Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4973
Jeg søkte litt på forumet, men fant ikke noe konkret.
Av ren nysjerrighet så lurer jeg på om noen har blitt tatt av politiet for å kjøpe øl/vin til noen under 18, eller sprit til noen under 20?
Og hva ble eventuellt straffen?

Googlet litt om temaet også, men fant ikke noen spesielle relevante treff.
Sist endret av apebob; 22. november 2011 kl. 14:33.
Har du ikke sett reklamene da?. Du får ikke blitt jagerflypilot xP
Sitat av skruffen Vis innlegg
Har du ikke sett reklamene da?. Du får ikke blitt jagerflypilot xP
Vis hele sitatet...
Du får vel generelt sett ikke bli noe innenfor offentlig sektor uten plettfritt rulleblad? I hvert fall brannvesen/politi etter hva jeg har hørt.
Hei. Aldersgrensen følger av alkohollovens § 1-5. Etter samme lovs § 10-1 straffes brudd (som for øvrig etter samme paragraf regnes som forseelse) med bøter eller inntill 6 måneders fengsel. Jeg ser vel for meg at bøter er det som blir mest brukt.
Hva som undomene som drikker skulle drukket seg til alkoholforgiftning?
Hva med dødsfall, blir man tiltalt for uaktsomt drap da?
Det spørs om du bare kjøper til dem eller om du presser dem til å drikke eller lignende.
Sitat av apebob Vis innlegg
Hva som undomene som drikker skulle drukket seg til alkoholforgiftning?
Hva med dødsfall, blir man tiltalt for uaktsomt drap da?
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke har handlet på en sånn måte at andre lover kan gjøres gjeldende, åpner samme paragraf for at man i særlig grove tilfeller kan få 2 års fengsel. Videre åpnes det for 6 års fengsel i enkelte spesifikke tilfeller som går på salg eller tilvirkning av store mengder alkohol.
Mutter sa på lørdag man kunne få tre prikker på rullebladet? Aner ikke hvor hun har det fra, tho
Sitat av McLovin Vis innlegg
Mutter sa på lørdag man kunne få tre prikker på rullebladet? Aner ikke hvor hun har det fra, tho
Vis hele sitatet...
En prikk på rullebladet er vel en prikk på rullebladet, uavhengig av om det er drap eller tyveri.

Er såvidt jeg vet kun i trafikken man går på et tallsystem, siden man "jobber mot" å miste lappen.

Dette er noe jeg tror, ikke vet.
Man får som regel bare en bot, noe som du alltids kan betale tilbake. Det verste er vell å ikke komme inn i for eksempel USA, og jobber som krever plettfritt rulleblad, ikke noe stort verre enn dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes jo en hel temaside om dette på vennelanging.no

Der står det klart og tydelig
Alt som er ulovlig har sin straff. Det høres kanskje selvsagt ut, men ikke alle er klar over at å kjøpe alkohol til eller for noen som er under 18 år kan straffes med bøter på flere tusen kroner, eller fengsel i opptil 6 måneder.

Langing, som det også kalles, kan også medføre ”prikk på rullebladet” – en anmerkning som forfølger deg i situasjoner du absolutt ikke er forberedt på. Du kan blant annet miste muligheten til å gjennomføre studiene du planlegger: Politi- og pilotutdannelse stiller for eksempel ekstra strenge krav til rent rulleblad. I tillegg kan du risikere å bli nektet innreise til enkelte land som Australia og USA, hvor stadig flere nordmenn velger å feriere eller ta videre utdanning.
Vis hele sitatet...
Vet ingenting om dette selv, men er nysgjerrig på noe innenfor dette temaet. Stjeler tråden litt; Hvis man blir tatt for å kjøpe alkohol til mindreårige, kan man bli lærer da?

Blir atten neste år og er året over de jeg går i klasse med nå. Kan tenke meg jeg får mange forespørsler om å kjøpe liksom.
Mer interessant; er det noen her inne som noensinne har opplevd å bli arrestert for å kjøpe alkohol til mindreårige? Vil tro dette skjer ekstremt sjeldent, og er meget lett å unngå hvis man tar de mest banale forhåndsregler.
Blir det noe spørsmål sier du; "jeg fant en pose med en sixpack(eller 10) utenfor butikken!" eller "Hæ? Kjøpt alkohol til mindreårige? Aldri hørt om."

Bare pass på at de som du kjøper til holder kjeft til snuten, så går det så bra så. Skal vel drite deg skikkelig ut hvis de finner bevis for det vil jeg tro!
En kompis av meg blei tatt da han kjøpte en hel haug med øl til noen mindreårige,endte med 3tusen i bot.Kidsa sto rett utafor butikken og motokk varene når en securitas kom gående forbi.Vakta ringte snuten.
Haha, snakk om å vøre oppegående a

Det med utdanning og jobbmuligheter, gjelder det også for forenklet forelegg også hvis man blir tatt med en bakpå moped?
Sitat av Turrist Vis innlegg
Haha, snakk om å vøre oppegående a

Det med utdanning og jobbmuligheter, gjelder det også for forenklet forelegg også hvis man blir tatt med en bakpå moped?
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem og få seg jobb hvis du kun har Forenklet forelegg.

Når kreves vanlig politiattest?
Noen eksempler. Ved søknad om:

drosjeløyve
å få transportløyve (kjøre lastebil, el)
om du skal ta flysertifikat
arbeid i brannvesenet
å få delta som soldat i internasjonale fredsoperasjoner
advokatbevilling
arbeid i barnehager og skoler
å arbeide som sjåførlærer
å være støttekontakt
å bli godkjent som Statsautorisert eiendomsmegler
å adoptere barn
firmaattest (handel med utlandet, EØS-reglene)

Det finnes tre forskjellige politiattester

1. VANLIG politiattest
Vanlig politiattest trengs for å

søke om drosjeløyve
advokatfullmektiger, for å få advokatbevilling
for å få arbeid i brannvesenet
for å bli kjørelærer
for å være daglig leder i en del finansforetak m. m.

2. Ved en UTTØMMENDE politiattest vil alle straffes vises:
I enkelte tilfeller kan også politiet ta med alle straffereaksjoner på en politiattest. Dette kalles en uttømmende politiattest.

Dette gjelder for eksempel

opptak til Politihøgskolen,
arbeid i politiet,
arbeid i kriminalomsorgen og
arbeid i et godkjent vaktselskap
ved søknad om adgangskort til norsk lufthavn
(da er det Luftfartstilsynet som skal ha attesten)
om man ønsker å adoptere barn

3. I BEGRENSEDE politiattester opplyses det kun om noen saker
Begrenset politiattest betyr at politiet opplyser om kun de lovovertredelsene som har en klar sammenheng med jobb eller tiltak som er grunnen til at man vil få innsyn i en politiattest.

Et viktig unntak er

arbeide med barn i godkjent barnehage,
arbeide med barn for barnevernstjenesten og
arbeide med barn i grunnskolen


Her uttaler politiet seg om forhold som har betydning for arbeidet med barn. Dette vil si at en person som har begått overgrep mot barn skal ikke arbeide med barn. Det vil også si at en person som er straffet for narkotika lovbrudd ikke skal arbeide med barn i noen år.

Er personen bøtelagt for narkotikalovbrudd vil dette stå på attesten i 2 år.
Er personen dømt til ubetinget fengsel i mer enn 6 måneder vil dette stå på attesten i 10 år etter løslatelse fra fengslet.



Sammenheng mellom overtredelsen og konsekvensene av overtredelsen
Det er for eksempel ikke slik at urinering på offentlig gate eller kjøring på rødt lys en gang i livet skal stenge en person ute fra å arbeide med barn.

Strafferegistrene
Straffereaksjoner registreres i to registre:

Det sentrale straffe- og politiopplysningsregisteret og
Politiets bøteregister


Disse opplysningene blir ikke slettet. Men opplysningene er taushetsbelagt og det er straffbart å utlevere opplysninger fra disse registrene.
Bra, da er jeg trygg så langt
Sitat av EoT Vis innlegg
Mer interessant; er det noen her inne som noensinne har opplevd å bli arrestert for å kjøpe alkohol til mindreårige? Vil tro dette skjer ekstremt sjeldent, og er meget lett å unngå hvis man tar de mest banale forhåndsregler.
Vis hele sitatet...
Klarte og bli tatt på polet en gang, men fikk ingen straff av noe slag. De ville bare ha varene tilbake, og eg fikk pengene mine
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Blir det noe spørsmål sier du; "jeg fant en pose med en sixpack(eller 10) utenfor butikken!" eller "Hæ? Kjøpt alkohol til mindreårige? Aldri hørt om."

Bare pass på at de som du kjøper til holder kjeft til snuten, så går det så bra så. Skal vel drite deg skikkelig ut hvis de finner bevis for det vil jeg tro!
Vis hele sitatet...
Vell, vis du sier du fant en pose med en sixpack til Politiet, vil dette regnes som Hittegods, noe som du SKAL levere til Politiet, eller så kan man bli straffet for å ikke levere. Så ikke si det.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Klarte og bli tatt på polet en gang, men fikk ingen straff av noe slag. De ville bare ha varene tilbake, og eg fikk pengene mine
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å bli tatt?
Jeg vet at ved og skrive dette gir jeg meg selv tittelen rævhøl, men finn en junkie (en som ser ufarlig ut) og tilby han 30-100kr for og kjøpe. Nå er jo du over 18 så bare be de som skal ha alkohol om og gjøre dette, gjort dette siden jeg var 13, helt ufarlig (så lenge du gjør dette på åpen gate på dagtid) såklart risikerer de og bli busta men etter 4 år har jeg mista penga 1 gang og aldri blitt tatt.

Har unga baller til og drikke, ja da har de baller til og spørre en random om og kjøpe. Tør de ikke, preach litt om hva som kan skje i fylla så dropper de drikke planene også.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Hvordan klarte du å bli tatt?
Vis hele sitatet...
Nei eg var litt beruset selv og gjorde kanskje ikkje mitt aller beste for og unngå det.. Eg handlet, og møtte karen eg handlet for på utsiden.. Også sto kassadama i vinduet og så på
en jeg kjenner ble tatt for langing. tror ikke han fikk straff tho.

han er 34 år og henger med mange ungdomer og kjøper alt de vill til dem(mot betaling ofc.)
alle i bygda vet om han osv.

hvordan han ble tatt:
han dro på polet med en kompis av meg som venta utenfor. da han hadde kjøpt ei flaske vodka hadde han den bare i hånda og gå den direkte til kompisen min, fult synlig for alle andre.
vet ikke om politiet så det eller om han bare ble anmeldt, men kompisen min hadde med seg spriten på fest

så flaska ble ikke tatt vertfall og tror ikke noen av dem fikk straff.

kommer også litt ann på hvor du bor når det kommer til langing og risk for og bli tatt.

her i bygda er det vanlig at forreldre, kompiser over 18/20 kjøper, bare en jeg har hørt om som har blitt tatt, så tror ikke det er noe big deal og kjøpe til mindre årige med mindre de er 11 år og sier alt ril alle så skal det gå bra

konklusjon: de du kjøper til skal holde kjeft! en huske regel.
Har ikke funnet noe rettspraksis på dette (har ikke lett heller), men ut fra juridisk litteratur går det frem at å overlate alkohol til en mindreårig er en legemsfornærmelse jfr §228.

Edit: Er usikker på om dette dekker når du kjøper på oppdrag fra mindreårig.
Sist endret av 4Virtous; 24. november 2011 kl. 12:26.
En venn av meg ble tatt i å kjøpe cider til noen venner da han hadde vert 18 i ei uke.
4000 i bot.
En jeg kjenner kjøpte 2 sixpacks med øl og to flasker 37.5% vodka til en gruppe mindreårige ungdommer. Han fikk hele 10.000 kroner i bot. Skal sies at samtlige tokk overdose, en ble pumpet.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Har ikke funnet noe rettspraksis på dette (har ikke lett heller), men ut fra juridisk litteratur går det frem at å overlate alkohol til en mindreårig er en legemsfornærmelse jfr §228.

Edit: Er usikker på om dette dekker når du kjøper på oppdrag fra mindreårig.
Vis hele sitatet...
Den rettspraksis jeg har funnet går i hovedsak på brudd på alkohollovens § 1-5 som en del av en større tiltale, eksempelvis LA-2005-127444. Skal § 228 gjøres gjeldende må det da ha vært brukt tvang? Jeg har dessverre ikke tilgang på noe relevant faglitteratur her, men jeg sliter litt med å finne argumenter for å gjøre § 228 umiddelbart gjeldende. For vanlig overlevering og skjenking gjelder som nevnt alkohollovens § 1-5, og selv i relativt grove saker angående voldtekt (LB-2003-16036) henvises det dit.