Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11947
Jeg husker at faren (ekte bygutt) fortalte at han ble overrasket over at han ble arrestert i Nederland i 80-tallet da han tok med lommekniven sin. Han forstod det ikke og mente at det hadde aldri skjedd i Bergen. Jeg har ikke spurt ham etter denne tråden, men hvis det var vanlig for bergensere å ha kniv (eller "verktøy") i byen i 80-tallet, har tiden tydeligvis forandret seg.

Personlig mener jeg at det er unødvendig å ta med en lommekniv til byen. Hvis jeg absolutt trenger en kniv til å skjære rundstykker, kan jeg sikkert spørre en av mange kafeer/restauranter i byen.
Ja, tiden har forandrett seg. På 80 tallet og starten av 90 var det lov å bære kniv i Norge. Forbudet kom først i 1993.

Straffeloven av 1902 § 352 a, som ble vedtatt 1993, satte forbud mot på offentlig sted å bære kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

Ved vedtakelsen av ny straffelov i 2005 ble straffebudet overført i en generell bestemmelse mot bevæpning på offentlig sted i straffeloven § 189. Overtredelse straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.

Unntak fra det straffbare gjelder for kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål, for eksempel som en del av en bunad eller på vei til en fisketur.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jeg husker at faren (ekte bygutt) fortalte at han ble overrasket over at han ble arrestert i Nederland i 80-tallet da han tok med lommekniven sin. Han forstod det ikke og mente at det hadde aldri skjedd i Bergen. Jeg har ikke spurt ham etter denne tråden, men hvis det var vanlig for bergensere å ha kniv (eller "verktøy") i byen i 80-tallet, har tiden tydeligvis forandret seg.
Vis hele sitatet...
Ja, tidene forandrer seg. Se for deg denne scenen: To gutter på fjorten år, kjørende på en motorsykkel uten hjelm, begge med ei rifle slengt over skuldra. De blir stoppa av lensmannen. Følgende samtale finner sted:
"Nå, gutter, hva skal dere, da?" -Vi skal bort i steinbruddet og skyte på blink. "Å ja, vær forsiktige og skyt noen måker for meg også, da."
Absurd? Men et uspesifisert familiemedlem av meg satt på den motorsykkelen. Ute på bygda et sted i Norge, en varm vårdag i 1965. I dag hadde antakelig Delta blitt involvert. Eller et annet eksempel; vi hadde et nokså aktivt pyrofoum her på bruket helt til Anders Fjottulf Breivik sprengte Oslo sentrum for det som for meg føles som i går. Paradoksalt nok gikk både pyroleken og blinkskytinga oftest bra. Skal man bare se på statistikken er det selvsagt et stort fremskritt at motorsyklister har tatt på seg hjelm, blitt myndige og tatt førerkortet før de begir seg ut i trafikken. Men man skal ikke gå helt over bord med frykten for alt som er farlig også. En viss risikoaksept må man ha hvis man skal kunne gjøre noe som helst interessant her i livet, og personlig mener jeg at vi som samfunn systematisk har gått i én retning. Vi trengte nok kanskje å gå et stykke, men jeg synes vi har gått litt vel langt, slik at vi nå har endt opp der at det ikke bare er ulovlig å gå med en lommekniv offentlig, men mange anser til og med forbudet som rasjonelt.

Sitat av marsboer Vis innlegg
Personlig mener jeg at det er unødvendig å ta med en lommekniv til byen. Hvis jeg absolutt trenger en kniv til å skjære rundstykker, kan jeg sikkert spørre en av mange kafeer/restauranter i byen.
Vis hele sitatet...
Nei. Bare nei. For det første: Avinor er faktisk coole med små lommekniver og tollekniver. Reglene har fortsatt noen besynderlige utfall; hvorfor er en lommekniv med låsbart blad å anse som verre enn en tollekniv på samme lengde? Men summa summarum er det altså helt ok å ta med seg en liten kniv inn på flyet. Jeg har ikke testet reglene siden bavianene i sikkerhetskontrollen hverken kan lese eller tenke, men det er jo hyggelig man i alle fall på papiret har valgt å opprettholde et minimum av sunn fornuft. Poenget er: Hvis noe er innafor på flytur, så burde det etter all logikk være innafor på byen også.
For det andre: At du mener noe er unødvendig interesserer meg ikke. Det er mye som er unødvendig. Det er mye unødvendig som endog er skadelig. Det er ikke dermed gitt at det er en sak noen andre har noe med. Hvis du mener jeg gjør noe ulovlig får du henlede politiets oppmerksomhet på meg og la de ta seg av det. Hvis du mener jeg bare gjør noe umoralsk, så får du fordømme så mye du vil, men jeg ser ingen grunn til å la meg affisere av det.
Og til sist: Enkelte av oss ville aldri gått inn på en café og spurt om å få låne en kniv til å lage matpakka med. Noen har ingen slike skrupler, men personlig ville jeg anse det som en faux pas. Dessuten ville de selvsagt sagt nei.

Man kan alltids unngå en situasjon ved å planlegge bedre på forhånd. Dele rundstykkene hjemme og ta de med slik. Eller legge av penger og kjøpe mat på en café i steden. Man kan. Men hvorfor? Jo flere begrensninger man ilegger seg selv, jo mindre fri og spontan kan man være. Jeg hater å planlegge og liker å improvisere. Og hvorfor i helvete skal jeg la din absurde og irrasjonelle fobi mot små kniver belemre min livsførsel? Skulle jeg latt være å gå med strikkegenser også, i tilfelle noen var allergiske mot ull eller ble støtt av tenke på sauehold? Eller latt være å gå i sentrum sent på natta i tilfelle jeg møtte en ensom person som var redd for å bli voldtatt? Eller la være å ha bensin på tanken i tilfelle noen er redde for brann? Noen begrensninger er jeg villig til å akseptere. Det er greit for meg at dersom jeg skal transportere skytevåpen i offentlig rom, så må det være diskret pakka ned. Og det er greit at det er forskjell på ei øks i sentrum og ei øks i skogen. Men en liten lommekniv? Jeg driter i hva andre mener, og jeg driter litt i hva loven sier på det punktet, og jeg driter i hva politiet synes om det. Jeg gjør ikke noe galt ved å ha den med meg, og de som mener noe annet har et problem de selv bør jobbe med.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. februar 2019 kl. 16:54.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Hvordan funker dette? Alle mennesker skal ha "lov" til å misbruke våpen/verktøy en gang før de mister "lisensen"?
Da ender det jo med at alle ustabile mennesker har muligheten til å rane/skade/true minst en gang, gjerne flere. Før de mister "lisensen" sin.

Det hadde også blitt vanskeligere å håndheve loven.
Nå kan man ringe inn og si ifra om du ser en narkis med machete på beltet. Denne terskelen hadde vært høyere om det kunne hende han bar den lovlig.

Jeg kan forøvrig se for meg mange ganger situasjoner hadde eskalert ut av kontroll, og ført til blodtap om alle hadde gått med kniv.
Vis hele sitatet...
Okey, om du ser en person under berusning av noen form bære kniv ville de i utgangspunktet ha eskalert situasjonen nok til å miste privilegiet. For ikke å snakke om en machete i beruset tilstand...
Hvor vanskelig dette blir kommer no ann på om du har et whitelist(Du må gjennom kursing og testing før du får lov) eller blacklist(Du ha lov i utgangspunktet, men kan miste rettigheten) system.

For å få lov til å kjøpe et jaktvåpen måtte jeg gjennom Jegerprøve, og for å få lov til å jakte må jeg til oppskytning for å vise at jeg er god til å skyte. Selv syns jeg krav til oppskytning burde vært strengere, men da kommer vi inn på et annet tema. Poenget er at dette er et whitelist system og lettere å kontrolere.
Om du hadde laget et lignende system anngående bæring av mindre verktøy på offentlig plass, en lisens/et sertifikat du lett kan miste og gjerne må vente 5-10 år før du har en liten sjangs til å ta det opp igjen ville dette frarådet missbruk relativt greit. Om kursingen inkluderte utdanning om hvorfor kniv, hammer etc er dårlig til selvforsvar, og heller anbefalte bedre ikke-dødelige alternativer burde dette iallefall i prinsippet stoppe mye av missbruken.

Norge virker ikke til å være en like trygg plass som det var bare 20 år siden, så om folk først føler behovet for å forsvare seg er det mye bedre at de blir ledet mot ting som pepperspray enn at de bruker potensielt dødelige midler. Kursing kunne ledet folk inn den vegen.
Om folk føler livet deres er i fare vil de naturligvis prøve å forsvare seg, så det er bedre å lære dem hvordan å forsvare seg, og hva som ikke bør brukes. Kniv, hammer, etc minsker hverken din eller angriperens sansynlighet for å dø betraktelig. Pepperspray, stungun, etc minsker begge. Er det ikke da tydelig hva som er bedre til oppgaven?

De fleste av oss ønsker jo ikke at ting som dette skal skje, og om hun hadde hatt ikkedødelige forsvarsmidler hadde hun gjerne overlevd og kunne meldt prøvd overfall til politiet. Nå gikk det litt verre enn det:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...et/a/10143306/
Er helt enig med KjemikaleX. Min mening er at alt som er laget for å skade andre personer ikke hører hjemme i offentligheten. Kom til Trondheim og skjær et rundstykke med den machteten din du, garanterer deg at du IKKE blir sparka ned av politiet og satt i arresten
Om du kommer drassende med en machete eller øks i byen så er det vel ikke rart folk reagerer?
Jeg kan ikke komme på noen formål det kan brukes eller være praktisk til i en storby hvertfall..!?

Å hører man først om knivstikking på åpen gate er det somregel i en by/stort tettsted, så jeg skjønner det godt!
Selvfølgelig kommer det jo kanskje litt an på hvilken type menneske det er, men uansett hvor harmløs en person kan se ut så vet man aldri hva som foregår oppe i hodet til vedkommende.
Alt var ikke bedre å tryggere før.

- Undersøkelser viser at sannsynligheten for å bli utsatt for vold ikke er større i dag enn den var for 25 år siden, sier forsker Nicolay B. Johansen ved universitetet i Oslo.

Og uten att jeg i farta har fakta til å underbygge det, så vill jeg tro att det var mere knivstikking for 100-150 år siden da norge i større grad en i dag var ett bondesamfunn og mange gikk med kniv enten de var på jobb eller ute å drakk.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Er helt enig med KjemikaleX. Min mening er at alt som er laget for å skade andre personer ikke hører hjemme i offentligheten. Kom til Trondheim og skjær et rundstykke med den machteten din du, garanterer deg at du IKKE blir sparka ned av politiet og satt i arresten
Vis hele sitatet...
Sitat av KjellFresh
Om du kommer drassende med en machete eller øks i byen så er det vel ikke rart folk reagerer?
Vis hele sitatet...
Flott! Fortsett å missrepresentere det jeg sier uten å lese hele diskusjonen. Om dere kan finne noen plasser jeg påstår man burde bære machete i byen eller kutte opp rundstykkene sine med dem sett gjerne det opp i en quote.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og hvorfor i helvete skal jeg la din absurde og irrasjonelle fobi mot små kniver belemre min livsførsel?
Vis hele sitatet...
Uhm, hvorfor angripe meg? Beklager hvis du føler deg veldig truffet av min tankegang.

Det at jeg aldri har tatt med en kniv til byen skyldes at jeg har aldri bruk for det (derfor var det unødvendig etter min mening). Det har aldri vært en situasjon der jeg tenkte "oi, faen, jeg skulle ha en kniv nå". Mulig dere trenger kniv i byen oftere enn meg.
Begynner å bli en ganske lang og rar tråd dette her. Kan jeg få komme med følgende forslag;

Hvis dette handler om dine behov for kniv, så er det vanskelig å se for seg att ikke disse skal kunne dekkes av ett multifunksjons verktøy slik som for eksempel en leatherman. Om du har en slik i lomma eller sekken og du ellers ikke gir politiet eller andre noen grunn til bekymring gjennom utagerende eller truende oppførsel, så kommer du aldri til å få noe problem med den. Med andre ord ikke sett deg ned på karl johan eller oslo s ellerandre steder hvor folk ferdes for å lage mat eller hva det nå en er du trenger kniv til.

Om dette derimot handler om dine rettigheter til å bære kniv, så har jeg i tidligere poster nevnt hva loven sier. Du bør også tenker over att dette ikke bare handler om dine rettigheter eller behov men att dette jo vill angå mennesker du omgås og deres behov for trygghet. Og i ett bymiljø kontra hva som kanskje ofte er tilfelle i en bygd så er dette da mennesker som ikke kjenner deg, men som bare ser en fyr med kniv.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Flott! Fortsett å missrepresentere det jeg sier uten å lese hele diskusjonen. Om dere kan finne noen plasser jeg påstår man burde bære machete i byen eller kutte opp rundstykkene sine med dem sett gjerne det opp i en quote.
Vis hele sitatet...
Mente ikke "du" som nødvendigvis deg, men jeg jeg skulle kanskje brukt man eller noen i steden, så beklager om jeg tråkket på noen såre tær.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Uhm, hvorfor angripe meg? Beklager hvis du føler deg veldig truffet av min tankegang.

Det at jeg aldri har tatt med en kniv til byen skyldes at jeg har aldri bruk for det (derfor var det unødvendig etter min mening). Det har aldri vært en situasjon der jeg tenkte "oi, faen, jeg skulle ha en kniv nå". Mulig dere trenger kniv i byen oftere enn meg.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd du misforstår, om du leser myoxo sine innlegg, kommer det klart frem at kniven er en del av et multiverktøy. Det å reise gjennom byen på vei til jobb med en kniv er helt legitimt, det å jobbe med ting der den trengs er helt legitimt, og å ha et multiverktøy som er hendig er også legitimt. Med mindre man drar det med seg på kvelds- eller nattestid, men det sier seg helt selv. En oppegående person har ingen problemer med å rasjonalisere aktverdige formål for å bære kniv ifm. multiverktøy om de blir bedt om det.

For øvrig er det besnærende hvor lite godvilje folk viser hverandre i denne debatten. Store deler av den henger seg opp i at Nizada beskriver at han går med "5-7 kniver på bygda"(røft sitert), og folk ser ut til å anta at det samme gjelder i byen, uten at jeg ser noen grunn til at den antagelsen holder(rett gjerne på meg). Mulig jeg har vært for slapp i min lesing, men ingenting sier meg noe om hva slags type kniv han har brukt til å smøre skiva si. Det har åpenbart også noe å si hvordan man smører skiva si også - jeg tør påstå at om jeg hadde smurt skiva mi, eller delt brødet mitt med en kniv hadde ingen brydd seg en milimeter, så jeg lurer på hva man gjør for at noen skal legge merke til det. Men dette er da vitterlig ikke så vanskelig - trynefaktor har noe å si i anonyme folkemengder, og hvem som bærer kniven har noe å si, mens når alle kjenner alle i et tillitssamfunn, gjelder andre regler. Hvorfor folk hele tiden drar opp "kniv i fylla er dumt" når diskusjonen åpenbart ikke handler om det må være toppen av rariteter i denne debatten.
Sist endret av Xasma; 30. november 2017 kl. 22:15.
Det TS innledningsvis spør om er hvorfor folk i byen reagerer når han tar frem kniv. Han argumenterer deretter med att det for han, der han kommer fra er det vanlig for han å gå med og ha behov for en del kniver.
Det har kommet en del rare svar (kanskje også fra meg) men det folk først å fremst har pekt på er lovligheten rundt dette samt att det blir vanskelig å sammenligne by og bygd i denne saken siden byfolk som regel værken kjenner hverandre eller har noen praktisk bruk for kniv i hverdagen. Da blir det lett å tenke att dette er en gærning eller noe shady greier når du ser en fyr på gata med kniv
Sitat av Nizada Vis innlegg
Men om jeg sitter i byen på en benk og kutter opp rundstykke og tomatskiver med en lommekniv for å lage et smørbrød, er dette verre enn om jeg sitter her i bygden på en stein/trestump og gjør det samme?
Vis hele sitatet...
Såklart. Det ene er et offentlig sted, mens det andre er ikke. Du vil også ha langt færre folk å skade ute i bygda på stumpen din.

Sitat av Nizada Vis innlegg
Eller er tankegangen min for meritokratisk? (At du får privilegier basert på hva du får til eller hva du har gjort deg fortjent til/mister privilegier basert på hva du viser at du ikke an håndtere.)
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om her egentlig? Hvordan har du gjort deg "fortjent" til å bære kniv?

Sitat av Nizada Vis innlegg
Flyttet noen byfolk inn i området for noen år tilbake, og første gang jeg gikk over plassen med en øks for å splitte vekuber ble mannen i huset likblek.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du på naboens tun med ei øks?

Det fremstår som du har lite innsikt i både virkeligheten (jfr. ditt utsagn om politikere og lover og at Norge har blitt mer utrygt) ov hvordan andre tenker, så jeg skal hjelpe deg litt på vei og besvare tittelspørsmålet i tråden: det handler i stor grad om miljø og sedvane. For deg er kniv et verktøy (og tydeligvis en identitetsmarkør), mens i byer er de få knivene man hører om stort sett brukt som våpen. Ellers benyttes de som verktøy av folk med aktverdige formål. Byfolk er ikke redd kniver, men idioter med kniver. I ditt miljø er det tydeligvis nødvendig for å takle hverdagen (lever du selvberget i ei koie omringet av kratt uten strøm?) mens for oss andre som lever i en normal 2017-virkelighet er kniv totalt unødvendig i det daglige.

Alle kan i teorien ha en latent psykotisk lidelse, og i en by med mange mennesker vil et knivforbud derfor være skadereduserende. Dine utsagn er like merkelige som det å gå med SYV kniver, noe som forøvrig garantert ville blitt reagert på her i bygda. Om du skulle komme opp i en situasjon hvor politiet blir involvert vil du ha et forklaringsproblem ift. aktverdighet uansett hvor du befinner deg.

Hva er formålet med tråden egentlig? Å styrke egoet ditt ved å forsvare knivfetisjen din og samtidig rakke ned på "byfolk"?
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Fikk ikke helt til quote-systemet på denne, men håper det er forståelig.

Sitat av tihihihi
Hva snakker du om her egentlig? Hvordan har du gjort deg "fortjent" til å bære kniv?
Vis hele sitatet...
Her er vi nøye med opplæring i barndommen før folk får bære kniv, men Norsk lov bruker for øyeblikket et blacklist system. Du må altså gjøre noe gale før du mister privilegiet.

Sitat av tihihihi
Hvorfor er du på naboens tun med ei øks
Vis hele sitatet...
Våre tun grenser til hverandre. Jeg gikk over mitt.

Sitat av tihihihi
(lever du selvberget i ei koie omringet av kratt uten strøm?)
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke lovlig i Norge.

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Alle kan i teorien ha en latent psykotisk lidelse, og i en by med mange mennesker vil et knivforbud derfor være skadereduserende.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv PTSD av forskjellige grunner. Jeg har blandt annet blitt angrepet av sivile i byen to ganger(en ubevepnet og en med hammer), og om de hadde klart å gjøre det de prøvde å gjøre hadde de drept meg. I det ene tilfellet hadde jeg kniv som jeg lett kunne trokket, men gjorde det ikke selv om angriperen var en større, sterkere person som kom løpende med en hammer. Det som fulgte var at jeg tok hammeren, slengte den vekk, og så en svært ensidet nevekamp der han fortsatte å angripe og bli repelert helt til en kompis av han fikk samlet seg nok til å holde han fast til han roet seg ned. For hva jeg vet kan han ha vært under påvirkning av noe, men jeg spurte ikke.
Poenget er. På dette tidspunktet hadde jeg allerede PTSD, og jeg hadde kniv, men brukte den ikke. Hvorfor ikke? God trening. For alle som har samme oppdragelsen rundt de som jeg har ville dette vært det samme.

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Dine utsagn er like merkelige som det å gå med SYV kniver, noe som forøvrig garantert ville blitt reagert på her i bygda. Om du skulle komme opp i en situasjon hvor politiet blir involvert vil du ha et forklaringsproblem ift. aktverdighet uansett hvor du befinner deg.

Hva er formålet med tråden egentlig? Å styrke egoet ditt ved å forsvare knivfetisjen din og samtidig rakke ned på "byfolk"?
Vis hele sitatet...
Dette er en svært ulogisk konklusjon. Hvordan er syv kniver farligere enn en kniv? Skal du angripe noen med syv kniver på en gang? Det høres så dumt ut at jeg skulle gjerne likt å se noen prøve. I en knivkamp ville jeg mye heller hatt jakken min til å bruke som skjold enn å ha en kniv selv. Det er kampteknikker fra middelalderen som går ut på å forsvare seg med en kappe, og de fungerer like bra med en moderne jakke. Med litt hand til hånd kamptrening kan du lett avvepne en motstander med kniven plantet inn i jakken din. Om du ikke har dette, eller ikke er sterk nok er pepperspray uansett bedre.
https://www.youtube.com/watch?v=JOLZlVo6X80

Intensjonen var aldri å rakke ned på noen i det hele tatt men når folk gjenntar missrepresenterer det jeg sier og kommer med usaklige ad hominem argumenter blir diskusjonen fort litt lengre. Jeg startet tråden fordi jeg var legitimt nyskjerrig på hvorfor byfolk er redd spesefikt kniver. At folk ville reagere med å kalle meg rambo fordi jeg kan ta fram en viktorinox lommekniv og skjære rundstykker om jeg finner en tom benk i byen var no ikke akkuratt responsen jeg forventet. Her kan vi fint ta med oss en bunke kniver eller andre verktøy på besøk bare for å sammenligne og teste hvor god de er til bruksområdet.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. desember 2017 kl. 16:09.
Gidder ikke sitere. Tror du misforsto poenget mitt om psykiske lidelser. Jeg mener at noen folk er ustabile og det derfor er lurt å kanskje minimere mengden potensielle drapsvåpen på steder med mange folk. Ganske enkel logikk, men er den feil?

Syv kniver er farligere enn én fordi du potensielt kan bevæpne seks andre, eller bli frastjelt en av dem.

Jeg ga deg en forklaring på hvorfor byfolk er reddere kniver enn bygdefolk, men det var omtrent det eneste du ikke siterte eller svarte på fra innlegget mitt, din kverulant, så jeg gjentar det litt utbrodert: Det handler i stor grad om miljø og sedvane. For deg er kniv et verktøy (og tydeligvis en sterk identitetsmarkør), mens i byer er de få knivene man hører om stort sett brukt som våpen. Ellers benyttes de som verktøy av folk med aktverdige formål, noe det naturligvis er flere av på bygda, på grunn av nærheten til natur. Byfolk er ikke redd kniver, men idioter med kniver, som det gjerne er kortere mellom i store byer.

Du kan også ta med deg masse kniver til samlere i byer, da det sannsynligvis vil bli regnet som et aktverdig formål.

Kan du beskrive noen av situasjonene der byfolk reagerte veldig på knivene dine?
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Oki, glapp poenget innimellom det andre. Jeg skjønner hva du mener, men historisk sett fungerer det ikke å banne potensielle våpen for å stoppe folk fra å drepe hverandre. Mot det du skulle tro var tilfelle iallefal når "våpenet" er et verktøy har det motsatt funksjon. Verktøyet blir nå sett på som et våpen, og flere folk bruker det som et våpen.
https://www.thenewamerican.com/world...ence-increases

Når jeg går med kniver har jeg dem med vilje i possisjoner der du ikke kan se dem, og jeg ikke kan dra dem ut kjapt. Det krever meg et minimum av fire bevegelser å dra ut noen av dem, noe som et for mye til at jeg kan dra dem ut i en kampsituasjon. Hadde det vært krig og folk løp rundt med geverer i skogen i kamp mot en invaderende styrke hadde jeg hatt en kniv i beltet der jeg kan dra den ut kjapt, men da ville jeg også foretrokket å ha en MP7 til den oppgaven heller enn en kniv.

Tidligere har jeg merket at spesielt yngre folk vil reagere. Jeg kan sette meg ned på en tom benk i byen, og eldre folk går forbi helt uaffisert. Hørte en gang da to eldre herremen gikk forbi at den ene kommenterte smørbrødet jeg lagde til den andre og hadde lyst til å dra innom en kafe. Yngre folk derimot... Har opplevd hele grupper med folk, da spesielt ungdomsgjenger som går å peker, skynder seg forbi og høres ordentlig stresset ut over at jeg lager et smørbrød. Byfolk under 30 har som regel reaksjoner på dette i større eller mindre grad. De over denne alderen kan jeg ikke huske at har brydd seg videre no når jeg tenker over det.