Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3624
Er det en måte å få taki en apekatt som kjæledyr i Norge? Eller er dette ekstremt vanskelig og nesten umulig?

Hva sier lovene i Norge om å eie en ape?
http://freak.no/forum/archive/index.php/t-114148.html

"Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte" står det i § 1. "Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander."
Ulovlig og umulig. Du kommer antagelig til å bli tatt for dyremishandling også, siden du høyst sannsynligvis ikke kan tilfredsstille kravene som stilles ved å ha slike dyr i fangenskap.
Hadde dog vært jævlig kult å hatt.

Forestill deg f.eks en sjimpanse, og når den er voksen og verdsetter deg høyere enn livet.. Hvem kødder med deg da?
Sitat av phideph Vis innlegg
Hadde dog vært jævlig kult å hatt.

Forestill deg f.eks en sjimpanse, og når den er voksen og verdsetter deg høyere enn livet.. Hvem kødder med deg da?
Vis hele sitatet...
Tenkte på Rise of the planet of the apes nå du sa det slik
å ha en ape er mer tidkrevende enn å ha en unge, de må bruke bleier hele livet. Lykke til!
De kan da pottetrenes?
Sitat av phideph Vis innlegg
Hadde dog vært jævlig kult å hatt.

Forestill deg f.eks en sjimpanse, og når den er voksen og verdsetter deg høyere enn livet.. Hvem kødder med deg da?
Vis hele sitatet...
Hva om den etter hvert vil oppover i hierarkiet? Da er det du som sliter.. veldig!
Sist endret av popmart; 2. desember 2011 kl. 10:57.
Sitat av popmart Vis innlegg
Hva om den etter hvert vil oppover i hierarkiet? Da er det du som sliter.. veldig!
Vis hele sitatet...
Om man tar inn en nyfødt sjimpanse, og mater og steller den hver dag i mange år så tror jeg ikke det skal være noe problem. De er ikke hjernedøde monstre, akkurat.
faen, latt dem leve i naturen da. Du kan flytte ut i skogen om du så absolutt vil ha en ape-venn ((:
Sitat av phideph Vis innlegg
Om man tar inn en nyfødt sjimpanse, og mater og steller den hver dag i mange år så tror jeg ikke det skal være noe problem. De er ikke hjernedøde monstre, akkurat.
Vis hele sitatet...
Du har hørt om Julius, ikke sant?
De er selvfølgelig ikke hjernedøde, men de er ville dyr. De kommer til å bli kjønnsmodne med følgende aggressivitet og seksuell frustrasjon uansett hvor mye mat du gir dem.
Sitat av phideph Vis innlegg
Hadde dog vært jævlig kult å hatt.

Forestill deg f.eks en sjimpanse, og når den er voksen og verdsetter deg høyere enn livet.. Hvem kødder med deg da?
Vis hele sitatet...
ser heller for meg en fullvoksen mannlig gorilla, hadde vært spennende å trent de opp til å trene vekter, snakker vi 1 tonn i benkpress?
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har hørt om Julius, ikke sant?
De er selvfølgelig ikke hjernedøde, men de er ville dyr. De kommer til å bli kjønnsmodne med følgende aggressivitet og seksuell frustrasjon uansett hvor mye mat du gir dem.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke annet å gjøre enn å åpne buksesmekken og sette seg på knær.
Sist endret av Soppinfeksjon; 2. desember 2011 kl. 12:11.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har hørt om Julius, ikke sant?
De er selvfølgelig ikke hjernedøde, men de er ville dyr. De kommer til å bli kjønnsmodne med følgende aggressivitet og seksuell frustrasjon uansett hvor mye mat du gir dem.
Vis hele sitatet...
Joda såklart, ser for meg at det er mange faktorer som er inne i bildet.

Under rette omstendigheter, og riktig oppfølgning samt kunskap, så skal det nok gå ganske fint.
En gorilla er mye sterkere en en sjimpanse og kraften til en sjimpanse er estimert til ca. 1000kg i benkpress. Gorillaer er estimert til ca. 2000kg eller omtrent like sterk som 20 voksne menn.
Man kan da fint skaffe seg en ape som kjæledyr i norge. Lovlig er det ikke og du får fin straff om du blir tatt. Men er alltid mulig å få tak i en
Sitat av Mith Vis innlegg
En gorilla er mye sterkere en en sjimpanse og kraften til en sjimpanse er estimert til ca. 1000kg i benkpress. Gorillaer er estimert til ca. 2000kg eller omtrent like sterk som 20 voksne menn.
Vis hele sitatet...
Fy faen i helvette å vilt! Snakker vi håndbak?
Sitat av Mith Vis innlegg
En gorilla er mye sterkere en en sjimpanse og kraften til en sjimpanse er estimert til ca. 1000kg i benkpress. Gorillaer er estimert til ca. 2000kg eller omtrent like sterk som 20 voksne menn.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du dette fra? 2 tonn i benkpress? Regner med at det er den utrente versjonen
Edit; aldri i verden om en sjimpanse tar 1 tonn i benkpress, tipper heller 4-500 kilo, så schvære er de ikke akkurat. Gorillaer derimot
Sist endret av williams123; 2. desember 2011 kl. 12:25.
Aldri i verden? For meg virker det logisk. Bare se hvor jævlig mye de klatrer, vil tørre å påstå at 80% av deres fremkomstmiddel er hendene/armene sine.
Anbefaler å se Louis Therox Americas most dangerous pets som handler om eksotiske dyr i fangenskap er helt sykt at folk vil faktisk ha sjimpanser og andre farlige dyr til kjærledyr. Kan lese litt om http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_%28chimpanzee%29 som reiv av trynet til naboen sin
The apes were less-than-willing participants in the study. They were more apt to tear apart the shiny dynamometer than pull on it, and, unless the ape had a "distinctly vicious disposition," she was unlikely to approach the experimental task with much vigor. Bauman managed to rig his device outside the cage, feeding in a rope for the apes to work on. Then, amazingly, one of the Bronx chimpanzees—a former circus ape named Suzette—managed to pull 1,260 pounds.

Bauman took his study on the road, attempting tests at the Philadelphia Zoo and making inquiries as far afield as Chicago and Cincinnati. In 1926, he returned to the Bronx Zoo, successfully testing the largest chimpanzee then in captivity. That animal, named Boma, pulled 847 pounds one-handed.
Vis hele sitatet...
http://www.slate.com/articles/health...himpanzee.html
Sist endret av popmart; 2. desember 2011 kl. 12:52.
Tenkte på det med at sjimpanser var sterke(og de er kanibaler), så tror det ville vert lurt å med en sonn ape som Jim Carrey har Ace Ventura, Spike tror jeg den heter
En vennine av min mor hadde en apekatt som kjeledyr. en sånn liten brun en som jeg ikke husker navnet på nå. Den rev ned hele huset. alt av gardiner og ting på hyller ble revet ned når den skulle svinge seg rundt. dårlig ide.
Du kan jo se litt her www.repti.net og gå på den norske delen. Du kan jo anskaffe deg silkeape koser noe mellom 30-50k sist jeg fant en til salgs!
Ikke lurt med ape som kjæledyr, det er også svært voldelige dyr som ikke hører hjemme hos vanlige folk.

Bestefar som jobbet på en stor konteiner-båt (eller noe lignende, jeg husker ikke) på 60 og 70 tallet hadde en liten apekatt med seg (ganske sikker på at det var sjimpanse) som gikk med bleie og alt. Den ble ikke særlig gammel, trolig fordi den ikke hører hjemme i et bur (eller en båt ).
Aper er ikke lov å eie i Norge, heller ingen andre reptiler. Slenger med en link som er vert å se på
http://www.reptilfreaks.no/forum/for...itivliste.html
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ikke lurt med ape som kjæledyr, det er også svært voldelige dyr som ikke hører hjemme hos vanlige folk.

Bestefar som jobbet på en stor konteiner-båt (eller noe lignende, jeg husker ikke) på 60 og 70 tallet hadde en liten apekatt med seg (ganske sikker på at det var sjimpanse) som gikk med bleie og alt. Den ble ikke særlig gammel, trolig fordi den ikke hører hjemme i et bur (eller en båt ).
Vis hele sitatet...
Ja har hørt historier om aper på båter(jobber på båt selv)
Men hvilket dyr hører hjemme i et bur?