Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1768
Hei er det noen her som er flinke på å tyde feilkoder? Har lest ut koder i dag etter at motorlampa lyste (slukket igjen av seg selv).
Har søkt litt selv men blir ikke noe klokere.

Kodene er;
P2187: system too lean on idle, bank 1
P0507: idle control system:rpm higher than expected
P3137: intake manifold runner control, basic settings not carried out

Bilen det gjelder er en 2007 Audi S3
Les ut livedata mens du kjører, så må du Google deg frem til hva verdiene skal ligge på. Ser for meg maf/lmm
P2187 sier at blandingsforhold på bensin/luft er feil, bank1 sier at feilen er på siden som sylinder 1 er.

P0507 sier at rpm på tomgang er høyere enn den bør være. Ecu'en har et bestemt turtall mens den står på tomgang, er den litt over så hiver den kode p0507. Denne gir deg motorlampe i dashen, og noen ganger failsafe modus.

Har ikke sett den siste koden før, er den der enda etter du sletter? Virker som noe tull i hodet, gjør basic settings via vcds og kryss fingrene.

Edit:
Såg nå at det var en Audi S3, sjekk eksos lekkasje, maf/lmm som han over nevnte, kan være dårlig bensinpumpe, pcv ventil etc.
Sist endret av Blixus; 17. januar 2023 kl. 11:50.
Er ikke alvorlige koder, hvis lampa ble borte igjen kan du egentlig bare glemme det til den eventuelt kommer tilbake. Men du kan jo vurdere å bytte bensinfilter, det blir sjelden gjort på intervallene det skal.
Uvaksinert 👍
Sjekk batteri og dynamo. Dårlig batteri og/eller dynamo gir ofte masse feilkoder. Hvis batteriet er noen år så bare å bytte.
Sitat av daffe Vis innlegg
Sjekk batteri og dynamo. Dårlig batteri og/eller dynamo gir ofte masse feilkoder. Hvis batteriet er noen år så bare å bytte.
Vis hele sitatet...
Du har forsåvidt rett i at for lav spenning kan gi mange rare utslag, men det har ingenting med disse feilkodene å gjøre, så det var et ræva råd.
Uvaksinert 👍
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Du har forsåvidt rett i at for lav spenning kan gi mange rare utslag, men det har ingenting med disse feilkodene å gjøre, så det var et ræva råd.
Vis hele sitatet...
Vel, har hatt bla partikkelfilter feil, ESP, turbo, maf, abs, osv osv med nettopp defekt batteri og dynamo, på flere dieselbiler da.
Daw-G's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blixus Vis innlegg
P2187 sier at blandingsforhold på bensin/luft er feil, bank1 sier at feilen er på siden som sylinder 1 er.

P0507 sier at rpm på tomgang er høyere enn den bør være. Ecu'en har et bestemt turtall mens den står på tomgang, er den litt over så hiver den kode p0507. Denne gir deg motorlampe i dashen, og noen ganger failsafe modus.

Har ikke sett den siste koden før, er den der enda etter du sletter? Virker som noe tull i hodet, gjør basic settings via vcds og kryss fingrene.

Edit:
Såg nå at det var en Audi S3, sjekk eksos lekkasje, maf/lmm som han over nevnte, kan være dårlig bensinpumpe, pcv ventil etc.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Har funnet ut at om p2187 og p0507 er lagret samtidig så kan det være en vakuum/luft lekkasje. Den siste koden har med throttle body å gjøre, den er borte nå. Lmm byttet jeg i fjor, samme med pcv, bensinfilter byttes hvert år, bensinpumpa kan det være men tror ikke det siden bilen oppfører seg normalt og går aldri i failsafe

Sitat av daffe Vis innlegg
Sjekk batteri og dynamo. Dårlig batteri og/eller dynamo gir ofte masse feilkoder. Hvis batteriet er noen år så bare å bytte.
Vis hele sitatet...
Jeg satt i nytt batteri i sommer, men om det er dynamo vet jeg ikke. Da hadde den vel tungstartet hver dag og det er den ikke, den startet alltid

Sitat av daffe Vis innlegg
Vel, har hatt bla partikkelfilter feil, ESP, turbo, maf, abs, osv osv med nettopp defekt batteri og dynamo, på flere dieselbiler da.
Vis hele sitatet...
Ja men dette gjelder bensinbil, batteri er nytt, dynamo er ok, har ikke byttet maf, bare lmm

Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Les ut livedata mens du kjører, så må du Google deg frem til hva verdiene skal ligge på. Ser for meg maf/lmm
Vis hele sitatet...
Lmm er byttet, maf er jeg usikker på hvor sitter, ved siden av turbo kanskje?
Sist endret av Daw-G; 18. januar 2023 kl. 09:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
MAF (Mass Air Flow) er det samme som LMM (Luft Masse Måler). Er det 1.8t du har? Hatt samme motor, med samme feil, husker faen ikke hva jeg gjorde med det, men husker jeg surra litt før jeg fant årsaken.
Daw-G's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
MAF (Mass Air Flow) er det samme som LMM (Luft Masse Måler). Er det 1.8t du har? Hatt samme motor, med samme feil, husker faen ikke hva jeg gjorde med det, men husker jeg surra litt før jeg fant årsaken.
Vis hele sitatet...
Nei den er en 2,0 TFSI, motor EA113 med kode Bhz
Sitat av Daw-G Vis innlegg
Nei den er en 2,0 TFSI, motor EA113 med kode Bhz
Vis hele sitatet...
Hva diagnose apperat bruker du?
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Hva diagnose apperat bruker du?
Vis hele sitatet...
Hva har det å si?


TS Du sier du har byttet PCV men har du sjekket slangen? Det gikk hull på min i bøyen ned bak motoren, men jeg er usikker på om det var når jeg byttet den at jeg ble kvitt feilen. Du burde uansett sjekke det, og delen er billig og relativt enkel å bytte (må vel av med rail).
Daw-G's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Hva diagnose apperat bruker du?
Vis hele sitatet...
Ross tech vcds

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hva har det å si?


TS Du sier du har byttet PCV men har du sjekket slangen? Det gikk hull på min i bøyen ned bak motoren, men jeg er usikker på om det var når jeg byttet den at jeg ble kvitt feilen. Du burde uansett sjekke det, og delen er billig og relativt enkel å bytte (må vel av med rail).
Vis hele sitatet...
Kjøpte et pcv sett med pakning, ventil og slanger, så de er byttet også.
Sist endret av Daw-G; 18. januar 2023 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okay. Har du byttet alle disse delene på jakt etter kilden til denne feilen?

Antakelig har du luft/vacuum lekkasje et sted etter MAF, som gjør at bilen suger falskluft og blandingsforholdet blir feil. Du kan ha den på verksted så kan de kjøre røyktest av systemet for å se hvor det lekker. Ellers finnes det DIY. guider på YT men jeg tror dry er verdt pengene på verksted, burde ikke være så dyrt.



Ellers ser jeg på nettet at en svakhet med disse motorene kan være en arm som styrer lukene/flappene i inntaksmanifolden, men jeg har aldri sett på det så usikker på eksakt hvor den sitter og hvor mye mas det er å finne den. Den kan visstnok bli slitt og hoppe ut av stilling, og det kan gi disse feilkodene men jeg syns det høres ut som man ville fått enda større trøbbel av det. De sier det blir verre og verre hvis det er denne armen som er feilen.

Her er et bilde som viser hvor denne armen sitter, man skal kunne kjenne om den er løs/sitter som den skal ved å trykke på den.






Så det er jo verdt et forsøk hvis det ikke er mer jobb. Men mulig det ikke ser likt ut på din, dette er vel en nyere tverrstilt motor.
Sist endret av UncleSam; 18. januar 2023 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Daw-G's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Okay. Har du byttet alle disse delene på jakt etter kilden til denne feilen?

Antakelig har du luft/vacuum lekkasje et sted etter MAF, som gjør at bilen suger falskluft og blandingsforholdet blir feil. Du kan ha den på verksted så kan de kjøre røyktest av systemet for å se hvor det lekker. Ellers finnes det DIY. guider på YT men jeg tror dry er verdt pengene på verksted, burde ikke være så dyrt.



Ellers ser jeg på nettet at en svakhet med disse motorene kan være en arm som styrer lukene/flappene i inntaksmanifolden, men jeg har aldri sett på det så usikker på eksakt hvor den sitter og hvor mye mas det er å finne den. Den kan visstnok bli slitt og hoppe ut av stilling, og det kan gi disse feilkodene men jeg syns det høres ut som man ville fått enda større trøbbel av det. De sier det blir verre og verre hvis det er denne armen som er feilen.

Her er et bilde som viser hvor denne armen sitter, man skal kunne kjenne om den er løs/sitter som den skal ved å trykke på den.






Så det er jo verdt et forsøk hvis det ikke er mer jobb. Men mulig det ikke ser likt ut på din, dette er vel en nyere tverrstilt motor.
Vis hele sitatet...

Jeg skiftet pcv og slanger pga de er en svakhet også, og det var lurt også da det var mye dritt i ventilen. Jeg heller litt mot at det kan være pakningen til innsugsmanifolden, og den er noe dritt å komme til. Må demontere en god del. Jeg har fått time hos møller hvor innledende feilsøk koster et par tusen, og håper de kan finne ut av det. Mulig det er lurt å bytte pcv uansett da det ble gjort før jul i 2021.
Sist endret av Daw-G; 18. januar 2023 kl. 19:35.