Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5546
Har i mange år brukt dette legemiddelet mot ryggsmerter etter en arbeids ulykke.
Ikke daglig men etter behov.
I media har det vært mye prat om leverings problemer på enkelte viktige men også mindre viktige medisiner.
At det er mangelvare gjelder ikke bare i Norge men hele europa.
I dag hørte jeg at Nobligan/Tramadol nå er vanskelig å få tak i på apotek og at det bare blir enda verre.
Noen som har brukt resept nylig og vet noe om dette?
Hentet ut en pakke i forrige uke værtfall.

Om det er tilfellet at det er leveringsproblemer kan du høre med legen om å bytte til Paralgin Forte eller Oxynorm
Skulle hente 2 uker siden og var tomt, fikk en lignende med samme virkemiddel et annet sted i zip pose I 'løsvekt'
Trampalgin har de fleste apotek. Er tramadol med paracet. Litt svakere, men greit alternativ

Ser nå at det også kan være vanskelig å få tak i. Kanskje jeg bare var heldig på mandag
Sist endret av Superpwn; 31. oktober 2019 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk resept på tramadol for 5uker siden, men har måtte ventet til igår før jeg fikk hentemelding. Det har visst vært leveringsproblemer i lang tid da de fleste apotek jeg tok kontakt med ikke hadde på lager og ikke kunne svare på når de ville få det inn.

Hentet resept igår etter endel ventetid.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Sitat av sadf Vis innlegg
Hentet ut en pakke i forrige uke værtfall.

Om det er tilfellet at det er leveringsproblemer kan du høre med legen om å bytte til Paralgin Forte eller Oxynorm
Vis hele sitatet...
Paralgin Forte hjelper ingenting på mine smerter.....det gjør heller ikke ibux og paracet,selv høye doser.
Er vel morfinen i Nobliganen som hjelper på mine smerter da.
Oxynorm har jeg ikke prøvd men tviler på at den hjelper.
Men jeg får bare 20 tab pakning av gangen av Nobligan så da må jeg til legen ca hver 5-6 uke.
Ville blitt mye billigere om jeg hadde fått kjøpt 100 pakning men jeg betaler i hvert fall ikke for legetimene da det går på yrkeskade.(nobligan resept= yrkeskade)
@TCB Ta deg en tur til legen og SPØR om hvorfor legen mener at du skal betale så mye mer, både konsultasjon og dyrere tabletter! En 100 pk varer jo 5 ganger lenger, legen kan fint sjekke at du ikke misbruker.
Hvis du derimot øker forbruket vil du neppe få samme størrelse neste gang.

Jeg har gått på 200 mg Nobligan daglig i et par tiår uten behov for å øke dosen ytterligere. Har prøvd en dobling for litt siden og ble da selvsagt 'høy', men på min faste dose merker jeg de ikke. Jeg merker de KUN hvis jeg ikke har tatt de!
Jeg har som deg ingen effekt av Paralgin Forte, testet å skylle ned 10 stk med alkohol men merket ingen ting til de.

Når det var 'tørke' i høst fikk jeg Oxy som ABSOLUTT funka bedre, men lege sa at dette kun var et engangstilfelle da førerkortet ryker hvis jeg skulle få de fast.
Sist endret av woff; 1. november 2019 kl. 14:45.
De legene jeg har vært borti er relativt restriktive mot å skrive ut høye forpakninger i slengen. Jeg får også kun 20pk om gangen og må ordne legetime hver gang. Tror frykten for avhengighet er stor blant leger når det kommer til nobligan/tramadol.
Ikke vært noe problemer her i gården i hvertfall :-) Lykke til!
Anonym bruker
"Ferdig Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
fikk selv kapsler for litt siden levert i en pose på apoteket
Ja, har fått 20 Nobligan i 2 brett jeg også. X bare fingrene for de har nå på mandag også. Hehe, blir litt frustrert når jeg står og ser på at de spretter 100 pakken forran meg.. kan jeg ikke få hele pakken, så blir vi ferdig med det?? Lol. Blir mange turer i fjellet av den pakken. Er så digg med langtur med all den gode energien.
Fikk utlevert 100x Tramagetic OD + 100x Nobligan for noen dager siden. Men nå er jeg meget nøye med å bruke minst mulig så er ikke ofte jeg trenger å hente ny. Er for kroniske smerter, ikke rus jeg tar dem.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av woff Vis innlegg
Når det var 'tørke' i høst fikk jeg Oxy som ABSOLUTT funka bedre, men lege sa at dette kun var et engangstilfelle da førerkortet ryker hvis jeg skulle få de fast.
Vis hele sitatet...
Legen din løy. Det er nettopp om du tar dem fast de er lovlige å kjøre på.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
@TCB Ta deg en tur til legen og SPØR om hvorfor legen mener at du skal betale så mye mer, både konsultasjon og dyrere tabletter! En 100 pk varer jo 5 ganger lenger, legen kan fint sjekke at du ikke misbruker.
Hvis du derimot øker forbruket vil du neppe få samme størrelse neste gang.

Jeg har gått på 200 mg Nobligan daglig i et par tiår uten behov for å øke dosen ytterligere. Har prøvd en dobling for litt siden og ble da selvsagt 'høy', men på min faste dose merker jeg de ikke. Jeg merker de KUN hvis jeg ikke har tatt de!
Jeg har som deg ingen effekt av Paralgin Forte, testet å skylle ned 10 stk med alkohol men merket ingen ting til de.

Når det var 'tørke' i høst fikk jeg Oxy som ABSOLUTT funka bedre, men lege sa at dette kun var et engangstilfelle da førerkortet ryker hvis jeg skulle få de fast.
Vis hele sitatet...
For meg så holder det ofte med kun 50mg nobligan tablett de dagene jeg tar.
Men tar ikke tabletter for å bli helt smertefri men for å redusere de.
Tar jeg mange nobligan tabletter over flere dager så sliter jeg med bivirkninger....som veldig svak urin stråle.
Sitat av TCB Vis innlegg
For meg så holder det ofte med kun 50mg nobligan tablett de dagene jeg tar.
Men tar ikke tabletter for å bli helt smertefri men for å redusere de.
Tar jeg mange nobligan tabletter over flere dager så sliter jeg med bivirkninger....som veldig svak urin stråle.
Vis hele sitatet...
Min situasjon er veldig lik din. Tar kun nobligan 50mg når ryggsmertene er som verst. Ellers holder jeg meg til paracet/ibux kombinasjon. Tar jeg tramadol/nobligan ett par dager etter hverandre så sliter jeg med kvalme og svimmelhet. Dog skulle jeg ønske jeg kunne få utskrevet i større kvanta av gangen så jeg slipper stresset med legetime så ofte.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkrat Vis innlegg
Min situasjon er veldig lik din. Tar kun nobligan 50mg når ryggsmertene er som verst. Ellers holder jeg meg til paracet/ibux kombinasjon. Tar jeg tramadol/nobligan ett par dager etter hverandre så sliter jeg med kvalme og svimmelhet. Dog skulle jeg ønske jeg kunne få utskrevet i større kvanta av gangen så jeg slipper stresset med legetime så ofte.
Vis hele sitatet...
Ok, kvalme og svimmehet er ikke noe problem men som nevnt så sliter jeg med svak urinstråle....tretthet om ettermiddagen er en annen ting.
Prøver å begrense meg mest mulig med nobligan pga bivirkninger men også fordi kroppen venner seg til medikamentet og derfor trenger man høyere doser + også fordi jeg vil at legen ikke skal si at forbruket er for stort og dermed tro at resepten er et problem.
Hvordan gjør du....og andre.... med bilkjøring?
Siden jeg tar veldig lav dose og ikke merker noe rus så tror jeg det går greit å kjøre bil men siden jeg er usikker på hva som er lovlig så kjører jeg nesten ikke bil de dagene jeg tar nobligan.
Som en nevnte over her så er bilkjøring FY-FY hvis du ikke går fast på preparatet. Som nevnt bruker jeg 200mg Nobligan i døgnet samt Apodorm sovepiller og det er ok med hensyn til bilkjøring i følge fastlege.
Lastebil / buss kunne jeg vistnok bare glemme, noe jeg uansett bestemte meg for ved siste legekontroll for å fornye førerkortet.

Jeg kunne også skifte til Oxy, men må da gå en 'innkjøringsperiode' før jeg skulle kunne kjøre bil i følge samme lege. Det ble ikke nevnt hvor lenge jeg måtte avstå bilkjøring da. (Noen som vet?) Dette var grunnet i at du skal kunne vite hvordan kroppen reagerer på middelet og at du selv er sikker på at det ikke sløver deg for mye.
Legemiddelmangelen har rammet meg tre ganger bare i år.Først fikk jeg bytte et preparat.Med de andre to ordnet det seg i siste liten,men måtte reise langt for å benytte et annet apotek.Min lege er også frustrert over mangelen,og jeg blir bekymret.Selv brukte jeg Nobligan fast i to år,og fikk etter andre gang gå rett over på 100-pakninger.Det var på nittitallet da preparatet var helt nytt.Registrerer at det strammes inn nå.Fikk for øvrig også problem med svak urinstråle.Måtte bøye meg frem på wc.Det går fint å kjøre bil når det gjelder smertestillende,men bruker man flere a og b-preparater blir det problemer.Jeg mistet lappen med det samme regelverket kom,og det var et hardt slag.Firkantet regler som stadig blir strengere.
Sitat av TCB Vis innlegg
Ok, kvalme og svimmehet er ikke noe problem men som nevnt så sliter jeg med svak urinstråle....tretthet om ettermiddagen er en annen ting.
Prøver å begrense meg mest mulig med nobligan pga bivirkninger men også fordi kroppen venner seg til medikamentet og derfor trenger man høyere doser + også fordi jeg vil at legen ikke skal si at forbruket er for stort og dermed tro at resepten er et problem.
Hvordan gjør du....og andre.... med bilkjøring?
Siden jeg tar veldig lav dose og ikke merker noe rus så tror jeg det går greit å kjøre bil men siden jeg er usikker på hva som er lovlig så kjører jeg nesten ikke bil de dagene jeg tar nobligan.
Vis hele sitatet...

Har fått beskjed om at jeg ikke kan kjøre bil i 8t etter inntak, men i og med at jeg blir veldig våken og energisk av disse så kjører jeg av og til. Om jeg merker noe annet lar jeg bilen stå, men til dags dato har ikke det vært tilfelle. Venter ett par timer etter inntak før jeg eventuelt kjører bil.
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkrat Vis innlegg
Har fått beskjed om at jeg ikke kan kjøre bil i 8t etter inntak, men i og med at jeg blir veldig våken og energisk av disse så kjører jeg av og til. Om jeg merker noe annet lar jeg bilen stå, men til dags dato har ikke det vært tilfelle. Venter ett par timer etter inntak før jeg eventuelt kjører bil.
Vis hele sitatet...
Samme som jeg gjør.
Men tenker at selv om jeg føler meg veldig opplagt og fin selv om jeg kun har tatt 50mg med nobligan så begrenser jeg kjøringen til et absolutt minimum.
Problemet blir den dagen man kanskje havner i kontroll med blodprøve eller enda verre....havner i en trafikk ulykke og da hjelper det nok ikke om det er annen sjåfør som faktisk har skylden hvis blodprøve viser at jeg har nobligan i blodet.