Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2378
Mange mange journalister har kastet seg over resultatene i Sveits, hvor blandt annet heroin har fått en ny rolle i ruspolitikken. Gratis utdeling av heroin har vist seg å være en suksess, hører vi.

Dette tok jeg selvfølgelig opp til debatt med en politiker, men ble faktisk tatt litt på sengen.

Her var svaret jeg fikk:
Det er helt sant at det har fungert med ruspolitikken i noen av de landene der man har prøvd gratis utdeling av heroin. Både Nederland, Tyskland, Sveits og Portugal har fått endel ting bra, selv om Norge og Island fremdeles har en langt mer suksessfull ruspolitikk. Det som er kluet er at INGEN kan si at det nettopp er heroinutdelingen som har ført til bedring. I alle de nevnte landene har man innført en pakke i ruspolitikken der politiet blant annet fjerner narkomane fra gaten og kjører de tilbake til hjemkommunen (er det slik vi ønsker det?), at man har gjort mange primærforebyggende tiltak, mer politiressurser på rus og behandlingsplass på dagen (og ikke som i Norge der det er 4400 som står i behandlingskø!!).
Vis hele sitatet...
Hva sier jeg til dette da? Er det slik det henger sammen?

Kan noen som er engasjerte peke på noen forskning på dette temaet? Jeg har tilgang til en rekke forskningsdatabaser gjennom UiO, så bare kom med referansen hvis du har en.
For det første reagerer jeg kraftig på at han påstår at Norge har en langt mer suksessfull ruspolitikk. Jeg ville bedt ham utdype seg på dette feltet. Norge har hatt en så og si utelukkende feilslått ruspolitikk.

Det at man peker på de konservative aspektene ved ruspolitikken til land som har gjennomført en liberalisering på området og oppnådd gode resultater, er idiotisk. Selvsagt skal en liberalisering komme i kombinasjon med økt fokus på rus innenfor behandling og utdanning, det skal jo nettopp tas inn i det legale samfunnet. Like selvsagt er det at man ikke blindt skal følge Portugal eller andre land sitt eksempel, men utvikle den beste politikken for våre forhold.

Konservative tiltak har vært prøvd i 50 år. Problemet har eskalert. Liberalisering har motvirket den generelt eskalerende tendensen.
Han kan heller ikke bevise at det er de menneskerettighetskrenkende, konservative tiltakene som har ført til en bedring.
Bruk logisk tankegang: Tidligere, med KUN økning av straff/politi/overnevnte tiltak, har det ikke oppstått bedring i det hele tatt. Det som nå har endret seg betydelig, er at det finnes legal utdeling av heroin. At politiet er litt mer påpasselige med å kjøre folk hjem (bortkastede skattepenger), har blitt gjort i forskjellig grad før, og har mest sannsynlig ikke noe som helst med bedringen å gjøre. Det er vel heller en hindring for den "naturlige" suksessen til heroinutdelingen.
Sist endret av Vargas; 17. juni 2011 kl. 16:03.
Nyrekruttering til heroinbruk i Norge er nesten helt borte. Norsk heroinpolitikk har i så henseende vært svært suksessfullt. Det som er igjen er de som allerede er rusmisbrukere, og ofte har vært det i flere år. Gratis utdeling av heroin til misbrukere hjelper lite for å få dem til å slutte.
Husk at full avholdenhet ikke er et realistisk mål for alle misbrukere. Lovlig heroin kan være bedre enn alternativet. Dessuten er handler ikke alt om selve bruken, men også brukerenes handlinger/stilling i samfunnet. Lovlig heroin fører til mindre kriminalitet, mindre illegal bruk av rusmidler, og at flere av dem kan fungere i en jobb.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nyrekruttering til heroinbruk i Norge er nesten helt borte. Norsk heroinpolitikk har i så henseende vært svært suksessfullt. Det som er igjen er de som allerede er rusmisbrukere, og ofte har vært det i flere år. Gratis utdeling av heroin til misbrukere hjelper lite for å få dem til å slutte.
Vis hele sitatet...
Den påstanden vil jeg gjerne se kilden til. Såvidt meg bekjent er nyrekrutteringen til heroin i norge fremdeles rimelig høy. Se f.eks saken for litt siden med en 15-åring som døde av heroinoverdose.
Om nyrekrutteringen til Heroin kanskje er noe mindre her i Norge så har jo all Metadonen de deler ut skapt en ny type misbrukere. Vet om folk som er hekta på Metadon, uten å noensinne ha prøvd heroin...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nyrekruttering til heroinbruk i Norge er nesten helt borte. Norsk heroinpolitikk har i så henseende vært svært suksessfullt. Det som er igjen er de som allerede er rusmisbrukere, og ofte har vært det i flere år. Gratis utdeling av heroin til misbrukere hjelper lite for å få dem til å slutte.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha kilder på hele utsagnet ditt.
Utifra personlig observering, føler jeg innlegget ditt er veldig feil.
Sist endret av eRixn; 20. juni 2011 kl. 20:13.
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Noen som har noe forskning da? Stygge politikere leker aldri med tanker og scenarioer, men kun forskning. Det man må debatere ut ifra, merker jeg.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Den påstanden vil jeg gjerne se kilden til. Såvidt meg bekjent er nyrekrutteringen til heroin i norge fremdeles rimelig høy. Se f.eks saken for litt siden med en 15-åring som døde av heroinoverdose.
Vis hele sitatet...
Norges største arena for nyrekruttering til heroin er faktisk norske fengsler, det går fort ut av systemet, og henger ikke lenge i slik som cannabis.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Noen som har noe forskning da? Stygge politikere leker aldri med tanker og scenarioer, men kun forskning. Det man må debatere ut ifra, merker jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er bedre å gå i dialog med miljøet, fjerne det som skaper subkulturen for å lettere komme rusavhengigheten til livs. Ved sterkere stigmatisering blir rusbehovet sterkere og avvenning vanskeligere.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Noen som har noe forskning da? Stygge politikere leker aldri med tanker og scenarioer, men kun forskning. Det man må debatere ut ifra, merker jeg.
Vis hele sitatet...
du kan jo ta en titt på den her.
Sitat av EoT Vis innlegg
For det første reagerer jeg kraftig på at han påstår at Norge har en langt mer suksessfull ruspolitikk. Jeg ville bedt ham utdype seg på dette feltet. Norge har hatt en så og si utelukkende feilslått ruspolitikk.

Det at man peker på de konservative aspektene ved ruspolitikken til land som har gjennomført en liberalisering på området og oppnådd gode resultater, er idiotisk. Selvsagt skal en liberalisering komme i kombinasjon med økt fokus på rus innenfor behandling og utdanning, det skal jo nettopp tas inn i det legale samfunnet. Like selvsagt er det at man ikke blindt skal følge Portugal eller andre land sitt eksempel, men utvikle den beste politikken for våre forhold.

Konservative tiltak har vært prøvd i 50 år. Problemet har eskalert. Liberalisering har motvirket den generelt eskalerende tendensen.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?

Ikke for å være vrang, men slik jeg oppfatter deg så har man først skjerpet inn (hjemkjøring, "jaging" av narkomane mm) uten suksess, for så å liberalisere.
Om dette er tilfellet vil det fortsatt være et spørsmål om det er kombinasjonen eller liberaliseringen i seg som fungerer.

I motsatt tilfelle - innføring av strenge rutiner samtidig med liberalisering - vil jo spørsmålet bli om liberalisering alene har noen effekt, eller om det må innføres sammen med en streng håndheving av andre rutiner.

- Følgende burde hatt kilder, men er på jobb og har ikke tid til å lete... -
Så vidt jeg husker har narkomane i Sveits lenge hatt dedikerte områder utenfor bykjernene, gjerne i industrialiserte områder. En tilsvarende politikk i Norge ville tilsi at de narkomane får holde til på tuppen av Fornebu.

Nederland har vel nylig lansert innstramminger i den generelle narkotikapolitikken, bl.a. med tanke på coffeshops.
Sitat av doseren Vis innlegg
Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
"The provision of readily available, high quality, affordable drug treatment in
Zurich, Switzerland reduced the number of new heroin users in the city from an estimated
850 in 1990 to 150 in 2002 (Nordt, Stobler 2006). Other benefits observed included
reductions in: HIV infections; drug overdose deaths; crime and the quantity of heroin seized
in the city. In Switzerland, of an estimated twenty thousand heroin users in treatment at any
time, about one thousand are in abstinence treatment, eighteen thousand are in methadone
or buprenorphine treatment while the remaining thousand are in heroin assisted treatment
HAT). Between 1990 and 2002, heroin users in Zurich appear to have moved from the black
market to legal and regulated supply with a subsequent shrinkage of the black market."

http://www.globalcommissionondrugs.o...Alex_Wodak.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin_assisted_treatment

http://www.salon.com/news/opinion/gl...gal/index.html

Jeg kunne gitt deg flere, men du kan lese deg opp sjæl.
Sitat av doseren Vis innlegg
Nederland har vel nylig lansert innstramminger i den generelle narkotikapolitikken, bl.a. med tanke på coffeshops.
Vis hele sitatet...
Dette er hovedsakelig pga. problemene tilknytta cannabisturisme. Noe som strengt talt handler om at resten av Europa har konservativ narkotikapolitikk, og ikke at Nederland har en liberal en.