Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3305
Hvorfor gjør hele verden så mange flere tiltak nå mot corona viruset enn f.eks da svineinfluensaen sto på menyen? Er det noen med litt peiling som kan forklare meg hva som gjør corona viruset så mye farligere enn fugleinfluensaen og svineinfluensaen? Husker det var mye oppstyr rund fugleinfluensaen og svineinfluensaen, men så vidt jeg husker så satte vi ikke nesten hele verden på pause for det om, hvorfor gjøres det nå kontra da?
Sist endret av Alge; 17. mars 2020 kl. 00:37.
Var bare 14- 15 år under svineinfluensaen så husker ikke tiltakene som blir gjort så godt, vet derimot at de fikk kritikk for å være for omfattende med tanke på konsekvensene svineinfluensa hadde for Norge. Uansett var sykdommen svært smittsomt, og en del dødsfall var det globalt. I Norge var tallene 900 000 smittet, og 29-33 døde. Dette sier meg at dødsraten var lav, til sammenligning dør 900 mennesker årlig av vanlig influensa i Norge. Bakgrunnen for at like omfattende tiltak ikke var nødvendig da som nå er på grunn av lavere skade av sykdommen. Samtidig ga medisiner som ble brukt for å behandle vanlig influensa også effekt på svineinfluensa, så det var en effektiv behandlingsmåte mot det. Gjør oppmerksom på at jeg ikke har medisinsk bakgrunn eller er noen ekspert på tema.

Kilde: https://sml.snl.no/svineinfluensa
Vi har vaksine mot influensa.
Også er det to forskjellige typer virus.

Vi har sett denne type virus før, sars, men ikke med denne smittespredningen.

Vi vet lite om viruset, man tror veldig mye, men kunnskapen øker dag for dag.

Blah jeg hadde ikke så mye å komme med. Men én fakta, idag tror man at spanskesyken og svineinfluensa er det samme viruset eller veldig nært beslektet.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Vi har vaksine mot influensa.
Vis hele sitatet...
Ja sant, men hadde vi vaksiner for svineinfluensa når den kom? Sånn jeg husker det tok det en god stund før den kom eller?
Jeg var i Mexico da svineinfluensaen fikk utbruddet sitt. Der gikk det meste i lockdown og folk tok forholdsregler. Etter et par uker så viste det seg, heldigvis, at det ikke var så alvorlig som først fryktet. Men, better safe than sorry?
Sist endret av zoober; 17. mars 2020 kl. 15:25. Grunn: grammar
Sitat av Alge Vis innlegg
Ja sant, men hadde vi vaksiner for svineinfluensa når den kom? Sånn jeg husker det tok det en god stund før den kom eller?
Vis hele sitatet...
Nå var vel vaksinen farligere en selve influensaen...
ikke 100% sikker
men mine tanker er at det er enkelt!
viruset sprer seg så ufattelig raskt, og vi vet ikke nok om det. that's it.

En annen ting er at det kan være dødelig for noen, mens for noen andre er det ikke noe farlig i det hele tatt. Så du har dobbeltansvar av å beskytte deg selv og andre rundt deg. I tillegg leste jeg sist at det er frykt av at viruset kan (utvikle seg) ved en mutasjon til noe mer dødelig om vi ikke stopper det.
Sitat av flere enn en Vis innlegg
I tillegg leste jeg sist at det er frykt av at viruset kan (utvikle seg) ved en mutasjon til noe mer dødelig om vi ikke stopper det.
Vis hele sitatet...
Absolutt alle virus kan mutere til noe farligere. Influensa kommer jo med en ny mutasjon med jevne mellomrom.

Den coronavarianten som er populær for tiden er også en mutasjon av en tidligere ufarlig variant.
Sitat av BAN Vis innlegg
Nå var vel vaksinen farligere en selve influensaen...
Vis hele sitatet...
Nei, det var den ikke!
Men det var noen, som fikk narkolepsi av den. Men det var like stor prosentandel av de med svineinfluensainfeksjon, som også fikk narkolepsi. Dette kommer av, at det er et protein i viruset, som gir narkolepsi hos noen ytterst få. Det var dette unike proteinet, som ble brukt i vaksinen. Men det er ingen, som døde av vaksinen, men det samme kan en ikke si om infeksjonen alene.
Fordi coronavirus sprer seg som virus på nett. Altså, de tar ikke så drastiske tiltak uten grunn.

Selv en frisk person kan få store konsekvenser av viruset, påvist at du kan få vev skade på lungene.

Nei takk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvorfor gjør hele verden så mange flere tiltak nå mot corona viruset enn f.eks da svineinfluensaen sto på menyen? Er det noen med litt peiling som kan forklare meg hva som gjør corona viruset så mye farligere enn fugleinfluensaen og svineinfluensaen? Husker det var mye oppstyr rund fugleinfluensaen og svineinfluensaen, men så vidt jeg husker så satte vi ikke nesten hele verden på pause for det om, hvorfor gjøres det nå kontra da?
Vis hele sitatet...
Folk er inne på det men ikke hele forklaringen:

Influensa og Coronavirus er to helt forskjellige virus, de er ikke i samme familie en gang: Influensa er i Mononegavirales rekken. Og siden vi er godt kjent med influensavirus familien så visste vi allerede mye om det. Vi har da allerede basiskunnskapen som skal til for å lage en ny vaksine når en ny mutasjon av influensaviruset oppstår slik som svineinfluensa.

Coronavirus derimot er i Nidovirales rekken. Ja begge er virus men de er ganske langt unna hverandre slektsmessig og har derfor helt andre egenskaper enn influensa selv om symptomene er relativt like. Vi har rett å slett ikke kunnskapen om hva som ville fungert som en vaksine, reseptorene på skallet må identifiseres, all denne infoen har vi hatt årevis til å samle inn angående influensa, men ikke med corona. Siden dette er et helt annet virus kan det også mutere på måter vi ikke helt kan forutse, og det kan potensiellt være katastrofalt.
Sist endret av Dodecha; 17. mars 2020 kl. 19:43.
R.i.p 23.04.2021
Gruer meg til den dagen det blir en ebola epedemi utbrudd.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Nei, det var den ikke!
Vis hele sitatet...
Overdrev litt men faktum var at de fikk panikk og gikk til fullskala vaksinering uten å teste vaksinen. Tidligere erfaring med fugleinfluensa tilsa ikke slik panikk. Under spanskesyken var det følgesykdomer som tok livet av folk. I dag takler vi disse følgesykdomene.

Panikk er lite effektivt når det er krise.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av BAN Vis innlegg
Under spanskesyken var det følgesykdomer som tok livet av folk. I dag takler vi disse følgesykdomene.

Panikk er lite effektivt når det er krise.
Vis hele sitatet...
Nope, det er teorier om at leger ble mer effektive i å behandle lungebetennelsen som kunne oppstå når man fikk spanskesyken men det er lite bevis for det.
Influensavirus har en tendens til å bli dødelige for så å mutere til mindre dødelige typer:

End of the pandemic

After the lethal second wave struck in late 1918, new cases dropped abruptly – almost to nothing after the peak in the second wave.[50] In Philadelphia, for example, 4,597 people died in the week ending 16 October, but by 11 November, influenza had almost disappeared from the city. One explanation for the rapid decline in the lethality of the disease is that doctors became more effective in prevention and treatment of the pneumonia that developed after the victims had contracted the virus. However, John Barry stated in his book that researchers have found no evidence to support this position.[11]

Another theory holds that the 1918 virus mutated extremely rapidly to a less lethal strain. This is a common occurrence with influenza viruses: there is a tendency for pathogenic viruses to become less lethal with time, as the hosts of more dangerous strains tend to die out[11] (see also "Deadly Second Wave", above).
Vis hele sitatet...
Sitat av Tarm Vis innlegg
Gruer meg til den dagen det blir en ebola epedemi utbrudd.
Vis hele sitatet...
Det kommer ikke til å skje.
For det første, så blir neppe ebola et stort problem i et land med et fungerende helsevesen.
For det andre, så er det utviklet og er under utvikling vaksiner mot ebola.

Som jeg har nevnt på forumet tidligere, den farligste er fugleinfluensaen. Det som har manglet på den, er at den kan smitte fra menneske til menneske. Så langt har det kun vært fra pippip til menneske. Når fugleinfluensaen hadde utbrudd i Østen for over 10 år siden (før svineinfluensaen), så var det akkurat denne evnen til å smitte fra menneske til menneske som var så fryktet. Denne hadde litt av de samme egenskapene som spanskesyken. Det er at immunforsvaret gikk berserk av viruset. Så resultatet var at lungene ble fylt med kroppsvæske. Altså de som døde, druknet. Dette skjedde særlig hos de yngre, mens de eldre hadde en større overlevelsesrate, da dems immunforsvar ikke var så aktivt. En fugleinfluensa pandemi er spådd til å bli verre enn spanskesyken.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Gruer meg til den dagen det blir en ebola epedemi utbrudd.
Vis hele sitatet...
Huff. Tror jeg skal slutte helt å le av disse prepperne. Kanskje jeg blir som dem selv også etterhvert. Men kjelleren full av hermetikk, vann og et kjøretøy som er utrustet til å klare dommedag.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Gruer meg til den dagen det blir en ebola epedemi utbrudd.
Vis hele sitatet...
Ebola vil være langt mindre katastrofalt i Norge enn Covid-19 kommer til å bli. For det første er ikke Ebola spesielt smittsomt, og for det andre finnes det allerede en vaksine mot Ebola. Problemet i flere afrikanske land er rett og slett mangel på utdanning. Folk er skeptiske til vaksinen og tror det er den som gjør skaden. Er gått så langt at leger blir drept, fordi folket tror vaksinen er livsfarlig. Dette vil aldri skje i Norge.
Red: En annen ting vi bør frykte er malaria, som fint kan komme hit med hjelp av global oppvarming. Malaria dreper rundt regnet 1 000 000 mennesker årlig. Noe å tenke over.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nope, det er teorier om at leger ble mer effektive i å behandle lungebetennelsen som kunne oppstå når man fikk spanskesyken men det er lite bevis for det.
Influensavirus har en tendens til å bli dødelige for så å mutere til mindre dødelige typer:
Vis hele sitatet...
I dag har vi antibiotika som ville ta knekken på bakteriell lungebetennelse som var en viktig følgesykdom. Vi får nyte tiden med antibiotika siden legene jobber aktivt med å gjøre flere bakterier multiresistente med ukritisk medisinering.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Red: En annen ting vi bør frykte er malaria, som fint kan komme hit med hjelp av global oppvarming. Malaria dreper rundt regnet 1 000 000 mennesker årlig. Noe å tenke over.
Vis hele sitatet...
Malaria er en fattig-sykdom, det finnes masse medikamenter for behandling og prevensjon men folkene det rammer har ikke råd til slik behandling i tillegg rammer ikke sykdommen oss vestlige nok til at det blir snakket mye om.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Malaria er en fattig-sykdom, det finnes masse medikamenter for behandling og prevensjon men folkene det rammer har ikke råd til slik behandling i tillegg rammer ikke sykdommen oss vestlige nok til at det blir snakket mye om.
Vis hele sitatet...
Jo, det er mange forskjellige medisiner. Kan nevne i Asia, så var det arten Plasmodium vivax som var dominerende. Denne har tydeligvis ikke klart å utvikle resistens mot kloroquin. Men det har tydeligvis Plasmodium falciparum gjort. På den så er kloroquin tilnermet uvirksomt. Med dette, så er også P. falciparum blitt en mere dominerende art i Asia. Så kom artmisinin, som er et terpen fra planten søtmalurt Artemisia annua (I Norge så finner du burot A. vulgaris, malurt A. absintum, markmalurt A. campestris, strandmalurt, A. maritima og norsk malurt A. norvegica, mens bl.a. estragon er A. dracunculus). Altså dette er en omfattende slekt, med mange aromatiske arter. Men tilbake til artemisinin. Det var en kinesisk dame (Tu Youyou som fikk Nobelprisen for dette i 2015), som fant ut at dette stoffet tok bl.a. P. falciparum. Etter en del år med dette, så så en også utstrakt resistans mot artemisinin i P. falciparum. Den har egentlig dannet resistans mot det meste, bortsett fra kinin. Men problemet med kinin er, at det kan noen ganger hende at det dreper deg føre P. falciparum dør. Ved ifdeksjon av P. falciparum nå, så får du som regel en coctail med 2–3 medisiner. Om noen år så er det ikke sikkert de er virksomme lenger eller. Problematikken med resistens blir tatt opp i artikkelen du lenket til. Men det blir også nevnt i podkasten TVIP (This Week In Parasitism), da i episodene 9, 10 og 11. Dette blir også tatt opp i BBC - Horizon i episoden "Malaria – Defeating the curse".


Det er kun én gang i historien, som vi nesten har hatt malaria knelende. Dette var når vi grøftet ut mye av verdens sumper, og de resterende ble overdusjet med DDT i rikelige mengder. Etter DDT ble forbudt, så har antallet malaria skutt i været til gammelt nivå igjen.
WHO reported malaria cases 1962-1997
Wikisanchez / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) I noen afrikanske land, så er det igjen lov å bruke DDT i hus, mot malariabærende mygg. Men det brukes også insektmidler (Lambda-cyhalothrin) på veggflater, som en kun får kjøpt med plantevernsertifikat i Norge under handelsnavnet "Karate 5 CS". Noe som sier litt.
Corona er et RNA virus, derfor kan immuniteten være kortvarig.

Coronavidaer skiller seg betraktelig i genetikken de er oppbygd av. Så at vi mennesker er maskiner for dem som de kan suge næring ut av +- gjør dem til den mest skamslåtte parasitten en skulle tro. Ser dog ut til å ha kort immun memory, og immuniteten ser hittil ukjent men man antar den er kortvarig. Lurer på hva Stagnell tenker om saken..

Det mest skumle er jo smittefaren, at folk kan gå uten symptomer men fortsatt smitte blir som å slåss mot vinden.
Men H1N1 var ingen spøk det heller, i hvert fall ikke tilbake på 1918 tallet. Det har også kommet flere medisiner som japanere tror kan ha positiv effekt hittil. Men ser ut som Malaria medisinen kan ha mest positiv virkning så langt. Men det hjelper dog lite om du får lungebetennelse med sepsis som utfall.
Sist endret av Duffz00r; 17. mars 2020 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.