Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2605
hei!
det har allerede begynt ob bli veldig varmt og jeg trenger noe til og avkjøle luften i rommet mitt med (7*7 meter stort )

hadde også vert praktisk hvis det hadde gått ann og kjølt ned drikke på samme måte(kaste ei brusflaske i luft kjøleren og etter en stund er den kald

jeg vill helst ikke at den skal gå på 230v men mye heller på adapter (5-36v) men dette har ikke så veldig mye og si

jeg har allerede ei bordvifte men han lyst på noe litt mere proft og som ikke blåser alle ark jeg har på rommet mitt overalt

btw, vetta faen ka som skjedde men begynte plutselig og se tåke i rommet mitt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Problemet med 99% av alle ACsystemer er at du må ha gjennomføring i vegg for å få varmen ut, driver selv med å lage hull i veggen nå for å få AC på soverommet.

Og noe som går på noe annet enn 230v tror jeg vel du skal lete en stund etter, hvorfor du absolutt ikke skal ha det på 230v forstår jeg ikke.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Problemet med 99% av alle ACsystemer er at du må ha gjennomføring i vegg for å få varmen ut, driver selv med å lage hull i veggen nå for å få AC på soverommet.

Og noe som går på noe annet enn 230v tror jeg vel du skal lete en stund etter, hvorfor du absolutt ikke skal ha det på 230v forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
jeg liker ikke akuratt tanken på at det går 230v gjennom den, + at jeg liker og kunne proppe i batterier i noe hvis strømmen går

EDIT: er det slemt hvis jeg har en slange som fører varm luft til soverommet til broren min ?
og er det effektift og feste på en diger kjøleribbe på bordvifta?
Sist endret av StålSkuff; 9. juni 2011 kl. 01:39.
Sitat av haakon466 Vis innlegg
jeg liker ikke akuratt tanken på at det går 230v gjennom den, + at jeg liker og kunne proppe i batterier i noe hvis strømmen går

EDIT: er det slemt hvis jeg har en slange som fører varm luft til soverommet til broren min ?
og er det effektift og feste på en diger kjøleribbe på bordvifta?
Vis hele sitatet...
ja, det er slemt! har hatt en større kjøler på rommet før, en slik luftkjøler men slang som jeg tok ut vinduet ( ska lage hull i veggen ) men slangen har "veltet" tilbake inn i rommet og det var over 35 grader i rommet! det er ikke noe gøy, nesten helsefarlig spør du meg.

men noe til å kjøle ned rommet som går på batteri? lykket til, finn noe å bruke som går på vanlig hus strøm
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Varmepumper kan vel så vidt jeg har forstått det fungere begge veier?
Slenger meg på her! Har 0 sjanse for å klare å sovne i denne varmen...
Sitat av johante Vis innlegg
Varmepumper kan vel så vidt jeg har forstått det fungere begge veier?
Vis hele sitatet...
Da har du problemet med å lage hull i vegge igen.
http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_5198_1.jpg

Kjøp shaitmange slike og heng på vegger og tak. Kjøp et par større vifter, og sett de motsatt vei så de sender lufta ut av rommet gjennom en stor slange
Sirkulerer lufta godt vil jeg tro ^^
Sist endret av Eplegutten; 9. juni 2011 kl. 13:04.
Åpne et vindu? Eventuelt to for gjennomtrekk?
Jeg hadde ett midlertidig system i fjord sommer siden jeg ikkje kunne gjøre noe i den leiligheten jeg bodde i da. Kløleribbe (vannkjøling) til PC, ett liten stykke slange, en ventil. Ventilen var koblet til T-punkte til kaldvannet under vasken på kjøkkenet, slangen var ført under kjøkkenbenken til radiatoren, får så å bli ført under vasken igjen og ned i avløpet. På ventilen så kunne man regulere temperatur, ved bare å åpne den litt, så kjølte den rommet bra.

Det var foresten 2x120mm vifter som satt på radiatoren.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalender Vis innlegg
Åpne et vindu? Eventuelt to for gjennomtrekk?
Vis hele sitatet...
har et problem med at maur og andre insekter kommer inn vinduet

EDIT: 100 poster jo
Sist endret av StålSkuff; 9. juni 2011 kl. 13:38.
hvorfor ikke lage til noe med peltier elementer og vifter? Kunne hatt en diger plexiplate og festet i vinduet, så da har du peltier kjøleelementer i midten?

Satt å tenkte på noe samme for 2 uker siden. Hadde vært digg i båten med noe sånt. Så innsiden av rommet ditt blir kaldt, mens varmen blir dratt ut.

Du kunne kjøpt kjøleskapselement til båt(12 og 24 volt)? De er meget effektive, men du må ha hull i veggen til gassrørene. http://www.maritim.no/elektrisk/kjol...lassic-compact


Jeg er ikke så god til å formulere svarene mine, så er det noe du lurer på, så spør
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
jaja, da har jeg endelig somlet meg til og kjøpe peltier ellementer (på slutten av sommeren)
de er 4x4 cm og yter 60W og blir -30 til 76 grader, men siden de er små så kommer jeg sikkert til og bruke de til et minikjøleskap eller noe