Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2716
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min far fikk facebookviruset som florerer som ill i tørst gress om dagen. Han er svært lite dyktig med data men skjønte fort at noe var galt - særlig når han leser om det på VG og hører det på P4.

Han leverte windowsen sin til en dyktig kar for å rense hele maskinen, og fikk den hjem idag.

Når han prøver å logge inn på facebookprofilen sin kommer følgende melding;

"Hei Xxx. Vi jobber kontinuerlig med å sikre kontoen din. Vi har lagt merke til at denne enheten kan være infisert av skadelig programvare. For å fortsette å bruke Facebook kan du enten bruke andre enheter eller rense denne enheten ved å laste ned skanneren som tulbys av Facebook og Kaspersky Lab." Så får han en knapp å trykke på "rens denne enheten".

Kan også nevnes at han kommer inn på facebook via andres PC men ikke PCn som ble infisert.

Noen andre som har erfaring med dette og hva som må gjøres?
Har du sjekket at han faktisk kommer til facebook når han skriver inn adressen og ikke en phising side?
Står det "https://www.facebook.com" i URL-feltet på siden der han får tilbud om å laste ned scanneren? Hadde vært fint med et bilde.
Sist endret av pkk1990; 8. august 2017 kl. 21:27.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Det er helt riktig URL ja! Føler selv at jeg ligger hakket over gjennomsnittet på basic datakunnskaper og det ringte ingen spesielle varsellamper hos meg! Men fortsatt, har det blitt slik at hvis facebooken din har blitt infisert av et virus forlanger facebook at du skal laste ned software for å scanne maskinen din?
Prøv å slett cookies
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Hydra Vis innlegg
Føler selv at jeg ligger hakket over gjennomsnittet på basic datakunnskaper og det ringte ingen spesielle varsellamper hos meg! Men fortsatt, har det blitt slik at hvis facebooken din har blitt infisert av et virus forlanger facebook at du skal laste ned software for å scanne maskinen din?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror det så har du ikke over gjennomsnittet av basic datakunnskaper vil jeg tørre å påstå.

PCen har garantert ikke blitt ordentlig reformatert/rensket. Hvis dere reformaterer den skikkelig så skal det nok ordne seg, det vil si å slette absolutt alt av software og filer som er lagret og installere OSet på nytt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei
Jeg får også den meldingen som din far får. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tør ikke å laste ned det facebook ber meg om å gjøre. For jeg får samme beskjed uansett hvilken maskin jeg logger meg inn på. Har vært hos brukerstøtte på jobben i dag og de ber meg kontakte Facebook, men det er jo en utfordring i seg selv.

Hm