Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1446
Hei, har bygd meg en htpc med 10 tb, men var så dum og kjøpte en 8tb disk og en 2tb disk. Tenkte virkelig ikke over att 8tb disken hadde tre skiver, så denne bråker som ett uvær. Heller ikke fornøyd med hastigheten på disken når jeg skal se på UHD filmer. Vurderer å bytte ut diskene mot noen disker med en skive samt raske nok til å kjøre UHD filmer uten hakking. Sett litt på WD red nas 4tb disk, Mn lurer på om noen har erfaring med denne? Evt innspill på andre disker jeg burde kjøpe.

fant akkurat ut att hovedkortet ikke har mulighet for RAID. Noen som vet om noen billig raid kort med muligheter for 4 disker?
Sist endret av tennbrikket; 17. juli 2016 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil ikkje bruke raid på hovedkortet.

Bruk raidfunksjonaliteten innebygd i OSet du bruker. Det er antakeleg like bra ytelse på, og du slepp at du mister alt av data om hovedkortet tryner.

http://www.howtogeek.com/howto/36504...-in-windows-7/

Når det gjeld diskytelse - kor mykje BW krev film? 100 megabits? Det er jo i så fall innanfor det alt av disker takler. Opplever du problemer med avspeling? Kor stor er filmfila og kor lang er den?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du vil ikkje bruke raid på hovedkortet.

Bruk raidfunksjonaliteten innebygd i OSet du bruker. Det er antakeleg like bra ytelse på, og du slepp at du mister alt av data om hovedkortet tryner.

http://www.howtogeek.com/howto/36504...-in-windows-7/

Når det gjeld diskytelse - kor mykje BW krev film? 100 megabits? Det er jo i så fall innanfor det alt av disker takler. Opplever du problemer med avspeling? Kor stor er filmfila og kor lang er den?
Vis hele sitatet...
er The Martian i UHD fila er nesten 50GB. Men slet litt med noen andre rips som var rundt 8/10GB
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan nesten love deg at disken ikkje er problemet. The Martian er 141 minutt, så 50GB på den tida vert ~6MB/s, eller omlag 50 megabit. Det er ikkje produsert ein disk siste tiåret som ikkje greier det. Når du har problem med 8-10GB filmer og, så er det totalt usannsynleg at disk er bottleneck.

Antakeleg er det avspelingsmetode, drivere eller at du ikkje har maskinvare som liker 4k.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan nesten love deg at disken ikkje er problemet. The Martian er 141 minutt, så 50GB på den tida vert ~6MB/s, eller omlag 50 megabit. Det er ikkje produsert ein disk siste tiåret som ikkje greier det. Når du har problem med 8-10GB filmer og, så er det totalt usannsynleg at disk er bottleneck.

Antakeleg er det avspelingsmetode, drivere eller at du ikkje har maskinvare som liker 4k.
Vis hele sitatet...
Avspilling har vArt bra, men i det siste har det vArt mer problematisk. Pcen skal vare god nok til A spille av 4K. intel core i5 4460, 8gb ram, msi gtx 950, corsair ssd med windows pA.
Hvilken klient bruker du til å spille av filmene?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hvilken klient bruker du til å spille av filmene?
Vis hele sitatet...
Vlc "titegn"
Prøv med MPC-HC og se om det hjelper.
Sist endret av per-ulv; 18. juli 2016 kl. 01:04.
Ja, det er nok ikke hastigheten på hdd'en som gjør det. Selv når jeg kjøper hdd'er handler jeg eksterne disker. 5TB har jeg kjøpt ett par stykker av i det siste. Har plukket de ut av hdd kabinettet så har jeg fått 2 slike ut av det. De duger til mitt bruk og ligger på godt over 100 MB/s ved fil overføring. Så 6 MB/s som Vidarlo er inne på skal alle hdd'er fra nyere tid klare.

Når det kommer til VLC så har den ganske dårlig bilde i forhold til enkelte andre, som f.eks Powerdvd. Når en først har kvalitetsfilmer er det jo greit at det vises på skjermen også Ville forsøkt andre spillere og sammenlignet kvaliteten på bilde.

Er det så ille som det her? https://www.youtube.com/watch?v=krTtV_JAnLU
Sist endret av Jens1; 18. juli 2016 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Vlc "titegn"
Vis hele sitatet...
VLC bruker vel ikke hardware-dekoding som standard, ikke rart det går trøtt da.

https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva slags format har filene? Om det er HEVC/x265 kan det være fordi PCen din ikke støtter hardware decoding