Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 788
Hei.
Har et skjermkort GTX660 som er ødelagt. Jeg fant ikke ut hva som foråsaket dette før i nyere tid. Pcn den var i solgte jeg videre til en kompis som fant ut at hovedkortet ikke var skrudd godt nok i kabinett slik at det ikke var god nok jording. Dette har antakeligvis gjort slik at det har kommet for mye strøm i skjermkortet.

Det jeg lurer på er om det er farlig å teste det i min egen nyere pc nå? Jeg skader ikke hovedkortet i min pc hvis det er noe galt med dette skjermkortet?

Jeg så en guide der man kan gjenopplive skjermkort med å sette de i en ovn. Det skal visst få ødelagte "bindinger" (kan ikke fagspråket) til å smelte sammen igjen. Er det noen som vet om lignende måter jeg kan få liv i skjermkortet igjen?

Det som skjedde sist gang jeg prøvde å starte det: Skjermkortet starter med viftene på 100%. Det bråker som et uvær og skjermen er bare svart.
Tviler på at et dødt skjermkort kan skade hovedkortet ditt, med mindre skjermkortet forårsaker kortslutning.

Men for å være sikker hadde jeg testa kortet på et gammelt hovedkort først.

Baking av skjermkort funker ganske greit, dersom kortet uansett er "dødt" kan det ikke skade.
rek
rek
Trådstarter
21 5
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tviler på at et dødt skjermkort kan skade hovedkortet ditt, med mindre skjermkortet forårsaker kortslutning.

Men for å være sikker hadde jeg testa kortet på et gammelt hovedkort først.

Baking av skjermkort funker ganske greit, dersom kortet uansett er "dødt" kan det ikke skade.
Vis hele sitatet...
Okay. Hva er "oddsen" for at det kan forårsake kortslutning? Hva er eventuelt skadene av en kortslutning?
Risken er lav, men jeg hadde fortsatt ikke testa det på et hovedkort som har verdi.
Om du har en gammel maskin liggende som ikke er verdt mer enn et par hundrelapper, hadde jeg testa på den.

GTX 660 går for rundt 500-600 på finn, så test på et hovedkort etc. som koster mindre lol

Spør om noen i vennekretsen med en crappy maskin som støver ned om du kan teste på den. Dersom noe ryker, betaler du en forhåndsavtalt pris (under 500 seff).

Lykke til.
hvis du har kvitteringen på skjermkortet hadde jeg sendt det inn på garanti eller hvis den har utløpt så kjører du på med reklamasjon. Sjansen for att kortet bare blir erstattet med ett 960 er ganske så stor. Dette gjelder kun hvis de ikke finner tegn til ytrepåvirkninger på skjermkortet.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hvis du har kvitteringen på skjermkortet hadde jeg sendt det inn på garanti eller hvis den har utløpt så kjører du på med reklamasjon. Sjansen for att kortet bare blir erstattet med ett 960 er ganske så stor. Dette gjelder kun hvis de ikke finner tegn til ytrepåvirkninger på skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Sant, hadde prøvd det dersom det er under 5 år gammelt.