Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1283
Hei

Hvordan kan dette gjøres som budsjettvennlig løsning?

Tanken er Arduino prosjekt å styre 12V's RGB-LED Strips.

Hva finnes, hvor?

Jada jeg kan guggle men blir svimmel før jeg får konkretisert det bedre.

Og mens vi er i gang, hvor finner jeg utvalg i RGB LED lister med fiffige løsninger. Ser f.eks etter et system med flatkabel å skjøte mellom flere strips så jeg får lengder med og uten lys tilpasset lengde.
Ebay selger utallige led strips til en billig penge
Sitat av haxxor Vis innlegg
Ebay selger utallige led strips til en billig penge
Vis hele sitatet...
Jo jeg finner masse drivere som krever 12V. Så kansje for meg noe mer kommersielle løsninger fiks ferdig på 220V som tok styresignal.
Siden Arduinoen kun leverer 5V, er du nødt til å koble på 12V eksternt. For å styre dette kan du bruke en MOSFET. Hvis du søker etter "12V Arduino MOSFET LED" finner du masse treff med både video og koblingsskjema for dette.
Enkleste måte å styre RGB LED striper fra microcontroller er å kjøpe LED striper som er egnet for dette.

Her har du f.eks WS2812B (PDF) LED dioder, disse støtter I²C, noe som gjør programmeringen av disse meget triviell, blant annet har Arduino ferdig I²C bibliotek. En annen fordel med WS2812B er at du kan kontrollere hver enkelt LED diode inviduelt, det betyr at du kan forskjellige farger og lysstyrke på hver eneste LED diode.

Koblingsskjema for WS2812B LED striper er som følgende.



WS2812B LED striper koster ca samme som vanlig RGB LED striper WS2812 (5050). Her er et eksempel: Ebay.com
Sitat av Restyle Vis innlegg
Siden Arduinoen kun leverer 5V, er du nødt til å koble på 12V eksternt. For å styre dette kan du bruke en MOSFET. Hvis du søker etter "12V Arduino MOSFET LED" finner du masse treff med både video og koblingsskjema for dette.
Vis hele sitatet...
Takk, men da er det vel like greit med et ferdig kort. Jeg er allergisk mot breadboard-løsninger og ser etter ferdige løsninger.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Enkleste måte å styre RGB LED striper fra microcontroller er å kjøpe LED striper som er egnet for dette.

Her har du f.eks WS2812B (PDF) LED dioder, disse støtter I²C, noe som gjør programmeringen av disse meget triviell, blant annet har Arduino ferdig I²C bibliotek. En annen fordel med WS2812B er at du kan kontrollere hver enkelt LED diode inviduelt, det betyr at du kan forskjellige farger og lysstyrke på hver eneste LED diode.

Koblingsskjema for WS2812B LED striper er som følgende.



WS2812B LED striper koster ca samme som vanlig RGB LED striper WS2812 (5050). Her er et eksempel: Ebay.com
Vis hele sitatet...
Takk, dette er jo absolutt et alternativ.