Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3272
Hva gjør dere med ekstern disk og minnepenner når dere skal koble de fra pcen?

Drar dere bare ut USB ledningen eller klikker dere på "sikker frakobling osv"

Kan jeg skade ekstern disk eller minnepenn ved å dra ut USB direkte?

Vet jeg må vente til evt overføring av data er ferdig før frakobling for å ikke miste data men utover det hvilken skade kan oppstå på utsyret?

mvh
Jeg personlig har aldri brydd meg om det det, men jeg kjenner folk som absolutt MÅ bruke sikker frakobling.
Jeg har hørt om "minnepinner" / flashminne som har blitt ødelagt av å bare dra den rett ut.
Har aldrig skjett meg noe med at jeg bare dreger usb lagringsstasjon ut av maskina. Men jeg har som regel at hvis jeg har flyttet store mengder data, bruker jeg sikker frakobling i paranoia for at data'en ikke skal være lagret skikkelig og skal bli slettet :P
Har krasja hardisker 2 ganger pågrunn av at jeg ikke har brukt sikker frakobling , så jeg gjør det ALLTID
Det KAN hende at alt går i krøll om man bare trekker ut. På Mac er det heldigvis veldig enkelt å mate ut disk/minnepenn.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
har opplevd at minne pennen gikk adundass når jeg skulle dra den ut av pc'en og gi den til til lærern med oppgava på. men jeg lærte vist ikke av det, så fortsatt gidder jeg ikke og bruke den facy funksjonen
Life is too short to remove usb safely!
Sitat av Afrikaneren Vis innlegg
Life is too short to remove usb safely!
Vis hele sitatet...
Kom meg i forkjøpet der ja >.<
Dette varierer veldig og har mange variabler.

Kopierer du over et par småfiler etc vil windows iallefall skrive de relativt kjapt til penn\disk.

Snakker vi en større mengde filer \ større filer vil gjerne windows skrive disse til RAM \ cache først deretter til disk, men dette kommer igjen an på hvilken modus den eventuelle disken \ pennen er i.
Mao, drar du ut disken mens data enda er in transit vil du kunne få store problemer.

På gitte versjoner av lunix har jeg også opplevd at ingenting faktisk ble skrevet til pen før man ejected pennen, som var noe snålt, men dette kan være relatert til bugs av noe slag.

Jeg velger iallefall å ejecte pennene alltid, spesielt siden jeg ikke orker å boote 16 blades på nytt bare fordi jeg hadde en korrupt fil på pennen.
Hei igjen lurer også på når man har koblet ekstern disk eller minnepenn til mediaspillere. Da kan man ikke ha sikker frakobling..
Sitat av mondeodude Vis innlegg
Hei igjen lurer også på når man har koblet ekstern disk eller minnepenn til mediaspillere. Da kan man ikke ha sikker frakobling..
Vis hele sitatet...
Korrekt, dette er ikke implementert på embeddebokser normalt sett, så der har du ikke mye valg.
Jeg lukker programmene eller filene som kjører fra minnepennen og så drar jeg den ut.
Aldri opplevd noen skade og jeg er en relativt hyppig minnepenn-bruker.
Sist endret av Ziggity; 6. desember 2011 kl. 17:35.
I Windows drar jeg alltid minnepenner rett ut. Stort sett harddisker også, men er litt mer påpasselig der.

På Macen hender det at jeg tar "mat ut" på minnepenner om jeg kommer på det, mens jeg gjør det alltid på harddisker.
Drar alltid rett ut, aldri hatt problemer med det.
Sitat av Afrikaneren Vis innlegg
Life is too short to remove usb safely!
Vis hele sitatet...
Jeg som tenkte jeg skulle få noen KP for den der