Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1706
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg planlegger å bytte hele navnet mitt til sommeren (sent Juni), og ha alt i orden før jeg begynner nytt studieår sent i August.

Jeg lurer egentlig på om noen har noen erfaringer med dette, eller vet om det kan oppstå komplikasjoner?

Etternavnet er ikke beskyttet, det er tvert imot et helt alminnelig navn, og det er etternavnet til moren min.

Altså ønsker jeg å endre etternavnet mitt til moren min sitt, fjerne mellomnavnet helt, og endre fornavn i samme slengen. Har heller ikle bytta navn før.

Er det realistisk å få til, om jeg søker i Juni? Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være det, eller hjemmel i navneloven

Mvh
Hvorfor vil du bytte fornavn?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det "passer" ikke med det nye etternavnet, dessuten liker jeg det egentlig ikke. Har ingen annen grunn enn smak og behag
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg husker ikke nøyaktig hvor lang behandlingstiden var for min egen del, men det kan ikke ha vært snakk om mange uker. Du må få oppdatert det du har av dokumenter, slik som pass og bankkort, etter at navneendringen er gjennomført. Attester du har fra tidligere arbeidsgiver vil stå i gammelt navn, men du kan bare legge ved en kopi av "kvitteringen" for navnebyttet hvis du skal levere en slik attest til en fremtidig arbeidsgiver. Hvis du tenker på hva som står i papirene hos skolen, så er det nok en viss fare for at de vil operere med gammelt navn i starten, rett og slett fordi papirarbeidet blir overført mye tidligere enn i august. Det er sannsynligvis ikke noe problem for dem å oppdatere informasjonen i etterkant sånn at alt blir riktig, men jeg tror nok du må belage deg på at gamle opplysninger vil henge igjen en kort periode (evt. til du gir dem beskjed om det). Andre "komplikasjoner" jeg har merket er at noen internett-tjenester ikke har systemstøtte for navnebytte, så det vil være steder hvor det er utrolig vanskelig å få oppdatert informasjonen. En slik plass er Peppes Pizza, av alle ting.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at juli er sommerferietid i det offentlige og ting går ekstra tregt.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bankkort og pass er alt jeg har å bytte ut.
Jeg flytter til Oslo etter sommeren, der jeg skal gå på VG3.
Om jeg søker i starten av Juni (behandlingstiden er 3 uker), bør jeg vel unngå tregheter?

Har ingen erfaring med det offentlige, men regner med det meste skal gå smertefritt, alt er jo digitalt.

Har du andre tips om steder jeg må melde navnebytte hos Moff? Takker for svar