Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2025
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor stor er sjansen for og bli tatt? La oss si om jeg overfører 2-5000,- annenhver mnd fra en utelandsk bankkonto(Revolut/Bitsafe) til min norske bank. Er sjansen veldig stor for og bli tatt(uten og betale skatt for det)? Jeg vet at de sjekker, men orker de virkelig bryderiet med og sjekke så små summer, er vel millioner av slike transaksjoner pr dag?

Har noen gjort dette over en lengre periode, uten problemer?
Anonym bruker
"Vettskremt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mottok 50-80k i måneden fra utlandet fra lovlig virksomhet. Ble aldri stilt spørsmål, men jeg betalte skatt da
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mottok 50-80k i måneden fra utlandet fra lovlig virksomhet. Ble aldri stilt spørsmål, men jeg betalte skatt da
Vis hele sitatet...
Ja, det er noe annet. Her er det snakk om ikke skatt. Men er snakk om bare typ 3k da, legger man merke til så små summer? Skjønner jo 100k
Du må anta at banken spør hvor eller hva de stemmer fra. Spesielt nå som mange utenlandske transaksjoner kan stamme fra kryptovaluta som kan stamme fra f.eks. Salg av rusmidler.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Du må anta at banken spør hvor eller hva de stemmer fra. Spesielt nå som mange utenlandske transaksjoner kan stamme fra kryptovaluta som kan stamme fra f.eks. Salg av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Men vil de spørre om slike små summer? 10k+ forstår jeg, men høres jo rart ut og bruke såpass tid på noe så lite.
Jeg har gjort dette, altså overført små summer per måned fra bla. Revolut. Til slutt kommer banken og spør om hva de stammer fra og vil kreve dokumentasjon på det du sier stemmer. Ellers risikerer de å bli medskyldig i hvitvasking av penger. Noe som kan gi de bøter på over 100 millioner.

Så bare overfør fra utlandet visst pengene er legite.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sant nok. Men vil de spørre om slike små summer? 10k+ forstår jeg, men høres jo rart ut og bruke såpass tid på noe så lite.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg pleide å overføre maks 3-4000 per gang.

Nekter du eller ikke kan dokumentere så risikerer du at de sier opp kundeforholdet. Hendte med meg i over 10 ulike banker. Fordi de krevde fra meg å sende dokumentasjon som jeg ikke lenger hadde eller som i praksis var umulig å innhente og overlevere til de. Altså, når det var snakk om lovlige penger som stammet fra kryptovaluta.

Første gangene dette hendte så ble jeg både irritert, sint, frustrert og redd. For jeg hadde regnet med at norske banker ikke bare kan si opp kundeforholdet sånn uten veldig god grunn. Og at de iallefall kan bevise at noe illegalt har skjedd.

Og etter at DNB kjøpte Sbanken så fikk jeg email fra de om at jeg ikke fikk lov til å bruke kontoen til å kjøpe eller selge krypto, selv om jeg aldri gjorde noe ulovlig. Jeg bare kjøpte til lav pris og solgte til høy pris.
Gjør jeg det og det blir oppdaget så sier de opp kundeforholdet mitt. DNB har alltid vært verst på dette punktet.

Jeg har også fått sagt opp kundeforholdet mitt hos Revolut. De sa ingenting om grunnen. Men opplagt at det var fordi jeg brukte kontoen til å kjøpe og selge krypto. Og når banker eller firmaer som coinbase og localbitcoins.com nekter å si grunnen så er det alltid pga. Krypto.
Noe som får meg til å tenke at de ikke egentlig har lov til å si opp et kundeforhold på så lite grunnlag. Spesielt når jeg ikke har gjort noe ulovlig.
Kjøp og salg av krypto var en av veldig få type jobber jeg kan jobbe med. Pga. Min mentale helse + Aspergers Syndrom.
Sist endret av einsteindragon; 29. september 2023 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg har gjort dette, altså overført små summer per måned fra bla. Revolut. Til slutt kommer banken og spør om hva de stammer fra og vil kreve dokumentasjon på det du sier stemmer. Ellers risikerer de å bli medskyldig i hvitvasking av penger. Noe som kan gi de bøter på over 100 millioner.

Så bare overfør fra utlandet visst pengene er legite.



Ja, jeg pleide å overføre maks 3-4000 per gang.

Nekter du eller ikke kan dokumentere så risikerer du at de sier opp kundeforholdet. Hendte med meg i over 10 ulike banker. Fordi de krevde fra meg å sende dokumentasjon som jeg ikke lenger hadde eller som i praksis var umulig å innhente og overlevere til de. Altså, når det var snakk om lovlige penger som stammet fra kryptovaluta.

Første gangene dette hendte så ble jeg både irritert, sint, frustrert og redd. For jeg hadde regnet med at norske banker ikke bare kan si opp kundeforholdet sånn uten veldig god grunn. Og at de iallefall kan bevise at noe illegalt har skjedd.

Og etter at DNB kjøpte Sbanken så fikk jeg email fra de om at jeg ikke fikk lov til å bruke kontoen til å kjøpe eller selge krypto, selv om jeg aldri gjorde noe ulovlig. Jeg bare kjøpte til lav pris og solgte til høy pris.
Gjør jeg det og det blir oppdaget så sier de opp kundeforholdet mitt. DNB har alltid vært verst på dette punktet.

Jeg har også fått sagt opp kundeforholdet mitt hos Revolut. De sa ingenting om grunnen. Men opplagt at det var fordi jeg brukte kontoen til å kjøpe og selge krypto. Og når banker eller firmaer som coinbase og localbitcoins.com nekter å si grunnen så er det alltid pga. Krypto.
Noe som får meg til å tenke at de ikke egentlig har lov til å si opp et kundeforhold på så lite grunnlag. Spesielt når jeg ikke har gjort noe ulovlig.
Kjøp og salg av krypto var en av veldig få type jobber jeg kan jobbe med. Pga. Min mentale helse + Aspergers Syndrom.
Vis hele sitatet...
Aha. Men 100 mill kroner i bot på småsummer på 2-3k, det gir jo ikke mening? Tenker du worst case scenario?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor stor er sjansen for og bli tatt? La oss si om jeg overfører 2-5000,- annenhver mnd fra en utelandsk bankkonto(Revolut/Bitsafe) til min norske bank. Er sjansen veldig stor for og bli tatt(uten og betale skatt for det)? Jeg vet at de sjekker, men orker de virkelig bryderiet med og sjekke så små summer, er vel millioner av slike transaksjoner pr dag?

Har noen gjort dette over en lengre periode, uten problemer?
Vis hele sitatet...
Siden det er såpass lite beløp kan du vel like greit bare droppe overføringen? Om du tar deg en sverigetur per måned og bruker ditt revolut kort i Sverige så tror jeg ikke norske myndigheter får noen oversikt over det. Og har Sverige ikke noe du trenger kan du jo kjøpe typiske svenskevarer for pengene og selge de til bekjente med litt profitt.

Bruker du revolut kortet i Norge vil myndighetene få oversikt over alle dine korttransaksjoner.

Revolut er forresten blitt bank, så de rapporterer inn din saldo til norske myndigheter en gang i året, ved årsskifte.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det går fint, hold deg under 25.000. Det kan hende banken din lurer på hvor pengene kommer fra da det er ulovlig for norske banker å fasilitere overføringer fra gambling. Men da svarer du bare at pengene kommer fra en engelsk bank (revolut) og at du selvfølgelig ikke er pliktig å oppgi noe om ditt kundeforhold til en annen bank. Du betaler skatt ved å manuelt oppgi dette på selvangivelsen, siden skatteetaten ikke har tilgang på overføringene dine mellom banker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aha. Men 100 mill kroner i bot på småsummer på 2-3k, det gir jo ikke mening? Tenker du worst case scenario?
Vis hele sitatet...
Får banken kun 100 millioner i bot så er de faktisk heldige. Så lite er bare småsummer for en bank. Privatpersoner får derimot ikke så store bøter når de kun har hvitvasket noen tusen,

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Siden det er såpass lite beløp kan du vel like greit bare droppe overføringen? Om du tar deg en sverigetur per måned og bruker ditt revolut kort i Sverige så tror jeg ikke norske myndigheter får noen oversikt over det. Og har Sverige ikke noe du trenger kan du jo kjøpe typiske svenskevarer for pengene og selge de til bekjente med litt profitt.

Bruker du revolut kortet i Norge vil myndighetene få oversikt over alle dine korttransaksjoner.

Revolut er forresten blitt bank, så de rapporterer inn din saldo til norske myndigheter en gang i året, ved årsskifte.
Vis hele sitatet...
Revolut vil derimot raskt stille deg masse spørsmål og skal ikke mye til visst du bruker de til kryptohandel.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det går fint, hold deg under 25.000. Det kan hende banken din lurer på hvor pengene kommer fra da det er ulovlig for norske banker å fasilitere overføringer fra gambling. Men da svarer du bare at pengene kommer fra en engelsk bank (revolut) og at du selvfølgelig ikke er pliktig å oppgi noe om ditt kundeforhold til en annen bank. Du betaler skatt ved å manuelt oppgi dette på selvangivelsen, siden skatteetaten ikke har tilgang på overføringene dine mellom banker.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke pliktet, men vil banken ha info og du nekter å gi de alt du har så sier de fort opp kundeforholdet.

F.eks. Har man Sparebank Sør så tillater de kun å kjøpe og selge krypto til norske selskaper. Utenlandske som coinbase forbyr de.
Vet ikke om de egentlig har lov til det. Men de sendte melding til meg om det da jeg brukte de i fjor. Bare avsluttet kundeforholdet jeg. Og begynner å gå tom for norske banker jeg kan bruke til krypto nå.

Heldigvis brukt en lokal privat bank siden rundt Januar. Og enda ikke fått problemer med de. Så sant det ikke er de som sørget for at coinbase nettopp sa meg opp som kunde.

Noen som vet hvem jeg kan henvende meg til for å finne ut om norske banker bare kan si opp kundeforholdet sånn nesten helt uten videre. Og at alle banker har store forskjeller i hva som gir oppsigelse og hva som ikke gir oppsigelse av kundeforholdet?

Forbrukertilsynet?

Tips til utenlandske europeiske banker jeg kan skaffe konto hos og kun trenger Nasjonalt ID Kort for å bevise hvem jeg er? Får ikke pass av politiet siden jeg har mistet de 2 siste jeg hadde.
Sist endret av einsteindragon; 29. september 2023 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Snill Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I Forbindelse med OP her så ønsker jeg å stille mer spørsmål og forhåpentligvis få svar og mer tips om funksjon og regler ved en sånn situasjon for å forstå og lære mer.

Så la oss si om OP her har vunne en del via utalandsk lotto eller gambling, eller krypto som er main tema?

Hva er beste metoden å innføre disse pengene til en Norsk bank?
Hva om man ønsker å gi gaver og hjelpe venner og eller familie? (eksempel kjøe ting via nettet, gi de større beløper eller dekke gjeld, kjøpe eiendom osv?

Hva er skatteprosenten som er pålagt med 2023 regler og lover i forhold skatt osv for sånt.

Hva er Forholds regler man bør ta?
Hva og hvor er beste alternativene?
Hva er Reglene og lovene og tenke på i forhold til en sånn situasjon?

Ennhver person som tar seg tid til og gi ett utfyllende svar, know you are loved!
Ingen kan gi deg et konkret svar på et så utydelig spørsmål. Du bør snakke med en jurist som spesialiserer seg på skatt hvis du ikke klarer å forstå det som står (relativt godt) beskrevet på skatteetaten sine nettsider.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Får banken kun 100 millioner i bot så er de faktisk heldige. Så lite er bare småsummer for en bank. Privatpersoner får derimot ikke så store bøter når de kun har hvitvasket noen tusen
Vis hele sitatet...
Familie av meg fikk rundt 100 lapper i bot for en sum mellom 2 og 3 million.
Forstår ikke fascinasjonen for å få det inn på en norsk konto, kan du ikke bestille kort fra revolut?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Forstår ikke fascinasjonen for å få det inn på en norsk konto, kan du ikke bestille kort fra revolut?
Vis hele sitatet...
Fascination om det er å få ting på ett reelt og lovlig hold. Siden generelle forståelse som jeg har sett via de forskjellige tråder her inne er at revolut er under obligasjon til å vise bank utskrifter etc ved spørsmål fra den norske stats skattevesenet osv. Siden Revolut er sin egen bank og operer som en bank.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Ingen kan gi deg et konkret svar på et så utydelig spørsmål. Du bør snakke med en jurist som spesialiserer seg på skatt hvis du ikke klarer å forstå det som står (relativt godt) beskrevet på skatteetaten sine nettsider.
Vis hele sitatet...
Håper var og få ett ordentlig svar ifra noen med en eller annen form for erfaring med dette som ikke putter de i en "prekær" situasjon eller gjør at de må dele for mye.

Men ser at folk er giddalaus i forhold til å være hjelpsom

Målet var og dobbelt sjekke, at mine tanker om det er innafor riktig retning. man kan ha mange forståelser eller tanker, men er de riktige.

Sjølsagt ville steget i en reel situasjon være og ta kontakt med en advokat med erfaring om akkurat dette. Men Advokater er dyre, så villet ikke det naturlige steget vert og undersøkt A til D først før man løper av gårde til Å ?
Sist endret av Eternal; 18. november 2023 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arbeidende Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Overfør 100k til deg selv tre ganger over seks måneder og slutt å vær en (jente kjønnsorgan). Bruk opp pengene så om du får et spørsmål så har du allerede fått kost deg med de. Skal du være ekstra forsiktig gjør du det via en kompis også gir du han noen prosenter
Til dere som driver på med krypto coins. Er det like strengt for foretak? Kunne dere sluppet stresset med bankene om dere var et registrert foretak? Eller kanskje dere må undersøke hvilke land som er åpne for krypto uten å risikere å bli utestengt fra bankene. Finner dere gode kandidater er vel det neste å registrere et foretak i det landet, så starte en NUF her hjemme, og med firmaattesten i hånd åpne bankkonto på NUF. Da er enhver transaksjon noe som skjer internt i selskapet og bankene går neppe i vranglås. Så lenge lenge selskapet overholder sin plikter i forhold til myndighetene bør dette virker greit?