap? Hva med 15 000?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Og synes du abortgrensen i dag burde utvides/bli strengere? Den er vel på ca 13 uker tror jeg. ( Bare lurer)
Vis hele sitatet...
Grensen er på 12 uker for selvbestemt, men kan med godkjennelse fra etisk råd eller noe slikt gjøres frem til uke 18.
Sitat av nikita Vis innlegg
Likestiller du barn og foster? Hadde du virkelig ikke grepet inn, om du kunne, mot et barnedrap? Hva med 15 000?



Grensen er på 12 uker for selvbestemt, men kan med godkjennelse fra etisk råd eller noe slikt gjøres frem til uke 18.
Vis hele sitatet...
Står noen å dreper et barn på gata forran meg så gjør jeg nok noe.
Står noen å tar abort på gata forran meg gjør jeg nok noe.

Ute av syne ute av sinn.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Står noen å dreper et barn på gata forran meg så gjør jeg nok noe.
Står noen å tar abort på gata forran meg gjør jeg nok noe.

Ute av syne ute av sinn.
Vis hele sitatet...
Denne holdningen er min bok feig.
Sitat av nikita Vis innlegg
Denne holdningen er min bok feig.
Vis hele sitatet...
Jeez. Du gir deg ikke du. Diskusjonen her har blitt en interessant diskusjon, men jeg føler du bare ødelegger den med de dømmende konklusjonene dine.

Dersom han er feig, er du også feig. For man ser jo på nyhetene hver dag at barn og andre mennesker blir sultet, torturert, voldtatt og drept. Likevel regner jeg med at du ikke gjør noe med det. I min bok er det i bestefall like feigt som han du quoter, i tillegg dukker et annet ord opp på samme side i boka: moralens vokter.
Reklame, det blir ikke det samme. Posten til zlamaniac viser en tydlig feig holdning, da han driter i problemet så lenge det ikke er foran trynet hans. Jeg bryr meg like mye folk som sulter, enten det er på Karl Johan eller i Afrika.. I følge hans logikk ville ikke de i afrika betydd noe som helst, bare de på Karl Johan
Sitat av nikita Vis innlegg
Denne holdningen er min bok feig.
Vis hele sitatet...
Så etter din bok ville du at en stor del av de kristne skulle gripe inn ved alle aborter? Du vil med andre ord lage et helvete? Slik det er i USA der de kristne skyter leger, og folk fordi de er uenige?

Det er en dårlig tankegang. Jeg er glad for at ingen kristne reagerer med vold, ødeleggelse, eller fysisk angrep selv om de ikke er enige i noe.

Og til alle dere som synes kristne er feige som ikke griper inn i abort, dere burde heller takke de. Tenk hvilke helvete det hadde blitt her i Norge også, viss folk skulle reagere på hver minste ting de ikke er enige i. Da hadde vi blitt akkurat som USA, og jeg er meget glad vi ikke er slik.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Så etter din bok ville du at en stor del av de kristne skulle gripe inn ved alle aborter? Du vil med andre ord lage et helvete? Slik det er i USA der de kristne skyter leger, og folk fordi de er uenige
Vis hele sitatet...
Ikke fordi de er uenig, men fordi de vil forhindre drap. Jeg sier heller ikke kristne, jeg sier abortmotstandere som likestiller foster med barn. Og jeg har også sagt flere ganger at man ikke nødvendigvis må drepe.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er glad for at ingen kristne reagerer med vold, ødeleggelse, eller fysisk angrep selv om de ikke er enige i noe.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare stoppe deg her. Nå synes jeg du må bla litt mer i samfunnsfagbøkene dine.

Kan du vennligst utdype denne påstanden?

Fordi du skriver tydelig at:

...i USA der de kristne skyter leger, og folk fordi de er uenige...
Vis hele sitatet...
Men så går du ut med at du er glad ingen kristne er fæle og slemme mennesker. Jeg er forvirret over hva det egentlig er du mener.
Sist endret av Lily Bowen; 6. februar 2012 kl. 15:45.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Jeg må bare stoppe deg her. Nå synes jeg du må bla litt mer i samfunnsfagbøkene dine.

Kan du vennligst utdype denne påstanden?

Fordi du skriver tydelig at:



Men så går du ut med at du er glad ingen kristne er fæle og slemme mennesker. Jeg er forvirret over hva det egentlig er du mener.
Vis hele sitatet...
Stikkord: i Norge.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Jeg må bare stoppe deg her. Nå synes jeg du må bla litt mer i samfunnsfagbøkene dine.

Kan du vennligst utdype denne påstanden?

Fordi du skriver tydelig at:



Men så går du ut med at du er glad ingen kristne er fæle og slemme mennesker. Jeg er forvirret over hva det egentlig er du mener.
Vis hele sitatet...
Snakket om NORGE, ikke kristne i verden. Som jeg har skrevet om tidligere, er det to forskjellige ting Dessverre er de religiøse i USA voldelige. De burde ta Norge som et godt eksempel på fredelige møter/samlinger, i stedet for å lage oppstyr.
Sist endret av ClaesGreve; 6. februar 2012 kl. 17:52.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Snakket om NORGE, ikke kristne i verden. Som jeg har skrevet om tidligere, er det to forskjellige ting Dessverre er de religiøse i USA voldelige. De burde ta Norge som et godt eksempel på fredelige møter/samlinger, i stedet for å lage oppstyr.
Vis hele sitatet...
Ja for det hjelper jo så mye. Å henrette George Tiller var antakelig det mest effektive som har blitt gjort av abortmotstandere i nyere tid.
Trådstarter: Det virker nesten som om du vil oppfordre abortmotstandere til vold. Oppfordre folk til bråk, for denne situasjonen ser ut til å kjede deg litt.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Trådstarter: Det virker nesten som om du vil oppfordre abortmotstandere til vold. Oppfordre folk til bråk, for denne situasjonen ser ut til å kjede deg litt.
Vis hele sitatet...
Jeg bare prøver å få noen til å gi meg et skikkelig svar utover at de ikke gidder/ikke bryr seg om barn de ikke kjenner. Et svar jeg synes forøvrig er litt latterlig når det kommer fra selverklærte verdikonservative kristne. Trodde nemlig det var et og annet om nestekjærlighet i kristendommen som også omfattet barn.

Å hevde fredelige midler hjelper, er også direkte useriøst. Det hjelper ikke. Se utviklingen vi har hatt, og se den som er i ferd med å komme. Situasjonen er allerede prekær for deres del, og kommer bare til å bli verre slik du selv også her et sted sa deg enig i om jeg ikke husker helt feil. Det kommer ikke til å bli totalforbud av abort, og det kommer ikke til å bli grunnlovsfestet rett til liv. Uansett hvor mange ganger KrF foreslår det.

Utviklingen går en vei; motsatt vei av deres. I mens dør det dere anser for barn. Jeg forstår bare ikke hvorfor ingen av dere gjør noe for å redde barna.
Sitat av nikita Vis innlegg

Å hevde fredelige midler hjelper, er også direkte useriøst. Det hjelper ikke. Se utviklingen vi har hatt, og se den som er i ferd med å komme.
Vis hele sitatet...
Der tar du grundig feil når det gjelder Norge. Hva TROR du hadde skjedd om vi kristne gikk til angrep og ble aggressive mot for eksempel leger? Resten av landet ville sett på oss som idioter og de kristne hadde fått et negativt rykte på seg.

Fredelige midler hjelper! Norge blir mer og mer liberalistisk, så ingenting hjelper egentlig, da vi begge to vet hvordan dette kommer til å ende. Krf sitt abortsyn gidder ingen å ta hensyn til. Dette vet vi begge. I USA, har de komt så mye lengre der kanskje? I USA hopper de kristne opp og ned som noen idioter og skyter leger, brenner hus, oppfører seg som drittunger. De får bare flere fordommer, og de ØDELEGGER for alle kristne ved å spre en aggressiv kultur, da de er imot en sak. Det går ut over alle.

Uansett hva de kristne gjør vil ikke de kunne endre abortsystemet og abortpolitikken i samfunnet vårt. At de kristne er fredelige er mye bedre enn at de går til angrep på leger, og oppfører seg som noen idioter. Nå som du har luftet denne tankegangen din ser jeg ikke at det er å komme noe lengre, da du fortsatt står fast på at de kristne er "feige", som ikke angriper leger.

Og angående abortpolitikken blir det nok mer løst og liberalt. Dessverre. Men det vet vi begge.
Og takk Gud for at vi er på vei til å distansere oss fra denne politikken som hindrer kvinnen i å bestemme over sin egen kropp. Jeg er ikke overrasket over at det fremdeles finnes abortmotstandere, skikkelig argumentasjon preller jo som bekjent av på personer hvis refleksjonsevne og verdensanskuelse beror på en vagt definert, men samtidig absolutt definerende og bestemmende tro, fremfor en spørrende og nysgjerrig holdning. Ikke blir vi kvitt det med det første heller, når kreasjonister og andre gærninger hjemmeunderviser sine barn.
Sitat av nikita Vis innlegg
Å hevde fredelige midler hjelper, er også direkte useriøst. Det hjelper ikke.
Vis hele sitatet...
Å hevde at vold mot leger vil hjelpe i Norge anno 2012 er enda mer useriøst, tror du virkelig det? At flere vil slutte seg til "antiabortbevegelsen" hvis de banker opp leger? Vold avler hat
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Der tar du grundig feil når det gjelder Norge. Hva TROR du hadde skjedd om vi kristne gikk til angrep og ble aggressive mot for eksempel leger? Resten av landet ville sett på oss som idioter og de kristne hadde fått et negativt rykte på seg.

Fredelige midler hjelper! Norge blir mer og mer liberalistisk, så ingenting hjelper egentlig, da vi begge to vet hvordan dette kommer til å ende. Krf sitt abortsyn gidder ingen å ta hensyn til. Dette vet vi begge. I USA, har de komt så mye lengre der kanskje? I USA hopper de kristne opp og ned som noen idioter og skyter leger, brenner hus, oppfører seg som drittunger. De får bare flere fordommer, og de ØDELEGGER for alle kristne ved å spre en aggressiv kultur, da de er imot en sak. Det går ut over alle.

Uansett hva de kristne gjør vil ikke de kunne endre abortsystemet og abortpolitikken i samfunnet vårt. At de kristne er fredelige er mye bedre enn at de går til angrep på leger, og oppfører seg som noen idioter. Nå som du har luftet denne tankegangen din ser jeg ikke at det er å komme noe lengre, da du fortsatt står fast på at de kristne er "feige", som ikke angriper leger.

Og angående abortpolitikken blir det nok mer løst og liberalt. Dessverre. Men det vet vi begge.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du skjønner det selv, men du har fortsatt ikke svart på ts egentlige spørsmål. Kristen eller ei har ingenting å si her. Du sier "fredelige midler hjelper" - men ville du stått å snakket rolig om at alle er like mye verdt hvis et drap hadde skjedd rett foran øynene dine, og ingen andre enn deg hadde kunnet snu situasjonen?
Sitat av susej Vis innlegg
Jeg vet ikke om du skjønner det selv, men du har fortsatt ikke svart på ts egentlige spørsmål. Kristen eller ei har ingenting å si her. Du sier "fredelige midler hjelper" - men ville du stått å snakket rolig om at alle er like mye verdt hvis et drap hadde skjedd rett foran øynene dine, og ingen andre enn deg hadde kunnet snu situasjonen?
Vis hele sitatet...
Dette er poenget! Alternativet er at... Hold dere fast... INGENTING SKJER! Eller jo, i deres øyne så dør en hel skokk barn. Over 40 stykker hver dag i snitt. Hver dag. 365 dager i året. Og dere bare snakker.

Hadde du drept en lege hadde folk blitt sint selvfølgelig, og feigingene blant dere hadde kommet over til den andre siden av spørsmålet. Hadde dere drept 10 hadde folk blitt enda sintere, kanskje vi hadde fått en egen enhet i PST som skulle jobbe med dere som gruppe. Men det som OGSÅ hadde skjedd var at LEGENE hadde begynt å bli usikker på om det var verdt risikoen. De tjener ikke noe mer eller mindre på å IKKE gjennomføre aborter. Så de av legene som i dag føler et sosialt press på å gjennomføre, hadde i en slik situasjon fått en enkel utvei. Og ikke bare de. Også alle leger som faktisk hadde blitt redd hadde tenkt at risikoen var for stor. Kanskje er de aleneforeldre, eller familiens hovedinntekt. Kanskje liker de rett og slett bare å leve.

Hadde dere sprengt en abortklinikk, hadde dere også tjent på det. Hadde dere tatt ut alle klinikkene i Oslo-området nesten samtidig hadde det for eksempel blitt KAOS. Flesteparten av abortene gjennomføres her, og det skulle blitt en svare strev å omdirigere så mange aborter til andre sykehus - parallelt med at man måtte ruste opp sikkerheten på nevnte sykehus.

Jeg oppfordrer ikke til vold, jeg bare sier vold er eneste reelle løsningen.
Jeg kan godt se trådstarters poeng med hykleriet i abortmotstanden. Jeg vil imidlertid påpeke at man finner det samme hykleriet mange andre steder i politiske og humanistiske spørsmål. Mange som er imot forbrukersamfunnet, kjører bil og forbruker i stor grad. Mange mennesker er imot fattigdom (men ikke for systemendring), og drar allikevel ikke ned til sør for å drive med humanitært arbeid.

Det rettferdiggjør dog ikke hykleriet, men jeg tror det har med hvordan mennesker er å gjøre, rett og slett. De færreste er villige til å risikere personlige ting for en sak de er opptatt av. Mennesker er hyklerske.

Jeg er forøvrig for selvbestemt abort, og ser på det som en selvfølge i et likestilt land. Når fosteret ikke har en bevissthet, er det en del av kvinnens kropp. Slik er det bare, fosteret er ikke levedyktig, det er avhengig av moren for å leve og har ingen bevissthet på noen måte. Et menneske som er uten bevissthet, fortid og relasjoner utenom de biologiske, er i mine øyne ikke i live. Det er en stor forskjell mellom folk som for eksempel ligger i koma og et foster, fordi en person som ligger i koma har en fortid og et liv rundt og bak seg. De eneste som faktisk har en spesiell relasjon til fosteret er moren og faren. Fosteret lever som en del av moren, og derfor bør det være kvinnens rett å kunne bestemme over egen kropp.
Sist endret av 10:32; 7. februar 2012 kl. 16:59.
Sitat av 10:32 Vis innlegg
Jeg kan godt se trådstarters poeng med hykleriet i abortmotstanden. Jeg vil imidlertid påpeke at man finner det samme hykleriet mange andre steder i politiske og humanistiske spørsmål. Mange som er imot forbrukersamfunnet, kjører bil og forbruker i stor grad. Mange mennesker er imot fattigdom (men ikke for systemendring), og drar allikevel ikke ned til sør for å drive med humanitært arbeid.

Det rettferdiggjør dog ikke hykleriet, men jeg tror det har med hvordan mennesker er å gjøre, rett og slett. De færreste er villige til å risikere personlige ting for en sak de er opptatt av. Mennesker er hyklerske.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig i dette.

For meg så føles det nesten som om TS prøver å oppvigle til handling (ved provokasjon), noe som strengt talt er ulovlig. Ikke det at jeg tror du har noe å bekymre deg for altså ^^
å den samme legen som du ødelegger hånda på mister muligheten til å redde liv...
Sist endret av doomsaier; 10. februar 2012 kl. 11:21.