Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1202
Hei, jeg er på jakt etter en programvare som brukes til å tegne automatiserte anlegg. Jeg har prøvd par programvarer som personer på internett har anbefalt, uten å fått den helt store suksessen.

PCSchematic:
- Begrensning på 40 objekter (Jeg skal tegne et koblingsskjema over et allerede eksisterende anlegg, her er bare rekkeklemma på 70 koblingspunkter.)

Eagle:
- Mangler det meste av symboler for automatisering, og vrient å lage nye symboler.

Jeg skal bare tegnet 1 skjema, så har lite lyst til å betale i dyre dommer for å få tilgang til en slik programvare, helst noe gratis evt noe som ikke koster all verden. Hvorvidt programvaren er laget til Linux eller Windows spiller ingen rolle.
Omron er et finr program
Har aldri prøvd det selv, men mulig Design Spark: Electrical kan fungere?

https://www.rs-online.com/designspar...rical-software
Skal du tegne kun det ene skjemaet (1 stk med plass på et A4-ark?) så tenker jeg at det ikke er så komplisert at du trenger funksjonalitet for simulering. Da burde det holde med et enkelt generisk CAD-program. Inkscape for eksempel, eller Librecad. Selv foretrekker jeg Inkscape fordi det kan gi et visuelt pent sluttresultat.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Skal du tegne kun det ene skjemaet (1 stk med plass på et A4-ark?) så tenker jeg at det ikke er så komplisert at du trenger funksjonalitet for simulering. Da burde det holde med et enkelt generisk CAD-program. Inkscape for eksempel, eller Librecad. Selv foretrekker jeg Inkscape fordi det kan gi et visuelt pent sluttresultat.
Vis hele sitatet...
Trenger ingen simulering, anlegget er og har allerede vært operativ i mange år. Ønsker bare en skjema over skapet, som kan henges på døra, slik at de som eventuelt i framtiden skal jobbe på skapet har en oversikt.
Sist endret av 0xFF; 24. oktober 2017 kl. 22:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Autocad electric, E3, Sigraph...

Alternativa er mange. Det med lavast terskel er gjerne Autocad Electric, mens E3 og Sigraph krev at du bruker ein del tid på å sette opp komponentdatabaser i forkant.

Har og tegna kretsskjema i Autocad, det er forbausande OK på enkle anlegg. Autocad Electric har imidlertid fordelen at det kan generere en del BOM's for deg, og muligens og termineringslister og rekkeklemmelister.