Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2077
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei folkens.

Er det noen her som vet om NAV kan skaffe informasjon om at man tar utdanning i utlandet om det er utdanning som foregår over Internett?

Ingen vits å ta opp samtalen med NAV siden de kutter jo nesten dagpengene bare man nevner ordet skole.

Har gått arbeidsledig alt for lenge da det å få jobb innen mitt yrke uten høyskoleutdanning er svært usannsynlig. Derfor velger jeg utdanning.
NAV krever at du skal kunne stille på jobb på kort varsel så dersom utdanningen din ikke er til hinder for å kunne utføre arbeid så skal du vel ikke bry deg med hva NAV mener om å utdanne seg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Ingen vits å ta opp samtalen med NAV siden de kutter jo nesten dagpengene bare man nevner ordet skole.
Vis hele sitatet...


Du kan jo starte med å sette deg inn i hva dagpenger er for noe rart og hvorfor du mottar de.

Deretter dagpenger og utdanning.
Dagpenger og utdanning




Hvis du er under utdanning eller opplæring har du som hovedregel ikke rett til dagpenger, men det finnes unntak.
Vis hele sitatet...
Du må søke NAV om å få godkjent utdanningen. Uten godkjenning risikerer du både straff og et krav om å betale tilbake dagpengene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Yalla; 4. februar 2018 kl. 22:56.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har lest alt om NAV og utdanning. jeg går ikke under unntakene de har i forhold til utdanning da jeg skal ta en Bachelor på 3.5 år.
Forresten, jeg vet hva dagpenger er og jeg vet hvorfor jeg får dagpenger. Som jeg sa, er jeg arbeidsledig, og derfor får jeg dagpenger.
For øyeblikket er jeg i praksis og målet er å få en 100% stilling mens jeg utdanner meg.

Har ingen problem med å stille opp til jobb på kort varsel når jeg utdanner meg.

Mitt spørsmål var altså om noen vet om NAV sjekker utenlandske skoler om jeg står oppført i forhold til utdanning.
Du må ha frikort.
De kan vel sikkert sjekke hvis de får mistanke, er vel ikke værre enn en telefon / epost til skolen, men utlandet er jo veldig stort da.
Husk også at NAV kan sjekke bankkontoer i noen tilfeller (kanskje ikke mottakere av dagpenger?). Så betaling av skolepenger er kanskje avslørende.
Anonym bruker
"Overtalt Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det utenlandske universitetet har ikke noe rapporteringsplikt til NAV hvis det var det du lurte på. Det blir nok ikke oppdaget umiddelbart, men det kan fort bli oppdaget i ettertid, og da blir det fengselsstraff og bot. Blir kjekt om 10 år når du sitter der med kone og to barn.

Av interesse, hvilket type studie kan du fullføre på nettet og forvente jobb som nyutdannet? Har svært vanskelig for å tro at det finnes.
Korrekte her er jo å påpeke at du kan få jobb med utdanning og søke om støtte fra nav, reglene ser firkantet ut, men klarer du å presentere din sak godt så er det mulig.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det utenlandske universitetet har ikke noe rapporteringsplikt til NAV hvis det var det du lurte på. Det blir nok ikke oppdaget umiddelbart, men det kan fort bli oppdaget i ettertid, og da blir det fengselsstraff og bot. Blir kjekt om 10 år når du sitter der med kone og to barn.

Av interesse, hvilket type studie kan du fullføre på nettet og forvente jobb som nyutdannet? Har svært vanskelig for å tro at det finnes.
Vis hele sitatet...


Den senere tiden har flere universiteter i Norge og utlandet (Utlandet en stund før Norge) begynt med såkalt distanselæring. Altså at man kan ta utdanning over nett. Som regel samlings basert nettutdannelse. Noe som gjør at du streamer klasserommet, gjør oppgaver, leser, tar eksamener etc. og da møter du opp noen ganger i året for lab øvelser og studentsamlinger.

Jeg skal møte på universitetet 3 ganger pr semester.


Dette er ganske vanlig, og er en helt vanlig studie, bare at man faktisk tar det hjemmefra istedenfor å sitte i et klasserom.

Nå har jeg 12 års praksis i yrket i tillegg, så det å bare bygge på kunnskapene med en ingeniør utdannelse gjør bare godt.
Du skal altså trygdesvindle deg til en ingeniørutdannelse.

Er du helt klar over konsekvensene her?

Når NAV får sniffen i deg med morgenkaffen har de en sak og krav klart på deg til lunch.

Lykke til
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har ikke akkurat sagt at jeg skal trygdesvindle.
Jeg kom med et spørsmål om de finner ut av det og evt. hvordan i forhold til at det er en utenlandsk skole. Må ikke dra det helt ut av kontekst her du nå.