Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 9662
Planka Oslo er en aktivistgruppe som betaler bøtene for snikere på kollektivtrafikken i Oslo, for 250 kr i måneden. En vanlig 30-dagersbillett for voksne koster 570 kr. Det er altså mye penger å spare her, og i tillegg hjelper du med å presse myndighetene til å gjøre kollektivtrafikken bedre, ifølge Planka.

Hadde jeg bodd i Oslo, ville jeg nok blitt fristet til å bli med på dette. Spørsmålet er bare om det virkelig bidrar til å gjøre tilbudet bedre. I tillegg bryter man loven, men jeg vet ikke om sniking kan få alvorligere konsekvenser enn bøter fra Ruter.

Hva synes dere?

link
Det ender med at bøtene blir høyere og kontrollen strengere?
Sist endret av Bombasa; 26. januar 2011 kl. 02:10.
hva med de busssjåførene som absolutt krever at man har gyldig bilett for å komme inn på bussen? Ikke så særlig gjennomtenkt det her

og når de stenger for inngang uten flexuskort på tbanene i oslo ??
Sist endret av SRB; 26. januar 2011 kl. 02:22.
Jeg har bodd i Oslo i ca 5 år, og jeg vil tippe at jeg har vært borti kontroll kansje 2-3 ganger maks. Syns dette hørtes ut som humbug uten at jeg gidder å sette meg videre inn i det, 250 syns jeg iallefall var dyrt.

La oss si de skaffer seg bare ett par hundre medlemmer. Altså 200 x 250 = 50 000 i mnden.

Jeg vil påstå dette konseptet er lagt opp slik at de vil tjene grovt på dette, om ikke da halve Oslo blir med på festen (da blir det nok oftere kontroll).

Ps har ikke satt meg inn i konseptet, så ikke skyt meg om de har lovet bort overskuddet til diverse formål.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Jeg har bodd i Oslo i ca 5 år, og jeg vil tippe at jeg har vært borti kontroll kansje 2-3 ganger maks. Syns dette hørtes ut som humbug uten at jeg gidder å sette meg videre inn i det, 250 syns jeg iallefall var dyrt.

La oss si de skaffer seg bare ett par hundre medlemmer. Altså 200 x 250 = 50 000 i mnden.

Jeg vil påstå dette konseptet er lagt opp slik at de vil tjene grovt på dette, om ikke da halve Oslo blir med på festen (da blir det nok oftere kontroll).

Ps har ikke satt meg inn i konseptet, så ikke skyt meg om de har lovet bort overskuddet til diverse formål.
Vis hele sitatet...
De påstår at de ikke tjener noe på dette, men hvem holder kontroll på det? Man kan heller ikke være sikker på at bøtene blir betalt.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
De påstår at de ikke tjener noe på dette, men hvem holder kontroll på det? Man kan heller ikke være sikker på at bøtene blir betalt.
Vis hele sitatet...
Om vi tar mitt eksempel med 200 brukere og 50 000 i inntekt så må totalt 66 av disse bli tatt for sniking i mnden for at de skal gå i null (boten er 750?) Det er iallefall urealistisk at de ikke vil gå i overskudd før brukerantallet blir vesentlig høyt.

Eneste måten jeg ser for meg at de skal gå i underskudd er om dette blir ett stort konsept og Oslo sporveier ser seg nødt til å skjerpe inn med oftere kontroll.

Syns personlig dette hørtes ut som ''godt kamuflert'' bullshit fremlagt av personer som vil fylle sine egne lommer med gryn.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Om vi tar mitt eksempel med 200 brukere og 50 000 i inntekt så må totalt 66 av disse bli tatt for sniking i mnden for at de skal gå i null (boten er 750?) Det er iallefall urealistisk at de ikke vil gå i overskudd før brukerantallet blir vesentlig høyt.

Eneste måten jeg ser for meg at de skal gå i underskudd er om dette blir ett stort konsept og Oslo sporveier ser seg nødt til å skjerpe inn med oftere kontroll.

Syns personlig dette hørtes ut som ''godt kamuflert'' bullshit fremlagt av personer som vil fylle sine egne lommer med gryn.
Vis hele sitatet...
Om du betaler boten på stedet, så kommer det på 750,-
Men ettersom Planka betaler en eventuell giro, så tror jeg du må legge på 150,-
Du har bodd her i fem år og ikke opplevd kontroll mer enn to-tre ganger? Da reiser du ikke mye kollektivt. Jeg opplever kontroll mellom fem og ti ganger i året.

Denne løsningen ville ha lønnet seg for meg rent økonomisk, men jeg velger å ikke benytte meg av det. Da jeg var yngre hadde jeg en langt mer opprørsk holdning til det å betale for produkter og tjenester, men etter hvert som man vokser litt til, finner man gjerne ut at det kanskje ikke er så rent urimelig at man faktisk gir litt tilbake når man får noe. At prisene burde være lavere er det ikke tvil om, særlig for barn og ungdom, men jeg ser ikke hvordan dette er måten å løse problemet på.
Sist endret av mentalmelt; 26. januar 2011 kl. 02:47.
Sitat av tlm1992 Vis innlegg
Om du betaler boten på stedet, så kommer det på 750,-
Men ettersom Planka betaler en eventuell giro, så tror jeg du må legge på 150,-
Vis hele sitatet...
Det kan godt stemme =)

Men uansett så står jeg på mitt. Prisen er satt såpass høyt at det skal vanskelig gjøres at ''mange nok'' skal bli tatt i kontroll. Dette er laget for å være lønnsomt, og da mister jeg litt av troverdigheten til konseptet.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har bodd her i fem år og ikke opplevd kontroll mer enn to-tre ganger? Da reiser du ikke mye kollektivt. Jeg opplever kontroll mellom fem og ti ganger i året.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker trikk og tbane daglig mandag til fredag. Mulig jeg bare har vært ''heldig'' men jeg har iallefall ikke noe inntrykk av at det er ofte kontroll. Har mange kompiser som aldri betaler billett som sjeldent eller aldri har blitt tatt også.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har bodd her i fem år og ikke opplevd kontroll mer enn to-tre ganger? Da reiser du ikke mye kollektivt. Jeg opplever kontroll mellom fem og ti ganger i året.
Vis hele sitatet...
Brukt kollektivt aktivt i 5 år nå - kan huske toppen 5 kontroller..
De skal ha for et smart tilltak - (Hvis nok folk blir med så klart).

Dette kan de tjene bra med penger på, men høres for useriøst og jalla ut spør du meg. Hadde ikke akuratt stolt på "kunde-supporten" til de folka her om det skulle være noe spess.

Personlig opplever jeg rundt 5 kontroller i året, men jeg betaler for månedsbillett.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har bodd her i fem år og ikke opplevd kontroll mer enn to-tre ganger? Da reiser du ikke mye kollektivt. Jeg opplever kontroll mellom fem og ti ganger i året.
Vis hele sitatet...
Har bodd i Oslo siden jeg var 1 år, og kjørt kollektivt daglig siden 9 klasse. Går nå andre året vgs. Har ikke opplevd mer enn rundt 3-4 kontroller selv. Og jeg kjører 4 ulike transportmidler hver dag, om ikke mer. (F. eks to busser, en trikk og t-bane på en dag)

Men selvfølgelig, kan hende jeg bare har vært heldig. Men det er nok mer kontroll noen steder enn andre.

Og for å være litt OT her: Synes også at dette høres litt jalla ut, og er ikke noe jeg ville turt å satse på. Tror heller ikke at myndighetene kommer til å senke prisene bare pga disse folka her, må nok mer til.
Sist endret av sali; 26. januar 2011 kl. 07:29.
Har bodd i oslo store deler av livet og opplevd lite kontroller. ikke mer enn en håndfull.

Om konseptet er jeg skeptisk. Både på grunn av gruner allerede nevnt, og fordi dette blir å angripe problemet i helt feil ende. Problemet er at billetprisene er såpass høye (de kostet på 50-tallet ca like mye som 1l melk, nå får du tre-fire liter til samme pris). Det er politisk arbeid og press på Ruter som må til for å senke billetprisene, sånn at flere vil betale. Sånn det er nå vil det lønne seg å snike, både på grunn av lite kontroll og høye priser. Kan garantere ruter tjener mer penger på å ha mer hyppige kontroller og lavere pris. Flere vil betale og flere vil la bilen stå. Jeg vinner, de vinner, du vinner, miljøet vinner
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av taeerom Vis innlegg
Problemet er at billetprisene er såpass høye (de kostet på 50-tallet ca like mye som 1l melk, nå får du tre-fire liter til samme pris).
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper ikke melk så ofte, men det er vel rundt 11-12 kroner literen? En enkeltbillett koster 26 kroner og er det dyreste alternativet hvis du kjøper på forhånd. Et månedskort koster 570,- for voksen (340,- for student) og tar man bussen til og fra jobb alle hverdager vil turen koste rundt 14 kroner. Kanskje litt for mye, men ingen grunn til å overdrive heller.

(40,- for å betale på bussen er en sur sum å betale de gangene man ikke har husket å kjøpe på forhånd, men så mange utsalgssteder som Ruter har, så er det egentlig bare tullete/latskap.)
Jeg bor i Oslo, og som Luni sier så blir det ikke så dyrt for studenter. Men det andre passer rimelig dårlig med her jeg bor. En enkelt tur (5-10 minutters tur, usikker på hvor mange soner) koster 40 kroner en vei, når du da skal tur-retur skole blir det 80 kroner dagen på en rimelig kort busstur. Prisene jeg opplever på kollektivet i Oslo er latterlig høyt, men heldigvis lever jeg på studentbølgen og betaler deretter.
Støtter dette her fullt og helt, for det kan ikke være noen som helst tvil om at kollektivtransport er helt glemt av politikerne. For femten år sida betalte jeg 52,- for en togreise som i dag koster 92,-. Økte kostnader? Ja, jøss! Ble direkte kvalm av Magnhild Meltveit Kleppas reaksjoner på forsinkelsene i fjor vinter. Infrastrukturen må rustes opp og vi har allerede betalt skjorta for å komme oss på jobb i årtier. Det holder ikke mål. La dem heller ta oppvasken etter denne oppstanden, for nå må det snart ryddes opp med mer enn et par millioner her og der.
Sist endret av Tap_the_Apex; 27. januar 2011 kl. 03:47.
(med fare for nok et dårlig innlegg, men dette er noe jeg er opptatt av)

Ang. kontroll. Jeg har brukt Sposveien så å si daglig siden 1996, og det er ikke ofte kontroll.
Siste kontroll var faktisk på t-banen i går kl. 23.05. (+ 2 på morgen/formiddag)

Jeg er liker Sporveien, selv om tilbudet kunne vært bedre. Mnds-kort for meg er ingen økonomisk utfordring, så jeg ser ikke poenget med å snike.

Ang dette konseptet: Lite tro på dette. Har sett litt regnestykker her og kan jo ikke nekte for tallene, men med så mange som sniker så tror jeg ikke kassa vil dekke bøtene, så det beste er vel å betale.
Fabelaktig at man kan sutre for at det er for at billettprisene er for høye og samtidig oppfordre til sniking. Om alle hadde betalt billett på når de benyttet kollektivtraffikken i Oslo ville kanskje billetten ikke kostet mer enn en liter melk.

Hvor mange kontroller man opplever handler nok i stor grad om hvor og når man reiser. Jeg opplever kontroll minst en gang i måneden, kona noen ganger i året og begge bruker kollektivtraffiken hver dag...
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Støtter dette her fullt og helt, for det kan ikke være noen som helst tvil om at kollektivtransport er helt glemt av politikerne. For femten år sida betalte jeg 52,- for en togreise som i dag koster 92,-. Økte kostnader? Ja, jøss! Ble direkte kvalm av Magnhild Meltveit Kleppas reaksjoner på forsinkelsene i fjor vinter. Infrastrukturen må rustes opp og vi har allerede betalt skjorta for å komme oss på jobb i årtier. Det holder ikke mål. La dem heller ta oppvasken etter denne oppstanden, for nå må det snart ryddes opp med mer enn et par millioner her og der.
Vis hele sitatet...
På femten år har også prisnivået her til lands (og samtidig din lønn) steget med 35% (kilde: SSB). Tar du i betraktning det har du fremdeles en økning, men den er i hvert fall ikke like ekstrem som du forsøker å fremstille den.

Om du skal se ting ute av kontekst på den måten, bør du kanskje begynne å klage på at colaen du kjøpte for 15 år siden, som kostet rundt 15 kroner, nå er oppe i 20 kroner pluss pant.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Fabelaktig at man kan sutre for at det er for at billettprisene er for høye og samtidig oppfordre til sniking. Om alle hadde betalt billett på når de benyttet kollektivtraffikken i Oslo ville kanskje billetten ikke kostet mer enn en liter melk.

Hvor mange kontroller man opplever handler nok i stor grad om hvor og når man reiser. Jeg opplever kontroll minst en gang i måneden, kona noen ganger i året og begge bruker kollektivtraffiken hver dag...
Vis hele sitatet...
vil tro vi må ta noe helt sykt med kollektivtransport for og se prisene falle. I første omgang vil nok bare støtten fra staten bli mindre. Men når det er sagt er jeg imot sniking.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Syns personlig dette hørtes ut som ''godt kamuflert'' bullshit fremlagt av personer som vil fylle sine egne lommer med gryn.
Vis hele sitatet...
Må si jeg føler meg enig med deg her. Blir som et forsikringsselskap på en måte, og forsikringsselskaper tjener penger.

Kan jo ta et lite eksempel her som er høyst reelt.
Jeg har en kompis som bodde i et kollektiv et år sammen med 4 andre(i oslo). I stedet for å kjøpe månedskort så la de 200,- hver i en pott hver måned, som de ikke rørte av. På slutten av året tok de pengene som var igjen og stelte i stand til fest. Og trust me, det var en helvetes bra fest Der var det mye penger igjen de kunne kjøpe øl og snusk for.

På et konsept som dette er det mye penger å hente, og ikke søren om jeg stoler på at de pengene ikke går til bakmenn i denne operasjonen. Skulle gjerne tatt en titt i regnskapet der.
Sitat av ticks Vis innlegg
På femten år har også prisnivået her til lands (og samtidig din lønn) steget med 35% (kilde: SSB). Tar du i betraktning det har du fremdeles en økning, men den er i hvert fall ikke like ekstrem som du forsøker å fremstille den.

Om du skal se ting ute av kontekst på den måten, bør du kanskje begynne å klage på at colaen du kjøpte for 15 år siden, som kostet rundt 15 kroner, nå er oppe i 20 kroner pluss pant.
Vis hele sitatet...
Klart det er økning på flere plan, men det er forkastelig å øke prisen eksponentielt på et produkt som blir dårligere og dårligere.

35%? Og du kaller meg ekstrem? Få link da. En som er bedre enn denne her. Ditt forsøk på kontekst er mildt sagt latterlig.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Fabelaktig at man kan sutre for at det er for at billettprisene er for høye og samtidig oppfordre til sniking. Om alle hadde betalt billett på når de benyttet kollektivtraffikken i Oslo ville kanskje billetten ikke kostet mer enn en liter melk.

Hvor mange kontroller man opplever handler nok i stor grad om hvor og når man reiser. Jeg opplever kontroll minst en gang i måneden, kona noen ganger i året og begge bruker kollektivtraffiken hver dag...
Vis hele sitatet...
Off topic:
Vanlig logikk skulle tilsi at færre snikere = lavere billettpris, men dette er dessverre ikke tilfelle. I følge denne artikkelen fra 2006, så har man lykkes i å redusere antallet snikere kraftig. Samtidig siden virker det som om billettprisene har blitt økt (uten at jeg har tatt meg bryet å justere prisene etter konsumprisindeksen).

Det skal vel legges til at det "nye" billettsystemet har måttet nedbetales, og at pengene således har vært sårt trengt. I tillegg har man gått til innkjøp av nye tog, trikker (som trolig må byttes ut) etc. Det blir en slags catch 22, der økte billettinntekter fører til skjødesløs pengebruk som igjen leder til høye billettpriser. Mens jeg prinsipielt synes at det er antisosialt å snike, så synes jeg også at det er forkastelig at Sporveien/Ruter bruker langt mer penger enn nødvendig.

edit: Ruters egen snikestatistikk. Jeg klarte dessverre ikke å oppdrive et bilde med høyere oppløsning.

On topic
Planka Oslo virker som et tulleprosjekt for gjerrigknarker. Om man virkelig vil få noe gjort, vil det være bedre å boikotte offentlig transport i større eller mindre grad for å legge press på "grønne" politikere.
Sist endret av Dekilaz; 27. januar 2011 kl. 15:55.
Organisjasjonen planka er ganske så seriøst i Sverige ihvertfall. Vet at de deltar på ulike seminarer om kollektivtransport ovs.
En liten video de har laget for planking i Sverige: http://www.youtube.com/watch?v=xKfhxSjzMsQ

edit: de har forresten holdt på siden 2001 i Sverige
Sist endret av 3RD; 27. januar 2011 kl. 16:13.
Hei alle skeptikere...

Forstår godt skepsisen deres ovenfor det nyoppstarta Planka Oslo. Tenkte derfor jeg skulle komme med et par bemerkninger, slik at kanskje noen av dere kan snu i saken og heller ønske å bli medlem. Eller enda bedre; bidra aktivt som aktivister.

Planka Oslo er en aksjonsgruppe som utkommer fra endel folk rundt miljøet Humla på Hausmania. Vi har holdt prosjektet internt i et års tid. Mest for å bygge opp organisasjonen, men også for å vurdere den økonomiske bærekraftigheten til prosjektet. Etter denne perioden har vi landa på at 250kr i mnd er et beløp som det laveste som lar seg forsvare i denne omgang (vi som arbeider i planka oslo betalte 350,- mens vi holdt det internt - for å bygge opp en trygg kasse og for å regne oss fram til hva vi måtte ta betalt når vi gikk ut offentlig). Vi håper selvsagt at dette kan reduseres i fremtiden.

Hvis dere ønsker mer informasjon om prosjektet kan dere ta en titt på www.plankaoslo.org (enda ikke ferdig, men mer enn nok informasjon for å få et inntrykk av hva og hvorfor). Vi samarbeider tett med svenske planka.nu (www.planka.nu) og er endel av den verdensomspennende sosiale bevegelsen Free Public Transports (www.freepublictransports.com). Planka.nu sprang i sin tid ut av ungdomsorganisasjonen til SAC (de svenske syndikalistene) og har holdt på i flere svenske byer nå i ti år.

Økonomien var gjennomgås på hvert allmøte. Ønsker dere å komme er det bare å sende en mail til , så vil dere få en invitasjon. At ingen tjener penger på dette er en selvfølge. Alt eventuelt overskudd går til å generere mer politisk arbeid og for å bygge opp P-kassa for i fremtiden kunne redusere prisene ytterligere.

Håper dette har oppklart noen av de misforståelsene som sirkulerer rundt prosjektet.
37 bussen og 20 bussen, masse kontroller! spesielt på 37 øst kanten. Jeg ser kontroll ca hver eneste uke. Har blitt tatt mange ganger å kjøper månedskort nå da men 570kr er drøøyt for meg.
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
Alt eventuelt overskudd går til å generere mer politisk arbeid og for å bygge opp P-kassa for i fremtiden kunne redusere prisene ytterligere.
Vis hele sitatet...
Noe spesifikt i tankene?

Hva med å la en høvelig prosentandel gå rett til Samferdselsdepartementet? Dette gir tross alt et ikke uanseelig overskudd og hvis dere gir bort det overskytende får dere et par moralske plusspoeng, noe jeg regner med kommer til nytte når folk med beslutningsmakt får opp øynene for at prosjektet er satt i gang av venstreradikalister.
Sitat av ticks Vis innlegg
På femten år har også prisnivået her til lands (og samtidig din lønn) steget med 35% (kilde: SSB). Tar du i betraktning det har du fremdeles en økning, men den er i hvert fall ikke like ekstrem som du forsøker å fremstille den.

Om du skal se ting ute av kontekst på den måten, bør du kanskje begynne å klage på at colaen du kjøpte for 15 år siden, som kostet rundt 15 kroner, nå er oppe i 20 kroner pluss pant.
Vis hele sitatet...
Vel, tror du ikke melken også har gått opp i pris?

Det er et par linjer som er mer utsatt for kontroll enn andre. Tar du busser som går feks til Holmlia, Nordstrand osv, så er det skjeldent til aldri kontroll.
Sist endret av SkyMarshal; 27. januar 2011 kl. 22:26.
Dette her virker som et seriøst selskap, men kan aldri være 100% sikker. Noen som har peil på dette?

Dette her med bøter, blir det registrert i noen slags form hos politiet/rullebladet? Da tenker jeg ikke en bot i året, men hvis bøtene begynner å hope seg opp?

Om dette her viser seg å være sant så skal jeg definitivt bli medlem, for jeg er sterkt imot de høye prisene kollektivtrafikken i Norge har.
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
Hei alle skeptikere...

Forstår godt skepsisen deres ovenfor det nyoppstarta Planka Oslo. Tenkte derfor jeg skulle komme med et par bemerkninger, slik at kanskje noen av dere kan snu i saken og heller ønske å bli medlem. Eller enda bedre; bidra aktivt som aktivister.
Vis hele sitatet...
1) Hvordan skal kollektivtilbudet bli bedre av at flere sniker?

2) Drift av trikk, buss og tbane i Oslo går i dundrede underskudd omtrent hvert år, hva vil det hjelpe å senke prisen? Større underskudd betyr mer subsidier fra staten som er våre skattepenger. Tap - tap situasjon?

3) Syns dere at 19 kr dagen (19x30= 570) for månedskort er horribelt dyrt?

4) Jeg finner inget organisasjonsnummer på siden, hvorfor ikke?
Sist endret av Pandabjørn; 28. januar 2011 kl. 03:15.
1: P-kassa er først og fremst ment som et pressmiddel for å vise sin motstand mot hvordan kollektivtransporten er organisert og finansiert i dag. Samtidig som det lønner seg for lommeboka. I seg selv vil ikke denne bidra til et bedre kollektivtilbud. Det vil derimot en skattefinansiert kollektivtransport gjøre. Planka Oslo gjør langt mer enn å drifte P-kassa: vi har skrevet et hefte vi nå deler ut (og hvor tekstene ligger på www.plankaoslo.org), vi har arrangert seminarer med deler miljøbevegelsen og fagforeninger, vi holder foredrag, har hatt et par aksjoner osv. Og dette er bare starten. Planka.nu i Sverige har ihvertfall lykkes i å sette hva de kaller nolltaxa på dagsorden; vi håper å gjøre det samme.

2: Drift av kollektivtransporten går ikke i dundrende underskudd. Hvor du har det fra er jeg usikker på. I tillegg til at Ruter, som er administrasjonselskapet, går rundt, henter mylderet av underselskaper ut profitt (i bunn og grunn er jo dette våre skattepenger: kollektivtransporten er allerede 45% finansiert av skattemidler). Vi ønsker en fullfinansiert kollektivtransport. Det er mindre kostnadskrevende (kan jo nevne 130 mill årlig brukt på salgstiltak, 600 mill på det nye Flexus-systemet, kostnader for innleide vekterselskaper, anbudsutsetting som har gitt opphav til over 50 nye administrasjonsstillinger i tillegg til de allerede nevnte underselskapene sin profitt. For å nevne noe), mer effektivt, mer tilgjengelig og mer rettferdig.

3: Dette handler ikke om graden av hvor dyrt det er, men det mangfoldet av positive ringvirkninger en skattefinansiert kollektivtransport ville medføre. men dette kan du lese mer om på www.plankaoslo.org

4: Det finner du ikke fordi vi ikke er en organisasjon, men en aksjonsgruppe. Altså heller ikke organisasjonsnummer.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Off topic:
Vanlig logikk skulle tilsi at færre snikere = lavere billettpris, men dette er dessverre ikke tilfelle. I følge denne artikkelen fra 2006, så har man lykkes i å redusere antallet snikere kraftig. Samtidig siden virker det som om billettprisene har blitt økt (uten at jeg har tatt meg bryet å justere prisene etter konsumprisindeksen).
Vis hele sitatet...
La oss ikke glemme tagging og annet hærverk, noe som påfører Sporveiene (og dermed oss) enorme kostnader hvert år.
Jeg er veldig enig i skattefinansiert kommunalt kollektivtilbud i Oslo, men kommer ikke til å boikotte billettene av den grunn.
Til Tap the Apex:

mer politisk aktivitet kan bety så mangt. i planka oslo er det allmøtet som bestemmer over de midlene vi rår over. men alle penger som tas ut skal brukes til å dekke kostnadene som er forbundet med å jobbe for en avgiftsfri kollektivtransport (det kan være seg å trykke flyere/plakater og klistremerker, leie lokaler til seminarer/foredrag, kjøpe inn nødvendig utstyr o.l.). men i utgangspunktet skal ingen midler tas ut, så dette må det være enighet om i allmøtet.

nå er det selvsagt slik at det også finnes medlemmer av p-kassa som utelukkende gjør dette av økonomiske årsaker. men det store flertallet er også enig i saken vi jobber for og ønsker mer politisk aktivitet. og det er nå engang slik at også politisk arbeid koster penger.

målet vårt er ikke å generere et økonomisk overskudd. målet er en skattefinansiert kollektivtransport. og til de av dere som måtte tro at dette gir oss masse penger i kassa - det er ikke vår erfaring.
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
4: Det finner du ikke fordi vi ikke er en organisasjon, men en aksjonsgruppe. Altså heller ikke organisasjonsnummer.
Vis hele sitatet...
Dette høres jo ekstremt lite gjennomtenkt ut.

For å si det slik, at så lenge dere selger en tjeneste (det er det dere gjør) så er dere momspliktige så fort dere går over den magiske 50 000 kroners grensa. Da må dere føre regnskap, levere momsoppgjør og mye mer. Dere må altså ha ett firma.

Gjør dere selv en tjeneste og sett dere inn i lover og regler før dere går lenger med dette, ellers er det ikke lenge til dere er ute på dypt vann.
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
målet er en skattefinansiert kollektivtransport.
Vis hele sitatet...
Så slutt å gjem dere bak navnet aksjonsgruppe, og betal skatt som alle andre.
Dette er en form for demonstrasjon, sivil ulydighet, for å fremme et budskap - ikke en tjeneste!

Det de aksjonerer for er gratis - med andre ord 100% skatte-/statsfinansiert - kollektivtransport.
Noe de mener vil være et gode for samfunnet fordi det vil effektivisere driften av tilbudet og likestille folk i tråd med velferdssamfunnet. Det er selvfølgelig lov å være uenig i dette politiske standpunktet.

Det er riktignok fornuftig å stille seg skeptisk til ordningen - tar de personlig profitt og vil de faktisk betale når du blir tatt? Men Mr. Planka Oslo talsperson har gitt en god mulighet til å verifisere at de er seriøse - en åpen invitasjon til allmøte hvor økonomien vil bli gjennomgått.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Dette er en form for demonstrasjon, sivil ulydighet, for å fremme et budskap - ikke en tjeneste!

Det de aksjonerer for er gratis - med andre ord 100% skatte-/statsfinansiert - kollektivtransport.
Noe de mener vil være et gode for samfunnet fordi det vil effektivisere driften av tilbudet og likestille folk i tråd med velferdssamfunnet. Det er selvfølgelig lov å være uenig i dette politiske standpunktet.
Vis hele sitatet...
De selger en tjeneste, punktum. Dette er ikke en aksjon, de tar seg betalt for en tjeneste.

Så lenge det er penger involvert, og dette ikke er en ''hobby'' så skal alt overskudd skattes av, det skal føres regnskap og de må bilagsføre alle inntekter og utgifter.

Så fort de har omsatt for over 50 000 er de også pliktige å melde seg inn i momsregisteret. De må da kreve moms for staten og levere momsoppgjør.
Du har fullstendig rett når det gjelder loven ang skatt. Denne gruppen gjør med andre ord noe ulovlig.
Hvorfor tror folk at økte billettpriser vil føre til et bedre og billigere tilbud? Klare tall tilsvarer noe helt annet. Siden 1962 har vi bygd totalt 2 jernbanestrekninger, når vi skulle begynt på høyhastighetstogene for over et tiår siden. Faktum er at alle regjeringene har mer eller mindre gitt blanke i kollektivtrafikken siden krigen. Hvorfor subsidierer man bare 30-40% når andre europeiske hovedstader som Berlin eller Amsterdam klarer opp til 70?

Jeg studerer utenfor Oslo, men returner om sommern for å treffe gamle venner og jobbe deltid. Siden jeg bor/jobber 20 minutter utenfor Oslo er jeg nødt til å kjøpe månedskort for både Oslo og Akershus, samt betale full voksenpris siden jeg er student utenfor Oslo. Det tilsvarte rundt 1200kr i måneden om jeg husker riktig. "Løste" dette ved å kjøpe månedskort for Oslo (voksen), og klippekort for reisene utenfor. Så da endte det på mellom 800-1000kr i måneden, som fortsatt er et ganske heftig økonomisk dragsug, for en ganske middelmådig tjeneste.

Helt ærlig finner jeg tanken på at alt vil ordne seg om man bare fortsetter å betale naiv. Jeg tror heller ikke boikott av kollektivtrafikken vil funke, fordi vi trenger kollektivtrafikk og alternativet er ikke annet enn å kjøpe bil. Jeg vet ikke hvordan Planka skal gå i lengden, men jeg synes det er viktig med signaleffekten. Norsk kollektivtrafikk er dyr og flau.
Dette vil lønne seg for de som tar mye kollektivt i sentrum, hvor jeg opplever ca. 10 kontroller i året, mens de som ferdes i utkantstrøk ikke vil dra noe særlig nytte av det. Useriøst.... Du kan jo like gjerne bare snike og betale boten selv?
Broren min, som bor i Oslo, fortalte meg at de første to åra han bodde i Oslo så kjørte han uten å billett. Til slutt ble han gitt bot. Tenk dere hvor mye han egentlig sparte på de to åra. (Han kjører trikk 2-3 ganger daglig). Det er ikke lite penger!

Eksempel for hvorfor 250 kr er altfor mye:

250 kr/måneden ganger 3 = 750 kroner

750 kroner er det en måtte betalt på stedet hvis man blir tatt. Tviler på at du blir tatt hver 3 måned hvor å si det sånn!

Også bestemmer man seg for å være med på denne planke greia. Tida går.. etter to år så har du betalt 6000 kr for å være med på "Planka Oslo". 6000 kr er 8 bøter! Selvfølgelig er det der lønnsomt for de som driver forretningen.
Sist endret av Tfan; 29. januar 2011 kl. 21:58.
Hei igjen.

Planka Oslo har ingen inntekt fra P-kassa som sådan. P-kassa er enordning der medlemmene sammen betaler bøtene, framfor at enkeltpersoner betaler sine egne. Vi tilbyr altså ingen tjeneste; vi er ingen forsikringsordning (forsikringsselskaper tilbyr forsikring for uforutsette hendelser - å bli tatt for å reise uten billett når man gjør dette bevisst er ingen uforutsett hendelse); og vi har ingen inntekt.

Planka i Sverige er blitt forsøkt tatt juridisk uten at dette engang har ført dem til rettssalen. De juridiske ekspertene vi har snakket med (jfr f.eks radio orakel sitt radioprogram http://radiorakel.no/tag/planka/) mener heller ikke dette omfattes av straffeloven. I verste fall kan man siktes etter oppviglerparagrafen.

Men dette er juridiske og skattemessige spissfindigheter. Jeg skjønner at dette interesserer endel av deltagerne her inne. Men det er ikke diskusjoner vi i Planka Oslo finner veldig givende. Vi ønsker å diskutere saken Planka Oslo er dannet for bringe inn i den offentlige debatten: nemlig en annen finansieringsmodell for vårt kollektivsystem. Vi forlater derfor med dette denne debatten. Men vi håper i alle fall noen av dere har fattet interesse for prosjektet og at vi sees som klima-aktivister en gang i fremtiden...
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
Hei igjen.

Planka Oslo har ingen inntekt fra P-kassa som sådan. P-kassa er enordning der medlemmene sammen betaler bøtene, framfor at enkeltpersoner betaler sine egne. Vi tilbyr altså ingen tjeneste; vi er ingen forsikringsordning (forsikringsselskaper tilbyr forsikring for uforutsette hendelser - å bli tatt for å reise uten billett når man gjør dette bevisst er ingen uforutsett hendelse); og vi har ingen inntekt.
Vis hele sitatet...
Det har lite eller ingenting å si om det går i null eller ikke. Sålenge man har omsetning så må man faktisk ha ett firma. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på hverken deg eller din/deres konsept, ta det heller som ett velment råd. Dette er noe dere bør sette dere inn i, fordi det er ikke ett spørsmål om dere vil gå på en smell med henhold til skattemyndigheter, men NÅR.

Eksempel: En nettbutikk som har inntekter på 50 000kr og utgifter på 50 000kr er like fult pålagt og følge skatte/moms regler fordi de går i 0, dette er det ingen vei utenom.

Hva dere velger å kalle det dere driver med har ikke mye å si, aksjonsgruppe, forsikringsordning og så videre, dere slipper ikke unna å måtte føre regnskap, føre bilag over inntekter og utgifter, samt drive inn moms så fort dere har hatt omsetning på over 50 000.

Velg gjerne å overse dette, men dette er det første Oslo Sporveier kommer til å ta dere på om dere ikke velger å gjøre dette på den riktige måten. Veien dere går på nå er ikke lang før dere setter dere selv i dype økonomiske problemer.

Narviktelefonene, telefon 800 33 840, er en nasjonal gratis informasjonstjeneste for etablerere og bedrifter. Jeg hadde tatt en telefon hit var jeg dere.
Sist endret av Pandabjørn; 31. januar 2011 kl. 16:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
(...)i planka oslo er det allmøtet som bestemmer over de midlene vi rår over. men alle penger som tas ut skal brukes til å dekke kostnadene som er forbundet med å jobbe for en avgiftsfri kollektivtransport (det kan være seg å trykke flyere/plakater og klistremerker, leie lokaler til seminarer/foredrag, kjøpe inn nødvendig utstyr o.l.).
Vis hele sitatet...
Høres ut som dere gjør en god jobb. Den endelige kampen står selvfølgelig i avisene, men det er jo en del grunnarbeid som må gjøres før den tid.

Sitat av Planka Oslo Vis innlegg
(...)til de av dere som måtte tro at dette gir oss masse penger i kassa - det er ikke vår erfaring.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale på det sterkeste at referater fra møtene blir lagt ut. Åpenhet gir tillit. Innstiller dere nok av det til å ta sjanser? Dessuten gir det flere støttespillere, mer penger i kassa og hakket mer nervøse politikere. Alle monner drar.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Dette høres jo ekstremt lite gjennomtenkt ut.

For å si det slik, at så lenge dere selger en tjeneste (det er det dere gjør) så er dere momspliktige så fort dere går over den magiske 50 000 kroners grensa. Da må dere føre regnskap, levere momsoppgjør og mye mer. Dere må altså ha ett firma.

Gjør dere selv en tjeneste og sett dere inn i lover og regler før dere går lenger med dette, ellers er det ikke lenge til dere er ute på dypt vann.
Vis hele sitatet...
Hvorfor Svarer du på ting du ikke har greie på? De vil antageligvis kunne påberope seg at de er en veldedig og allmennyttig institusjon/organisasjon og beløpsgrensen er da 140.000 kroner. Dette gjelder ikke ordinær medlemskontigent. Du mener tydeligvis at de er næringsdrivende, men i lovens forstand vil de ikke være det ettersom dette ikke er egnet til å gå med overskudd slik de beskriver virksomheten. Dersom de ville blitt ansett å drive næringsvirksomhet måtte dette i tilfellet være salg av forsikring som er utenfor avgiftsområdet. Dette er nok litt mer komplisert enn du prøver å gi utrykk for. Les litt her før du velger å kommentere ting du ikke har greie på. http://www.lovdata.no/all/nl-20090619-058.html
Sitat av Srbija Vis innlegg
hva med de busssjåførene som absolutt krever at man har gyldig bilett for å komme inn på bussen? Ikke så særlig gjennomtenkt det her

og når de stenger for inngang uten flexuskort på tbanene i oslo ??
Vis hele sitatet...
Lurer på når det blir
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hvorfor Svarer du på ting du ikke har greie på? De vil antageligvis kunne påberope seg at de er en veldedig og allmennyttig institusjon/organisasjon og beløpsgrensen er da 140.000 kroner. Dette gjelder ikke ordinær medlemskontigent. Du mener tydeligvis at de er næringsdrivende, men i lovens forstand vil de ikke være det ettersom dette ikke er egnet til å gå med overskudd slik de beskriver virksomheten. Dersom de ville blitt ansett å drive næringsvirksomhet måtte dette i tilfellet være salg av forsikring som er utenfor avgiftsområdet. Dette er nok litt mer komplisert enn du prøver å gi utrykk for. Les litt her før du velger å kommentere ting du ikke har greie på. http://www.lovdata.no/all/nl-20090619-058.html
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men her er det du som driter deg ut og ikke meg. Bare fordi du har funnet fram en lussen link fra lovdata så tar jeg iallefall ikke dine ord som god fisk. Det lukter ''jeg har googla meg inn på lover og regler som jeg ikke vet hvordan fungerer og lest i 10 minutter'' lang vei.

Dette vil aldri kunne gå under veldedig ELLER allmennyttig institusjon/organisasjon what so ever. Reglene for å komme inn under denne kategorien er meget streng. Om du mener at de skulle klart dette så vil jeg gjerne ha en dokumentasjon av deg på at noe slikt ville vært mulig. Neppe!

Det vil heller aldri kunne gå under forsikringsselskap heller, selv om du så fint har funnet fram at forsikringer er avgiftsfrie.

Forskrift om minstekrav til egenkapitalen for norske forsikringsselskaper

§ 2. Minste egenkapital

Et forsikringsselskap skal ha en egenkapital som til enhver tid utgjør minst 16 mill kroner.

Men uansett bare for å motbevise deg om det var reelt (noe det ikke er):

§ 3-13. Ideelle organisasjoner og foreninger

(1) Omsetning av varer og tjenester fra ideelle organisasjoner og foreninger er unntatt fra loven dersom vederlaget mottas i form av medlemskontingent. Det er et vilkår at omsetningen er ledd i organisasjonens ideelle virksomhet. Unntaket omfatter ikke tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer.

Om du leser på planka sine sider, så foregår ikke dette som noen kontigent. Man betaler ett beløp for en periode, altså 1 mnd og er forsikret i 1 mnd, ergo dette er ingen kontigent.

1) De vil aldri få innpass som ideell organisasjon eller forening
2) De vil heller aldri få innpass som forsikringsselskap, og hvem som helst kan ikke selge forsikringer.
3) De selger ikke kontigenter.

= de får ta å registrere firma som alle andre
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dagbladet har skrevet en artikkel om Planka: Link
Sist endret av Flatulence; 1. april 2011 kl. 02:22.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Fint å se aksjoner for miljø og kollektiv, jeg er så absolutt for ideen deres om at kollektivtrafikken skal være for alle, betalt av alle. Jeg er ikke helt sikker på om snikingen i seg selv som en aksjonmetode er den beste måten å presse dagsorden på, men jeg tenker meg at den skaffer medlemmer og penger som kan utnyttes for sakens beste, ikke minst bygge ett grunnlag for andre aksjoner.

Angående at dem ikke har stiftet firma etc: Organisasjonen bedriver sivil ulydighet på et relativt lavt nivå, at dem ikke registrerer firma er mer forventet enn motsatt.