Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2171
Hei, har tenkt til å søke meg inn på forkurs neste år fra VG2 Data elektronikk. Videre skal utdanne meg som ingeniør. Jeg har hørt noe fra en gammel lærer om at man kan ta fagbrev etter at man har jobbet en stund som ingeniør.

Er dette sant, og kan dere gi meg litt mer informasjon om saken?
Du kan alltid ta fagbrev - selv om du er ingeniør. Spørsmålet er om det egentlig er noe poeng i det, spesielt innenfor et felt som Data-elektronikk. Så lenge du kan vise til god utdanning innenfor feltet ser jeg ikke helt hva et fagbrev skal hjelpe deg.

Hadde du skulle blitt bygg-ingeniør eller noe i den duren kan jeg se at det å ha fagbrev kan være positivt - da du kan vise til relevant praktisk erfaring. Men innenfor data-elektronikk synesj eg det virker merkelig om det skal ha noe å si for en potensiell arbeidsgiver.
Det er vel mer normalt at dem som har fagbrev går videre og blir ingeniør.
Detå ta ta fagbrev etter ingeniørutdanningen virker litt bortkastet, iallefall innen data.
Sist endret av Bombasa; 17. januar 2013 kl. 14:49.
Trådstarter
7 0
Trodde jeg hadde hørt noe sted at det var mer attraktivt med et fagbrev, men det kan hende jeg har tatt feil da. Da vet jeg hvordan utdanningen min ser ut.

Takk for hjelpen.
Sitat av Jiddey Vis innlegg
Trodde jeg hadde hørt noe sted at det var mer attraktivt med et fagbrev, men det kan hende jeg har tatt feil da. Da vet jeg hvordan utdanningen min ser ut.

Takk for hjelpen.
Vis hele sitatet...
Innenfor enkelte ingeniørlinjer er dette sant. Men som Bombasa sier er det da normalt at man tar fagbrevet først før man går videre inn på ingeniørskolen. Dette gir det praktisk kunskap som kan være en fordel innenfor enkelte fagfelt.

Men det er ikke alle fagfelt hvor slik praktisk erfaring er så veldig relevant, men innenfor enkelte felt. Som f.eks. om du skal bli byggingeniør kan det være en fordel at du faktisk har vært med å bygge hus - eller om du vil bli elektroingeniør kan det være en fordel å ha jobbet som elektrikker en periode.

Men innenfor data tror jeg ikke det har noe å si, høres bare ut som bortkastet tid.
Sist endret av etse; 17. januar 2013 kl. 14:57.
Det å ta et fagbrev for så å gå videre med ingeniørutdannelse er ingen dum idé, selv har jeg tatt fagbrevet som bilmekaniker og går nå på høyskolen der jeg tar bachelor Er jo en litt annen fagretning enn deg, men tror nok at de med praktisk kompetanse i grunn stiller sterkere enn de med kun teoretisk kompetanse når det kommer til hvem arbeidsgiver ansetter.

Søk litt rundt på "Y-veien", kanskje noe for deg?

Lykke til
Sist endret av eplesin; 17. januar 2013 kl. 14:56.
Trådstarter
7 0
Har hørt om Y-veien, men har egentlig lyst til dette, siden jeg vil fullføre utdanningen så fort som mulig.

Snakket akkurat med min gamle lærer, og den eneste grunnen til å ta fagbrevet etter ingeniørutdanningen ville vært hvis jeg skal bli lærer, hvor av dette er et krav. Men det skal ikke jeg bli så da er det greit.