Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5424
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si man kjøper en bil til 150k cash kontant. Deretter bytte i en bil til prislappe på cirka 200k å betaler 50k i kontant. Å fortsetter slik oppover til du sitter med en bil til 300-400k


Er dette noe som registreres på et vis? Slik at man eventuelt vil få spørsmål fra skatteetaten hvor kontantene kommer fra?

Innbytte hos bilforhandler vel og merke
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan legge til at jeg tenkte på å kjøpe bilen til 150k privat hos noen. Deretter drive med innbytte hos forhandlere inkl cash
Anonym bruker
"Tropisk Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor skal skatteetaten bry seg om du har en fin bil? Den vil uansett synke ~15% av gjeldende verdi per år uansaett.
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skal skatteetaten bry seg om du har en fin bil? Den vil uansett synke ~15% av gjeldende verdi per år uansaett.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke hva jeg spør om.. Det jeg tenkte på var hvordan kjøpet av bil foregår. Tar jeg innbytte i totalt 3 biler på 1 år å betaler 50k i kontant på HVERT bilkjøp, lurer jeg på om det blir registrert på noe vis?
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
1: Kjøpe bil privat for 150k kontant.

2: Innbytte hos forhandler mot en bil til prisklassse 200k. Bytter med min bil + 50k kontant.

3: Innbytte hos forhandler mot en bil til prisklasse 250k. Bytter med min bil + 50k kontant.

Dette er bare et eksempel med enkle tall. Det vil nok bli mer verditap og mer utgifter en hva jeg legger fram
https://www.sticos.no/fagstoff/kateg...-regelverket-2

Her står det at forhandlere ikke har lov å ta i mot mer enn 40000 i cash.. Alt over 10000 har de uansett plikt til å melde inn til skatteetaten
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
https://www.sticos.no/fagstoff/kateg...-regelverket-2

Her står det at forhandlere ikke har lov å ta i mot mer enn 40000 i cash.. Alt over 10000 har de uansett plikt til å melde inn til skatteetaten
Vis hele sitatet...
Se derja! Tusentakk..

Men hvordan er det om jeg kjøper for eksempel en bil til 150k hos en privat person å betaler 5000 bankoverføring og resterende i kontant?

Det registreres jo at du får en bil registrert på deg, å du kan jo henvise til bankoverføring for bilen..
Problemet til bilselger om en selger en bil til 150k cash er at han må behandle de som svarte penger. Går han i banken for å sette disse inn, får han en forklaringsplikt, og kan risikere å få beslaglagt disse pengene, selv om han oppgir navn på kjøper. Har han opptrått uaktsomt med tanke på hvitvasking kan han bli straffeforfulgt.
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Problemet til bilselger om en selger en bil til 150k cash er at han må behandle de som svarte penger. Går han i banken for å sette disse inn, får han en forklaringsplikt, og kan risikere å få beslaglagt disse pengene, selv om han oppgir navn på kjøper. Har han opptrått uaktsomt med tanke på hvitvasking kan han bli straffeforfulgt.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord går det utover selger og ikke meg? Jeg har testet og sendt melding til 10 stk på finn.no om de godtar kontant for bilen siden jeg nettopp solgte båten og orker ikke å sette dem inn i banken. 7/10 personer sa Ja til det

Prisklassen var 100-150k
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Uansett, så tror jeg ikke et innskudd på 150k vil få noe spørsmål om man har en fast jobb og stabil inntekt..
Sikkerhetsklarert
Hele planen feiler nok i det du skriver "innbytte". En forhandler gir deg ikke 150k i innbytteverdi på en bil du nettopp har kjøpt til 150k. De vil jo ha inn en fortjeneste på hver bil. Vær forberedt på å tape 30-50k for hver gang du bytter den inn.
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hele planen feiler nok i det du skriver "innbytte". En forhandler gir deg ikke 150k i innbytteverdi på en bil du nettopp har kjøpt til 150k. De vil jo ha inn en fortjeneste på hver bil. Vær forberedt på å tape 30-50k for hver gang du bytter den inn.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Defor skrev jeg dette.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
1: Kjøpe bil privat for 150k kontant.Dette er bare et eksempel med enkle tall. Det vil nok bli mer verditap og mer utgifter en hva jeg legger fram
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så var heller ikke planen og tjene penger på dette, men få pengene hvite.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønner ikke hva jeg spør om.. Det jeg tenkte på var hvordan kjøpet av bil foregår. Tar jeg innbytte i totalt 3 biler på 1 år å betaler 50k i kontant på HVERT bilkjøp, lurer jeg på om det blir registrert på noe vis?
Vis hele sitatet...

Ja det blir registrert. Enhver cash transaksjon over 40 000 kr skal rapporteres til myndighetene. Så du må nok bruke mindre cash en 40 000 per kjøp.

Nå er det jo også enten alt strammet inn eller så skal det strammes inn på dette med private som selger og kjøper biler og tjener "svarte penger" uten å betale avgifter eller å tilby garantier. Har vært mange saker i media de siste 8-10 årene og grensen for nå bilbytte regnes for næring skal endres eller er alt endret.

Skjønner du ønsker å få vasket pengene men enten må du ned på cash andelene per kjøp og bruke lengre tid, gjøre flere bytter eller så må du kanskje finne en tryggere måte. For følger du planen du skisserte er det muligheter for at du blir fanget opp av en smart algoritme...det i seg selv er ikke det samme som dom og inndragning men ved en evt. kontroll må du kunne sannsynliggjøre at pengene ikke stammer fra kriminell virksomhet. Og det kan jo bli en utfordring.

Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
https://www.sticos.no/fagstoff/kateg...-regelverket-2

Her står det at forhandlere ikke har lov å ta i mot mer enn 40000 i cash.. Alt over 10000 har de uansett plikt til å melde inn til skatteetaten
Vis hele sitatet...
Tror ikke det stemmer helt, de kan ta imot mer enn 40 000, men fra og med 40 000 skal slike transaksjoner rapporteres.

Edit: Ser reglene er blitt endret, du har helt rett.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2020 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja det blir registrert. Enhver cash transaksjon over 40 000 kr skal rapporteres til myndighetene. Så du må nok bruke mindre cash en 40 000 per kjøp.

Nå er det jo også enten alt strammet inn eller så skal det strammes inn på dette med private som selger og kjøper biler og tjener "svarte penger" uten å betale avgifter eller å tilby garantier. Har vært mange saker i media de siste 8-10 årene og grensen for nå bilbytte regnes for næring skal endres eller er alt endret.

Skjønner du ønsker å få vasket pengene men enten må du ned på cash andelene per kjøp og bruke lengre tid, gjøre flere bytter eller så må du kanskje finne en tryggere måte. For følger du planen du skisserte er det muligheter for at du blir fanget opp av en smart algoritme...det i seg selv er ikke det samme som dom og inndragning men ved en evt. kontroll må du kunne sannsynliggjøre at pengene ikke stammer fra kriminell virksomhet. Og det kan jo bli en utfordring.



Tror ikke det stemmer helt, de kan ta imot mer enn 40 000, men fra og med 40 000 skal slike transaksjoner rapporteres.

Edit: Ser reglene er blitt endret, du har helt rett.
Vis hele sitatet...

Aha. Da ble jeg litt smartere.. En om jeg kjøper en bil til 100k hos en privatperson og overfører 10k av de 100 og skriver bilkjøp på overføringen.. Er det da selgers ansvar å rapportere inn han mottok over 40k i kontant ved et bilsalg?
Problemet er jo om selger selv får trøbbel når han plutselig har masse kontanter. Om selger feks går i banken og gjør ett eneste stort innskudd så kan det i teorien ble stilt spørsmål om hvor han fikk pengene fra, enten der og da i banken eller at systemet fanger opp stor kontantinnskudd og han kan måtte forklare hvor pengene kommer fra. Og du vil bli oppgitt som kilde. Så kommer myndighetene og spør deg hvor du fikk alle kontantene fra. Også er det du som må forklare og den forklaringen må være troverdig skal du unngå problemer.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2020 kl. 17:42.
Regner med at du har tenkt å registrere bilen så du kan kjøre den. Da gir du samtidig beskjed til skattemyndighetene om hvor mye bilen din er verdt. Blir det da stor differanse mellom hva du har av inntekt og hvor mye du har brukt på bil kan det fanges opp.
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
Regner med at du har tenkt å registrere bilen så du kan kjøre den. Da gir du samtidig beskjed til skattemyndighetene om hvor mye bilen din er verdt. Blir det da stor differanse mellom hva du har av inntekt og hvor mye du har brukt på bil kan det fanges opp.
Vis hele sitatet...
Var akkurat dette jeg lurte på. Bare jeg ikke klarer å formulere meg riktig.

Om det blir spørsmål, kan jeg si jeg kjøpte det som et rep objekt? For å så henvise tel bankoverføringen
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BAN Vis innlegg
Regner med at du har tenkt å registrere bilen så du kan kjøre den. Da gir du samtidig beskjed til skattemyndighetene om hvor mye bilen din er verdt. Blir det da stor differanse mellom hva du har av inntekt og hvor mye du har brukt på bil kan det fanges opp.
Vis hele sitatet...
Var litt kjapp å lese. Trodde du mente at det kunne bli fanget opp av differansen mellom bilens verdi og bankoverføringen min til selger...

Jeg har normal inntekt, typ 400k i året
Husk at det er en reell sjanse for å bli ranet hvis du avtaler å møte opp et sted med så mye $$$.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Neste betaling for svart arbeid får du kreve i i kreativ form. Som dyr vin og sprit. Dyr pc, gadgets, deler til trim av kjøretøy, dyre felger, biletter til ferie inkl 5 stjerners hotell. Mange små greier du vet den som skal betale deg kan skaffe uten å utløse varslingsrutiner. Her er det jo bare fantasien som begrenser. Du kan få betalt vaktmester, husvask eller andre greier. Ny stor tv. Gull og glitter. Krügerrand. Instrumenter. Fritidsutstyr. Alt du ellers ville brukte egne penger på. Det er tusen veier rundt dette som gjør at det ikke blir et reelt problem om du er kreativ. Og du har jo uansett gode alternativer som å ha forskjellige kontoer i skatteparadiser eller ymse crypto coins for de som evt nekter å handle greier og gi deg som betaling.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svaret tror jeg er kommet frem her; virker ikke umiddelbart som noe lur og trygg måte å drive med hvitevaskning på. Andre kreative forslag?

Litt OT, men kjøp et vrak, hiv svartepenger på den i form av verkstedtimer og utstyr, selg den igjen og se pengene stå hvitt og fint på konto!
Anonym bruker
"Fremmed Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Suksessfulle hvitevaskingsmetoder er nok ikke noe folk skriver om på et offentlig forum...

Men skulle gjerne hatt minst 300-350k på kontoen min før sommern :/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvorfor blir ikke familiemedlemmer automatisk tatt da, hvis kjøpssummen tydelig er lavere enn den bør være?
Det kan være litt overdrevet hvor mye staten følger med på svart bilsalg, siden man uansett må omregistrere den.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei nå har jommen myndighetene tettet alle hull dere. Bare å være lovlydige borgere fra nå av. Kontanter er blitt ubrukelig og alt overvåkes. Slutt å vær kriminell og få dere en 8-4 jobb med fast lønn.

Ellers må dere skalere opp den kriminelle virksomheten kraftig. Bli en del av den internasjonale mafiaen og lev godt på skatteunndragelse og selskaper plassert i lavskattland. Slik som globale selskaper Face og Alphabet og de andre luringene. Eierne der trenger ikke slite med sorte penger. All inntekt blir nesten skattefri for selskapet. Og da blir jo utbyttene også fort å gå på skjulte kontoer i stor grad. Null stress og null skatt. Vi sitter alle i samme yacht om vi bare klorer oss vei til toppen.
ingen kommer til å bry seg. Kjør på.