Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2587
You are pointless :)
Hei ! Hvilken straff kan en 14 åring få for og lyve for politiet?
Telefon til foreldre.
You are pointless :)
Trådstarter
Ikke samfunstjeneste foreks?
Kommer ann på hva du har gjort.
Sist endret av Fofi; 12. mars 2012 kl. 15:40. Grunn: Dårlig svar
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Ingenting. Foreldre derimot må kanskje betale en bot for deg.
Du er under straffealderen, så du kan ikke bli straffet. Men om det er noe veldig alvorlig så bør du ikke bli overrasket om barnevernet blir innblandet.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ingenting. Foreldre derimot må kanskje betale en bot for deg.
Vis hele sitatet...
Høyst usannsynlig at foreldrene må betale bot fordi en 14-åring ikke har fortalt sannheten. Ved herværk og lignende vil nok saken være en annen
You are pointless :)
Trådstarter
Det er liksom ikke jeg som har gjort noe galt, dekker liksom for en kompis. Så er vell ikke like alvorligt?
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Det er liksom ikke jeg som har gjort noe galt, dekker liksom for en kompis. Så er vell ikke like alvorligt?
Vis hele sitatet...
Tenk deg om to ganger.
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Det er liksom ikke jeg som har gjort noe galt, dekker liksom for en kompis. Så er vell ikke like alvorligt?
Vis hele sitatet...
No snitchin'.
Det er bra, bare dekk for kompisen din. Uansett hva det er så er du bare 14år og det kommer nok aldri til å følge deg vidre i livet med mindre dere har drept noen.
Sitat av Patricknor Vis innlegg
Du er under straffealderen, så du kan ikke bli straffet. Men om det er noe veldig alvorlig så bør du ikke bli overrasket om barnevernet blir innblandet.
Vis hele sitatet...
jeg vill tro at barnevernet kommer som en straff jeg da...


men uansett. den under straffe alderen er bare noe bullshit! en kompis av meg ble straffet for noe han gjorde som 14 åring når han var over 16. ikke prøv og fortelle kidden at han kan gjøre hva han vill før han blir 15...
Det kommer litt an på hvilken status du har i saken. Er du mistenkt/siktet er det ikke straffbart å lyve, er du vitne derimot er det straffbart. Siden du er under strafferettslig alder (15 år), kan du uansett ikke straffes for det.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
jeg vill tro at barnevernet kommer som en straff jeg da...


men uansett. den under straffe alderen er bare noe bullshit! en kompis av meg ble straffet for noe han gjorde som 14 åring når han var over 16. ikke prøv og fortelle kidden at han kan gjøre hva han vill før han blir 15...
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som et veldig spesielt tilfelle. Å lyve til politiet er nok ikke noe man vil få straff for flere år i ettertid.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette hørtes ut som et veldig spesielt tilfelle. Å lyve til politiet er nok ikke noe man vil få straff for flere år i ettertid.
Vis hele sitatet...
neinei, men det høres bare ut som om noen her inne tror at man kan gjøre nesten hva man vill før man er 15 år, noe jeg bare ville påpeke før TS får tanken om og gjøre faenskap før han fyller 15
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
men uansett. den under straffe alderen er bare noe bullshit! en kompis av meg ble straffet for noe han gjorde som 14 åring når han var over 16. ikke prøv og fortelle kidden at han kan gjøre hva han vill før han blir 15...
Vis hele sitatet...
Man kan få en reaksjon fra justissektoren på lovbrudd selv om man er under 15, den vil bare ikke innebære fengselstraff. Det mest vanlige er vel konfliktråd og/eller at barnevernet blir koblet inn. Straffen vil heller ikke komme på noe rulleblad som følger deg videre i livet.
Sitat av Olav Vis innlegg
Det kommer litt an på hvilken status du har i saken. Er du mistenkt/siktet er det ikke straffbart å lyve, er du vitne derimot er det straffbart. Siden du er under strafferettslig alder (15 år), kan du uansett ikke straffes for det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke straffbart å lyve om sin egen rolle, det er derimot straffbart å lyve slik at andre kan bli siktet for noe du har gjort.

Dessuten kan man få bøter når man er under den kriminelle lavalder. Disse er små.
Kameraten min tagga ned hver eneste lille flis på toalettene på skolen som 14-åring, han fikk 750 kr i bot. Dette var det maksimale han kunne få i bøter.
Sist endret av Life Goes On; 12. mars 2012 kl. 15:55.
You are pointless :)
Trådstarter
Står som vitne forresten, ikke mistenkt (trur jeg)
Jeg har lest at visst du får samfunnstjeneste så kommer dette på rullebladet? Så ut i fra det jeg har lest nå mener alle at TS ikke kommer til å få noe som helst på rullebladet uansett?
Samfunnstjeneste er jo noe som må gjennom retten for å få til? Da blir det garantert rulleblad ut av det, som f,eks "Dømt til xx timer samfunnsnyttig arbeid" ?
Vi gjemte unna en kompis når vi var 14 (http://www.ranablad.no/nyheter/article5330380.ece), og jeg løy om hvor han var o.l. Det ble oppdaget, og jeg fikk ingen reaksjon.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Samfunnstjeneste er jo noe som må gjennom retten for å få til? Da blir det garantert rulleblad ut av det, som f,eks "Dømt til xx timer samfunnsnyttig arbeid" ?
Vis hele sitatet...
Og hva konsekvenser kan dette få for reise til f.eks usa og jobb?
Hvem har sagt at du må lyve? Selvfølgelig så husker du ingenting

Ingen straff for dårlig hukomelse
Sist endret av maxphone; 12. mars 2012 kl. 23:01.