Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Valg 2013
Rødt 39 5,86%
SV 20 3,01%
AP 38 5,71%
SP 18 2,71%
Venstre 136 20,45%
KRF 5 0,75%
Høyre 111 16,69%
FRP 122 18,35%
Piratpartiet 83 12,48%
Blankt 35 5,26%
Andre 58 8,72%
Stemmegivere: 665. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  153 22595
Sitat av Oransje Vis innlegg
Nettopp. Privatisering.

Sjekk VG sin beviste bruk av et grått dårlig bilde av Jens Stoltenberg og et bra bilde av Erna Solberg som stolt poserer foran en sterk blå bakgrunn. *way 2 go vg, nøytral all the way!*
Vis hele sitatet...
For det første har vel forsvinnende få aviser noen gang vært politisk nøytrale..

Grafikken fremviser i dette tilfellet bare om det er rød-grønt eller borgerlig flertall, og fargevalg og bilde av politiker vil etter stor sannsynlighet forandres i forhold til resultatene
MGD skriver historie! Fantastisk

heartslava.
Sist endret av heartslava; 9. september 2013 kl. 22:20.
Takk til MDG for pappish brosjyren dem ga meg, funket utmerket til å lage filtere.
Vet ikke om dette er nevnt tidligere, men anbefaler Radioresepsjonens valgvakesending.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
For det første har vel forsvinnende få aviser noen gang vært politisk nøytrale..

Grafikken fremviser i dette tilfellet bare om det er rød-grønt eller borgerlig flertall, og fargevalg og bilde av politiker vil etter stor sannsynlighet forandres i forhold til resultatene
Vis hele sitatet...
Høyst få aviser er nøytrale. Men når man har så stor influens og påvirkningskraft som VG har så synes jeg det er uetisk og ikke forbeholde seg nøytralt(I alle fall i disse opplyste dager ). Happy valg folkens!
Sist endret av Oransje; 9. september 2013 kl. 23:06.
Vet ikke om dette er skrevet før, men er det mandater eller partioppslutninger som bestemmer hvem som vinner valget?
Oh lord dette er spennende! Men alle snakker jo som om valget er avgjort, skjønner ikke det.
Høyre har vunnet valget ja.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Oh lord dette er spennende! Men alle snakker jo som om valget er avgjort, skjønner ikke det.
Vis hele sitatet...
Nja, er vell så og si avgjort.. Men ja, blandt annet Venstre, KrF og SP har ikke sagt at de SKAL samarbeide med noen enda, selv om NRK mener det.
Før SV klatret seg over sperregrensa hadde faktisk Venstre/Krf fritt valg om de ville samarbeide med Høyre/FRP eller AP/+tidligere sentrumsparti SP. Da hadde det faktisk vært reelle mulighet for at samarbeidet gikk den veien, og det hadde gitt sentrumspartiene mye mer tyngde i forhandlingene med Høyre/FRP...

.. så fryktelig synd at SV kom over sperregrensa, det innebærer blåere politikk og mer FRP innflytelse.
Sist endret av DumDiDum; 9. september 2013 kl. 23:38.
Jeg for min del er halvveis fornøyd med at Venstre fikk kun 6%, glad de kom godt over grensa. Jeg hadde helst sett langt høyere oppslutning. Jeg tror også mange, mange flere nordmenn hadde sluttet opp mot en av landets eldste partier, hadde de bare visst hva sosialliberalisme innebærer.
Blått styre. Større forskjeller, mindre kvalitetssikring, mer til de rike, mindre til de fattige, rive ned den langsiktige tankegangen.

Det skal bli spennende å se om de virkelig får ende på problemene.
Jeg vant jeg vant heia FRP !
Deilig å få jensebassen vekk <3
Andre (kjappe) observasjoner;

- ekstremt synd at Senterpartiet karret seg opp på 6% og er fortsatt på Stortinget. De kommer til og fortsette å hestehandle. Har noen noe svar på hvordan man får vekk SP ?

- egentlig ganske fornøyd med at AP fortsatt er landets største parti. _"Alle"_ vet godt at de har levert rimelig greit i mer enn 50 lange år for landet. Håper de sakte men sikkert går strategisk innover mot sentrum/Venstre.

- forsåvidt ganske greit at SV er, -og forblir et miniparti, særlig et Lysbakken-SV. Jeg er fornøyd med at de i Lysbakken-versjonen får 4,1%.

- glad for at Siv Jensen er relativt liten i dette valget. Både i kjeften og på målingene. Glad for at hun ikke raljerer TV-skjermene mer..

- Erna er av jern!
Sist endret av aeon_illuminate; 9. september 2013 kl. 23:54.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

.. så fryktelig synd at SV kom over sperregrensa, det innebærer blåere politikk og mer FRP innflytelse.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke avgjort enda.
http://bildr.no/image/TUpQa2xU.jpeg
Sist endret av Morgul; 9. september 2013 kl. 23:56.
Sitat av Moonfal Vis innlegg
Det er da ikke avgjort enda.
Vis hele sitatet...
De ligger på 4% blank nå, -0, 01 og good bye SV.
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
De ligger på 4% blank nå, -0, 01 og good bye SV.
Vis hele sitatet...
Ja, som sagt ikke avgjort enda, men virker ut som dumdidum har reist tilbake i tid.
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Høyre er IKKE for privatisering. De vil konkurranseutsette enkelte tjenester som sykehus slik at det offentlige kjøper sykehusplasser fra private. I dag er det klasseskiller fordi de som vil inn på private klinikker må betale for både dette i tillegg til det offentlige som de ikke tar i bruk gjennom skatt. Konkurranseutsetting vil dermed øke kapasitten og øke valgfriheten. Ved privatisering vil det offentlige ikke ha ansvar for tjenestene og du må selv ta ansvar for å kjøpe forsikring. Noe av det positive med dette er at det vil bli bedre kvalitet til en lavere penge grunnet konkurranse.
Vis hele sitatet...
Men det negative vil bli at de fattige ikke vil ha mulighet til å utnytte det private om de ikke har en god forsikring? Eller..? Om ja, så er det vell akkurat det jeg sa, at det blir skapt et klasseskille?
Sist endret av Vod0; 10. september 2013 kl. 00:07.
Angående SV: 364/428 kommuner telt opp, med 1/3 forhåndstemmer i tillegg... og de ligger på 4.1% fortsatt. De er over sperregrensen.
Sist endret av DumDiDum; 10. september 2013 kl. 00:10.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Der vant de borgelige, får bare satse alle tenner på at FRP ikke får for mye innflytelse, og at høyre er harde på kravene sine.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Men det negative vil bli at de fattige ikke vil ha mulighet til å utnytte det private om de ikke har en god forsikring? Eller..? Om ja, så er det vell akkurat det jeg sa, at det blir skapt et klasseskille?
Vis hele sitatet...
Hvis de "rike" bruker private, blir det jo mere plass til de "fattige" på offentlige sykehus? Hvorfor skal de rike som har arbeidet og slitt for pengene sine ikke skal få lov til å bruke dem på sykehus?

Klasseskille er noe som alltid vil finnes så fremt at norge ikke blir kommunistisk. Hvis du er mot klasseskille skulle du stemt nkp (Norges kommunististe parti)
Vel vel, kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over valget, men gleder meg til å se Frp gå på trynet så folk får sprekt boblene sine.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hvis de "rike" bruker private, blir det jo mere plass til de "fattige" på offentlige sykehus? Hvorfor skal de rike som har arbeidet og slitt for pengene sine ikke skal få lov til å bruke dem på sykehus?

Klasseskille er noe som alltid vil finnes så fremt at norge ikke blir kommunistisk. Hvis du er mot klasseskille skulle du stemt nkp (Norges kommunististe parti)
Vis hele sitatet...
problemet med det er at alle de flinke legene går til de private sykehusene, og det blir også mindre penger til de offentlige, ser ikke helt hvordan det er positivt på noen måte, er forresten det samme med skolene, de rikeste blir å ha penger til de beste skolene, beste lærerne, og det beste potensiale til å bil flinke.

Ikke mange som vil ha det fult så likt som NKP, men vil heller ikke ha det så ujevnt som det kan bli.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Vel vel, kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over valget, men gleder meg til å se Frp gå på trynet så folk får sprekt boblene sine.
Vis hele sitatet...
Ja, det var skuffende, håpet er at FRP skal tryne kraftig, eller at de ikke klarer å danne regjering.
Sist endret av sam500; 10. september 2013 kl. 00:20.
Endelig kan jeg kjøre Segway ned på 711 og kjøpe brennevin.
Sitat av sam500 Vis innlegg
problemet med det er at alle de flinke lærerne går til de private sykehusene,
Vis hele sitatet...
Du har 3 minutter på å sørge for at dette ikke blir stående for all tid.
Sitat av danseku Vis innlegg
Endelig kan jeg kjøre Segway ned på 711 og kjøpe brennevin.
Vis hele sitatet...
Lykke til
Håper ikke politiet skyter meg når jeg tar segwayen ned til kiosken for å kjøpe avgiftsfri sprit og kinaputter i morgen tidlig.
er det lov å spørre om det nå blir lov med reptiler?
Sitat av norcogamer Vis innlegg
er det lov å spørre om det nå blir lov med reptiler?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig iløpet av denne 4 års perioden. Nå som det kommer en ny landbruksminister, som forhåpentligvis ikke overkjører matilsynets anbefaling om å tillate et utvalg reptiler og amfibier. Det handler først å fremst å greie å få det opp til høring.
Sitat av norcogamer Vis innlegg
er det lov å spørre om det nå blir lov med reptiler?
Vis hele sitatet...
Frp ønsker dette ja.
Dette blir action!

Profesjonell boksing, alkohol på bunnpris, slanger, segway og pinneraketter.
Sitat av danseku Vis innlegg
Frp ønsker dette ja.
Dette blir action!

Profesjonell boksing, alkohol på bunnpris, slanger, segway og pinneraketter.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som noe negativt? Btw du glemte å nevne hjørnekjøleskap.
Sitat av danseku Vis innlegg
Frp ønsker dette ja.
Dette blir action!

Profesjonell boksing, alkohol på bunnpris, slanger, segway og pinneraketter.
Vis hele sitatet...
Får man ikke alkohol på bunnpris idag?
Takk for svar dere, Gleder meg
Sitat av sam500 Vis innlegg
problemet med det er at alle de flinke legene går til de private sykehusene, og det blir også mindre penger til de offentlige, ser ikke helt hvordan det er positivt på noen måte, er forresten det samme med skolene, de rikeste blir å ha penger til de beste skolene, beste lærerne, og det beste potensiale til å bil flinke.
Vis hele sitatet...
Men FrP vil jo at staten skal betale for at du går på private skoler, slik at du står fritt til å velge det du vil. Akkurat som ved private sykehus.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Vel vel, kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over valget, men gleder meg til å se Frp gå på trynet så folk får sprekt boblene sine.
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe de Frepperne kommer til å få rabies når de først sitter i regjeringskontorene. De kommer uten tvil til å være høylydte og lage støy de første 2-3-ish månedene. Grunnene til dette er flere, men det er blant annet på grunn av at;

1- Høyre kommer til å holde dem godt og fast i ørene. Erna er en streng og krevende leder, og særdeles beinhard i forhandlinger.
2- Partiorganisasjonen og individene i FrP er blitt dresserte og godt disiplinerte over lengre tid, du må ikke glemme at de lenge var Norges nest største parti, med å ha holdt seg stabile rett over 20%.
3- Til og med Venstre kommer til en viss grad moderere FrP. Dette pga av at Venstre har gått i mer høyreorientert retning de siste årene (med Tine Skei Grande), og fordi de allerede i tidlig 2012 åpnet for FrP.

(Forøvrig, kjempeglad for at MDG fikk mandatet, étt mandat, og at det mandatet ikke gikk til Rødt)
Sist endret av aeon_illuminate; 10. september 2013 kl. 00:44.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Men FrP vil jo at staten skal betale for at du går på private skoler, slik at du står fritt til å velge det du vil. Akkurat som ved private sykehus.
Vis hele sitatet...
Hvis du har rett i det så gir jeg meg, da er jeg helt for det.
Men slik som jeg forsto det, var det mer et fast beløp, og at hvis skolen kostet mer enn det, måtte man betale for det selv.
var ihvertfall slik det kom fram i debatten.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hvis du har rett i det så gir jeg meg, da er jeg helt for det.
Men slik som jeg forsto det, var det mer et fast beløp, og at hvis skolen kostet mer enn det, måtte man betale for det selv.
var ihvertfall slik det kom fram i debatten.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende du har rett, siden du har hørt det i en debatt. Husker ikke hvor jeg har hørt det som jeg sa.
Gleder meg til mindre regulering, merkelige lover og mer individuel frihet Tror et veldig sterkt høyre med ett litt svakere frp er en god kombo
http://www.nrk.no/valg2013/jensen_-m...ens-1.11226091

Se talen hennes... apokalypsen er nær.

For et trist valgresultat, det eksisterer jo ikke en gang en sosialistisk opposisjon.
Selvhatende minoriteter i FRP og ekstrem dårlig forståelse for økonomi.

Yes, vi har mye å glede oss over. Trist at vi byttet et godt fungerende regjering fordi vi kjedet oss. Pendelummet vil svinge den andre veien etter 4 år, garaantert!
Sist endret av Bolibompa; 10. september 2013 kl. 01:22.
Sitat av SecondLife Vis innlegg
Gleder meg til mindre regulering, merkelige lover og mer individuel frihet Tror et veldig sterkt høyre med ett litt svakere frp er en god kombo
Vis hele sitatet...
Mangler bare Venstre... Men alt er bedre enn 4 nye år med Bush... Nei Jens mener jeg
Sitat av EoT Vis innlegg
det eksisterer jo ikke en gang en sosialistisk opposisjon.
Vis hele sitatet...
Joda, de er visstnok veldig små. Ser for meg at pndelen svinger i deres favør når folk begynner å kjede seg igjen.
Sist endret av bernadotte; 10. september 2013 kl. 02:02.
Sitat av spittfire88 Vis innlegg
Mangler bare Venstre... Men alt er bedre enn 4 nye år med Bush... Nei Jens mener jeg
Vis hele sitatet...
Får håpe at de tar vekk trygdeboligen og minsker heroin røykingen din! Da gjør de hvertfall noe riktig.
Sitat av EoT Vis innlegg
http://www.nrk.no/valg2013/jensen_-m...ens-1.11226091

Se talen hennes... apokalypsen er nær.

For et trist valgresultat, det eksisterer jo ikke en gang en sosialistisk opposisjon.
Vis hele sitatet...
Lol.. Gurimalla.

I et par forskjellige øyeblikk trodde jeg i fullt alvor at de enorme puppene hennes skulle sprenge rett igjennom den (altfor) tettsittende kjolen. Jeg tror det var særlig det øyeblikket da hun hveste og skjæret gjennom lufta ... MORN'A JENS.

Så knalloransje hun var, så hissig.
Minnet litt om Mecha Streisand, den andre utgaven (med litt andre hudfarger), for de av dere som husker hu.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. september 2013 kl. 02:10.
Sitat av EoT Vis innlegg
http://www.nrk.no/valg2013/jensen_-m...ens-1.11226091

Se talen hennes... apokalypsen er nær.

For et trist valgresultat, det eksisterer jo ikke en gang en sosialistisk opposisjon.
Vis hele sitatet...
Hehe... Ser ut som sosialistene har blitt paranoide. Beklager å måtte si det, men sosialismen har vært utgått på dato siden Sovjet..

Sitat av Bolibompa Vis innlegg
Selvhatende minoriteter i FRP og ekstrem dårlig forståelse for økonomi.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv stemt Venstre, men å si at FrP har ekstremt dårlig forståelse for økonomi, er usaklig. De har et annet syn på hvordan økonomien skal styres, ja. Ta en titt på Ketil Solvik Olsen. Veldig dyktig fyr som eier de fleste på debatter innen økonomi.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Beklager å måtte si det, men sosialismen har vært utgått på dato siden Sovjet.
Vis hele sitatet...
Vis meg gjerne eksempler på når Sovjet var sosialistiske. Hvis du refererer til diktaturet har du overhodet ingen anelse hva du snakker om.
Sitat av bernadotte Vis innlegg
Vis meg gjerne eksempler på når Sovjet var sosialistiske. Hvis du refererer til diktaturet har du overhodet ingen anelse hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Skal jeg vise deg eksempler på at Unionen av sosialistiske rådsrepublikker/Sovjet var sosialistiske? Jeg kunne gjerne vist flere eksempler, men er vel enklere for både deg og meg å heller lese det fra wikipedia.

Ja, Sovjetunionen var til tider ekstremt autoritært og totalitært, og er neppe hva f.eks et rent flertall av SV eller Rødt ville sett ut, ettersom disse partiene er tilhenger av demokratisk sosialisme, men at du setter spørsmål ved om Sovjet har vært sosialistiske, gjennom sin 69 år lange tidsepoke, synes jeg er litt merkelig. Kommunisme blir tross alt regnet som en gren av sosialisme, og de har mange fellestrekk.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
- ekstremt synd at Senterpartiet karret seg opp på 6% og er fortsatt på Stortinget. De kommer til og fortsette å hestehandle. Har noen noe svar på hvordan man får vekk SP ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor så negativ? SP er et flott parti for f.eks bygdefolk, og for de som foretrekker norsk mat istedenfor importert mat..? SP er heller ikke positive til sentralisering, noe som høyresiden er. Jeg vet ikke med deg, men jeg kan ikke tenke meg at folk som bor litt mer avsides har veldig lyst til å reise enda lengre for å få (akutt?) nødvendig hjelp, som f.eks. sykehus.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
- glad for at Siv Jensen er relativt liten i dette valget. Både i kjeften og på målingene. Glad for at hun ikke raljerer TV-skjermene mer..
Vis hele sitatet...
Relativt liten? Jensen er en av de personene som vil få mest makt i dette valget.. Skal Høyre få flertall de få med seg Frp, og da blir det gjerne forhandlinger - til fordel og ulempe for begge partier.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Høyre kommer til å holde dem godt og fast i ørene. Erna er en streng og krevende leder, og særdeles beinhard i forhandlinger.
Vis hele sitatet...
Nåja. Selv om Erna kanskje er en streng og krevende leder vil jeg tro begge partiene brenner for å få igjennom saker fra hvert sitt parti - og som sagt, da må forhandlinger mellom partiene skje.