Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1859 420018
Sitat av Okayda Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk

ops

kom flere samme bilder etterhverandre. Ikke meningen.
Vis hele sitatet...

imru al qays

Her er ca. 22 godt tørka flein av varierende størrelse. De veier altså 0,54 gram i mitt tilfelle. Det blir selvfølgig bare et løst anslag når det gjelder dine og jeg kan heller ikke gå god for hvor nøyaktig vekta mi er, men håper det hjelper litt!
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Melder om suksessfull innhøsting av fleinsopp etter to uker med barfrost, etterfulgt av to tommer snø som smeltet før stormen som var. Dette støtter påstanden at soppen vokser til den er snødd ned. Stedet er i Nordland fylke.

For å bidra i vitenskapen om fleinsopp skal jeg nevne noe om dette stedet jeg har sanket betytelige mengder ila høsten.
Gammel slåttemark gjengrodd med bjørkeskog, deretter ryddet, pløydd, gjødslet med talle og sådd. Deretter sommerbeite for storfe i tre år til nå. Talle er et underlag for husdyr der denne besto av grov sagflis, halm og møkker. Nedbrytningen av denne foregår langsomt; graset næres av denne i flere sesonger og er ikke enda blitt helt til muld.
Sitat av zerto Vis innlegg

imru al qays

Her er ca. 22 godt tørka flein av varierende størrelse. De veier altså 0,54 gram i mitt tilfelle. Det blir selvfølgig bare et løst anslag når det gjelder dine og jeg kan heller ikke gå god for hvor nøyaktig vekta mi er, men håper det hjelper litt!
Vis hele sitatet...
Nå er jo vekten av tørket sopp variabel pga. størrelse, men
opplever som regel å havne mellom 25 og 30 på grammet.
Du kan jo sjekke om vekten din er riktig ved å veie et kronestykke, det skal veie 4,35 gram.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Melder om suksessfull innhøsting av fleinsopp etter to uker med barfrost, etterfulgt av to tommer snø som smeltet før stormen som var. Dette støtter påstanden at soppen vokser til den er snødd ned. Stedet er i Nordland fylke.

For å bidra i vitenskapen om fleinsopp skal jeg nevne noe om dette stedet jeg har sanket betytelige mengder ila høsten.
Gammel slåttemark gjengrodd med bjørkeskog, deretter ryddet, pløydd, gjødslet med talle og sådd. Deretter sommerbeite for storfe i tre år til nå. Talle er et underlag for husdyr der denne besto av grov sagflis, halm og møkker. Nedbrytningen av denne foregår langsomt; graset næres av denne i flere sesonger og er ikke enda blitt helt til muld.
Vis hele sitatet...
Interessant. Har du nærbilder av soppen fra funnstedet - etter
frosten?

Når du beskriver flisdekket, blir dette lagt nederst, under halm
og møkk? Jeg ville tro fleinsoppen ikke trives med for mye
ved i substratet, men halm og møkk er den jo relativt glad i.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får ikke til å laste opp bilde, men etter mitt skjønn er det ikke ulikt som fra tidlig høst.

I dette tilfellet er talla bygd lag på lag med forskjellig materialer. Startet med flis og daglig strødd og byttet "strø" avhengig av værtype. Kuene pisser og skiter oppi dette, om å holde det tørt. Over en periode på ni måneder, så den blir meteren tykk før den blir lastet ut og blandet med jorden med plog! Årene etterpå ble landet brukt til beite.

At fleinsoppen skulle trives i denne blandingen var utilsiktet. I fremtiden skal jeg eksperimentere med forskjellige oppskrifter.

Jeg har lest at kultivering av spiss fleinsopp er vanskelig, jeg håper at denne "oppdagelsen" kan være nyttig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At fleinsoppen skulle trives i denne blandingen var utilsiktet. I fremtiden skal jeg eksperimentere med forskjellige oppskrifter.

Jeg har lest at kultivering av spiss fleinsopp er vanskelig, jeg håper at denne "oppdagelsen" kan være nyttig.
Vis hele sitatet...
Det viktigste for fleinsoppen er at det vokser gress der, og at
jorden inneholder rett mengde næringsstoffer - slik som f.eks.
nitrogen tilført fra dyremøkk.

Det som kan være årsaken til at det fortsatt vokser sopp
der etter en lengre periode med frost, er at komposteringen av
treflis, halm og dyremøkk muligens gir høyere temperatur i
jordsmonnet og således hindrer frosten fra å sette seg i bakken
like tidlig som den ellers ville gjort i "vanlig" jord.
Hadde egentlig gitt opp på plukkinga for i år, har lett i gamle jaktmarker uten å finne noe. Men Asperger nevnte golfbaner på forrige side, og da kom jeg jammen på at det finnes jo en golfbane en kort kjøretur unna.

Bingo. Lette i en halvannen time og fant 80 flein, små og mellomstore, de fleste godt modne, knapt noen unge. Dette var på vestlandet en plass mellom Bergen og Trondheim.

Men selv 1. november var det 2-3 golfspillere, samt noen som luftet hunden. Det var bare å dra ut mobilen og håpe de trodde det var pokemon go. >D
Rart ikke flere plukkere har kjøpt seg sånn pokemon Ash caps, det er easy peasy kamuflasje i dagens mobilsamfunn

"Hva driver du med egentlig?"

"Fanger magiske pokemon *vifte med mobil som en idiot*"
Sist endret av Dodecha; 4 uker siden kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Rart ikke flere plukkere har kjøpt seg sånn pokemon Ash caps, det er easy peasy kamuflasje i dagens mobilsamfunn

"Hva driver du med egentlig?"

"Fanger magiske pokemon *vifte med mobil som en idiot*"
Vis hele sitatet...
hehehe, genialt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
For dere som er interessert i både psilocybin og biokjemi, så er det nylig publisert en studie som forklarer prosessen
der soppen blir blå ved berøring/skade som følge av at virkestoffet i soppen oksiderer. Vrient stoff for en som ikke er
godt innbakt i kjemiens verden, dog.

http://sci-hub.tw/https://doi.org/10...anie.201910175
Mhm så den på shroomery. Bruising er en forsvarsmekanisme