Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1206
Jeg har skrevet noen tråder her før om lignendes oppførsel fra sjefen hennes.
Hun truer med å ta feriepengene fra hun, fordi hun ikke kan jobbe enkelte vakter osv.... bla bla bla... uendelig med styr fra denne arbeidsgiveren.

Det hele endte med at dama leverte oppsigelse den 19. mars, fordi hun faktisk begynner å bli psykisk utslitt av sjefen sin.
I brevet skreiv hun at hun ville tre av i stillingen 19. april.
Sjefen sa da at hun måtte egentlig jobbe ut apil siden det gjaldt fra den 1. til 1. i hver mnd.
Det endte opp med at dama skulle få jobbe ut april, og kunne få slutte da.

I helga hadde hun ett uhell og brakk hånda. Hun fikk sykmelding for i dag og i morgen, men skulle tilbake til jobb på onsdag.
Hun ringte sjefen og sa hva som hadde skjedd osv.... og sjefen mente på at hun kunne gå på jobb selv om hun hadde brukket hånda.
Jeg overtalte ho til å være hjemme fordi hun faktisk har en sykmelding.

Plutselig i dag ringte sjefen tilbake å sa til ho at ho kunne bare lavær å komme på jobb gjenn, fordi hun hadde andre som faktisk "vil" jobbe.

Nå høres det ut som som dama mister nesten 14 dager med arbeid.
Dama har faste vakter hun går, og nå ser det ut som hun ender opp med å få utbetalt ekstremt lite denne mnd fordi sjefen mener hun ikke har der noe å gjøre pga en brekt hånd.

Har sjefen hennes lov til dette?
Bør jeg dra å tre en knyttneve ned i halsen på ho?
Sjefen kan ikke ta fra damen din feriepengene, dette er helt latterlig. Fikk ikke damen din slik hun ville det når sjefen fikk tak i en som kunne jobbe for hun, eller fikk damen din plutselig lyst å arbeide igjen?
Når det gjelder sykemelding, har hun sykemelding. Altså hun skal ikke måtte jobbe.
Sist endret av Spelly; 19. april 2010 kl. 17:47.
Er hun sykemeldt så er hun sykemeldt, det er det ingenting sjefen har noe med. Hun kan heller ikke nekte henne å jobbe ut den avtalte oppsigelsestiden og hun skal ha lønn for de vaktene hun ikke kan ta pga. sykdom.
Feriepengene har hun også selvfølgelig krav på.

Er det ingen som ser verdien i å organisere seg lenger? Da slipper man nemlig å lure på slik...
Sist endret av Mith; 19. april 2010 kl. 17:45.
først:

har dama di kontrakt?

har en sjef selv som herser litt rundt, og jeg er uten kontrakt, så har ikke så mye og si egentlig (utenom å tre fra stillingen, men da er nav vanskelige og ha med og gjøre, og nekter utbetaling i en periode (6 uker?)

moralsk sett er sjefen failed, men uten kontrakt er det mange som blir maktsyke, da de ikke tror de får noen straff (utenom å få en neve tredd nedi halsen som du sier)

tror dog sistnevnte er bare å legge på hylla, da vold ikke løser en slik sak.

hør med NAV hvilke muligheter hun har, evt se etter ny jobb. sivilt søksmål for dette? vet ikke om det er økonomisk forsvarlig, ender nok ikke bra.
hvor lenge har hun jobbet der? vil hun ikke få sykepenger?
Sist endret av Ampier; 19. april 2010 kl. 17:46. Grunn: skriveleif
Trådstarter
Altså... dama er bare sykmeldt i 2 dager.... de dagene får hun selfølgelig sykepenger.
Det jeg lurer på er om sjefen kan nekte henne å jobbe de resterende vaktene frem til 1.mai.

Og ja, hun har en kontrakt...
Sist endret av apebob; 19. april 2010 kl. 17:48.
Har sett noen tilfeller hvor damer i toppstillinger liksom skal "brife." sett det her på forum i tråder.

Hun kan umulig ha noen rettighet til å gjøre dette. Har aldri jobbet i fast arbeid (ikke trygd) men er det ikke sånt man melder inn til arbeidsmiljø tilsynet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av apebob Vis innlegg
Altså... dama er bare sykmeldt i 2 dager.... de dagene får hun selfølgelig sykepenger.
Det jeg lurer på er om sjefen kan nekte henne å jobbe de resterende vaktene frem til 1.mai.

Og ja, hun har en kontrakt...
Vis hele sitatet...
Nei. Du har rett og plikt til å jobbe iht. arbeidsavtalen ut oppsigelsestida. Du har som følge av det rett på lønn også. Alternativt så velger en del arbeidsgivere i teknologiske bransjer å nekte folk adgang i det dei leverer oppsigelse, men kun utbetaler lønn ut oppsigelsesperioden.
Trådstarter
OK. jeg mannet meg opp nå og ringte ho å lurte på hva faen hun holdt på med...
Hun ble plutselig veldig ydmyk og unnskyldte seg. Hun mente på at hun hadde sagt at hun kunne slutte når hun ville.
Det endte opp med at hun får jobbe ut vaktene som hun er satt opp.

Jeg truet med at det sto i kontrakta at dama skal jobbe minimum 90timer pr. mnd og at hun nå har litt i overkant av 30.

Hun hadde ikke så mye å stille opp med....
Kommer også an på hun er fast- eller deltidsansatt.
Sist endret av nobels; 19. april 2010 kl. 18:07.