Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1237
Hei! Har nylig anskaffet meg en Synology DS211J NAS server. Denne har jeg koblet på en telenor Zyxel WLAN router, som igjen går til min Macbook. Problemet er at jeg får lav hastighet på filoverføringer mellom serveren og Macen. En fil på 700mb tar gjerne 8-9min og overføre. Går ut ifra at flaskehalsen ligger i ruteren, ettersom den har WLAN hastighet på 54mbps.

Vet trådløst ikke lønner seg i en slik situasjon, men hvilken god trådløst router, helst så billig som mulig, bør jeg velge for å få en bedre hastighet?
54 mbits per sekund altså. Når det kommer til trådløst så er det faktisk 27 opp og 27 ned. 27/8=3,37 Megabyte per sekund.

Tror du har akkurat den hastigheten som er mulig.
Sist endret av Sinis; 26. mars 2011 kl. 20:08.
Trådstarter
Det vil vel være flere routere som har støtte for høyere hastigheter? En som benytter seg av 11.n feks?
Tja, tviler på at nettverkskortet ditt støtter høyere hastigheter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan kanskje knekke ut litt meir med 11n. Eg sit i skrivande stund ca. 2 meter fra ruteren,*med eit godt nettverkskort, og får beskjed om at eg har 130Mb/s link. Eg får trykt gjennom ca. 50Mb/s. Kort fortalt er trådløst tregt. Vil du ha noko raskare får du meir igjen for kabel enn 802.11n.
Trådstarter
Er nyeste Macbook pro (early 2011) med Airport Extreme som støtter 802.11 a/b/g/n. Som sagt så tror jeg det er Zyxel routeren som er flaskehalsen i oppsettet mitt.

Du kan kanskje knekke ut litt meir med 11n. Eg sit i skrivande stund ca. 2 meter fra ruteren,*med eit godt nettverkskort, og får beskjed om at eg har 130Mb/s link. Eg får trykt gjennom ca. 50Mb/s. Kort fortalt er trådløst tregt. Vil du ha noko raskare får du meir igjen for kabel enn 802.11n.
Vis hele sitatet...
Sikter meg inn på en Router med 11n ja. Men hvilken router som er stabil og er kraftig nok til en del torrent nedlastinger, NAT server osv er anbefalt?

Edit: Macbooken står slik til at jeg ikke har mulighet for å bruke kabel. NAS'en derimot er koblet rett på ruteren med kabel.
Sist endret av Olav; 26. mars 2011 kl. 20:35.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådløst er jo uansett noe som er forbeholdt "mobilitet" og burde brukes deretter, hadde noe annet vært faktum hadde man jo droppet kabling på serverrom for mange år siden..

Har du ikke mulighet til å legge dette opp kablet kan du jo vurdere Powerline produkter.
Har prøvd litt forskjellige trådløserutere opp gjennom tidene, men har nå denne;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590

Gigabit switch til serveren og 11n for trådløst gjør susen her i heimen i alle fall.
Trådstarter
Den D-linken hørtes ut som det jeg ser etter. Tror jeg bør gå for en god wlan router isteden for et Powerline produkt da det er 2-3 andre PCer, iPhoner og iPad i nettverket.

For å gi litt mer info så vil NASen som er kablet til ruteren stå for torrent nedlasting. Kommunikasjon mellom macbooken og serveren vil i hovedsak være streaming, backup og noe filoverføring. Planen er at NASen også skal brukes som mediaserver til et boxee-lignende produkt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da burde du heller vurdere et faktisk dedikert aksesspunkt hvis du skal tyne det mye i min mening, koster endel mer men yter deretter også.

Selv mitt 6 år gamle HP Procurve WL420 802.11g streamer 1080p h.264.