Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4380
Jeg ble for noen uker siden stoppet av tollvesenet ved en norsk flyplass.
Hadde så mange kartonger sigaretter at saken ble overlatt til purken og 2
politikonstabler møtte opp for å få meg til å signere et tilståelsespapir.
Noe jeg gjorde. Har ikke mottatt bot fra purken enda, men regner med at den kommer til å svi.

Denne uka kom jeg med ferja fra Strømstad til Sandefjord, tollkontrollen denne kvelden var strengere enn den pleier å være, der alle bilene måtte rulle ned vinduet og snakke med tollkjerringa. Vi ble spurt spørsmål om hvor vi hadde vært, og så bedt om å kjøre inn i garasjen. Ut med alle ting, ekstremt nøye søk på bilen mens vi satt på bakrommet og ventet. Og selvfølgelig en slengbemerkning om at jeg hadde blitt stoppet av tollen før.
Det hele tok vel 45 minutter før vi kunne kjøre ut og hjem.
Merk: vi hadde 2 flasker vin for mye som kjøtthuene tok.
Merk: vi har et normalt norsk utseende, begge i 30-åra. bilen, en toyota med lokale skilt.

Det store spørsmålet, har tollvesenet tilgang til både fly og båt-passasjeropplysninger? Lyser det en slags rød lampe på bakrommet
når flyet eller ferja med en slik som meg kommer inn?

I såfall, hvor mange år må jeg regne med å bli trakassert av tollvesenet?
I juridisk sammenheng i Norge er trakassering definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende»
Vis hele sitatet...
Å bli plukket ut for inspeksjon teller vell neppe som trakassering? Men all logikk tilsier at tollvesenet på grensen er samme organisasjon som tollvesenet på ferga og flyplassene. Om de har en database med navn over personer som tidligere har forsøkt å smugle inn varer tviler jeg på.

Og bare sånn for morsomhet, syns du det hadde vært mer forståelig at de stoppet deg om du hadde sett ut som en 'ikke-etnisk' nordmann med skjegg?
Hvordan har du kommet frem til at tilfeldige stikkprøver, hvor de finner ut at du har begått et lovbrudd er en trakassering?
Sitat av Jackson5 Vis innlegg

I såfall, hvor mange år må jeg regne med å bli trakassert av tollvesenet?
Vis hele sitatet...
Så lenge du tar med deg for mye over grensa, kan du regne med og bli stoppet og fratatt varer.

Du blir ikke trakasert, du blir straffet for lovbrudd.
The Merciful One
mr5050's Avatar
colorline gir passasjerlister til tollvesenet! det samme gjelder stenaline
har hatt et ublidt møte med tollvesenet selv i sommer siden han som kjørte har litt mye greier på rullebladet og vi sendte en mail til fergeselskapet og det sa at de leverte ut lister til tollvesenet
Sitat av OnklD Vis innlegg
Og bare sånn for morsomhet, syns du det hadde vært mer forståelig at de stoppet deg om du hadde sett ut som en 'ikke-etnisk' nordmann med skjegg?
Vis hele sitatet...
Ja,det er sånn tollen jobber.Dem stopper østeuropeere langt oftere enn nordmenn på grensa,fordi dem veit av erfaring at dem oftere er innblandet i smugling.Ikke noe rasistisk å si dette,det er sånn virkeligheten er.
Sist endret av JayHova; 31. oktober 2013 kl. 19:26.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
colorline gir passasjerlister til tollvesenet! det samme gjelder stenaline
har hatt et ublidt møte med tollvesenet selv i sommer siden han som kjørte har litt mye greier på rullebladet og vi sendte en mail til fergeselskapet og det sa at de leverte ut lister til tollvesenet
Vis hele sitatet...
Om de skulle levere ut lister til tollvesenet så skal det vel mye til at de skulle stoppe deg på grunn av navnet ditt? Da må den som stopper deg isåfall kjenne deg fra tidligere. Det blir jo ikke levert ut bilder sammen med navnet på passasjerlisten..
Trådstarter
10 3
Sitat av tubtau Vis innlegg
Om de skulle levere ut lister til tollvesenet så skal det vel mye til at de skulle stoppe deg på grunn av navnet ditt? Da må den som stopper deg isåfall kjenne deg fra tidligere. Det blir jo ikke levert ut bilder sammen med navnet på passasjerlisten..
Vis hele sitatet...
Når vi reiser med ferja må også regnr på bil legges inn på bestilling.
Mulig tollen knyttet regnr sammen med person så de visste hvilken
bil de skulle se etter.

Eller kanskje de har tilgang til førerkort-database eller pass?
Eller kanskje det ble tatt bilder av meg i smug når jeg ble
tatt med sigarettene?

Bare spekulasjoner fra min side, men det siste er vel strengt
tatt ikke lov uten at jeg hadde blitt informert om det ved beslag
av sigarettene på flyplassen.
Du får kjøre leiebil neste gang

Tror ikke Tollvesenet har lov å "søke" deg opp i systemet uten skjellig grunn til mistanke som det heter... Uten at jeg er helt sikker på det.
Trådstarter
10 3
Sitat av tubtau Vis innlegg
Du får kjøre leiebil neste gang

Tror ikke Tollvesenet har lov å "søke" deg opp i systemet uten skjellig grunn til mistanke som det heter... Uten at jeg er helt sikker på det.
Vis hele sitatet...
Takk for tips
Orker ikke samme strenge kontroll igjen, så fra nå av blir
alle flyreiser med familien bestillt med retur til Gøteborg.

Og hvis jeg må ta ferja, da legger jeg inn grove skrivefeil på
navnet mitt i bestillingen, man har da dysleksi -eller hva?
Kjøp deg ny bil, og i verste fall bytt navn. Da må du vell være ute av registreringa deres?
De får passasjerlister fra både fly og båt ja. Både de og politi. De vet hvilket sete du har på flyet og hvilken bil du er registrert med på båten. Dette fordi de skal unngå at du har med deg alt for mye igjen og igjen og igjen.

Om du føler deg trakassert fordi du ble stoppet av tollen og fratatt varer IGJEN så tror jeg du skal finne deg en veldig god advokat før du stevner staten. Blir litt krekar over det hele.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tubtau Vis innlegg
Du får kjøre leiebil neste gang

Tror ikke Tollvesenet har lov å "søke" deg opp i systemet uten skjellig grunn til mistanke som det heter... Uten at jeg er helt sikker på det.
Vis hele sitatet...
Faktisk så tar du feil her. Hjemmler i lovverket gir Tollvesenet tilgang til å søke deg opp i systemet uten noen som helst misstanke, det samme gjelder for en hver kontroll også. Her er det store forskjeller i forhold til politiet som har en mere restrektive hjemmler.

Husk nå på at Tollvesenet like gjerne kan stoppe deg på landeveien midt i landet. Mange tror kun de holder seg til grensene en dette er feil. Alt som har med avgifter, særavgifter etc knyttet til bil er det tollvesenet som forvalter. Så muligheten for at tollerne stopper deg langs Gubransdalen for å ta en dieasel kontroll er tilstedet, men lite sannsynlig.