Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7104
Den siste tiden har det vært en del omtalt i media/forum ol, om de fine logoene som er blitt produsert. Posten sin pokeball, og ... det greiene til kvasir blandt annet.
No har politiet sine nettsider mildt talt tatt kaka! Nettsiden kan sees på https://www.politi.no/.

Ser ut som at en 14 åring i 1991, har designet nettsiden. Ikke nok med at menyene, logoen og fargene ser helt j"""" ut, er koden elendig. (bla 21 errors http://validator.w3.org/check?uri=ht...Inline&group=0)
Sist endret av Spelly; 1. september 2009 kl. 19:10.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Er ikke du 91 modell da?

Selv om siden ser jævlig ut er det en forbedring. Den forrige siden var om mulig enda mer grusom. Fant ikke frem til noen ting som helst. Den hadde sikkert mange kodefeil den også

Da jeg trykket "Bli Politi" ble det 404...
Sist endret av Sio; 1. september 2009 kl. 19:17.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg får ikke lastet sidene engang, før etter 20-30 sekunder med venting. Selv alle andre sider lastes med en gang.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
DE burde da kunne fått hostet opp en bedre nettside for nesten 26 millioner kroner!
les mer her : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=578201
Regner med at politi.no er stengt nå ettersom det var mange sikkerhetshull, og noen med litt skills lett kan utnytte ... og stjele sensetiv info..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
DE burde da kunne fått hostet opp en bedre nettside for nesten 26 millioner kroner!
les mer her : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=578201
Vis hele sitatet...
26millioner kroner?
Ah jeg ler!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
It's not just you! http://www.politi.no looks down from here.

Hvordan i svarte, klarer man å lage en side til 26 millioner kroner som suger såpass balle?
Herlig å se hvor det blir av skattepengene!
Tror siden er nede.. kommer ikke inn.
Hva med å ha en liten notis der det står "Politiet.no er nede av sikkerhetsmessige grunner." eller lignende, istedenfor å skuffe en hel nasjon med "Sidelastningsfeil"?
Dette er derfor: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=578201

EDIT: Oh, så lenger opp nå, noen har allerede lagt ut link.
Sist endret av VLK; 1. september 2009 kl. 20:17.
Hvem bryr seg egentlig? Jeg syns den er grei nok å se på, den gjør jobben sin (med mindre når den er nede, slik som nå).

Den er primitiv, lett leselig, lett å navigere i. Hvorvidt det er 21 sikkerhetsfeil på siden bryr meg midt i 2'ern, det er ikke akkuratt slik at jeg merker noe av det.
Forresten siden fungerer den bruker bare sånn 1 min på å loade... Men vet du hva jeg syntes er best med siden? Ikke den blå skriften som skjærer inni øynene, eller de heftige photoshoppa bildene, men hvordan alle 3 gangene jeg har vært inne på den er det ett annerledes design! Først så er alt sammen most sammen og halvparten av skriften er oppå hverandre.
Den andre gangen, så kolonner alt sammen nedover.
og Sist den hvor den ser vanlig ut...

(Serr, jeg har fått 3 forskjellige designs på 1 dag, enten så er det heftig pro HTML, eller så er det den dårligste HTMLen i den offentlige sektorens historie, (tror det er alternativ 2)
Må være morsomt å kode for politiet. "Hei, vi trenger deg til å legge ut en hitcounter på sia vår, her har du 500 000"
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
ser bare ut til at siden tar evig lang tid å loade, ja !
Hva er det som gjør deres side så bra at den er verdt så mye penger?
Herre så treig siden var.
Grei nok side det der. Her inne mener dere at siden suger balle, men siden skal være enkel i bruk, og henvender seg til både eldre og unge. Ikke nerder som sitter å tester siden for valideringsfeil og klager på et forum.
Sist endret av margido; 1. september 2009 kl. 22:48.
Treeeeeeigt...
Tok jo ca 30 sekunder å åpne siden og enda mer for å åpne forskjellige linker på siden.
Sitat av margido Vis innlegg
Grei nok side det der. Her inne mener dere at siden suger balle, men siden skal være enkel i bruk, og henvender seg til både eldre og unge. Ikke nerder som sitter å tester siden for valideringsfeil og klager på et forum.
Vis hele sitatet...
Har du lest artiklene til Dagbladet og VG? Er mye mer alvorlige ting enn valideringsfeil som tas opp der. Og nei, sidene er ikke godt tilpasset for unge og eldre.
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Godt å se at de er like amøber på nett som på gata....
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke en politikonstabel som har laget verken designet eller kodingen.
Ekstraopplysning: Det er Sirius IT som har laget den.

Sitat av Sirius IT
Vår kompetanse er vår styrke! Dyktige og faglig engasjerte medarbeidere som setter sin ære i å bruke sin erfaring og tekniske viten til å løse enhver oppgave til både kundens og egen tilfredshet.
Vis hele sitatet...
Rart dem ikke brukte kompetansen
Sist endret av Grimdoc; 1. september 2009 kl. 23:02.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå er det jo ikke en politikonstabel som har laget verken designet eller kodingen.
Ekstraopplysning: Det er Sirius IT som har laget den.


Rart dem ikke brukte kompetansen
Vis hele sitatet...
Men de må jo ha godtatt den.
Lær av forsvaret, synes nettsiden til forsvaret er så mye bedre. www.mil.no

Også bitcher de om at det er 300 brukere som skal ha muligheten til å legge inn ting på politi.no

uhhh, udugelig menneske som har vedtatt det designet!
Nå som man kan levere anmeldelser på nett - vil det være straffbart å anmelde Politiet/Sirius IT for misbruk av skattebetalernes penger?
Sitat av wkL Vis innlegg
Nå som man kan levere anmeldelser på nett - vil det være straffbart å anmelde Politiet/Sirius IT for misbruk av skattebetalernes penger?
Vis hele sitatet...
already done, av en desgienr. Les nyhetene
Designet kan jeg ikke si så mye om, siden jeg ikke har kommet inn på siden. Men det som er bra, er at Norge faktisk har kommet så langt at man kan levere anmeldelser på internett. Tror ikke det er mange andre land som har vært før oss der.
Men hva er grunnen til at hele nettsiden er kryptert med https? Trenger man ikke dette kun på de sidene hvor man skal levere anmeldelsen?
Sitat av Olav Vis innlegg
Men hva er grunnen til at hele nettsiden er kryptert med https? Trenger man ikke dette kun på de sidene hvor man skal levere anmeldelsen?
Vis hele sitatet...
De har vel valgt det for å få ekstra sikkerhet! Haha

Nei, nå ble jeg rett og slett litt trist. Treigt og grusomt og illustrasjonsbildene til knappene på toppen er jo grusomme, hva har de gjort med dem? Går jo nesten ikke ann å se at det er et pass med de fæle stripene.

Den stive prislappen kommer vel av de nederste punktene her.
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Men de må jo ha godtatt den.
Vis hele sitatet...
En polititjenestemann vil lite trolig ha noe med den avgjørelsen å gjøre.
Hvor er nynorsk, samisk og engelsk versjon av alt innholdet?

Virker som de tror at de som ønsker informasjon på engelsk er kun ute etter å vite hva de skal gjøre når de ankommer Norge for å søke asyl.

Informasjon om valget er jo tilgjengelig på mange språk, slik at norskestatsborgere kan stemme selv om de ikke kan norsk/engelsk. Hvorfor skal det være et så smalt språk tilbud hos politiet?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Men de må jo ha godtatt den.
Vis hele sitatet...
Nja, søskenbarnet mitt er, fersk riktignok, politikonstabel. Hun jobber på "gata" blant annet som du sier. Og hun hater siden. Men på den andre siden, tips politiet funksjonen kommer godt med. Jeg hadde ikke hatt dette problemet om funksjonen hadde vært tilgjengelig i sommerferien.
Herre min hatt. Er dette det beste så mange skattepenger klarer å oppdrive??? Får inderlig de 25+ millionene gikk til noe annet en nettsiden unikt.

@Dere som mener det er mitt i 2'ern og at sikkerheten på siden ikke teller: Hvordan kan dere påstå der?? Om DERES anmeldese på nett blir hijacked og lest av fremmede? Om sensetive opplysninger blir kapret og kanskje lekket på nett eller andre... Det er simpelt tent skandaløst og trist at noe slikt kan skje... I et relativt industrialisert og rikt land som norge er burde de viktigste stalige nettstedene være toppsikkertet. Det burde være myter om folk som har prøvd å hacke seg in og forsvunnet fra jodens overflate... Ikke slakt fra landeds udugelige sladderpresse som vg...

@hvordan siden ser ut er vel greit nok.. ikke verdig en applaus eller en 3'er på en examen for nettdesign (?). men sikkerheten burde være selvklart for en sliken dyr side.
Sitat av Kix Vis innlegg
Herre min hatt. Er dette det beste så mange skattepenger klarer å oppdrive??? Får inderlig de 25+ millionene gikk til noe annet en nettsiden unikt.

@Dere som mener det er mitt i 2'ern og at sikkerheten på siden ikke teller: Hvordan kan dere påstå der?? Om DERES anmeldese på nett blir hijacked og lest av fremmede? Om sensetive opplysninger blir kapret og kanskje lekket på nett eller andre... Det er simpelt tent skandaløst og trist at noe slikt kan skje... I et relativt industrialisert og rikt land som norge er burde de viktigste stalige nettstedene være toppsikkertet. Det burde være myter om folk som har prøvd å hacke seg in og forsvunnet fra jodens overflate... Ikke slakt fra landeds udugelige sladderpresse som vg...

@hvordan siden ser ut er vel greit nok.. ikke verdig en applaus eller en 3'er på en examen for nettdesign (?). men sikkerheten burde være selvklart for en sliken dyr side.
Vis hele sitatet...
"Riktignok gjennom et skjema som blir sendt som en e-post til det nærmeste politidistriktet, men likevel en funksjon som ikke eksisterte på den gamle nettsiden."
Hva skjera? Den funker helt fett for meg, loader like raskt som andre sider. Enkel å bruke, hvem faen bryr som om hvordan den ser ut? Er vel ment for noe annet..
Sist endret av Catchy; 2. september 2009 kl. 07:18.
Anmeldelsesfunksjonen er hvertfall tatt i bruk : http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1376664.ece
Det er ikke rart vi har inflasjon og dyre etater!
Hvis politiet bruker svimlende 28.5 millioner på å utvikle en webside fra 1900 tallet, så kan jeg jo klart tenke meg at de bruker 10.000 på et klosett på politistasjonen.

Dette er rett og slett misbruk av skattepengene, dette er absolutt noe som burde gå TILBAKE til skattebetalerne.
Jeg vil rett og slett ikke kaste bort MINE penger, som JEG har tjent på å betale for en offentlig og viktig webside som ikke holder mål, og som ellers ikke fungerer.

http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01151/AnmeldelseNY_1151579c.jpg

Jeg syntes ikke han burde få noen reprisalier eller bøter. Han bør heller ei godta å møte opp i et forliksråd, med mindre politiet inngår en avtale som utbedrer nettsiden.
Politiet er betalt av oss, de er en tjeneste som folket betaler for.
Dette er en tjeneste vi ikke har bedt om, og som i tillegg har kostet svært dyrt i forhold til tjenesten.

Uhørt!
Det er jo flere ting disse 26-28 (avhengig av kilde) millionene er blitt brukt til. Vi snakker servere, mennesker som skal operere og sile ut anmeldelser, tilretteleggelse av arkivsystem og nyutviklet etterforskningsarbeid. Det er riktignok klart at de har overbetalt et par inkompetente designere og kodere for en side som fungerer sånn halveis. Designet er så som så, hadde de brukt flash på en såpass seriøs nettside tror jeg jeg hadde falt i bakken.
Det er positivt at politiet utvikler seg i riktig retning, jeg stiller bare et spørsmål ved IT-kompetansen deres. At siden inneholder feil er jo ingen nyhet, alle digitale nyutgivelser blir som oftest oppdatert ettersom responsen fra det offentlige kommer. At den får pepper er jo kun fordi Politiet liksom skal være perfekte. Den blir bedre med tiden, jeg håper bare de får endret designet litt..
KANSKJE de bare slenger ut et design fra 1999 for å få blest rundt siden? Alle veit jo om at de har ny side nå! Dette er jo kjempe reklame for dem! Og om en ukes tid, smeller de opp det ekte designet som de har brukt så mye penger på.
Hehe...ser latterlig ut den siden.

Tråkig å bli slått av Svenskene på nok et område

www.polisen.se
Sist endret av tafsern; 2. september 2009 kl. 11:03.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hvordan kan de personene som har vært sjefer for dette prosjektet godta resultatet? Dette er jo rimelig grei standard i privat sektor, er det ikke som avtalt så må leverandør utbedre.
Eller var det slik det var slik de ble enig om at siden skulle være? Med elendig sikkerhet og et design som ser ut som de har rappa fra freewebs.

Er vel trygt å si at dette er ikke noe Sirius It tar med i sin portefølje for å vise framtidige arbeidsgivere
Sist endret av r0bin; 2. september 2009 kl. 18:38.
Sitat av Rodwelt Vis innlegg
Hvor er nynorsk, samisk og engelsk versjon av alt innholdet?

Virker som de tror at de som ønsker informasjon på engelsk er kun ute etter å vite hva de skal gjøre når de ankommer Norge for å søke asyl.

Informasjon om valget er jo tilgjengelig på mange språk, slik at norskestatsborgere kan stemme selv om de ikke kan norsk/engelsk. Hvorfor skal det være et så smalt språk tilbud hos politiet?
Vis hele sitatet...
Det er vel heller informasjonen om valget som skulle vært på færre språk. Kanskje de kommer med en engelsk versjon senere. Bedre at vi kan bruke den på norsk nå enn av vi må vente måneder slik at den kan lanseres med flere språk.

Det er politiet selv som står for siden. Jeg googlet Sirius og de har kun en brøkdel av prosjektet. Lurer på hvor du får informasjonen din fra. Aner jeg at dette er skrevet av en konkurrerende bedrift?
Sist endret av larz81; 4. september 2009 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av larz81 Vis innlegg
Bedre at vi kan bruke den på norsk nå enn av vi må vente måneder slik at den kan lanseres med flere språk.
Vis hele sitatet...
Eg er ueinig. Det skaper eit kunstig klasseskilje, der eg slepp å nytte arbeidstida på anmeldelse, mens ein som ikkje kan norsk brått må bruke arbeidstida på det.

Det er faktisk betre at tilbodet ikkje er tilgjengeleg enn at det kun er tilgjengeleg på norsk i dagens samfunn - etter mi meining.
Ser ikke helt poenget med å lage den på flere språk. Alle nordmenn kan lese norsk (bokmål).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av larz81 Vis innlegg
Ser ikke helt poenget med å lage den på flere språk. Alle nordmenn kan lese norsk (bokmål).
Vis hele sitatet...
Du går automatisk ut frå at alle i Noreg kan norsk? Det er jo ikkje tilfellet. Det å sikre lik tilgang på slike tenester er med på å bidra til integrering, ved å gje tilgang til samfunnet...

I tillegg bør du ikkje oversjå alle arbeidsinnvandrarane i Noreg, som heller ikkje kan norsk. Skal ikkje dei ha rett på samme tilbodet som andre, når dei betaler skatt?
Sitat av larz81 Vis innlegg
Ser ikke helt poenget med å lage den på flere språk. Alle nordmenn kan lese norsk (bokmål).
Vis hele sitatet...
Har du beveget deg utenfor Norges grenser noen gang? Hadde du satt pris på det hvis du måtte anmelde noe og samtlige skjemaer kun var på et språk du ikke kunne? Det er ikke bare nordmenn i Norge, og all viktig informasjon bør være tilgjengelig på engelsk.
De er blitt bøffa.Kaste vekk penger på den måten.