Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4701
Det har seg slik at vi var 2 stk på jobb i dag. Den ene var i kasse, jeg var på gulvet.

Kasseansvarlig er ansvarlig for å ekspedere kunder og rydde/fylle på varer i kasseområdet ++.
Når kasseansvarlig var ute på gulvet for å fylle på varer/rydde i kasseområdet, var det en "kunde" som hadde åpnet kassen til kasseansvarlig.
kasseansvarlig hadde hørt "klikket" som kommer når vi åpner kassen og hadde løpt ned til kassen. Der stod "kunden". H*n latet selvsagt som ingenting.

"kunden" ble holdt igjen og politi tilkaldt. Politi sier at de ikke kan gjøre noe siden han faktisk ikke fikk stjelt noe. Noen som vet hvordan dette funker,må jo være noe å ta han for? Han hadde jo helt klar intensjon om å stjele, hadde ikke kasseansvarlig vært så våken hadde det vært noen tusen mindre i kassen...

Hele kasseområdet er forøvrig overvåket.
Politiet har dessverre rett.
Han har forsatt ikke stjelt.

Det som hadde vært korrekt her, er å vente til personen hadde gått utenfor butikkens område/lokale, og så holdt ham igjen til politiet kom.
Sist endret av Blackkoz; 29. oktober 2011 kl. 00:30.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Han har ikke stjelt, men hadde helt klar intensjon om å stjele, siden han åpnet kassen.
Kan hvem som helst gå rett inn i en butikk å åpne kassene? Høres helt idiotisk ut.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Han har ikke stjelt, men hadde helt klar intensjon om å stjele, siden han åpnet kassen.
Kan hvem som helst gå rett inn i en butikk å åpne kassene? Høres helt idiotisk ut.
Vis hele sitatet...
Normale folk tar ut nøkkelen \ logger seg av kassen før de forlater den.

Var iallefall normal praksis når jeg jobbet i kasse for ti år siden.
I utgangspunktet så er det ikke lov å planlegge noe ulovlig engang.

Men, bevisene blir såpass vage i slike sammenhenger, at politiet ikke gidder å bry seg, før en reel handling har skjedd.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Normale folk tar ut nøkkelen \ logger seg av kassen før de forlater den.

Var iallefall normal praksis når jeg jobbet i kasse for ti år siden.
Vis hele sitatet...
For ti år siden ja. HVa med kassen som ikke har lås og ikke låser seg når du logger av? Skal vi gå ut i safen med pengene hver gang vi går fra kassen?
Sist endret av Spelly; 29. oktober 2011 kl. 00:34.
Sitat av LOVDATA
§ 49. Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt.
Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart.
Vis hele sitatet...
Sitat av LOVDATA
40de Kapitel. Forseelser mod Formuesrettigheder
§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.
Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
På samme måte straffes den som forøver eller medvirker til heleri, bedrageri eller overtredelse av § 262 under omstendigheter som nevnt i første ledd.
Vis hele sitatet...
Strl § 49 sier at forsøk på en forseelse ikke er straffbart. Da naskeri (strl § 391a) som kunden prøvde seg på er en forseelse, kan han ikke straffes for dette da han ikke fullførte handlingen. Hadde han derimot gått ut av butikken med pengene kan han straffes.
Sist endret av Olav; 29. oktober 2011 kl. 00:38.
Sitat av spelley Vis innlegg
Han har ikke stjelt, men hadde helt klar intensjon om å stjele, siden han åpnet kassen.
Kan hvem som helst gå rett inn i en butikk å åpne kassene? Høres helt idiotisk ut.
Vis hele sitatet...
Høres helt idiotisk ut? Du vet det er kriminelle overalt? Du får de i alle forskjellige fasonger. Noen er til og med så smart at de skjuler ansiktet da de er i farta.

Så lenge han ikke har tatt noe fra kassen, så har heller ikke noe straffbart skjedd. Tror heller dere skal prise dere lykkelig over at noe ikke er tatt. Regner med butikksjefen ikke blir særlig fornøyd da han får vite om hva som har skjedd.

Vil tro dere har fått en form for opplæring? Vil også tro dere har fått instrukser angående et ulåst kassaapparat? Hva for en butikk er det du jobber i som ikke har låsbart system på et kassaapparat?

Personen som var kasseansvarlig vil sikkert ikke få sitte i kassa på en stund.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Høres helt idiotisk ut? Du vet det er kriminelle overalt? Du får de i alle forskjellige fasonger. Noen er til og med så smart at de skjuler ansiktet da de er i farta.

Så lenge han ikke har tatt noe fra kassen, så har heller ikke noe straffbart skjedd. Tror heller dere skal prise dere lykkelig over at noe ikke er tatt. Regner med butikksjefen ikke blir særlig fornøyd da han får vite om hva som har skjedd.

Vil tro dere har fått en form for opplæring? Vil også tro dere har fått instrukser angående et ulåst kassaapparat? Hva for en butikk er det du jobber i som ikke har låsbart system på et kassaapparat?

Personen som var kasseansvarlig vil sikkert ikke få sitte i kassa på en stund.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å låse kassene, de låser seg heller ikke når vi logger av. (Siterer det jeg skrev til atx)

Sitat av spelley Vis innlegg
For ti år siden ja. HVa med kassen som ikke har lås og ikke låser seg når du logger av? Skal vi gå ut i safen med pengene hver gang vi går fra kassen?
Vis hele sitatet...
Forøvrig var sjefen svært fornøyd hvordan vi hadde taklet situasjonen, da vi gjorde det akuratt etter boken.
Sist endret av Spelly; 29. oktober 2011 kl. 00:48.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er ikke mulig å låse kassene, de låser seg heller ikke når vi logger av. (Siterer det jeg skrev til atx)



Forøvrig var sjefen svært fornøyd hvordan vi hadde taklet situasjonen, da vi gjorde det akuratt etter boken.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg jaggu skaffet meg noen ordentlige kasser, for det der hørtes bare ut som en invitasjon, men såklart, dere gjorde alt rett.

Poenget er faktisk tross alt og forhindre tyveri enn å ta en tyv.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er ikke mulig å låse kassene, de låser seg heller ikke når vi logger av. (Siterer det jeg skrev til atx)



Forøvrig var sjefen svært fornøyd hvordan vi hadde taklet situasjonen, da vi gjorde det akuratt etter boken.
Vis hele sitatet...

Du har ikke svart meg på noen av spørsmålene jeg stilte deg. Bra for deres egen del at butikksjefen ikke ble forbanna da.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Du har ikke svart meg på noen av spørsmålene jeg stilte deg. Bra for deres egen del at butikksjefen ikke ble forbanna da.
Vis hele sitatet...
Hva skulle han blitt forbanna på da? Skal vi låse døren inn til butikken eller sveise igjen kassen før vi går fra den? Jeg er helt klar over at det er fantastisk idiotisk at kassen ikke låser seg når vi logger av den, eller i det minste at det er mulig å låse den manuelt - mekanisk (slike Dice antyder) ,men det er fint lite jeg eller de andre ansatte kan gjøre med det. Det er sjefen, eventuelt kjeden som må fikse dette.
Hvilke butikk dette gjelder er helt urelevant for tråden, vil heller ikke gi folk på forumet ideer om hvor de kan stjeler penger fra ubemannede kasser.

Vi har ikke fått noen annen opplæring enn at vi må holde kassen under observasjon når vi er på gulvet. Det er dog ikke mulig å se på kassen hele hele tiden.
Sist endret av Spelly; 29. oktober 2011 kl. 01:01.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva skulle han blitt forbanna på da? Skal vi låse døren inn til butikken eller sveise igjen kassen før vi går fra den? Jeg er helt klar over at det er fantastisk idiotisk at kassen ikke låser seg når vi logger av den, eller i det minste at det er mulig å låse den manuelt - mekanisk (slike Dice antyder) ,men det er fint lite jeg eller de andre ansatte kan gjøre med det. Det er sjefen, eventuelt kjeden som må fikse dette.
Hvilke butikk dette gjelder er helt urelevant for tråden, vil heller ikke gi folk på forumet ideer om hvor de kan stjeler penger fra ubemannede kasser.

Vi har ikke fått noen annen opplæring enn at vi må holde kassen under observasjon når vi er på gulvet. Det er dog ikke mulig å se på kassen hele hele tiden.
Vis hele sitatet...
Virker litt useriøst hele opplegget. Men som du sier selv, dere har ikke gjort noe galt da dere har fulgt opplæringen dere har fått.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Normale folk tar ut nøkkelen \ logger seg av kassen før de forlater den.

Var iallefall normal praksis når jeg jobbet i kasse for ti år siden.
Vis hele sitatet...
Praksis i endel butikker idag er rett og slett å ikke la kassa være ubetjent. Låst eller ei.
Dette er er et klassisk tilfelle av bordeline frihetsberøvelse faktisk. Om du holdt igjen kunden uten å faktisk ha sett han ta noe fra kassa, så kunne du fort ha gått på en smell her om kunden hadde litt peiling.
Jeg har faktisk endt opp med å få noen solide gavekort på dette grunnlaget ^^
Jeg fatter ikke at denne diskusjonen ikke har dreid seg inn på at man ikke kan holde igjen noen uansett om de har stjålet eller ikke!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8534914

Var visst en litt gammel artikkel.
Standard i butikken jeg jobbet i før var at når vi så en som prøvde seg på å stjele tok vi varene han/hun hadde puttet i veske/sekk etc fra personen, så fant vi bilde fra kameraene og printet dette ut og hengte det opp på veggen på lageret, slik at hvis den/de personene kom inn i butikken igjen bare nektet vi dem adgang og kastet dem ut igjen. Vi gadd aldri å ringe etter vektere/politi utenom hvis det var en særdeles voldelig person, eller hvis vi visste at personen hadde fått med seg varer/penger ut fra butikken. Vektere og politi tar bare opp massevis av tiden du ellers kunne brukt på å ta varer eller whatever du gjorde ute på gulvet. Akkurat som en bot på 1000kr til den som "nasker" er nok, når straffen er så lav, så lønner det seg faktisk å stjele, så vi fant ut at vi heller ville fikse problemet selv.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av huldrabuldra Vis innlegg
Jeg fatter ikke at denne diskusjonen ikke har dreid seg inn på at man ikke kan holde igjen noen uansett om de har stjålet eller ikke!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8534914

Var visst en litt gammel artikkel.
Vis hele sitatet...
Det har den, hvis du leser posten rett over det du har skrevet.

Slik at det er nevnt, jeg holdt ikke fysisk i personen, men i en av eiendelene til personen, om dette er lovlig eller ei, bryr jeg meg egentlig ikke noe om.
Hadde jeg gått på en smell og fått bot, synd for meg.

Sjefen for butikken, har faktisk løpt etter personer som har stjålet fra og lagt dem i bakken, uten å ha fått noen reaksjon. Tro det eller ei.

Vi har forøvrig bilde av folk på lageret, som ikke får komme inn i butikken. Ser vi noen av de som er avbildet, kaster vi de ut, nekter de kontakter vi politi / vekter.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Nei, det er nok ikke det. Jeg bor i Bergen.
Sist endret av Spelly; 2. november 2011 kl. 14:52.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hva skulle han blitt forbanna på da? Skal vi låse døren inn til butikken eller sveise igjen kassen før vi går fra den? Jeg er helt klar over at det er fantastisk idiotisk at kassen ikke låser seg når vi logger av den, eller i det minste at det er mulig å låse den manuelt - mekanisk (slike Dice antyder) ,men det er fint lite jeg eller de andre ansatte kan gjøre med det. Det er sjefen, eventuelt kjeden som må fikse dette.
Hvilke butikk dette gjelder er helt urelevant for tråden, vil heller ikke gi folk på forumet ideer om hvor de kan stjeler penger fra ubemannede kasser.

Vi har ikke fått noen annen opplæring enn at vi må holde kassen under observasjon når vi er på gulvet. Det er dog ikke mulig å se på kassen hele hele tiden.
Vis hele sitatet...
Kassen er ikke låst, den har penger i seg, og det er andre folk enn ansatte i butikken. Hadde håpet dere ble robba av han karen

Vi bor ikke i en fantasiverden, hvor ting "aldri skjer oss". Lukk kassa, eller ennå smartere, ha en ansatt ved kassa o.O er jo butikk tross alt. Er MØKKALEI butikker som skal ha 10-20-30 ansatte flyvende rundt omkring i butikken, så er det ingen eller en kasse åpen bare.

Jeg driter i hvordan tomatene er stabla, jeg vil betale å komme meg hjem. BTW hadde jeg vært i denne butikken så hadde jeg nok klart å tømme kassa før du hadde fått deg dit
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Politiet har dessverre rett.
Vis hele sitatet...
Så hvis du forsøker å drepe noen men ikke skader vedkommende er du ikke straffetilregnelig? Blir jo samme prinsipp.
Sist endret av Kusetjuv; 2. november 2011 kl. 15:51.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ivar Vis innlegg
Kassen er ikke låst, den har penger i seg, og det er andre folk enn ansatte i butikken. Hadde håpet dere ble robba av han karen

Vi bor ikke i en fantasiverden, hvor ting "aldri skjer oss". Lukk kassa, eller ennå smartere, ha en ansatt ved kassa o.O er jo butikk tross alt. Er MØKKALEI butikker som skal ha 10-20-30 ansatte flyvende rundt omkring i butikken, så er det ingen eller en kasse åpen bare.

Jeg driter i hvordan tomatene er stabla, jeg vil betale å komme meg hjem. BTW hadde jeg vært i denne butikken så hadde jeg nok klart å tømme kassa før du hadde fått deg dit
Vis hele sitatet...
Du er jo helt ute. Det er lov å lese noen poster før du skal skrive, da slipper du å drite deg ut på denne måten.

Jeg har sagt det to ganger før og sier det for femte gang:
1. Det er ikke mulig å låse kassen, hverken fysisk eller ved å logge av.
2. De som sitter i kassen har andre ting å gjøre når de ikke har kunder, som å fylle på varer i kasseområdet og generelt vedlikehold.
3. Det er bare 2 ansatte på jobb om kveld, så 20-30 ansatte som fyker rundt i butikken?

KAnskje det er best at det alltid er en i kassen, eller iallefall at det er mulig i kassen, er helt enig i det. Men det kan ikke jeg gjøre noe med.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Så hvis du forsøker å drepe noen men ikke skader vedkommende er du ikke straffetilregnelig? Blir jo samme prinsipp.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke. Bruker vi samme prinsipp som nevnt tidligere i tråden, kan vedkommende stå bak han med en kniv eller pistol, klar til å avfyre /stikke, hvis vedkommende blir avbrutt å ikke fått gjort det han skulle, kan han ikke bli straffeforfulgt. For meg høres det sinnsykt ut.
Sist endret av Spelly; 2. november 2011 kl. 16:06.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Så hvis du forsøker å drepe noen men ikke skader vedkommende er du ikke straffetilregnelig? Blir jo samme prinsipp.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om forsøk på forseelse. Forseelser betyr mindre alvorlige forbrytelser. drapforsøk straffes på lik linje med drap, hvis personen bevisst gikk inn for å drepe vedkommende
Sist endret av panda123; 2. november 2011 kl. 18:52.
Er det virkelig slik at det er mulig å låse opp en kassa hos dere, enda det ikke er en person pålogget der? Praksis på de to butikkene jeg har jobbet på var å alltid logge seg av kasse (Derav "låst") om man skulle bort fra kassen av div. årsaker.

Beklager at jeg muligens spør om noe som er spurt og besvart før, men må det bare ha på det klare. Går det virkelig an å låse opp kassa når ingen er pålogget?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Er det virkelig slik at det er mulig å låse opp en kassa hos dere, enda det ikke er en person pålogget der? Praksis på de to butikkene jeg har jobbet på var å alltid logge seg av kasse (Derav "låst") om man skulle bort fra kassen av div. årsaker.

Beklager at jeg muligens spør om noe som er spurt og besvart før, men må det bare ha på det klare. Går det virkelig an å låse opp kassa når ingen er pålogget?
Vis hele sitatet...
vet ikke helt hvor mange ganger jeg har sagt det. Ja! det er en knapp på kassen som tar den opp når du er pålogget eller ei.
Sist endret av Spelly; 2. november 2011 kl. 22:00.
Vil anbefale deg å snakke med sjefen også få han utestengt fra butikken.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Har ikke du jobbet i butikk litt lenge nå?
Vis hele sitatet...
Hva prater du om?

Sitat av Settoz Vis innlegg
Vil anbefale deg å snakke med sjefen også få han utestengt fra butikken.
Vis hele sitatet...
Han er bannlyst fra butikken. Dukker han opp, blir han kastet ut.
Sist endret av Spelly; 2. november 2011 kl. 22:59.
Sitat av spelley Vis innlegg
Sitat av Settoz Vis innlegg
Vil anbefale deg å snakke med sjefen også få han utestengt fra butikken.
Vis hele sitatet...
Han er bannlyst fra butikken. Dukker han opp, blir han kastet ut.
Vis hele sitatet...
Tviler på at sjefen blir så glad når dere kaster ham ut... Hvordan skal han få gjort jobben sin?
Sist endret av Kråkelefse; 2. november 2011 kl. 23:36.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Tviler på at sjefen blir så glad når dere kaster ham ut... Hvordan skal han få gjort jobben sin?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke sjefen bli glad når vi kaster han ut, når det er han som han bannlyst fyren?
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor skal ikke sjefen bli glad når vi kaster han ut, når det er han som han bannlyst fyren?
Vis hele sitatet...
Fordi at setningen er formulert slik at det høres ut som at sjefen selv er utestengt fra butikken..
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Fordi at setningen er formulert slik at det høres ut som at sjefen selv er utestengt fra butikken..
Vis hele sitatet...
Folk som ikke forstår setningen til Settoz har alvorlige brister i sin logiske tankegang.
Bortkastet å følge opp dette her,kun forebygge,følg stillingsinstruksen,ikke bruk med snarveier og sunn fornuft,så vil nok vedkommende som har ansvaret for kasse/rydd alltid ha et brukbart fokus på kassen/evne til å gripe inn ved f.eks tyveri.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du er jo helt ute. Det er lov å lese noen poster før du skal skrive, da slipper du å drite deg ut på denne måten.

Jeg har sagt det to ganger før og sier det for femte gang:
1. Det er ikke mulig å låse kassen, hverken fysisk eller ved å logge av.
2. De som sitter i kassen har andre ting å gjøre når de ikke har kunder, som å fylle på varer i kasseområdet og generelt vedlikehold.
3. Det er bare 2 ansatte på jobb om kveld, så 20-30 ansatte som fyker rundt i butikken?

KAnskje det er best at det alltid er en i kassen, eller iallefall at det er mulig i kassen, er helt enig i det. Men det kan ikke jeg gjøre noe med.



Tydeligvis ikke. Bruker vi samme prinsipp som nevnt tidligere i tråden, kan vedkommende stå bak han med en kniv eller pistol, klar til å avfyre /stikke, hvis vedkommende blir avbrutt å ikke fått gjort det han skulle, kan han ikke bli straffeforfulgt. For meg høres det sinnsykt ut.
Vis hele sitatet...
Nei leste for en gangs skyld igjennom postene, og så det allerede. Nei min kritikk var mer rettet mot karen over deg. (Sjefen din). Blir dere ranet, så går det neppe ut over deg og din økonomi.

Greit jeg var litt grov med 20-30 folk, men har selv en Spar, Rema og Kiwi like i nærheten. Tar alltids turen innom Rema for de to andre stedene er det bare tull med. :P Og faktisk i kiwien her så er det bortimot 4-5-6 arbeidere kontinuerlig. Og selvom alle kassene er åpne :P (2 kasser -.-) så klarer de det bare ikke ;P menmen nok syting over dem.

Hvordan vet du at vedkommende hadde planer om å drepe deg? Når det ble "avverget". Du har forsåvidt ikke blitt drept, selvom det MULIGENS var det som var hensikten.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvordan vet du at vedkommende hadde planer om å drepe deg? Når det ble "avverget". Du har forsåvidt ikke blitt drept, selvom det MULIGENS var det som var hensikten.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke være sikker på at mordforsøket var planlagt, nei, men de aller fleste gjennomførte mord begås av ustabile mennesker som lar impulsene styre. Hvis du prøver å skyte en person og treffer 10 cm unna hodet hans, kan du si i etterkant at du ikke gikk inn for å drepe han, men her er det snakk om grov uaktsomhet, og man er en like stor trussel for samfunnet, som personen som klarte å manuvrere kulen mot hodet hans. og ikke 10 cm til siden