Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 48984
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Heldigvis så er Thoryllo en såpass stabil person, at ikke torpedoene havnet i gale hender

'Mann i 40-årene sendte torpedoer rett inn i en bank'
Veldig kult funn.
Eneste måten og finne ut om stridshodet er fjernet er å fjerne fronten på torpedoen. Disse kan som regel skrus av.
DOG vil jeg ikke anbefale noen ukyndige og begynne og skru på en torpedo som kan brekke et skip i to om de er armert.
Håper for guds skyld det er dummier men allikevel så skal det vel ikke være sånn at sivile bare kan gå og forsyne seg
Håper vi ser noe om dette i avisene i morgen. Poster i en legendarisk freaktråd nå
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Av deg?

Var ikke du soldat før forresten?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe som heter eks-soldat.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Syns det lukter litt muffins her. Som TS skriver så er han blitt kontaktet av VG og DB før 22:21 (Postet da), og enda så er det ingenting å se på verken DB eller VG. Vanligvis så kjem dem jo med en "light-version" av saken 10 min etter hendelsen, av å til bare en overskrift med teksten "Kommer med mer etterhvert" under.

TS: Når tid kontaktet VG/DB deg?
Vis hele sitatet...
Journalistisk atferd og forholdet til kildene.

Kilden for informasjon skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller hensynet til tredjeperson.
Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Dersom anonyme kilder tas i bruk, eller redaksjonen tilbys eksklusivitet, må det stilles særlig strenge krav til kildekritikk.
Kan jeg spørre om de er funnet på grorud kanskje?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Syns det lukter litt muffins her. Som TS skriver så er han blitt kontaktet av VG og DB før 22:21 (Postet da), og enda så er det ingenting å se på verken DB eller VG. Vanligvis så kjem dem jo med en "light-version" av saken 10 min etter hendelsen, av å til bare en overskrift med teksten "Kommer med mer etterhvert" under.

TS: Når tid kontaktet VG/DB deg?
Vis hele sitatet...
Om de var så raske på avtrekkern ville det jo vært fritt frem å trolle nettsidene dems og senke troverdigheten til avisen ytterligere.
Hvis du nå har avdekket en mulig terroraksjon mot kongerike Norge skal jeg komme til deg, uansett hvor du bor og kysse deg på tærne og gi deg pcen min.

''Forhåpentligvis'' er det bare sjøforsvaret som har vært litt trøtt på jobb, men uansett et magisk funn!
Sitat av distilled Vis innlegg
Om de var så raske på avtrekkern ville det jo vært fritt frem å trolle nettsidene dems og senke troverdigheten til avisen ytterligere.
Vis hele sitatet...
Enig, Thyrollo kunne jo finne på å ta noen random bilder fra et torpedolager i langtvekkistan og poste det her som ekte vare...
Nei, vg/db venter nok til de har vært på stedet og kanskje tatt egne bilder...

Eventuelt venter de på en uttaelse ellerno' fra hæren slik at de kan få bilder og/eller verifisert at det er torpedoer i bunkeren.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av distilled Vis innlegg
Om de var så raske på avtrekkern ville det jo vært fritt frem å trolle nettsidene dems og senke troverdigheten til avisen ytterligere.
Vis hele sitatet...
UE-gruppen min har over 9000 medlemmer?
Hvorfor tipse politiet anonymt?
Uansett, rått funn! Tørr jeg spørre hva UE er?
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Hvorfor tipse politiet anonymt?
Uansett, rått funn! Tørr jeg spørre hva UE er?
Vis hele sitatet...
UE=Urban exploring
Et sykt funn! Tipper vel at du blir kontakter av forsvaret eller politiet ettervært,vist de ikke allrede vet om hvor det dreier seg om. Identiteten din er ikke akkurat skjult(selv om det kun hadde tatt noen dager, max vist den hadde vært skjult). Gratulerer
HøyRisiko Psykopat
Må si eg har veldig lyst å ha en sånn på rommet mitt (uten eksplosiver selvfølgelig) frister å komme på besøk til deg nå! husk å hold tråden oppdatert..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
0xFF: Ble kontaktet ca. 1 time etter at tråden ble startet.
Dette er nok en litt dypere sak. De har sakt at de ønsker å konfrontere Forsvaret ang. funnet, men de rekker ikke dette før i morgen, onsdag.

Omba: De kan gjerne kontakte meg, null stress. Nå skal jeg la VG få gjøre sitt, men hvis de ikke gjør noe ut av det, kontakter jeg forsvaret slik at denne luken kan få på seg en liten hengelås i det minste.
Fortalte du pressen hvor det var??
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Fortalte du pressen hvor det var??
Vis hele sitatet...
får håpe ikkje det, selv hadde eg avtalt tid og møte med både forsvaret og Vg samtidigt og vist dei plasseringen.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
UE-gruppen min har over 9000 medlemmer?
Vis hele sitatet...
Gratulerer du har herved ervervet min respekt! Hvordan dette relaterer til mitt innlegg, og hva jeg er ment å svare er desverre heller uklart for meg.
skuff! tenkte du hadde klartet nedi et hull i jorda og funnet torpedoer (aka pengeinnkrevere). Men men, bomber er vell også kult å finne...

hold oss oppdatert på hvordan det går med tabloidene, forsvaret und so weiter...er sikkert mange om beinet her. Grattis med fett funn!
Enig med de fleste andre i tråden her! Hold den oppdatert på hva som skjer! Utrolig spennende!
Indeed Juliaan, dette kan bli spendene
Sist endret av omba; 13. juli 2011 kl. 01:01.
Fabelaktig funn min venn, dette er nok en grunn til at vi "raringer" leiter etter rare steder og noen ganger finner rare ting
Syns du har behandlet saken veldig profesjonellt med hensyn til sikkerhet og det er jo til syvende og sist viktigere enn selve UEèn.

Så selvom jeg skulle gladelig gitt høyre armen min for å vite hvor du fant dette stedet vil jeg heller ønske deg lykke til med saken videre og håpe det ender best mulig
Sitat av wavezor Vis innlegg
Uheldigvis så er Thoryllo en såpass stabil person, at ikke torpedoene havnet i gale hender

'Mann i 40-årene sendte torpedoer rett inn i lindorf
Vis hele sitatet...
Håper uansett utfall at du tjener deg noen kroner på dette.
Spennende! Regner med at dette havner i mediene om ikke så lenge
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
tviler på at det er gamle. Plast, luftanlegg, gang som går videre inn. Nope, er vell 'dummy'
Lite å ta seg til for tiden? Bildet viser en lagringsreol for britiske Mk VIII torpedoer i torpedobatteriet på Nordre Kaholmen (Oscarsborg festning). Ta kontakt med Oscarsborg festningsmuseum for å få omvisning uten evt. å bryte seg inn gjennom nødutganger el.

Mk VIII var i bruk på Oscarsborg fra 1963 til batteriet ble nedlagt i 1993 (for ytterligere faktainformasjon anbefales mer seriøse steder en "freakforum"...).
Sist endret av Pfeil; 13. juli 2011 kl. 08:51.
Sitat av Pfeil Vis innlegg
Lite å ta seg til for tiden? Bildet viser en lagringsreol for britiske Mk VIII torpedoer i torpedobatteriet på Nordre Kaholmen (Oscarsborg festning). Ta kontakt med Oscarsborg festningsmuseum for å få omvisning uten evt. å bryte seg inn gjennom nødutganger el.

Mk VIII var i bruk på Oscarsborg fra 1963 til batteriet ble nedlagt i 1993 (for ytterligere faktainformasjon anbefales mer seriøse steder en "freakforum"...).
Vis hele sitatet...
Freakforum er nå ganske seriøst. Lagte du en bruker for å fortelle det?


Thoryllo, hvor mange var dere som gikk ned?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Takk for informasjon Pfeil.
Nå har det aldri vært snakk om "å bryte seg inn" og det er som sagt hovedsaken her, at forsvaret/forsvarsbygg lar slikt stå åpent for hver og en mann. Mediehuset som jeg er i kontakt med virker i alle fall ganske så interesserte, og holder på å konfrontere forsvaret med det nå, som etter hva jeg har hørt ble ganske overasket.

Nå skal det sies at folk på seriøse "freakforum" sitter på veldig mye informasjon tilsammen, og ofte er det lettere og mulig å finne mer informasjon her, enn andre steder. Velkommen til forumet

Glenni: 2stk ned, 1 ventende oppe.
Sist endret av Thoryllo; 13. juli 2011 kl. 10:19.
Alle som sier torpedoene ikke kan være gamle, fordi de er dekket av plast og lageret ser "nytt" ut; misser jeg logikken bak denne sluttningen? Man kan vel fint ta med seg gamle torpedoer inn i supermoderne lagringsfasiliteter og dekke dem med siste skrik innen plast?
Sikkerhetsklarert
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Takk for informasjon Pfeil.
Nå har det aldri vært snakk om "å bryte seg inn" og det er som sagt hovedsaken her, at forsvaret/forsvarsbygg lar slikt stå åpent for hver og en mann.
Vis hele sitatet...
Hadde dette vært i hvilken som helst random skog så er jeg enig med du. Men om det stemmer at dette er en del av festningsanlegget på Oscarsborg så gjør det saken til noe helt annet.
Sist endret av Pjukern; 13. juli 2011 kl. 11:28.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hadde dette vært i hvilken som helst random skog så er jeg enig med du. Men om det stemmer at dette er en del av festningsanlegget på Oscarsborg så gjør det saken til noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Så lenge det finnes en åpen inngang i et område som er tilgjengelig for allmenheten har det vel fint lite å si at det er en del av et festningsanlegg?
Det har jo litt mindre å si felix, man forventer jo å finne slikt på Oscarsborg. Saken mista litt krutt nå ja!
kjedelig streiting
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det har jo litt mindre å si felix, man forventer jo å finne slikt på Oscarsborg. Saken mista litt krutt nå ja!
Vis hele sitatet...
Trodde du det var midt i skogen eller så? Ellers så er det jo flott at noen av dere synes det er helt ok av forsvaret å la det stå åpne dører til ammunisjondepoter så lenge de muligens står et sted der det er skilta "ingen adgang" eller så. Vi får fortsette med det så vet en del islamister hvor de skal legge sin neste campingtur.. Forsvaret fortjener å få en liten smekk for dette her så lenge ikke alt av stridshoder er fjerna.
Sist endret av legalize_it; 13. juli 2011 kl. 12:14.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det har jo litt mindre å si felix, man forventer jo å finne slikt på Oscarsborg. Saken mista litt krutt nå ja!
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det mindre å si? Saken har aldri vært noe annet enn at forsvaret har lagret potensielt farlig materiale på en særdeles utrygg måte. Ville spekulasjoner om at dette ikke var forsvarets lager etc. har jo aldri blitt støttet av trådstarter. Ingen ting ved saken er endret, slik jeg ser det. Torpedoene, med eller uten stridshoder, er uforsvarlig lagret. Bare det at luken står oppe er i seg selv en fare for allmenheten (om enn veldig spennende for UE-folk).
Sitat av legalize_it Vis innlegg
... Ellers så er det jo flott... av forsvaret å la det stå åpne dører til ammunisjondepoter.... Vi får fortsette med det så vet en del islamister hvor de skal legge sin neste campingtur...
Vis hele sitatet...
Hva om trådstarter er islamist? du bør tenke over hva du skriver, ikke alle islamister er terrorister. Bare dumt sagt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Sykt.. Jeg ville egentlig tatt kontakt med politiet, eventuelt anonymt. Det kan virkelig ikke ligge torpedoer tilgjengelig for enhver..
Vis hele sitatet...
Mangefoldige tonns tunge torpedoer opp gjennom en trang takluke.
Tror de ligger ganske trygt jeg.
Er ikke poenget litt nå at dette er "dummyer" satt til utstilling? Og altså ikke noe evt. "islamister" kunne ha brukt?

Bedre bilde av sakene hentet fra milforum.no:
http://i52.tinypic.com/t9zejn_th.jpg
Sist endret av Olav; 13. juli 2011 kl. 13:50.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ah, leste hele tråden nå.

Bare utstillingstorpedoer fra festningsanlegget på Oscarsborg.
Mistet litt glansen.
Sist endret av Bombasa; 13. juli 2011 kl. 13:57.
Phu... det var da endelig godt å høre at dette bare var dummyer!

Men... ligger det noe annet på festningsanlegget på Oscarsborg som ikke er dummyer?
Thoryllo kom seg rimelig raskt ut igjen bare etter å ha vært i étt rom da han kom ned i hullet, sikkert flere rom med millitært materiale der nede... ulåst.

Noen som vet om noen rom ved siden av inneholder andre ting? Gevær? Pistoler? Landminer?
Sist endret av Turbolego; 13. juli 2011 kl. 14:02.
komisk dette her
Sjekk ut tråden på milforum: Torpedoer funnet på urban exploring (milforum.net/viewtopic.php?f=69&t=13388)

Stemningen i den tråden er noe anderledes enn her

[EDIT:] Men anyways, finnes det noe annet på det lageret enn torpedoer?
Om det finnes større lagre med gæverer, pistoler og lignende er jo det en større sikkerhetsbrist siden skytevåpen er lettere å omsette og lettere å bruke?

Litt morsomt å lese på nettsiden til Oscarsborg forresten:

Torpedobatteriet
Dette anlegget befinner seg inne i fjellet under kommandantboligen, og er av sikkerhetsmessige årsaker bare åpent i forbindelse med omvisning eller ved bestilling. Natten 9. april 1940 trodde skipssjefen i den etterfølgende angrepsstyrken at ”Blücher” hadde gått på miner da krysseren fikk nådestøtet av to trykkluftsdrevne torpedoer fra Torpedobatteriet.
Vis hele sitatet...
Kilde: Oscarsborg Museum
Sist endret av Turbolego; 13. juli 2011 kl. 14:59.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av 2r@rne Vis innlegg
Ikke alle muslimer er terrorister, men fleste terrorister er muslimer
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette er en god kilde, men rimelig mange sider sier akkurat det samme.

http://www.dailytitan.com/2010/09/13...ts-are-muslim/

Open your eyes.
Er ikke oscarsborg såppas kjent at trådstarter burde visst at det var det han gikk inn?
Hvis dette stemmer er vel ikke dette en sak om noe annet en at ingangen burde sikkres så ikke barn kan falle ned.

Neste tråd blir, Jeg vandret rundt på Ærgan kystfort og fant en kanon, Bør jeg ringe forsvaret?
Sist endret av zlamaniac; 13. juli 2011 kl. 15:14.
Ikke la deg erte thoryllo, dem er bare missunnelige.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Som en del av dere har skjønt handler saken om at de lar innganger som dette stå åpne. Etter hva jeg _nå_ har forstått, er nok disse ute av bruk, selv om de så ganske så nye ut, som også flere i tråden her påsto. Men dette rommet fører vist videre inn til resten av torpedoanlegget, hvor det finnes masse gammelt militært utstyr. En grunn for at ikke rommet skal være åpent for alle til en vær tid, som Turbolego påpeker.

Jeg oppdaget en sikkerhetsbrist, hvor enten barn kunne skadet seg, eller folk med uærlige hensikter kunne stjålet torpedoene, og annet militært utstyr. (som har vært påpekt helt fra starten av) Som går for ganske bra priser på svartebørsen kan jeg tenke meg.

Selvfølgelig mindre farlig nå som disse tydeligvis er dummy's, men hvem vil ikke ha en torpedo på rommet... ^^
Dette blir jo bare for tåpelig. At du, etter å ha blitt tatt med buksa nede i å forsøke å fremstille det at du har tatt deg inn i ett museum og funnet museumsgjenstander som noe sensasjonelt, fremdeles sitter og forsvarer vinklingen din viser vel bare at dette er et tullingforum som jeg kjenner jeg blir litt flau over å ha deltatt på.
Du får ha lykke til med dine neste museumsraid. Jeg tror heller jeg skal finne meg en bedre plass å kommunisere med likesinnede.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Som en del av dere har skjønt handler saken om at de lar innganger som dette stå åpne. Etter hva jeg _nå_ har forstått, er nok disse ute av bruk, selv om de så ganske så nye ut, som også flere i tråden her påsto. Men dette rommet fører vist videre inn til resten av torpedoanlegget, hvor det finnes masse gammelt militært utstyr. En grunn for at ikke rommet skal være åpent for alle til en vær tid, som Turbolego påpeker.

Jeg oppdaget en sikkerhetsbrist, hvor enten barn kunne skadet seg, eller folk med uærlige hensikter kunne stjålet torpedoene, og annet militært utstyr. (som har vært påpekt helt fra starten av) Som går for ganske bra priser på svartebørsen kan jeg tenke meg.

Selvfølgelig mindre farlig nå som disse tydeligvis er dummy's, men hvem vil ikke ha en torpedo på rommet... ^^
Vis hele sitatet...
Støttes fullt ut.

Det er klart at det hadde vært meye mer spennende om du hadde funnet ett hemmelig stay-behind eller ett hemmelig kald krig anlegg.

Men du har ikke lurt oss, det du sier er at du har tatt deg inn gjennom en ulåst luke, det er ekte UE, mange ganger tøyes dette med dirking, brudd eller lignende. Jeg tror deg på at luka var åpen, hvis ikke ville denne tråden neppe eksistert.

Hvis du hadde faket tråden med "museumsbilder" og en annen nedgang, da kunne vi blitt forbannet. I dette tilfellet er det bare og bøye seg i støvet for godt funn og en god avsløring, dette skulle ikke vært mulig, noe sikkert forsvaret er enig med meg i.

Takk heller for en god tråd, for det er det.
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Dette blir jo bare for tåpelig. At du, etter å ha blitt tatt med buksa nede i å forsøke å fremstille det at du har tatt deg inn i ett museum og funnet museumsgjenstander som noe sensasjonelt, fremdeles sitter og forsvarer vinklingen din viser vel bare at dette er et tullingforum som jeg kjenner jeg blir litt flau over å ha deltatt på.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor du tar dette fra, men Thoryllo har fortalt en og samme historie hele tiden. Han har ikke endret på noe. Han fant en luke i bakken, klatret ned en gammel stige og fant torpedoer. Han er ikke en spesialist på slikt, og syntes det var en spennende, men mildt sagt sjokkerende oppdagelse. Han delte dette her på forumet, og personer med kjennskap til anlegget på Oscarsborg opplyste at torpedoene ikke er armert og at de står der som utstillingsobjekter. På hvilken måte endrer dette på Thoryllos historie eller slår bein under hans poeng; at sikringen er for dårlig?
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Du får ha lykke til med dine neste museumsraid. Jeg tror heller jeg skal finne meg en bedre plass å kommunisere med likesinnede.
Vis hele sitatet...
Ikke skjønner jeg hvorfor du tar dette så personlig, men du må selvfølgelig gjerne forlate forumet
Sist endret av felix_poker; 13. juli 2011 kl. 17:00.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Som en del av dere har skjønt handler saken om at de lar innganger som dette stå åpne. Etter hva jeg _nå_ har forstått, er nok disse ute av bruk, selv om de så ganske så nye ut, som også flere i tråden her påsto. Men dette rommet fører vist videre inn til resten av torpedoanlegget, hvor det finnes masse gammelt militært utstyr. En grunn for at ikke rommet skal være åpent for alle til en vær tid, som Turbolego påpeker.

Jeg oppdaget en sikkerhetsbrist, hvor enten barn kunne skadet seg, eller folk med uærlige hensikter kunne stjålet torpedoene, og annet militært utstyr. (som har vært påpekt helt fra starten av) Som går for ganske bra priser på svartebørsen kan jeg tenke meg.

Selvfølgelig mindre farlig nå som disse tydeligvis er dummy's, men hvem vil ikke ha en torpedo på rommet... ^^
Vis hele sitatet...
Gikk du vidre å så noe av dette gamle militær utstyret?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Han sa tidligere han ikke gjorde det.

Men om noen aboslutt vil, så er det bare å gjøre det, er jo åpent nå, men husk at det tross alt er et museum, og ikke et våpenlager som stammer fra nazier