Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1374
Hei, jeg er deleier i et selskap hvor jeg har 16.75(hadde 17 men de ble litt vanna ut), aksjene mine er A-aksjer.


Uten å gå inn på hva produktet eller appen handler om, men kort fortalt:

det er en mobil-app, det er en cloud, og det er forskjellige diverse sensorer.

Jeg har nå i 3 år jobbet på clouden, hvor jeg har bygd den fra grunne, og nå er den skikkelig robust og bra!

Jeg har fra starten syns prosjektet har vært interessant, og har vært veldig motivert, og jobbet hardt med det, men nå de siste 12 månedene har motivasjonen min begynt å synke, av forskjellige grunner.

Da jeg selv har følt at jeg alltid har jobbet mest i teamet, har jeg nå bestemt med meg selv at jeg ikke skal dedikere like mye tid som før, jeg syns det er urettferdig at de andre har nesten lik andel aksjer som meg, men jeg har mer ansvar og jobber mer, mens de andre har mindre å gjøre generelt. Jeg føler jeg også har gitt mye til de andre i teamet, samt CEO`en(som er også en god kompis av meg)

Vi har den ene karen som jobber på app, han kom inn i teamet et år etter, og eier per dags dato 13 prosent aksjer, mye av disse aksjene mener jeg han har tjent opp basert på falske lovnader, som om at han ta seg av ditten og datten osv. Denne nye karen kjente verken meg eller CEO`en da han kom inn i teamet, MEN: de kommer begge fra samme land, i motsetning til meg. Så har vi en 4 mann(svensk), som er veldig fin fyr, aldri hatt problemer med han, han er jeg kjempe fornøyd med!


Jeg kjeftet på den ene karen her om dagen(har kjeftet på han tidligere også), fordi han er lite strukturert i arbeidet, og ikke tar ansvar for jobben han gjør, dette ender ofte med at han griner til CEO`en.

Da det skjedde denne dagen, så skrev karen på chatten inne at dette er siste advarsel fra han om at hvis jeg kjefter igjen, så vil han ikke jobbe med meg.

Det som har skjedd fra denne dagen er at CEO`en har vært kaldt mot meg(er fortsatt kald til dags dato), når vi tok en telefon samtale, så skjelte han meg ut og kalte meg for en dritt unge, han sa også at han nå må komme en siste advarsel til meg, og at hvis dette skjer igjen så vil det ende dårlig(hvordan tolke dette?).

Det som jeg også sa til CEOen, var at jeg var skuffet over det han sa, dette fordi CEOen selv tenker det samme som meg angående fyren, vi har pratet om han mange ganger, da har han sagt "ja men du, vi kan ikke kaste han ut, vi kan ikke gjøre noe, vi må bare bruke han så riktig som mulig". Min frustrasjon her er at CEOen har gitt han karen her så mye frie tøyler, og det virker nesten som han sitter med makta nå. CEOen er så utrolig desperat til å lykkes med appen at det virker som om han aksepterer alt som app fyren gjør, og dette har jeg sett meg så utrolig lei på nå.


Det virker som om de andre i teamet merker dette også, og jeg "frykter" at i worst case scenario, så skal de snart skal prøve å få meg ut, jeg begynner allerede å merke en slags kald stemning når vi har møter osv.


Per dags dato så har vi ingen kontrakt eller "shareholder agreement" innad i teamet, dette betyr at det ikke kan stilles noe krav til arbeidsmengde osv.

Spørsmålet er: hvis det kommer til det punktet at de vil ha meg ut, hvordan skal de klare å få meg ut annet enn utvanning av aksjer? per dags dato gjelder aksjeloven.
Ingen erfaring med aksjer, men hvis det er en reell mulighet burde du selge. Men går det an uten at dine askjer også blir multiplisert tilsvarende til utvanningen?
Trådstarter
5 1
Ok så jeg glemte å nevne hva mitt dilemma her, så her kommer det:

Jeg selv har fortsatt veldig stor tro på produktet, og jeg er kanskje litt naiv når jeg sier dette : men jeg har troa på at mine aksjer kan være verdt 10-20 mill en vakker dag

Min issue her er bare at måten vi jobber på er feil, og de andre ser ikke dette.


Hadde jeg takket JA til et tilbud på 5 mill nå? Absolutt. Kan jeg angre senere? JA absolutt


Om jeg visste at selskapet går konk en eller annen gang hadde jeg ikke nølt med å selge nå.
At du eier aksjer i et selskap som ennå ikke har et produkt å selge er ikke det samme som at du kan være sikker på at at det er mulig å bytte inn aksjer mot cash. For noen må jo være villig til å betale for å overta dine aksjer. De andre aksjonærene kan være kyniske og si nei, og heller tenke at de vanner ut ditt eierskap kraftig ved å tegne nye aksjer senere og tar for gitt at du da ikke vil tegne deg for nye andeler - og da vannes din verdi ut.

Jeg tror du skal fokusere først og fremst på å løse situasjonen som er fastlåst. Også tror jeg at i din situasjon slik den er nå, så må du droppe alle tanker om "du gjør mest og selv om har like eierandel". Den tankegangen vil dra deg ned. Det du trenger for din egen del er at produktet blir en suksess, det gir deg økonomisk handlerom til å ta det valget som er korrekt for deg og aksjer i et selskap som tjener penger er lett omsettelige, aksjer i et selskap som ikke tjener penger, not so much. Er du fortsatt på jobb kan du bidra til at det skjer.

Sørg for at evt. klager på innsats og problemløsning taes på riktig måte og i riktige kanaler. Slik at det er dokumenterbart og at ingen kan ta deg for å være "psyko". Du har jo forresten forsøkt å kjefte uten at det hjelper. Så her må du tenke smartere.

Husk at ditt egentlige mål er ikke å vinne den kampen du står nå står men hele slaget. Det betyr at du må kanskje svelge noen kameler og akseptere at sjefen i selskapet gir app-fyren frie tøyler akkurat nå. Men feks når det er årlig møte for aksjonærer kan du evt. lufte at ting tar for lang tid, men da bør du også ha mulige løsningsforslag som kan og er mulig å gjennomføre for å sikre fremgang og raskere vei til målet, å ha et produkt som virker og som kan selges.Eller bare bite tenna sammen og jobbe på som helvete for at alt kommer på plass. Den dagen dere starter salget er det enklere for å deg å selge aksjene. Og det er hovedmålet ditt. At du tjener penger på all den tiden du har lagt ned.
Sist endret av _abc_; 31. oktober 2023 kl. 09:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 1
Takker for et presist og fint svar, _abc_ !

kort oppsummering:

- ifølge CEO`en, så er vi verdsatt 36 millioner kroner, dette er regnt basert på antall timer brukt, penger outsourcet osv.
- jeg tror selv ingen ville vært interresert og plutselig kjøpt mine aksjer for 0.16 * 36 mill, MEN om det skulle skje: ville de neppe ha sagt nei til det

- Jeg har forsøkt mange ganger å komme med løsninger for at alle jobber bedre, men det blir aldri tatt seriøst, det går alltid ut det andre øret når jeg snakker, dette er en av mine store frustrasjoner

- Angående å svelge kamelen og bite tennene sammen : dette har jeg gjort alt for lenge nå, men har fått nok. Jeg har selv bestemt meg for å dedikere mindre tid til prosjektet, det vil si at jeg tar meg fri i helger, og vil ikke jobbe mer i helger. Har allerede begynt å søke andre jobber

- Jeg ønsker ikke lenger å bli sur, eller hyle og skrike, jeg vil heller ta det rolig, ha ting skrevet ned, så får de andre gjøre som de vil.

- Jeg selv syns det er dumt hvis jeg gir opp nå, etter det harde arbeidet, men det triste er at det dessverre har kommet til det punktet

en liten fun fact til slutt som jeg glemte å nevne på tråden: app fyren selv syns at CEO`en gjør mange ting feil, han har selv kommet til meg under 4 øyne og sagt dette(dette har jeg ikke sagt til CEO`en), og på den andre siden syns heller ikke CEO`en at app fyren er strukturer og jobber bra nok..

avslutningsvis ønsker jeg å stille et ultimatum til CEOen om at jeg vil ha endringer i måten det jobbes på, mot at han kan forvente like god arbeidsinnsats fra meg som fra dag 1,
ELLER: vi fortsetter sånn som nå, men at han ikke kan forvente mer fra meg.


poenget mitt er uansett: har jeg noe å frykte her, eller er det jeg som sitter med kortene?
Sist endret av siruqka3; 31. oktober 2023 kl. 11:50.
Nå er du ganske vag med hva det er dere driver med, men jeg tror det kan være lurt å være litt mer realistisk med hva det er du faktisk har og ikke har. For at du skal realisere din eierandel så må nesten selskapet bli solgt i sin helhet til noen, det skjer fra tid til annen, men det hører med unntaket. Det som er mer vanlig er at noen går inn på eiersiden i bytte mot kapital som man gjerne trenger når man skal skalere ut. Det vil føre til en utvanning av alle eksisterende eiere sine aksjer, ofte ganske betydelig.

Siden dere ikke har en aksjonæravtale så er det aksjeloven og vedtekter som er styrende for hva som kan gjøres. Husk at du godtok disse vilkårene da du gikk med på at eierskap var en del av din kompensasjon. Hvis sjefen gjør som du ønsker, rett og slett kvitte seg med fyren, så sitter han enda på disse aksjene. Det vil ikke føre til at han gjør noe mer arbeid. Det er ganske skummelt med passive eiere i mindre selskaper, de har enda stemmerett.

Hvis alle andre virker som idioter så er det i ni av ti tilfeller en selv som er idiot. Det kan være verdt å huske på.

Sitat av siruqka3 Vis innlegg
- ifølge CEO`en, så er vi verdsatt 36 millioner kroner, dette er regnt basert på antall timer brukt, penger outsourcet osv.
- jeg tror selv ingen ville vært interresert og plutselig kjøpt mine aksjer for 0.16 * 36 mill, MEN om det skulle skje: ville de neppe ha sagt nei til det
Vis hele sitatet...
Hæ? Det er borderline WeWork-metode måte å verdsette et selskap på. Det høres mer ut som du er del av et luftslott. Hvis dere ikke tjener penger per dags dato så er verdien i selskapet høyst spekulativt. Og hvis ikke utsiktene for å tjene penger er veldig åpenbare så er det ren fantasi.
Sist endret av Deezire; 31. oktober 2023 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av siruqka3 Vis innlegg
Takker for et presist og fint svar, _abc_ !

kort oppsummering:

- ifølge CEO`en, så er vi verdsatt 36 millioner kroner, dette er regnt basert på antall timer brukt, penger outsourcet osv.
Vis hele sitatet...
Det tallet er ren fantasi. Alle timer og ressurser dere har lagt ned i prosjektet regnes som sunk cost, de pengene er borte og dere får ikke de tilbake selv om prosjektet skulle bli mislykket. Ingen vil verdisette selskapet deres på den modellen. Ingen med penger.

Tommelregelen for selskaper i drift er 5 x årsomsetning. Dette er ikke en fast og ufravikelig modell, men et greit utgangspunkt for å vurdere verdien av selskapet når salget er igang.

En investor kan likevel kjøpe hele eller deler av selskapet basert på ide og hvor langt i prosjektet dere er kommet - men de vil ikke benyttet modellen til sjefen din. Siden prosjektet hverken er fullført eller har noe salg å vise til vil de påberope seg rabatt. I dagens marked med høy rente er det kanskje også lettere for investorer å diktere prisen. CEO sier verdien er 36 millioner, mannen med penger eller investoren sier kanskje 4 millioner, eller 2 mill. Sjansen er stor for at det ikke er en kø av investorer og da blir det faktisk investoren som setter betingelsene.

Du skal virkelig ha flaks for å klare å selge aksjene dine for noe særlig mer enn enn til en sydentur om du forlater skuta idag og legger aksjene ut for salg. Det beste for deg er å bli der du er, skjerpe deg, tenke før du river kjeft og jobbe knallhardt for at dere skal komme i mål. Sålenge du fortsatt er inkludert i prosjektet så kan du også påvirke resultatet.

- Jeg har forsøkt mange ganger å komme med løsninger for at alle jobber bedre, men det blir aldri tatt seriøst, det går alltid ut det andre øret når jeg snakker, dette er en av mine store frustrasjoner

- Angående å svelge kamelen og bite tennene sammen : dette har jeg gjort alt for lenge nå, men har fått nok. Jeg har selv bestemt meg for å dedikere mindre tid til prosjektet, det vil si at jeg tar meg fri i helger, og vil ikke jobbe mer i helger. Har allerede begynt å søke andre jobber
Vis hele sitatet...
Du står fast her, du har ikke noe reelt valg enn å stå i situasjonen. Alt annet vil endre i at du taper penger, og all den tiden og kreftene du har lagt ned i prosjektet går tapt. Om du trekker deg ut kan du ikke regne med at du får solgt aksjene, og når produktet en dag er ferdig kan du være sikker på at de kjører en emmisjon slik at det blir flere aksjer og du blir utvannet.

- Jeg ønsker ikke lenger å bli sur, eller hyle og skrike, jeg vil heller ta det rolig, ha ting skrevet ned, så får de andre gjøre som de vil.

- Jeg selv syns det er dumt hvis jeg gir opp nå, etter det harde arbeidet, men det triste er at det dessverre har kommet til det punktet
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvor god oversikt du har over helheten i prosjektet, kostnader og hva som konkret gjenstår før dere er i mål. Ei heller hvordan du er i situasjoner der du er presset - som når du skal forsøke å overbevise andre om å høre på dine innspill. Det jeg kan anbefale er å bruke tid på å analysere dette nøye, snakk gjerne med en du stoler på som ikke er i prosjektet, kjør evt. rollespill , presentasjoner med grafer, tall og målbare data. Slik at du neste gang når du kommer med innspill på fremdrift i bedriften din, da stiller du 110% forberedt, har full oversikt, stiller med en alternativ plan, og en ide om hvordan dere kan jobbe for å komme i mål.

en liten fun fact til slutt som jeg glemte å nevne på tråden: app fyren selv syns at CEO`en gjør mange ting feil, han har selv kommet til meg under 4 øyne og sagt dette(dette har jeg ikke sagt til CEO`en), og på den andre siden syns heller ikke CEO`en at app fyren er strukturer og jobber bra nok..
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må vokte deg for å bli en slag sladerkjærring på jobben. Slikt trenger du ikke høre på og heller ikke gjengi.

avslutningsvis ønsker jeg å stille et ultimatum til CEOen om at jeg vil ha endringer i måten det jobbes på, mot at han kan forvente like god arbeidsinnsats fra meg som fra dag 1,
ELLER: vi fortsetter sånn som nå, men at han ikke kan forvente mer fra meg.


poenget mitt er uansett: har jeg noe å frykte her, eller er det jeg som sitter med kortene?
Vis hele sitatet...
Seriøst, der du står idag tror jeg ikke du er i noen som helst posisjon til å stille ultimatum. Da ender du med å presse sjefen til å si deg opp, eller noe annet ubehagelig du ikke ønsker.

Du har kun en mulighet om du skal berge innsatsen din. Sørg for at dere kommer i mål. Og gjør det du må for at det skjer. Svelg kameler. Smil utenpå, og tenk hva du vil inni deg. Ikke mer roping, kjefting og ubehagelig oppførsel.

Når du er klar og og har en konkret, detaljert plan så sørger du for at du presenterer ideen på en profesjonell måte, der du har nødvendig data og underhåndsmateriale til å treffe de riktige konklusjonene.
Sist endret av _abc_; 31. oktober 2023 kl. 16:10.
Trådstarter
5 1
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå er du ganske vag med hva det er dere driver med, men jeg tror det kan være lurt å være litt mer realistisk med hva det er du faktisk har og ikke har. For at du skal realisere din eierandel så må nesten selskapet bli solgt i sin helhet til noen, det skjer fra tid til annen, men det hører med unntaket. Det som er mer vanlig er at noen går inn på eiersiden i bytte mot kapital som man gjerne trenger når man skal skalere ut. Det vil føre til en utvanning av alle eksisterende eiere sine aksjer, ofte ganske betydelig.

Vis hele sitatet...
Jeg selv tror ikke mine aksjer er verdt så mye per dags dato, og jeg selv er ikke enig i den kalkuleringen han har gjort. Men tror jeg at aksjene kan øke i fremtiden? ja det gjør jeg


Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis sjefen gjør som du ønsker, rett og slett kvitte seg med fyren.
Vis hele sitatet...
1. Så du sier at han kan gjøre dette hvis han vil? Men jeg sier ikke at vi skal kvitte oss med han, men han må bare brukes litt mer riktig

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det tallet er ren fantasi.
Vis hele sitatet...
jeg tror også det er ren fantasi, er ikke enig med han nei.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du har kun en mulighet om du skal berge innsatsen din. Sørg for at dere kommer i mål. Og gjør det du må for at det skjer. Svelg kameler. Smil utenpå, og tenk hva du vil inni deg. Ikke mer roping, kjefting og ubehagelig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Jeg for min del har bestemt meg for å bare ta det rolig, 0 støy, være i bakgrunnen, jobbe "når jeg føler for det", og thats it. Ikke noe å være verdt å bli sur på, livet går videre


Men for å ikke skli helt ut, så ønsker jeg fortsatt svar på det tråden spør om:

Er utvanning av aksjer eneste mulighet? eller finnes det andre måter også, om de skulle ønske å få meg ut?
Sist endret av siruqka3; 31. oktober 2023 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er utvanning av aksjer eneste mulighet? eller finnes det andre måter også, om de skulle ønske å få meg ut?
Vis hele sitatet...
Hva står i vedtektene deres?

Om du blir sagt opp så eier du fortsatt aksjene. Skal de vanne deg ut, så må de selv kaste inn mer penger i selskapet for at du skal får mindre eierandel. Det gjør de neppe idag, når produktet ennå ikke er ferdig.

Så får du fyken så kan du holde helvete på generalforsamlingen. Da eier du fortsatt 16% og kan navigere deg i vippeposisjoner.

Men du ender jo opp med kun en kjapp tilfredsstillelse over å ha skapt litt bølger akkurat den dagen. For neste dag kan du være sikker på at de starter prosessen med å vanne deg ut så din eierandel bli nærmest lik null.
Trådstarter
5 1
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva står i vedtektene deres?
Vis hele sitatet...
hvor kan jeg se dette?

Sitat av _abc_ Vis innlegg

Om du blir sagt opp så eier du fortsatt aksjene. Skal de vanne deg ut, så må de selv kaste inn mer penger i selskapet for at du skal får mindre eierandel. Det gjør de neppe idag, når produktet ennå ikke er ferdig.
Vis hele sitatet...
Riktig, og dem har heller ingen penger noen av dem til å kjøpe.


Så får du fyken så kan du holde helvete på generalforsamlingen.[/quote]

Så kan jeg også like greit trykke på denne knappen som de ikke vet om, da aksjene som du sier ikke betyr noe ting, så da kan jeg ødelegge all håp uansett og slette all kode og alle servere :




men fra spøk til alvor: nå tok jeg bare et worst case scenario, for det kommer nok aldri til å strekke seg så langt, vi finner nok en løsning uansett. Skal bare gjøre som du sier, ta det lyngt, ikke stresse, snakke så lite som mulig
Sist endret av siruqka3; 31. oktober 2023 kl. 18:45.
Så kan jeg også like greit trykke på denne knappen som de ikke vet om, da aksjene som du sier ikke betyr noe ting, så da kan jeg ødelegge all håp uansett og slette all kode og alle servere:
Vis hele sitatet...

Ingen vits å gjøre deg til kriminell, selv om du har eierandel så har nok selskapet rettighetene til koden, og sletter du den vil du få trøbbel.

men fra spøk til alvor: nå tok jeg bare et worst case scenario, for det kommer nok aldri til å strekke seg så langt, vi finner nok en løsning uansett. Skal bare gjøre som du sier, ta det lyngt, ikke stresse, snakke så lite som mulig
Vis hele sitatet...
Ta det lungt er bra. Men ikke slapp for godt av, bruk den fordel du har med å være endel av teamet som driver dette fremover. Kanskje kan du klare å inspirere de andre om du fortsetter å jobbe hardt. Om du ikke lykkes som motivator for andre, så tenk på deg selv, din fremtid og ikke minst din egen økonomi. Du har alt å vinne på at dette prosjektet lykkes. Og jo bedre dere lykkes jo større verdi får det for deg. Både økonomisk siden du har eierandeler, men også fordi uansett hva som skjer videre så har du faktisk vært med å utviklet løsningen. Og jo flere som kjenner til løsningen deres, jo mer attraktiv blir du for nye og mer spennende jobber fremover.

Om du kjenner det blir vrient å holde hodet kaldt og ikke si ifra, så kan du alltids ta noen timer terapi og få ventilert der. En ta kontakt med en prest eller diakon og snakk gratis. Så har du fullt fokus på jobb. Og evt. jobber frem en alternativ fremdriftsplan som presenterer råflott på lærret i plenum på generalforsamlingen. Bare sørg for at alle tall, beregninger og all data du bruker er så korrekt som mulig og forsøk å finne alternative måter for å få gjennomført prosjektet, du som er utvikler har sikkert tanker om hvor dere evt. trenger mer ressurser eller kan bruke personell på en bedre måte.

Dette fikser du. Det er din fremtid det handler om så gjør smarte valg fremover.