Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1995
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker en del speed (ikke hver dag, men minst 1-2 dager i uka). For det meste amfetamin, men det hender det av og til går i metamfetamin. Jeg blir fort ganske fucked på det, så jeg prøver å ikke bruke meta like mye som amf.
Jeg sliter veldig med at etter det har gått en del timer og dagen etter så har jeg så sykt angst for tennene mine. For det første er de «såre»/vonde på en måte. Men det verste er at jeg alltid føler at de kommer til å falle ut. De kjennes løsere ut og da tenker jeg alltid at jeg kan ikke spise noe mat som må tygges og jeg kan ikke bite sammen tennene, ellers ødelegger jeg dem og så faller de ut. Jeg har ikke mistet noen tenner så langt, men den angsten om tennene mine er så intens. Jeg klarer nesten ikke å tenke på noe annet. Jeg tror jeg må ha tatt en million bilder og videoer av innsiden av kjeften min for å vise hvor løse de er og hvor mye de har flytta seg.
Det går som oftest over en dag eller to etterpå.
I august var det så ille at jeg dro til tannlegen, hvor jeg ble irritert over at de mente det ikke var noe galt med tennene mine. Fordi jeg var OVERBEVIST om at jeg var en pust unna den såkalte meth mouth.
Så finnes det noen tips for å minske den store frykten om at tennene mine kommer til å falle ut hver eneste gang?
Dette er en typisk vrangforestilling som utløses av amfetaminbruk, på lik linje som "skin-bugs".
Tennene kan kjennes såre grunnet anspent kjeve og gnissing.
Meth-mouth er hovedsaklig forårsaket av sviktende tann-hygiene.
Få i deg nok væske mens du er "uttpå" og husk å pusse tennene.
Tyggis tyggis tyggis
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke gidd å ta det mer
Speed er morro hvis man pusser tenna, tygger tyggis og/eller alltid har magnesium on hand.

Husker når jeg var på kjøret for et par år tilbake. Kramper i hue og og rævva så fjernet det og kjevekjør

Magnesium og tyggis er noe du bare må ha
- Magnesium
- Tyggis
- Ha en normal tannhygiene

Resten er psykisk om du bare amfer en dag i uka.
Amfetamin ødelegger tennene. Selvsagt spiller også ting som munnhygiene, sukkerholdige drikker, hvor sterke tenner man er utstyrt med fra naturens side, graden av munntørrhet som oppstår i amfetaminrusen og ikke minst hvor ofte og mye amfetamin man bruker inn også.

Men amfetamin er etsende i seg selv og kan skade både skjelett og tenner. I tillegg blir de fleste tørre i munnen av amfetamin, og uten tilstrekkelig med spytt i munnhulen er tennene utsatt. Spytt nøytraliserer syrer og skyller over tennene, og hjelper til med å beskytte tenner og emalje mot karies. I tillegg er det fort gjort å bite sammen tennene på en måte som skader tennene i det lange løp når man er speeda.

Jeg kjenner også godt at tennene virker skjørere og gjør litt vondt når jeg tar amf. Ikke løse akkurat, men det føles som om det vil være lett å brekke av en bit på en jeksel. Får noia av det jeg også. Egentlig er det bra med sånne ting som minner en på at det er lurt med pauser også.

Alle amfetaminmisbrukere jeg kjenner har synlige skader på tennene, selv om de såvidt jeg vet har en ganske normal munnhygiene.
Sitat av Susa Vis innlegg
amfetamin er etsende i seg selv og kan skade både skjelett og tenner.
Vis hele sitatet...
RIKTIG!
"Amfetamin er etsende. Unge mennesker kan få løse tenner etter et par års bruk, eller svi hull på neseveggen på grunn av sniffingen."
https://www.fmr.no/index.php?id=75777

Men du kan forebygge dette litt ved å droppe det i kapsler eller papir, og ellers være nøye med munnhygiene både før, under og etter bruk.