Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2125
Nå har det seg slik at jeg var så heldig og fant en elektrisk sparkesykkel på nettauksjon for 500spenn. Den har bare toppfart på rundt 10-12 km/t, har litt problemer med å få 70kg tunge meg opp bittesmå bakker og en levetid på 30min.

Jeg har et bilbatteri liggende tilstede, og derfor lurte jeg på om det er muligheter for å bytte ut batteriet på sparkesykkelen med bilbatteriet? Og hvordan går jeg i så fall fram når jeg skal gjøre dette? http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29635371 (en tilfeldig annonse på finn med samme produkt som det jeg har.)

Har foreløpig tenkt at jeg kan utvide den metallplaten over bakdekket for å få plass til batteriet. Det blir ikke noe problem. Jeg har kanskje bittelitt erfaring med koblinger, men det er ikke stort. Så detaljert hjelp settes stor pris på!
Først må du undersøke hvor mye spenning det gamle batteriet leverer, og hvor mye strøm scooteren drar.
Trådstarter
Jeg vet at det gamle batteriet leverer 24v, og jeg tror den bruker 120w strøm. Er ikke 100% sikker, fordi det står faktisk ikke noen ting om strømbruk her, men jeg fant mange lignende som brukte 120w.
24v batterier er vanlig i lastebiler, de er blytunge viss du skal ha den på en sparkesykkel og ha en grei mengde ampere-timer. De elektriske sparkesyklene jeg har vært borti er 12V og bruker 1-2 slike batterier.

Viss du åpner lokket over batteriet, motor og elektronikken kan du se på batteriet og finne ut hvor mange ampere-timer det leverer og hvor høy spenning det har. (Spenningen blir oppgitt i V(volt) eks. 12V og ampere-timer blir oppgitt i Ah feks. 7,5 Ah)
Trådstarter
Har ikke tilgang til å skru på sparkesykkelen nå, men på internett står det hvertfall som du sier Code39:
Battery: 12V/4.5Ah x 2
Så hvordan vil det funke å sette på et bilbatteri på denne? Vil motoren bli veldig skadet, eller kan jeg klare å få den til å gå fortere eller i hvertfall vare lengre med et bilbatteri?
Sitat av Pewpew Vis innlegg
Har ikke tilgang til å skru på sparkesykkelen nå, men på internett står det hvertfall som du sier Code39:
Battery: 12V/4.5Ah x 2
Så hvordan vil det funke å sette på et bilbatteri på denne? Vil motoren bli veldig skadet, eller kan jeg klare å få den til å gå fortere eller i hvertfall vare lengre med et bilbatteri?
Vis hele sitatet...
Du kan fint sette på et bilbatteri på denne, det vil vare lenger som sakt. Ett vanlig bilbatteri leverer mellom 50 til 80 Ah, Ah sier hvor lenge et batter kan levereden mengen med strøm. Vis du har ett batteri som har 80 Ah kan det levere 1A (ampere) i 80 timer (hours) eller 2A i 40 timer.

I sparkesykkelen er batteriene sannsynligvis parallelkoblet (sort pol til sort pol og rød til rød pol) det betyr at du får:
12V/9 Ah

Viss batteriene viser seg å vere seriekoblet (sort pol på det ene til rød pol på det andre) får du:
24V/ 4.5Ah

Viss batterien er paralellkoblet kan du bruke et helt vanlig bilbatteri, du trenger bare å ta ut begge batteriene og koble ledningene som går ned på kretskortet inn på polene på bilbatteriet. (Vil anbefale deg å kjøpe noen batteri-klemmer å sette på ledningene)
Trådstarter
Sitat av Code39 Vis innlegg
Du kan fint sette på et bilbatteri på denne, det vil vare lenger som sakt. Ett vanlig bilbatteri leverer mellom 50 til 80 Ah, Ah sier hvor lenge et batter kan levereden mengen med strøm. Vis du har ett batteri som har 80 Ah kan det levere 1A (ampere) i 80 timer (hours) eller 2A i 40 timer.

I sparkesykkelen er batteriene sannsynligvis parallelkoblet (sort pol til sort pol og rød til rød pol) det betyr at du får:
12V/9 Ah

Viss batteriene viser seg å vere seriekoblet (sort pol på det ene til rød pol på det andre) får du:
24V/ 4.5Ah

Viss batterien er paralellkoblet kan du bruke et helt vanlig bilbatteri, du trenger bare å ta ut begge batteriene og koble ledningene som går ned på kretskortet inn på polene på bilbatteriet. (Vil anbefale deg å kjøpe noen batteri-klemmer å sette på ledningene)
Vis hele sitatet...
Okey! Tusen hjertelig takk for hjelpen! Skal si i fra om hvordan det ender opp. Blir ikke gjort noe i dag, men i nærmeste framtid.
Hvis du bytter ut batteriet med et som er kun 12v (bilbatteri) så vil du få drastisk lavere effekt ut av motoren. Da går jeg ut ifra at det som sitter i er et 24v batteri, evt to 12 volts batterier seriekoblet til 24v, siden du sa det gamle er 24 v
Hvis du setter inn bilbatteri blir du skuffet=mere kilo for motor å dra på=enda svakere i oppoverbakker
Trådstarter
Sitat av janelvis Vis innlegg
Hvis du setter inn bilbatteri blir du skuffet=mere kilo for motor å dra på=enda svakere i oppoverbakker
Vis hele sitatet...
Fins det noen andre måter å få opp kreftene til sparkesykkelen da?
beklager,men den du har er lagd for 7åringer. Du MÅ ha en motor med minst 200w 24volt. Og selv da kommer du deg knapt opp en slakk bakke

http://www.made-in-china.com/showroo...r-HDES-14.html. Det er denne du vil ha
Trådstarter
Hmm... Ja, du har vel rett i det. Men jeg fikk denne for 500kr, og hadde derfor vært veldig kult om jeg hadde klart å gjort den om til noe ordentlig, som den du linket til f.eks. Hvor mye tipper du det koster for en motor som går i rundt 20-30km/t?
Selg den du har. Legg til 1500, så kan du kjøpe min voila
Hvis du ikke har kjøpt den enda, så hadde jeg venta med å kjøpe den og heller kjøpt en med bensin motor, de drar mye bedre opp bakker osv og rekkevidden er lengre! Hadde en før som gikk grisefort, måtte legge seg ned i svingene og sånt, er morsomt!
Sist endret av Awareness; 15. august 2011 kl. 22:15.
Det er elektrisk sperre på de fleste. Er det en sånn en med ''El-Sykkel'' skilt bak?
Da skal de gå i hvert fall 20-30.
Ærlig talt.. Tror du virkelig sykkelen kan kjøre 70kg + hva enn det bilbatteriet måtte veie?
Trådstarter
Sitat av zevz Vis innlegg
Hvis du ikke har kjøpt den enda, så hadde jeg venta med å kjøpe den og heller kjøpt en med bensin motor, de drar mye bedre opp bakker osv og rekkevidden er lengre! Hadde en før som gikk grisefort, måtte legge seg ned i svingene og sånt, er morsomt!
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig rått ut :P Hvor mye koster en med sånn motor ca. tror du?

Og ja, den er allerede kjøpt for 500
bensinmotor=2 takter som bråker. Iksje bra. Legge seg ned i svinga? når du står/sitter. LOL
Sist endret av janelvis; 15. august 2011 kl. 23:17.