Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4710
Hei! Satt ute og nøyt solskinnet i friminuttet i dag, uten å vite at macen min skulle bli druknet av en vannballong! (Med vann i.)

Så for å gjøre en lang historie kort, en russ kastet en vannballong på meg og min MacBook Pro. Macen var rett og slett druknet av vann, noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre?

Macen står nå til tørk og jeg har snakket med it-avdelingen på skolen, men har liten tro på at den vil virke med tanke på at jeg ikke vet hvordan jeg skal ta ut batteriet. Han som kastet vannballongen er i følge læreren min erstatningspliktig, men jeg mister en del arbeid om macen går til helv@#$!

Så er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre bortsett fra å tørke den?

-Hesteflesk
Jeg har et tips: gå til rektor med det og krev erstatning av eleven som kastet vannbalongen!
Det er forøvrig mulig at du får den til å fungere igjen. Men ikke prøv å start den før du VET at den er helt tørr.
Sist endret av Spelly; 9. mai 2011 kl. 14:46.
Trådstarter
30 6
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg har et tips: gå til rektor med det og krev erstatning av eleven som kastet vannbalongen!
Det er forøvrig mulig at du får den til å fungere igjen. Ikke prøv å start den før du VET at den er helt tørr.
Vis hele sitatet...
Kan jeg kreve erstatning selv om den begynner å virke igjen?

-Hesteflesk
Plukk ut harddisken så kan du kanskje få reddet alt arbeidet ditt.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Hei! Satt ute og nøyt solskinnet i friminuttet i dag, uten å vite at macen min skulle bli druknet av en vannballong! (Med vann i.)

Så for å gjøre en lang historie kort, en russ kastet en vannballong på meg og min MacBook Pro. Macen var rett og slett druknet av vann, noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre?

Macen står nå til tørk og jeg har snakket med it-avdelingen på skolen, men har liten tro på at den vil virke med tanke på at jeg ikke vet hvordan jeg skal ta ut batteriet. Han som kastet vannballongen er i følge læreren min erstatningspliktig, men jeg mister en del arbeid om macen går til helv@#$!

Så er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre bortsett fra å tørke den?

-Hesteflesk
Vis hele sitatet...
Få den idioten til å erstatte den. Hør på din lærer du.

La den tørke 1-2 døgn gjerne noe demontert. Har du varmekabler på gulvet i huset ett sted? Bruk dem til å hjelpe å tørke.
Å fjerne batteriet bryter med garantien, men du kan ta ut harddisken. Finnes en haug med videoer på youtube.
Tørk den, og klag på den jævla idioten som gjorde det! Få erstatning, og dersom den gamle fortsatt funker, ikke si det til noen :P
Ikke gjør noe med disken og ring IBAS med en gang.
Personen som kastet vannballongen dekker regningen.
Trådstarter
30 6
Sitat av Goophy Vis innlegg
Ikke gjør noe med disken og ring IBAS med en gang.
Personen som kastet vannballongen dekker regningen.
Vis hele sitatet...
IBAS? Hva er det?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Firma som redder data fra harddisker. Dyrt.
Sitat av Snakkes Vis innlegg
haha-haha-hehe-hihi
Vis hele sitatet...
Hva er så morsomt med det? Det er et av de bedre rådene. Det er stor sannsynlighet for at disken enda fungerer som normalt og at det er annen elektronikk som er kortsluttet. Hvis disken mot formodning skulle være kortsluttet så er det her IBAS kommer inn. De bytter elektronikken og henter dataen ut på vanlig måte. Og det er dyrt, veldig dyrt.
Trådstarter
30 6
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hva er så morsomt med det? Det er et av de bedre rådene. Det er stor sannsynlighet for at disken enda fungerer som normalt og at det er annen elektronikk som er kortsluttet. Hvis disken mot formodning skulle være kortsluttet så er det her IBAS kommer inn. De bytter elektronikken og henter dataen ut på vanlig måte. Og det er dyrt, veldig dyrt.
Vis hele sitatet...
Godt å vite at jeg slipper å betale en dritt for det da i såfall.
Sist endret av hesteflesk; 9. mai 2011 kl. 15:15.
Legg den i stekeovnen på 50-60 grader i en times tid, så er den nesten garantert tørt.
Trådstarter
30 6
Sitat av joakima Vis innlegg
Legg den i stekeovnen på 50-60 grader i en times tid, så er den nesten garantert tørt.
Vis hele sitatet...
Veldig seriøst... Du legger ikke elektronikk i steikovnen har jeg hørt.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Veldig seriøst... Du legger ikke elektronikk i steikovnen har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Du er litt smart du
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Det var seriøst.
Trådstarter
30 6
Har seg sånn at jeg har lest litt på google, og der sto det at man absolutt ikke skulle legge den i f.eks en steikovn!
så du kan ikke ha noen form for elektronikk i en bil over litt tid på sommeren? 50-60 grader er nok litt i meste laget men rundt 40-45 er nok mer ideelt

men ta en tur til Rektor og få han til og kalle inn denne idioten som har kosta deg en macbookpro da blir nok russe feiringa hans finfin skal du se
Det er slike tips man kommer med når man enten ikke har forsikring som dekker tapet eller en annen person som er erstatningsansvarlig. Det fungerer svært sjeldent og maskinen vil for all fremtid måtte behandles som defekt. Det er ikke ditt ansvar å redde dataen på maskinen, det står på kappen til han som kastet vannballongen.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Hei! Satt ute og nøyt solskinnet i friminuttet i dag, uten å vite at macen min skulle bli druknet av en vannballong! (Med vann i.)
Vis hele sitatet...
Før jeg leste parantesen din var jeg overbevist over at vannbalongen var uten vann i.
2 dager analyse
3 dager rekonstruksjon
Analyse: 4375,- inkl. mva

Prisestimat: Fra 10000,-
OMG dette var dyrt !!
I min verden så kan vannbalonger fylles med all slags gugge, heldigvis var det i dette tilfellet bare vann. Absolutt relevant. Finn deg en annen tråd å trolle i.

Ta av alt du kan ta av og legg delene på badegulvet i 2 døgn elns. Ikke noe særlig mindre..

Funker ikke det og du ikke skal sende den inn, prøv å tøm masse sprit på den, f.eks HB. Funker fjell å renske med.
Trådstarter
30 6
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Før jeg leste parantesen din var jeg overbevist over at vannbalongen var uten vann i.
Vis hele sitatet...
Kunne vært Cola? Saft? Man vet aldri hva russen finner på. Nå kan du ha deg på en annen thread for å trolle.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
så du kan ikke ha noen form for elektronikk i en bil over litt tid på sommeren? 50-60 grader er nok litt i meste laget men rundt 40-45 er nok mer ideelt

men ta en tur til Rektor og få han til og kalle inn denne idioten som har kosta deg en macbookpro da blir nok russe feiringa hans finfin skal du se
Vis hele sitatet...
Batterier skal ikke være varmet opp. De mister effekten da. Derfår bør batteri settes i kjøleskap på sommeren når de ikke brukes.
Du bør kreve erstatning uavhenging hvorvidt maskinen starter opp igjen etter tørking.

Du kan aldri vite om det har skjedd skade som ikke gir øyeblikkelig utslag, i tillegg har du mistet alt som heter garanti og reklamasjon på den. Hadde vært utrolig kjipt om maskinen døde om 4-5 måneder og du da må dekke hele reperasjonen selv.
Trådstarter
30 6
Sitat av danielsk Vis innlegg
Du bør kreve erstatning uavhenging hvorvidt maskinen starter opp igjen etter tørking.

Du kan aldri vite om det har skjedd skade som ikke gir øyeblikkelig utslag, i tillegg har du mistet alt som heter garanti og reklamasjon på den. Hadde vært utrolig kjipt om maskinen døde om 4-5 måneder og du da må dekke hele reperasjonen selv.
Vis hele sitatet...
Har jeg mistet garantien selv om jeg ikke har åpnet macen?
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Kunne vært Cola? Saft? Man vet aldri hva russen finner på. Nå kan du ha deg på en annen thread for å trolle.
Vis hele sitatet...
Man kaller en ballong for en ballong, men når man fyller den med vann, så blir det brått en vannballong. Beklager om du tok deg nær av trollingen, men det er som å si at en ridder rir på en hest.
Trådstarter
30 6
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Man kaller en ballong for en ballong, men når man fyller den med vann, så blir det brått en vannballong. Beklager om du tok deg nær av trollingen, men det er som å si at en ridder rir på en hest.
Vis hele sitatet...
Vannballong er en liten ballong som _vanligvis_ fylles med vann.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Har jeg mistet garantien selv om jeg ikke har åpnet macen?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Det er samme dersom du påfører maskinen din synlige fysiske skader. Maskinen kan fortsatt fungere, men dersom det oppstår hardware-relaterte feil er det null håp om å få dekket reparasjon på garanti.

Du mister forøvrig ikke garanti ved å skru opp maskinen, du har lov til å bytte batteri, hdd og ram selv. Det følger med veiledning for dette sammen med Macen.
Sist endret av danielsk; 9. mai 2011 kl. 17:01.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Vannballong er en liten ballong som _vanligvis_ fylles med vann.
Vis hele sitatet...
Jeg vil sa da si at en ballong er en ballong helt til noe annet er fylt opp i ballongen.

En ballong med cola er ikke en vannballong
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Har jeg mistet garantien selv om jeg ikke har åpnet macen?
Vis hele sitatet...
Ja, og det skal du ikke bekymre deg for, den mistet du det sekundet den ble fuktskadet. Men det er helt irrelevant ettersom han som ødla den har erstatningsansvar, spesielt i en slik sak hvor han har kastet en vannballong på deg, sett at det kom relativt uprovosert.

Stå på ditt, få utstyret ditt erstattet og dataen gjennopprettet. Legg gjerne frem alternativene for kisen, slik som at du kan gå med på å droppe og sende disken til IBAS for å gjennopprette innholdet hvis du får en kompensasjon, sett at dataen ikke er superviktig.
Sirupballonger er artige når du skal ta hevn.

Og du søker erstatning snarest. Jævelen synes jeg skal få seg en riktig spennende russefeiring

(off topic: Forsvinner garantien på MBP's hvis du åpner bunnpanelet på den, for å rense viftene?)
Sist endret av Eplegutten; 9. mai 2011 kl. 17:13.
Nei, den skal ikke det, men kjenner jeg Apple rett så vil de prøve seg.
Jeg ville tatt med MBPen til en apple-forhandler. La de ta seg av tørking, se over deler, byte av deler og evt. bytte av maskin. Da vil du få en kvittering med alle kostnader vannballongkasteren har påført deg. Lettere med kvittering når du skal kreve erstatning.
Er i slike situasjoner du ser at "bra" byggekvalitet egentlig er utrolig dårlig mtp at du ikke kan ta ut batteriet så lett.

La den tørke, og ta den med til apple.
Sist endret av henrikxt; 9. mai 2011 kl. 17:35.
Ny maskin, ikke gå for noe mindre. Det er ikke din oppgave å gå gjennom prosessen ved å få et verksted til å bytte eventuelt skadet hardware. Det er ingen garanti for at det holder i fremtiden.
Trådstarter
30 6
Har fått tilbake macen, og den fungerer fint akkurat nå. Den lå et par netter hos en macbutikk i byen, og de så på den i dag. De sa at jeg skulle teste den, men de regnet med at hovedkortet ville ryke i nærmeste framtid.

Har jeg fortsatt en god nok grunn til å kreve erstatning for hele macen fra han som kastet vannballongen på den?

-Hæst
Sist endret av hesteflesk; 11. mai 2011 kl. 12:37.
Ja, vannskadet elektronikk dør innen kort tid i 99% av tilfellene.
Få en ny Mac og ikke bruk mer tid på det.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Har fått tilbake macen, og den fungerer fint akkurat nå. Den lå et par netter hos en macbutikk i byen, og de så på den i dag. De sa at jeg skulle teste den, men de regnet med at hovedkortet ville ryke i nærmeste framtid.

Har jeg fortsatt en god nok grunn til å kreve erstatning for hele macen fra han som kastet vannballongen på den?

-Hæst
Vis hele sitatet...
Ja, krev ny maskin.
Kan du laste opp ett bilde av mac'en?
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Kan du laste opp ett bilde av mac'en?
Vis hele sitatet...
Hva skal det være godt for? Det er innvendig det kommer til å skurre fremover. En mac får ikke synlige skader utenpå fordi om en vannballong har spruttet på den.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Har jeg fortsatt en god nok grunn til å kreve erstatning for hele macen fra han som kastet vannballongen på den?

-Hæst
Vis hele sitatet...
JA krev ny ikke gi deg på dette, men hvorfor har du ikke krevd ny for lenge siden??
lengre det går jo mindre sannsynlighet er det for att han gidder bry seg.

politiet gjør sikkert lite, men en anmeldelse er på sin plass om han nekter, kan jo hende han løsner litt da.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Kan du laste opp ett bilde av mac'en?
Vis hele sitatet...
er ikke sånt at macen ble brent , så jeg tviler på at at bilde hjelper noe særlig
Sitat av Srbija Vis innlegg
er ikke sånt at macen ble brent , så jeg tviler på at at bilde hjelper noe særlig
Vis hele sitatet...
Tror ikke det hadde hjulpet, jeg vil bare se mac'en
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Tror ikke det hadde hjulpet, jeg vil bare se mac'en
Vis hele sitatet...
http://2.bp.blogspot.com/_bTD83NzA7q...acbook-pro.jpg

Her er en macbook pro. Tviler ikke på at den er lik som den han har.
Trådstarter
30 6
Macen er helt fin, bortsett fra at jeg merker at harddisken og skjermen plutselig har blitt ekstremt varm! Kan ikke ha macen på lårene lenger enn et par minutter før det blir for varmt. Det er ingen visuelle skader på macen. Alt funker helt fint, men har en følelse av at den ryker når som helst når jeg bruker den, men skal ta en nærmere titt på den på skolen i morgen og snakke med sjefen for Medier og Kommunikasjon på skolen vår for å finne ut hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen jeg sitter klemt inn i. En lærer sa nemlig i dag at det kanskje gikk på skoleforsikringen, så jeg får se hva som skjer i morgen. Fikk høre i dag at om jeg gikk til rektor så ville han få fikset erstatning om jeg viste at macen ikke var i topp stand.

Får bare vente å se til i morgen.

Sitat av Biddibong Vis innlegg
Kan du laste opp ett bilde av mac'en?
Vis hele sitatet...
Slik ser den ut: http://www.geeky-gadgets.com/wp-cont...o-review-9.jpg
Sist endret av hesteflesk; 11. mai 2011 kl. 23:56.
Sitat av hesteflesk Vis innlegg
Veldig seriøst... Du legger ikke elektronikk i steikovnen har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Det går bra med feks skjermkort/kretskort og slik. Men batterier gir deg en god salutt inne i ovnen skal jeg si deg.
Sist endret av Wilyes; 12. mai 2011 kl. 00:02.
Trådstarter
30 6
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
JA krev ny ikke gi deg på dette, men hvorfor har du ikke krevd ny for lenge siden??
lengre det går jo mindre sannsynlighet er det for att han gidder bry seg.

politiet gjør sikkert lite, men en anmeldelse er på sin plass om han nekter, kan jo hende han løsner litt da.
Vis hele sitatet...
Har ikke krevd erstatning enda siden jeg skulle vente til jeg fikk tilbake macen fra applebutikken her i byen, som skulle tørke den og se om den var skadet. Fikk den da i dag og har sagt ifra om at den funker akkurat nå, men om jeg finner noen skader så må han erstatte evt. ny mac/skadde deler. (Regner med at alt er skadet siden det lå vann nederst i macen (under batteriet f.eks).

Han innså det at han sto ansvarlig for det som hadde skjedd.
Sist endret av hesteflesk; 12. mai 2011 kl. 00:04.
Håper virkelig det ordner seg!

Jeg hadde blitt PASSE forbanna.
For all del om den fungerer nå ta backup av arbeidet ditt! Også krever du erstatning, om et produkt har blitt så vannskadet er det ofte bare et tidsspørsmål før det ryker.