Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7007
Kan en sjef pålegge ansatte å gå med bestemte klær og farger når de ikke deler ut gratis arbeidstøy?
Delvis ja. Spørs hva som står i arbeidskontrakten din.

Står det ikke noe der om det, så er det bare å kreve arbeidsklær.
Når jeg jobbet i bank prøvde ledelsen å stramme inn dresscode. De forbød hodeplagg inne, sandaler og shorts. Hullete bukser ble også no-no.

Da de forsøkte seg med å gå enda lenger (type; dress), sa alle de ansatte "ok, men da trenger vi høyere lønn for å fornye garderoben". Det ble aldri innført flere regler

Juridisk sett vet jeg ikke.
Sist endret av felix_poker; 18. mars 2010 kl. 15:10.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Arbeidsgiver har rett til å bestemme hvilke klær du skal bruke, ja.
Hva står det i arbeidskontrakten?

Du jobber ikke tilfeldigvis på kiwi?
http://www.norgesgruppen.no/norgesgruppen/UserImgs/kiwi1.jpg
Sist endret av Volch0k; 18. mars 2010 kl. 15:37.
Jeg vil si, som de andre sier her sier, at det må stå spesifisert i arbeidskontrakten din. Står det ingenting om det, tviler jeg på at det er en gyldig oppsigelsesgrunn.
Trådstarter
Kiwi har jo egne klær de deler ut gratis.... Man må jo vel ikke kjøpe klærne? :P

Står ingenting i arbeidskontrakten
hvis sjefen din sier at han blir glad om du kjører clean jeans og hvit skjorte så er vel det bare å høre på i stedet for og begynne å surve og prøve og ta han for noe?
han kan ikke tvinge deg til noe men som du sier er han sjefen din så han kan beordre deg til det!

Ferdig med det.
Sist endret av Corsair; 18. mars 2010 kl. 15:42.
Trådstarter
Nå er det snakk om at alle klærne til ei jeg kjenner må være svarte...
Hun har jo ikke svarte klær... skal hun gå å kjøpe seg nye klær bare fordi arbeidsgiver vil det?
Sist endret av apebob; 18. mars 2010 kl. 15:43.
hvis hun vil ha jobben sin så burde hun kjøpe sorte klær ja. hvorfor skal det koste så ufattelig mye? MÅ hun ha gucci, prada og hugo boss eller kan hun gå på cubus?

og som du sier så har hun ikke klær, så da er det jo to fluer i en smekk om hun kjøper et par sett med klær?
Sitat av apebob Vis innlegg
Hun har jo ikke svarte klær... skal hun gå å kjøpe seg nye klær bare fordi arbeidsgiver vil det?
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort som vi gjorde i banken; be om lønnsøkning eller godtgjørelse for innkjøpet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg ville gjort som vi gjorde i banken; be om lønnsøkning eller godtgjørelse for innkjøpet.
Vis hele sitatet...


Så er det forskjell på dresscode og en sort jeans til 299,- og en genser til 200,- da...
Sitat av Corsair Vis innlegg
hvis sjefen din sier at han blir glad om du kjører clean jeans og hvit skjorte så er vel det bare å høre på i stedet for og begynne å surve og prøve og ta han for noe?
han kan ikke tvinge deg til noe men som du sier er han sjefen din så han kan beordre deg til det!

Ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Dette handler da ikke bare om klærne, er jo en prinsippsak også.
Jeg hadde ikke uten videre godtatt å måtte bruke av egen lomme på klær som jeg må gå med på jobben, med mindre det er en meget formell arbeidsplass det er snakk om(advokatfirma - men der er jo lønnen godtgjørelse i seg selv).
Slik som felix sier: be om lønnsøkning eller godtgjørelse for innkjøpet. Jeg tipper at arbeidstaker har sitt på det tørre så lenge det ikke ble nevnt noe om kleskode på verken jobbintervju eller kontrakt.
Sist endret av Spelly; 18. mars 2010 kl. 15:55.
sånn som jeg ser det så er det lov og ofre litt for arbeidsplassen sin her, men det er jeg visst tydeligvis helt alene om her.
Sitat av Corsair Vis innlegg
Så er det forskjell på dresscode og en sort jeans til 299,- og en genser til 200,- da...
Vis hele sitatet...
Enig med spelley, dette blir en prinsippsak.

Så lenge arbeidsgiver kommer med såpass spesifike krav (alt må være sort etc.), mener jeg det er på sin plass å be om kompensasjon for utgifter.

Min arbeidsgiver krever at jeg går "anstendig" og "pent" kledd, men ellers har jeg fritt spillerom. Dette blir en annen sak, fordi jeg stort sett kan gå med hva jeg vil, bare det ikke er veldig skittent eller fillete. Jeg har ikke brukt mer penger på klær enn jeg ville gjort om jeg hadde en annen jobb, eller ingen krav fra arbeidsgiver.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
H*n har sin fulle rett til å slutte jobben vis h*n ikke aksepterer at arbeidsgiver vil at hun skal bruke kun svarte klær.
Hva står det i kontrakten evt hms/ansatte boka?
Har hu sjekket at det ikke er en egen post på lønnslippen at hu ikke har en egen linjen som dekker opp for bruk av private klær? Feks at hu får 100kr i mnd eller noe for slitasje og kjøp av nye klær. Greit å sjekke sånne ting før man begyner å skrike om høyere lønn.
1.Du kan jo nekte å gjøre som sjefen sier.
2.Se hvor lenge du har en trivelig arbeidsplass.

Dette med bekledning burde du ha avklart da du takket ja til jobben.
Det er noen ting som er viktig her i livet.
Klær er som oftest ikke.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Var nylig på et rettighetskurs hos LO hvor vi ble fortalt at arbeidsgiver står juridisk ansvarlig for uniform. De kan kreve uniform/arbeidsklær. Men da må de betale for det. Hvis du er med i LO kan du jo be dem om hjelp
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Var nylig på et rettighetskurs hos LO hvor vi ble fortalt at arbeidsgiver står juridisk ansvarlig for uniform. De kan kreve uniform/arbeidsklær. Men da må de betale for det. Hvis du er med i LO kan du jo be dem om hjelp
Vis hele sitatet...
Det gejller vel bare hvis arbeidsplassen har en tariff. For det med arbeidsklær står det ikke noe om i loven, men i lok'en derimot.
Hvis jeg er helt på jordet nå får dere si i fra.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette burde stå i en eventuell tariff ja. Mulig det står noe i hovedavtalen til LO/NHO også?

Det er hvertfall ikke nevt i arbeidsmiljøloven.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Min arbeidsgiver krever at jeg går "anstendig" og "pent" kledd, men ellers har jeg fritt spillerom. Dette blir en annen sak, fordi jeg stort sett kan gå med hva jeg vil, bare det ikke er veldig skittent eller fillete.
Vis hele sitatet...
Har de møkk på uniformen, efter din nakke kommer Stormen
Sist endret av Gamgee; 18. mars 2010 kl. 19:49.
Det som gjelder er kontrakten du skrev under på da du startet i jobben.
Sjefen din kan ikke tvinge deg til å gå i uniform om det ikke står noe om det i kontrakten. Han kan heller ikke ta fra deg jobben på grunn av det (men han kan la være å fornye kontrakten din, samt å gjøre arbeidsdagen din sur).
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ja, de kan kreve dette om det står i arbeidskontrakten din.
ja, de kan kreve dette ellers og, men da er de forpliktet til å betale ut tillegg for kjøp og vedlikehold/rens av klærne.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Arbeidsgiver har rett til å bestemme hvilke klær du skal bruke, ja.
Vis hele sitatet...
Hvis det står i arbeidskontrakten.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Folk påstår veldig mye her, hva med noen kilder til hvor dette står?
Feks denne påstanden;
ja, de kan kreve dette ellers og, men da er de forpliktet til å betale ut tillegg for kjøp og vedlikehold/rens av klærne.
Vis hele sitatet...
Selv er jeg enig i at jobben bør stå for klær, hvis de krever en spesiell kleskode. Når det kommer til at sjefen ønsker at hun skal ha på seg sorte klær, ser jeg virkelig ikke det store problemet. Hvis jeg hadde vært i hennes situasjon hadde jeg vurdert om jeg var villig til å betale noen få hundrelapper for å få noen sorte klær (Hvis hun ikke har noe fra før er det jo greit med noe nytt?) i forhold til å gi et "dårlig" i form av vanskelig inntrykk til sjefen.

Folk bader ikke akkurat i jobber om dagen, så litt ofring ville jeg klart gjort hvis det virket som en bra arbeidsplass.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Selv er jeg enig i at jobben bør stå for klær, hvis de krever en spesiell kleskode. Når det kommer til at sjefen ønsker at hun skal ha på seg sorte klær, ser jeg virkelig ikke det store problemet. Hvis jeg hadde vært i hennes situasjon hadde jeg vurdert om jeg var villig til å betale noen få hundrelapper for å få noen sorte klær (Hvis hun ikke har noe fra før er det jo greit med noe nytt?) i forhold til å gi et "dårlig" i form av vanskelig inntrykk til sjefen.

Folk bader ikke akkurat i jobber om dagen, så litt ofring ville jeg klart gjort hvis det virket som en bra arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Så er det slik da, om det først blir klær, blir det fort noe annet også. Og trådstarter spør, for å være helt ærlig, ikke om hva du er ENIG/UENIG i...

Sitat av apebob Vis innlegg
Kan en sjef pålegge ansatte å gå med bestemte klær og farger når de ikke deler ut gratis arbeidstøy?
Vis hele sitatet...
Som han spør om. Ikke ser jeg noe "hva mener dere" her, jeg tror helt bestemt på at han er ute etter en kilde som kan bekrefte dette, fra LO eller noe... Sorry, men møkka lei folk som skal komme og leke så "bedre" mennesker ved å komme og si sin egen mening, når dem er ute etter et SVAR, da med en KILDE så man ikke får folks MENINGER...
Sitat av Njord Vis innlegg
Så er det slik da, om det først blir klær, blir det fort noe annet også. Og trådstarter spør, for å være helt ærlig, ikke om hva du er ENIG/UENIG i...



Som han spør om. Ikke ser jeg noe "hva mener dere" her, jeg tror helt bestemt på at han er ute etter en kilde som kan bekrefte dette, fra LO eller noe... Sorry, men møkka lei folk som skal komme og leke så "bedre" mennesker ved å komme og si sin egen mening, når dem er ute etter et SVAR, da med en KILDE så man ikke får folks MENINGER...
Vis hele sitatet...
Dette er et forum. Et forum baserer seg på diskusjoner. Noe JEG er drittlei er folk som jobber aktivt for å finne feil, rette på ting og pirke på småting. Saken ble avklart noen poster tidligere oppe. Etter det avlet deg seg en naturlig diskusjon om en sak som for mange kan være morsomt å lese andres synspunkter.

Ikke kom til meg og si jeg med andre leker "så bedre mennesker". Jeg sa min personlige mening i en diskusjon som kom naturlig på et forum. Get over it...
Hadde jeg vært deg ville jeg bare ha sluttet å syte, livet er dessverre urettferdig, å man kan ikke få alt slik som man vil.

En jobb, inntekt å (mest sannsynlig) ett godt arbeidsmiljø er ikke noe jeg ville ha risikert å kaste vekk bare p.g.a at jeg ikke kan bøye meg litt etter sjefens ønsker. Spesielt hvis det er mer hverdagslige klær som du kan bruke ellers også, dette er noe folk burde tenke litt over.


Som han spør om. Ikke ser jeg noe "hva mener dere" her, jeg tror helt bestemt på at han er ute etter en kilde som kan bekrefte dette, fra LO eller noe... Sorry, men møkka lei folk som skal komme og leke så "bedre" mennesker ved å komme og si sin egen mening, når dem er ute etter et SVAR, da med en KILDE så man ikke får folks MENINGER...[/quote]

Men du kommer jo ikke med noen kilde selv her bare dine egne meninger du skriver jo Jeg tror helt bestemt og at du er møkka lei folk som skal komme og leke bedre mennesker. Så her kaster du vel stein i ditt eget drivhus siden vi nå er på dette forumet ellers ville jeg ha sagt glasshus.

Jeg ser heller ikke noe problem i at sjefen forlanger dresskode for de ansatte representerer bedriften. At sjefen vil ha ett helhetlig inntrykk utad er bra.

Var jo ekstremt uheldig at trådstarters venninne ikke har noe svart i klesskapet. Har søkt på nettet og kan ikke finne noe sted det står at sjefen skal dekke vanlig arbeids antrekk men finner mange steder det står om uniform. Leser ved litt søking at det blir mer og mer vanlig i norge med dresscode på arbieids plassen. Så det er en internasjonal trend vi må tilpasse oss.

Sitat av Njord Vis innlegg
Som han spør om. Ikke ser jeg noe "hva mener dere" her, jeg tror helt bestemt på at han er ute etter en kilde som kan bekrefte dette, fra LO eller noe... Sorry, men møkka lei folk som skal komme og leke så "bedre" mennesker ved å komme og si sin egen mening, når dem er ute etter et SVAR, da med en KILDE så man ikke får folks MENINGER...
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten få spørre deg hvor din kilde er for du også kommer jo bare med dine personlige meninger og antagelser her. For du sier klar at jeg tror helt bestemt, osv og at du er møkka lei folk som skal komme med sine meninger og ikke svar. Og heller ikke konkret svar på trådstarters spørsmål.

Nå er tilfeldigvis dette ett spørsmål som det er veldig vanskelig og finne konkrete kilder på jeg har prøvd og prøvd men finner det ikke og det er sikkert mange andre her som også har vært så elskverdig og prøve..

Men finner mange tråder som henviser på norske bedrifter som tar etter utenlandske foretag og nå forlanger dresscode for eksempel Ringnes har blitt strengere på dette nå etter hva jeg kunne lese.

For de ansatte representerer bedriften utad og da syns jeg. Ja jeg syns også. (er ikke noe bedre selv) At det er greit at sjefen setter ett krav til antrekks type. Så det var veldig trist at trådstarters venninne ikke har noe svart i skapet men da må hun vel bite i det sure eplet og kjøpe noen svarte om hun trives i jobben så er det jo ikke ett stort offer vil jeg påstå i disse dårlige tider.

Har lært at å være litt føyelig av og til gir store fordeler ved en senere anledning i livet når man trenger noe tilbake fra bedriften.

sorry jeg rotet til mitt innlegg overfor så det ble dobbelt innlegg i ett.
På en arbeidsplass vil man alltid kunne gå løs på et eller annet som arbeidsgiver forespør. Pugger man HMS, arbeidsmiljøloven og resten av remsen er jeg sikker på at man på så og si hver eneste arbeidsplass, hver eneste dag, kan finne "feil". Det betyr ikke at det er en god ide å lage et helvete av bagateller.

Tror neppe sjefen blir særlig glad for å ha regelryttere i nakken hver gang h*n ønsker å gjøre noe han anser som konstruktivt for bedriften.

Og ikke minst, husk at dette fort kan slå tilbake. Like lett som at man kan gå til formelle grep mot sjefen, kan sjefen gjøre det andre veien. Noen skriftlige advarsler for små bagateller som begås av venninnen din kan plutselig bli oppsigelsesgrunn formelt sett. Dette kommer eventuelt som en bonus til den innstillingen h*n uansett vil få av henne dersom hun oppfører seg så smålig.

Siden det er så mange som argumenterer for sak av prinsipielle grunner har jeg et lite prinsipp til dere: Prøv å gjør en god jobb uten å få sjefen til å bli pissed på deg, så blir jobben en verdifull referanse framfor et pinlig hull i cv'en. Jeg snakker av erfaring.
Sist endret av Elefanten; 19. mars 2010 kl. 03:44.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
På en arbeidsplass vil man alltid kunne gå løs på et eller annet som arbeidsgiver forespør. Pugger man HMS, arbeidsmiljøloven og resten av remsen er jeg sikker på at man på så og si hver eneste arbeidsplass, hver eneste dag, kan finne "feil". Det betyr ikke at det er en god ide å lage et helvete av bagateller.

Tror neppe sjefen blir særlig glad for å ha regelryttere i nakken hver gang h*n ønsker å gjøre noe han anser som konstruktivt for bedriften.

Og ikke minst, husk at dette fort kan slå tilbake. Like lett som at man kan gå til formelle grep mot sjefen, kan sjefen gjøre det andre veien. Noen skriftlige advarsler for små bagateller som begås av venninnen din kan plutselig bli oppsigelsesgrunn formelt sett. Dette kommer eventuelt som en bonus til den innstillingen h*n uansett vil få av henne dersom hun oppfører seg så smålig.

Siden det er så mange som argumenterer for sak av prinsipielle grunner har jeg et lite prinsipp til dere: Prøv å gjør en god jobb uten å få sjefen til å bli pissed på deg, så blir jobben en verdifull referanse framfor et pinlig hull i cv'en. Jeg snakker av erfaring.
Vis hele sitatet...
jeg vil ikke si at dette er å være regelrytter. Men om de krever en kleskode som f.eks. svarte klær på jobben så mener jeg det er et prinsipp at arbeidsgiver dekker denne utgiften.

Hvorfor jobber man? Jo for å tjene penger. (hovedsaklig). Gitt at prsonen har normal lønn og kjøper normale klær vil fort dette bli en utgift på 700-800 kroner. Dette tilsvarer vel litt under en dagslønn for å kunne kjøpe klær til å jobbe med. Her mener jeg sjefen burde sponse med litt penger til tøy.

Jeg må si meg enig med noen tidligger i tråden det er forskjell på å si "kom annstendig kledd" og "tøyet skal se slik og slik ut". Det første er ikke noe mer enn man forventer og de fleste har noe som ser helt anstendig ut, det andre legger opp til at man må kjøpe nye klær og ikke kan bruke hverdagsklærene sine.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Delvis ja. Spørs hva som står i arbeidskontrakten din.

Står det ikke noe der om det, så er det bare å kreve arbeidsklær.
Vis hele sitatet...
hvis ikke det er lagt inn "arbeidsklær" som en del av lønna!

Sitat av spelley Vis innlegg
Dette handler da ikke bare om klærne, er jo en prinsippsak også.
Jeg hadde ikke uten videre godtatt å måtte bruke av egen lomme på klær som jeg må gå med på jobben, med mindre det er en meget formell arbeidsplass det er snakk om(advokatfirma - men der er jo lønnen godtgjørelse i seg selv).
Slik som felix sier: be om lønnsøkning eller godtgjørelse for innkjøpet. Jeg tipper at arbeidstaker har sitt på det tørre så lenge det ikke ble nevnt noe om kleskode på verken jobbintervju eller kontrakt.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva arbeidsgiver sier. Hvis arbeidsgiver sier at han ikke godtar vise klessplag som f.eks klær med logoer, hullete bukser for store utringninger eller på annen måte vil ha en anstendig klesskode så kan ikke arbeidstaker motsette seg dette.

Men, om arbeidsgiver krever helt spesifikke klær, slik som på kiwi, så må enten arbeidsgiver stille med disse, eller han kan kompensere gjennom lønn.

Sitat av Njord Vis innlegg
Så er det slik da, om det først blir klær, blir det fort noe annet også. Og trådstarter spør, for å være helt ærlig, ikke om hva du er ENIG/UENIG i...



Som han spør om. Ikke ser jeg noe "hva mener dere" her, jeg tror helt bestemt på at han er ute etter en kilde som kan bekrefte dette, fra LO eller noe... Sorry, men møkka lei folk som skal komme og leke så "bedre" mennesker ved å komme og si sin egen mening, når dem er ute etter et SVAR, da med en KILDE så man ikke får folks MENINGER...
Vis hele sitatet...
Så du har en sterk MENING om at folk ikke skal komme med sine MENINGER i denne tråden og at ikke ANDRE på denne måten skal vise seg som "bedre" mennesker som du skriver.

Har du monopol på meninger og det å være et "bedre" menneske da?
Jobber som rådgiver. Har blitt ganske strict på dresscode på min arbeidsplass i det siste. Ikke hettegenser, "litt" slitte bukser, treningsbukser, osv. Funker greit synes jeg. Vi er over 50 medarbeidere, ingen som driver å syter om lønnsøkning pga. klær. Det er jo bare å finne seg i det. Blir så mye triveligere på jobb ; )
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis du er organisert kan du jo alltids bare sjekke det opp med tillitsvalgt. Jeg skjønner godt irritasjonen når beriften plutselig slenger en ide på bordet og forventer at alle skal føye seg etter den. Hvis det ikke står noe om denne kleskoden i arbeidskontrakten er jeg ganske sikker på at bedriften må diske opp med klær til dere eller kompensere for utgiftene dere får for å skaffe nye.
Dere som kommer med kritikk i min retning, forstår dere virkelig ikke? Aldri sagt jeg er et bedre menneske, dog er det noe jeg tror er.
Men, kommer man hit og spør noe som man må ha et riktig svar på, så er man ikke her for å høre folks meninger...
Litt på kanten, men la oss si jeg er en dyreelsker. Jeg har nettopp sett nabo'n piske en hest, som er ganske vanlig.
Da kommer jeg hit uvitende om det er lov og spør om jeg kan anmelde han for det. Får da jeg svar som "ja det SYNTES jeg du kan gjøre fordi hesten får vondt" blir jeg irritert, og kom ikke og si dere blir det også.. Er dere ute etter et SVAR, innen loven eller noe så har dere lyst på et SVAR, ikke en mening.
Akkurat det samme som jeg ser i undergrunn forumet, der er det plenty med folk som skal gi folk en lærepenge, istedetfor å svare... Folk blir irritert på grunn av det, og jeg veit jeg snakker for en stor del av forumbrukerne...
Sitat av Njord Vis innlegg
Dere som kommer med kritikk i min retning, forstår dere virkelig ikke? Aldri sagt jeg er et bedre menneske, dog er det noe jeg tror er.
Men, kommer man hit og spør noe som man må ha et riktig svar på, så er man ikke her for å høre folks meninger...
Litt på kanten, men la oss si jeg er en dyreelsker. Jeg har nettopp sett nabo'n piske en hest, som er ganske vanlig.
Da kommer jeg hit uvitende om det er lov og spør om jeg kan anmelde han for det. Får da jeg svar som "ja det SYNTES jeg du kan gjøre fordi hesten får vondt" blir jeg irritert, og kom ikke og si dere blir det også.. Er dere ute etter et SVAR, innen loven eller noe så har dere lyst på et SVAR, ikke en mening.
Akkurat det samme som jeg ser i undergrunn forumet, der er det plenty med folk som skal gi folk en lærepenge, istedetfor å svare... Folk blir irritert på grunn av det, og jeg veit jeg snakker for en stor del av forumbrukerne...
Vis hele sitatet...
Jeg hører hva du sier og forstår din mening. kanskje du også skulle forstå andres.

jeg liker ikke fok som bli irritert over å høre andres meninger, betyr det at jeg burde poste det i hver eneste tråd her inne hvor noen er uenig med meg.

Hvis du ikke vil at tråden skal inneholde annet enn svar til trpdstarter så burde du enten gi trådstarter svar eller la være å poste. hvis ikke gjelder jo den reglen du lager kun for alle andre og ikke for deg.

Lev etter din egen regel så er det mer sannsynlig at andre også gjør det!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av TheTsar Vis innlegg
jeg liker ikke fok som bli irritert over å høre andres meninger, betyr det at jeg burde poste det i hver eneste tråd her inne hvor noen er uenig med meg.

Hvis du ikke vil at tråden skal inneholde annet enn svar til trpdstarter så burde du enten gi trådstarter svar eller la være å poste.
Vis hele sitatet...
Dette problemet dukker opp til stadighet her på nFF, folk stiller konkrete spørsmål på hva de skal gjøre med ett problem, eller hva om er lov feks.

Da blir det fullstendig idiotiske og ha to sider med folk som "tror at", "mener at" og "kjenner en som" - fordi det er totalt urelevant.
Problemet er at det kan resulterer i at trådstarter går ut å gjør ett eller annet basert på idiotsvar fordi en forumbruker "mente at" dette var lov, eller at dette hadde han krav på.

Hvis du ikke vet hva du snakker om, så la de som gjør det skrive innlegget istedet. Det er IKKE skriveplikt her.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Problemet er at det kan resulterer i at trådstarter går ut å gjør ett eller annet basert på idiotsvar fordi en forumbruker "mente at" dette var lov, eller at dette hadde han krav på.
Vis hele sitatet...
Men siden trådstarter allerede hadde fått kilder på hva som gjaldt og ikke var jo ikke det et problem her.

En annen ting å være klar over er at det ikke alltid er den beste framgangsmåten å tviholde på kravene man har. Å bare sitere regelverk uten å gjøre oppmerksom på hva som er gjengs eller mulige konsekvenser av å være regelrytter på jobb kan også betegnes som at trådstarter går ut og gjør noe dumt basert på et idiotsvar.

Det er ikke alltid det går klart fram om trådstarter er istand til å skjønne det på egenhånd eller ikke.