Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1189
NAV krevde for noen år tilbake at jeg måtte søke på X antall jobber. Så irritert over dette så søkte jeg på en 15 jobber samtidig. Butikker, bedrifter, alt mulig fra dagligvare til hotell til service og betjening etc.

På et par intervju jeg gikk på var det smekkfult, sikkert 10+ som ventet. På mange av jobbene fikk jeg beskjeden "Pga. veldig mange søkere har vi ikke mulighet til å svare alle som ikke får jobben". På en stilling var det over 200 søkere - på en DAGLIGVAREBUTIKK.

Vi trenger obviously ikke arbeidsinnvandring alt av jobber har sånn 100+ søkere. Det sier seg selv. Så hva legger politikerene i at vi trenger arbeidsinnvandring? Er jo umulig å få seg en jobb.

En 20år eller så tilbake var det luksus, ihvertfall der jeg bodde, mtp. jobb. Ville du ha en jobb fikk du en jobb. Hvilke statistikk og argumenter bruker politikerene i dag på at vi trenger arbeidsinnvandring? Noe som obviously er bullshit når hundrevis av mennesker konkurerer om hver jobb.
Det er vel ingen som har sagt vi behøver arbeidsinnvandring til stillinger i dagligvarebutikker, men det er mange andre yrker man *ikke* har overskudd av søkere på. Sykepleiere, bilmekanikere, etc. Det problemet du nevner er hovedsaklig for yrker man ikke behøver utdanning for.
Arbeidsinnvandring er vel bare ettertraktet i yrker nordmenn ikke ønsker, eller hvor det er mangel på nok kompetente nordmenn. I andre yrker stiller folk som snakker flytende norsk, milevis foran en person som ikke gjør det.
Prøv deg som vaskehjelp eller bussjåfør/drosjesjåfør. Der vil du ikke ha jobben fordi lønna er for lav.
Hadde vi ikke hatt arbeidsinnvandrere så hadde renholdsarbeidere, bygningsarbeidere, yrkessjåfører og butikkmedarbeidere hatt langt bedre lønn. Det hadde vært gunstig. Det hadde også vært færre av disse jobbene, som ikke nødvendigvis er en dårlig ting, så lenge du ikke har noe i mot selvbetjente kassaapparater.
BRAND ∞ STRONG
Flertallet kommer fra Polen og Litauen, veldig mange av de sysselsatt innen bygg anlegg og de jobber ofte for lavere lønn.

I 2017 tjente østeuropeiske håndverkere i snitt 33 100 kroner i månedslønn, som er 89 prosent av lønna til øvrige ansatte
med tilsvarende yrker.

Gjennomsnittlig månedslønn (alle sektorer) var i 2019 på 47 290 kroner. Til sammenligning var gjennomsnittlig månedslønn
for innvandrere fra EU-land i Øst-Europa 37 700 kroner.
Vi trenger forhold for de som skaper jobbene. Med regjeringskiftet har man begynt prosessen med å ødelegge det grunnarbeidet de blå har lagt. Nei til formueskatt!

Arbeidsinvandring er et produkt av late nordmenn.