Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Valg 2013
Rødt 39 5,86%
SV 20 3,01%
AP 38 5,71%
SP 18 2,71%
Venstre 136 20,45%
KRF 5 0,75%
Høyre 111 16,69%
FRP 122 18,35%
Piratpartiet 83 12,48%
Blankt 35 5,26%
Andre 58 8,72%
Stemmegivere: 665. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  153 22655
ArbeidsledigProletar
Sitat av MBTI Vis innlegg
I kommunevalg har det vært betydningsfullt med enkeltstemmer. I artikkelen "Bare 19 Frp-stemmer manglet" står det om et tilfelle hvor EN stemme har avgjort at Høyre/FrP ikke fikk flertall i kommunestyret.

Du får heller sitte inne med den frekke tonen din og drite i å stemme, ettersom at du ikke får det som du vil uansett.
Vis hele sitatet...
En smule større skala på Stortingsvalg vs. kommunevalget i Rakkestad.
Just saying.

Jeg skal stemme, men har ingen illusjoner om at jeg kan gjøre en større forskjell ved å stemme på noe annet enn ved å stemme på den politikken jeg ønsker å fremme.
Nytt parti som nok kommer til og stille sterkt ved høstens valg,

Norges Kristne

Dette skriver de blant annet om innvandring og krav til statsborgerskap

Statsborgerskap skal baseres på minimum ti års botid i riket og en kunnskapstest om Norges grunnlov, Bibelen og Snorres kongesagaer må bestås før det gis. Det skal være minimum tusen spørsmål i kunnskapstesten, og alle svar må være riktige for å få norsk statsborgerskap. Alle må i tillegg kunne deklamere Henrik Ibsens dikt «Terje Vigen» utenat i løpet av femten minutter før norsk pass utstedes.
Vis hele sitatet...
Og skolene

Skolen skal med jevne mellomrom minne elevene på at Jomfru Maria er Jesu mor og et eksemplarisk forbilde for alle jenter og kvinner
Vis hele sitatet...
Alle klasserom til og med den videregående skolen skal ha et bilde av Jesus på veggen bak kateteret, samt et tilhørende skilt med teksten «Han er veien, sannheten og livet».

Alle skoledager i grunnskolen skal startes med synging av Fedrelandssalmen, i stående tilstand vendt mot Jesusbildet.
Vis hele sitatet...

Haha dette er jo Nord Korea tendenser
Sitat av danseku Vis innlegg
Nytt parti som nok kommer til og stille sterkt ved

Haha dette er jo Nord Korea tendenser
Vis hele sitatet...
Dette kaller jeg heller skikkelig kristen-høyre-tendenser, liknende det du finner i det Republikanske Parti i USA!

Nye "landsmenn" skal altså bli påvirket av kristen tankegang, og etterhvert bli helst "gode, norske kristne". Litt usikker på hvordan dette kunne slå ut for de mange muslimene som er vandrer inn, er jo generelt sett færre muslimer som konverterer over til kristendommen - enn motsatt. Hadde politikken deres blitt satt ut i livet så hadde det nok vært; konverter eller dra tvert hjem!

liten funfact må til; Veit dere at så og si de fleste [COLOR="RoyalBlue"]kristen-høyre[/COLOR]-partiene her i Vesten/Norge som Republikanerne i USA, TeaParty, norske Demokratene, Kristent Samlingsparti, m.mer, er ikke særlig mye forskjellige fra[COLOR="SeaGreen"] [COLOR="Green"]islamistene[/COLOR][/COLOR] i Midtøsten, som f.eks Mursis parti i Egypt. De står for mye av det samme, der nede for et samfunn basert på islamisering og en totalitær tolkning av islam, her i Norge ønsker de et tvers igjennom kristenkonservativt samfunn - som man hadde i middelalderen. Fy flate, glad KrF ennå ikke per 01.aug har fått noen stemmer i pollen selv om de ikke er fæle egentlig.

.............
*edit; liten bemerkning if.t. Republikanerne, jeg mener primært de konservative innen partiet, er mange moderate også vel og merke, ikke glem det. Likevel - partiet ér kristent tvers igjennom.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. august 2013 kl. 16:43.
Learning by doing
Undef's Avatar
hvis jeg hadde fylt/vært 18, ville jeg stemt piratpartiet.
det er jo flere positive ting rundt hva de vil så...hvorfor ikke?
Sitat av moret Vis innlegg
Det var visstnok miljøpartiet de grønne som jeg skulle stemme på ifølge aftenposten, men jeg klarer ikke tenke noe annet enn at de er en gjeng wannabe hippier uten noen _egentlig_ politikk. Derfor stiller jeg meg heller nøytral så lenge. Tenkte jeg skulle lese gjennom partiprogrammet deres og se om det er noe jeg finner fornuftig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
MDG har da virkelig ordentlig politikk. De åpnet akkurat for legalisering og regulering av marihuana, og den økonomiske politikken er ekstremt lik Rødt sin. De er et generelt veldig venstreorientert parti med fokus på miljø og dyrevern.
Når man ser noen av partiene som er med i denne avstemningen er det litt latterlig at MDG ikke er med. Vurderer faktisk å stemme MDG i år etter at de har gått inn for en cannabis legalisering, det hadde vært fint med et parti som kan representere dette på stortinget. Er ikke 100% enig i MDG sin noe ekstreme miljøpolitikk, men det bekymrer meg heller ikke fordi dette er noe de aldri vil få gjennomslag for uansett.
Sitat av Undef Vis innlegg
hvis jeg hadde fylt/vært 18, ville jeg stemt piratpartiet.
det er jo flere positive ting rundt hva de vil så...hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
...Positive ting, men så har de ikke n-o-e-n politikk på mange andre områder..
Jeg har stort sett hatt lite tiltro til alleslags sånne "énsakspartier". Ideologien deres og kompetansen deres holder rett og slett ikke mål, særlig når vi lever i en komplisert verden som er i stadig forandring.

F.eks;
- hvilke løsninger har Piratpartiet rundt innvandringssaken (som har herjet norsk politikk i snart 2 år, særlig med introduksjonen av FrP) ?
- er de pro EU, eller pro /kontra EØS, eller mot flere typer internasjonale samarbeid ?
- hva er arbeidslivspolitikken deres? (dette er en jæskli viktig sak for mange vanlige mennesker)
- hvordan stiller de seg til norsk deltakelse i internasjonale konflikter?
- mer skatt, mer velferd, - eller mindre skatt , mindre velferd og mer privat intiativ - - hva sier Piratpartiet til dette ?

Merk: jeg har ikke lest hele partiprogrammet til P.P. og kjenner det ikke i detalj, men det virker neppe som om de har noe særlig fullgodt alternativ til andre partier. Særlig kan man sette de opp mot et miniparti som MDG, og sammenlikne; MDG har en mye bredere og mer gjennomtenkt ideologisk og politisk grunnlag, og er et reelt alternativ til de etablerte partiene.

Kunne jeg forøvrig anbefale heller Venstre for deg?
Et veldig seriøst parti med gjennomtenkt politikk, og som ideologisk er nærmest P.P.

Sitat av Merenliare Vis innlegg
Når man ser noen av partiene som er med i denne avstemningen er det litt latterlig at MDG ikke er med. Vurderer faktisk å stemme MDG i år etter at de har gått inn for en cannabis legalisering,
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg at cannabis-saken ikke er det viktigste per d.d, hasj og likn. får man kjøpt uansett, men håper selvsagt på gradvis avkriminalisering og legalisering etterhvert. Men HELT enig ang. MDG!

Sitat av Potetmix Vis innlegg
Hva faen var det med at Piratpartiet kom opp på lista her men ikke MDG?
Vis hele sitatet...
Fordi det er nok sånn at P.P. er jævlig godt kjent iblant folk som henger på NFF, av åpenbare grunner^^ , imens de fleste bryr seg mindre om MDG selv om de har en reell mulighet til å komme inn på Tinget og være med og påvirke politikken som blir ført. Ser på MDG som et bra tilskudd, de er moderate og ikke særlig dogmatiske i annet enn sjølve 'miljøsaken'.
Sitat av Sinis Vis innlegg
MDG har da virkelig ordentlig politikk. De åpnet akkurat for legalisering og regulering av marihuana, og den økonomiske politikken er ekstremt lik Rødt sin. De er et generelt veldig venstreorientert parti med fokus på miljø og dyrevern.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke legalisering av cannabis en hjertesak for meg. Det er på ingen måte noen deal-breaker.
Den økonomiske politikken på den røde siden er heller ikke noe jeg egentlig støtter. Jeg tror jeg er mer blå enn rød der.

Men, nå har jeg lest gjennom programmet til de grønne og må si at det er et parti jeg kan stemme på. Nå er jeg totalt uenig i enkelte punkter, men jeg ser flere fordeler enn ulemper slik det er nå og kommer da antagelig til å stemme MDG.
Sitat av moret Vis innlegg
Nå er ikke legalisering av cannabis en hjertesak for meg. Det er på ingen måte noen deal-breaker.
Den økonomiske politikken på den røde siden er heller ikke noe jeg egentlig støtter. Jeg tror jeg er mer blå enn rød der.

Men, nå har jeg lest gjennom programmet til de grønne og må si at det er et parti jeg kan stemme på. Nå er jeg totalt uenig i enkelte punkter, men jeg ser flere fordeler enn ulemper slik det er nå og kommer da antagelig til å stemme MDG.
Vis hele sitatet...
Så det er sånn at du ligger i økonomiske spørsmål på høyresiden, i sosialpolitiske spørsmål på venstresiden, og i miljøvernsspørsmål hos 'grønne partier', om jeg har forstått rett?

Hva er det du er helt uenig i? (Tenker iom at du har jo alternativer til MDG i form av de etablerte, og det er Venstre først og fremst, men også SV og SP på motsatt side. Vet ikke hvor interessert du er i å stemme på bondepartiet, men likevel et alternativ. Hvis du ikke vil "velge side" er nok MDG best likevel.)

Det har dessverre blitt sånn i senere at den norske rikspolitikken har delt seg i to blokker, med ikke noe rom for noe annet imellom. Akkurat som i USA og storbritannia. Og særlig mediene framprovoserer det.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2013 kl. 15:28.
Finnes det en oversikt over kommende partilederdebatter på tv?
det er og viktig å huske at dette ikke bare handler om hvem som får statsminister og hvem som blir sittende i regjering - hvor mange mandater de ulike partiene får på stortingen kan gjøre stor forskjell. Sa saken med DLD f.eks: Det var her AP og cirka halve høyre som gikk for dette, og klarte å stemme det gjennom. Årsaken til dette var at de sammen fikk over halvparten av mandatene og dermed flertall ved avstemming.

Hvis en del som stemte AP eller Høyre da hadde stemt Venstre ville de kunne gått over sperregrensen og dermed fått utgjevningsmandater - som betyr enda flere mandater som hadde stemt nei til dette tiltaket. Dette betyr at enda av mandatene høyre hadde måtte stemt for tiltaket for å få det gjennom - og man kunne kanskje ha sluttet unna DLD.

Så for min del, i år synes jeg det ikke er så viktig hvilken regjering vi får - jeg ønsker bare at i hvertfall Venstre kommer over sperregrensen med god margin og får en del mandater på stortinget. På en måte håper jeg og de kan veie opp litt for politikken til FRP i en mulig blå regjering. Samtidig håper jeg også MDG får i hvertfall en mandat (helst litt fler) dette valget så Venstre og MDG kan prøve å få gjennomslag for litt miljøpolitikk.
Jeg stemmer Venstre i år.

Mer human rus-politikk, redusere skolebyråkratiet og nei til DLD er ting som er trekker veldig opp for meg!
Det har som regel stått på FRP for min del, men Venstre drar meg mest sannsynlig inn pga avvikling av pelsdyrnæringen. Vi får se
Godt å se at Venstre er pop. Satser på at de får hvertfall 10 representanter på tinget i år.
Sist endret av Grix; 17. august 2013 kl. 18:13.
married to google
Xmalix's Avatar
Piratpartiet?
Hvor lenge går det før handlingene til Breivik vil påvirke resultatene i ett valg? Mener at arbeiderpartiet vil bli svakere på ett vis.
Vet ikke om det er mulig å forandre på det, men fargene på partiene (de strekene) samsvarer stort sett ikke med deres politiske farge.. Bra hvis det hadde vært mulig å fikse på, hvis ikke fargene er random satt opp av systemet.
Stemmer høyre for alle penga her
Stemte for første gang og det ble MDG. Gøy å se så stor fremgang hos dem, håper det går slik de håper på og skriver i avisene
Jeg har allerede stemt på Venstre i år, og satser på at sperregrensen er et minne fra fortiden!
Er ganske sikker på at det delvis er Freakforum sin feil/fortjeneste at Venstre ble "mitt" parti.

Nå er jeg aktiv i partiet, og skal ikke lage dette til en propagandapost, men kan nevne noen av mine hjertesaker:
- Varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja. Både for miljøet og den norske økonomiens skyld.
- Stort fokus på personvern og har etter min mening den beste internett-politikken.
- En human narkotikapolitikk.
- Jeg vil gjerne ha en ny regjering.

Godt valg!
Sist endret av Kewilikew; 20. august 2013 kl. 22:36.
Stemte Fremskrittspartiet ved forrige stortingsvalg og kommune og fylkestingsvalg.

Men i år har jeg stemt Venstre!
Sitat av cold Z Vis innlegg
Hvor lenge går det før handlingene til Breivik vil påvirke resultatene i ett valg? Mener at arbeiderpartiet vil bli svakere på ett vis.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? AP og Stoltenberg var på sitt mest populære de siste årene i etterkant av 22. juli, før folk tok til fornuft igjen.
Jeg stemmer SV. Ville ha stemt Rødt dersom de lå an til å få inn et mandat fra mitt fylke, men nå er det viktigere å sikre det ene mandatet fra SV, som faktisk har en reell sjanse..

En "kort" og ufullstendig forklaring på mitt politiske syn:

Penger er makt. Det er makt til å blant annet forandre samfunnet, til å ta beslutninger og prioriteringer som angår 1000-vis av andre personers liv, arbeid, lønn, fritid og helse (for å nevne noen av mange faktorer).

Stor skjevhet i fordelingen av penger/ressurser i et samfunn vil da selvfølgelig føre til skjevfordeling av makt. Når makt er skjevfordelt, fører dette til ufrihet for de som ikke har like mye makt. Dette er problematisk, og er spesielt et demokratisk problem. De med mye makt til å bestemme over andres liv har ikke fått makten legitimert av befolkningen; av det demokratiske systemet som både skal sikre flertallets ønsker og mindretallets rettigheter.

Det er kun den frihetlige sosialismen som forstår at virkelig frihet og demokrati forutsetter at fellesskapet ikke lar enkeltpersoner få uforholdsmessig mye makt.


Høyresiden har hatt et ufortjent monopol på begrepet frihet. Med blant annet strengere straffenivå, mer overvåkning, forbud mot tigging og generell bevæpning av politi, kan de ikke akkurat påstås å være frihetsforkjempere.

Helt fra starten har arbeiderbevegelsen vært en pådriver for frihet. Almenn stemmerett, normert arbdeidsdag, 8-timersdag med samme lønn, lønnet ferie og velferdsordninger (fattigdom er ufrihet; å leve på tilfeldige almisser er en ustabil og uverdig form for ufrihet). Vi har blitt for "bortskjemte", og vi glemmer at det høyresiden kaller ufrihet til å bestemme over sin egen arbeidsdag, faktisk er frihet fra å bli grovt kontrollert av arbeidsgiver.

Det er mange grunner til å stemme for frihetlig sosialisme, sosialdemokrati/you-name-it. Det er kanskje greit å avslutte med at i et samfunn med små forskjeller mellom folk er det mer tillit, mindre kriminalitet, mindre rusproblemer, mindre psykiske problemer, mer gjennomsiktighet osv.osv. Det er bedre for alle, ikke bare de fattige.

Trenger omtrent 50 A4-sider for å forklare noe som dette på en god måte....
Sist endret av Vargas; 25. august 2013 kl. 13:27.
Jeg stemmer på det partiet som forsatt har sin iq i orden RØDT
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Har et lite dilema nå om hvilket parti jeg skal stemme. Har synset meg frem til at jeg enten brude stemme Høyre eller FRP, har prøvd valgomater men blir ikke noe klokere av dette, da de somregel setter enten frp eller høyre øverst, med det andre partiet tett oppunder.
Dette er ting som er viktig for meg, vet jeg ikke får fylt opp alle, men hvem er nermest?

-Mennesker skal ikke bli overvåket, så DLD må bort, samme med den nye tåpelige loven som tillater privatpersoner og fult lovlig overvåke et enekltmenneske!

-Dop skal ikke legaliseres.

-For å få økonomisk vekst i norge må skatter å avgifter ned.

-Vi må invistere for å spare penger, eksempel, vet å oppgradere helsenorge med bedre og mer riktig utstyr, vil man få en langt bedre behandlign, ventetider vil gå ned, og helsenorge vil generelt sett blir effektivisert.

-Jeg mener invandringspolitikken burde strammes inn, slik at det ikke er åpent for hvem som helst å komme inn i landet å gjøre ugang.

-Det må bli mer tilrettelagt skolegang, og mer spesialisert vidregående. Jeg har selv erfart hvor ille det er å være en praktiker i den teoretiske skolegangen, når vi satt tilnermest stille på samme plassen i 10år føler jeg jeg kunne fått mye mer ut av skolegangen om den hadde vert mer praktisk for oss som ikke klarte å sitte stille i klasseromet, og ikke klarte å konsentrere oss med å lese i en bok. Samme på vidregående når vi i engelsken lærte om indianere og land, istedet for å lære faglig engelsk på elektro.

-Jeg mener privatskoler og private sykehus ordninger kan være fornuftig, så lenge det ikke erstatter ordningen vi har idag, men kjøres paralelt.

-Infrastruktur generelt sett trenger en opprustning i norge, alt fra jernbane til vei, til telecom.

-Eldreomsorgen må bli bedre, selv om jeg ikke er gammel nå, er jeg klar over at jeg skal bli gammel en gang, og at de som er gamle nå burde bli ivaretatt på en god måte.

-Må ha mulighet for å få han soppen jens bort, slik at han ikke får fortsette å ødelegge norge, og lyve som bare det!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Mennesker skal ikke bli overvåket, så DLD må bort, samme med den nye tåpelige loven som tillater privatpersoner og fult lovlig overvåke et enekltmenneske!
Vis hele sitatet...
Det er det vel stort sett bare piratpartiet og Rødt som er enig med deg. Skal det gjennomføres må vi vel bryte EØS avtalen det vil ikke høyre eller Frp.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Dop skal ikke legaliseres.
Vis hele sitatet...
Det er ingen partier som vil legalisere dop fullt ut. MDG vil vel slippe opp litt på marijuana, men ellers trenger du ikke å bekymre deg her.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-For å få økonomisk vekst i norge må skatter å avgifter ned.
Vis hele sitatet...
Der treffer hele høyreblokka deg.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Vi må invistere for å spare penger, eksempel, vet å oppgradere helsenorge med bedre og mer riktig utstyr, vil man få en langt bedre behandlign, ventetider vil gå ned, og helsenorge vil generelt sett blir effektivisert.
Vis hele sitatet...
Der treffer de fleste partiene deg(dog, utnyttelse av utstyret er et større problem enn kvaliteten på utstyret)

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Jeg mener invandringspolitikken burde strammes inn, slik at det ikke er åpent for hvem som helst å komme inn i landet å gjøre ugang.
Vis hele sitatet...
Fritt frem er det ikke nå, og det er det ingen som vil ha det. FrP er jo de som vil stramme inn mest. Men vil de gjøre det på en human måte?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Det må bli mer tilrettelagt skolegang, og mer spesialisert vidregående. Jeg har selv erfart hvor ille det er å være en praktiker i den teoretiske skolegangen, når vi satt tilnermest stille på samme plassen i 10år føler jeg jeg kunne fått mye mer ut av skolegangen om den hadde vert mer praktisk for oss som ikke klarte å sitte stille i klasseromet, og ikke klarte å konsentrere oss med å lese i en bok. Samme på vidregående når vi i engelsken lærte om indianere og land, istedet for å lære faglig engelsk på elektro.
Vis hele sitatet...
Det her bør jo endre seg i fremtiden med st. melding 20 og 2+2 løpet, men uansett, her er ingen partier uenig med deg. Du bør heller stille spørsmålet om du vil ha en solid offentlig skole eller privatisering av skoleverket. Det er den store endringen(se hva som har skjedd i Sverige etter de privatiserte skoleverket)

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Jeg mener privatskoler og private sykehus ordninger kan være fornuftig, så lenge det ikke erstatter ordningen vi har idag, men kjøres paralelt.
Vis hele sitatet...
Der treffer nok høyre deg i størst grad. De vil lette på trykket, men ikke bygge ned det offentlige tilbudet.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Infrastruktur generelt sett trenger en opprustning i norge, alt fra jernbane til vei, til telecom.
Vis hele sitatet...
FrP lover bort mest penger til det. Hele rekka ellers vil satse på infrastruktur, men det er kanskje SP som er vassest.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Eldreomsorgen må bli bedre, selv om jeg ikke er gammel nå, er jeg klar over at jeg skal bli gammel en gang, og at de som er gamle nå burde bli ivaretatt på en god måte.
Vis hele sitatet...
Her spørs det om du tror på markedet eller et offentlig tilbud. Personlig så ser jeg ikke hvordan samme sum i det private som i det offentlige skal gi et bedre tilbud når det er noen som skal ta ut profitt i det private.


Alt i alt, så er du ikke så uenig med den sittende regjeringen som du kanskje tror. Vil du absolutt ha endring, så stem Høyre eller Venstre, rett og slett fordi regnestykket til FrP ikke går opp, de vil ikke klare å holde løftene sine.
"Det er det vel stort sett bare piratpartiet og Rødt som er enig med deg. Skal det gjennomføres må vi vel bryte EØS avtalen det vil ikke høyre eller Frp."

For noko sludder. Venstre har gått kraftig ut mot Datalagringsdirektivet.

Sjølv har eg gått til det steget å melda meg inn. Venstre har god balanse mellom personleg fridom, liberale rettigheitar og moderne tilnærmingar på rusfronten, miljø- og klimakampen og i næringslivet.

Alle som lurar på korleis Venstre står i forbindelse med DLD bør sjå denna frå Stortingsdebatten i 2011;

http://www.youtube.com/watch?v=NM9f1DBaFeM
Sitat av Frufsa Vis innlegg
-Mennesker skal ikke bli overvåket, så DLD må bort, samme med den nye tåpelige loven som tillater privatpersoner og fult lovlig overvåke et enekltmenneske!
Vis hele sitatet...
SV vil:

•Fortsette arbeidet mot at datalagringsdirektivet blir gjennomført i Norge.

•at kun politiet skal kunne drive etterforskning på nett.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
SV og SP er 2 tullepartier.
Sitat av Frufsa Vis innlegg

-For å få økonomisk vekst i norge må skatter å avgifter ned.
Vis hele sitatet...
Den økonomiske veksten i Norge er på et bra nivå, og ligger an til å fortsette slik fremover, også når man korrigerer for olje og shipping.

Politikk handler om prioriteringer. Med lavere skatter og avgifter kan vi få økt
forbruk (vekst), men også så mye at inflasjon blir et problem. En lav og stabil vekst er det som er mest hensiktsmessig. Dessuten har vi et samfunnsansvar for å sikre at forbruket er bærekraftig...

Dessuten: Med lavere skatter og avgifter, hvordan skal vi betale for velferdsordningene? Reduserte skattesatser vil ikke gi samme inntektsnivå for staten. Ønsker du private forsikringer, skoler og helsevesen fremfor offentlige tilbud? Har du satt det inn i alt hva dette innebærer, spesielt for de som har minst fra før av?

Eller tror du f.eks at høyresidens rop om å "fjerne byråkratiet" både er gjennomførbart, forsvarlig, og vil kunne balansere budsjettet mot skattekutt?

Eller vil du bruke oljefondet til å betale offentlige OG private tilbud? Dette vil innebære at handlingsregelen ikke kan oveholdes, og bruken av oljepengene vil ikke være bærekraftig. Isåfall vil vi ikke ha noen "forsikring" når oljen enten tar slutt, eller vi bestemmer oss for å stoppe utvinningen (miljø, klima etc.).
Sitat av uaexed Vis innlegg
SV og SP er 2 tullepartier.
Vis hele sitatet...
Særlig Senterpartiet, og særlig i den formen de fremstår per dags dato. Finnes antagelig ikke noe mer snevert og konservativt parti, som kun er der pga interessene til en bitte liten men ganske høylydt (men likefult viktig skal jeg være ærlig) og sta gruppe mennesker.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. august 2013 kl. 23:26.
Sitat av uaexed Vis innlegg
SV og SP er 2 tullepartier.
Vis hele sitatet...
Vel, SV og Rødt deler mange av Piratpartiets prinsippielle syn på overvåkning, personvern og fildeling.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Det er det vel stort sett bare piratpartiet og Rødt som er enig med deg. Skal det gjennomføres må vi vel bryte EØS avtalen det vil ikke høyre eller Frp.
Vis hele sitatet...
Sitat av Felsworn Vis innlegg
For noko sludder. Venstre har gått kraftig ut mot Datalagringsdirektivet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner faen ikke hvor folk får det fra at det kun er Venstre av stortingspartiene som stemte mot datalagringsdirektivet i Stortinget. De var på ingen måte alene om det; SV, SP, Krf, FrP stemte også uten unntak mot DLD, sammen med fem representanter fra Høyre. Flertallet ble sikra gjennom forhandlinger mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Det er bare tull at Venstre var de eneste som stemte mot DLD, slutt å spre det. Vil man DLD og annen EU-drit vi blir påprakka til livs er den eneste løsninga å stemme på noen andre enn Arbeiderpartiet og Høyre, to partier som setter EUs ønsker høyere enn nasjonalt selvstyre og personvern.

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
FrP lover bort mest penger til det. Hele rekka ellers vil satse på infrastruktur, men det er kanskje SP som er vassest.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du den uttalelsa på? På hvilken måte er SP "vassent" på samferdsel? Hvordan får du den påstanden til å henge sammen med Nasjonal Transportplan?

Sitat av uaexed Vis innlegg
SV og SP er 2 tullepartier.
Vis hele sitatet...
Sykt konstruktivt og saklig, KP!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Særlig Senterpartiet, og særlig i den formen de fremstår per dags dato. Finnes antagelig ikke noe mer snevert og konservativt parti, som kun er der pga interessene til en bitte liten men ganske høylydt (men likefult viktig skal jeg være ærlig) og sta gruppe mennesker.
Vis hele sitatet...
165000 stemmer ved forrige valg er vel ikke en "bitte liten" gruppe? SP representerer interessene til både bønder (som jeg regner med du refererer til), næringsmiddelindustrien og folk bosatt i grisgrendte strøk. Å implisere at disse menneskene ikke skal bli hørt i saker som er viktige for dem er bare arrogant og (jeg beklager) typisk byfolk.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
165000 stemmer ved forrige valg er vel ikke en "bitte liten" gruppe? SP representerer interessene til både bønder (som jeg regner med du refererer til), næringsmiddelindustrien og folk bosatt i grisgrendte strøk. Å implisere at disse menneskene ikke skal bli hørt i saker som er viktige for dem er bare arrogant og (jeg beklager) typisk byfolk.
Vis hele sitatet...
Disse vil bli hørt og de skal bli hørt! Men de trenger ikke nødvendigvis å fremme sakene sine igjennom et parti som er på de fleste plan bakstreversk, og som altfor ofte har kommet i maktposisjon trass i deres lille størrelse (både på meningsmålinger, i anseelse, og generelt i mediadekning).

..Jeg ønsker gjerne å ha et progressivt og framoverrettet distriktsparti. Da må dette være et samlende distriktsparti og ikke bare et parti av og for bønder og folk boende i de mest grissgrendte delene av landet.
Rent konkret skulle jeg helst ha sett en distrikts-utgave av det Venstre vi har nu. Ellers synes jeg distriktspolitikken til Venstre anno 2013 er solid, ikke god nok kanskje men solid. Jeg skulle gjerne ha sett at Senterpartiet hadde blitt mer sosialliberalt, og lignet sitt svenske søsterparti Centerpartiet.

..Ellers er 165000 stemmer lite i den store sammenhengen. Vi kan jo snu om på flisa og spørre; har de mange byfolk i Norges langstrakte land fått mye positivt ut av å ha det lille bygdepartiet SP og det store 'småbypartiet' AP i flertallsregjering i åtte år?
Sist endret av aeon_illuminate; 27. august 2013 kl. 01:04.
Jeg kommer til å stemme FrP. Primært så er det fem grunner som skiller seg ut:
  • Lavere skatter, avgifter og offentlige inngrep (forbud)
  • En strengere og mer definert innvandringspolitikk
  • Mer valgfrihet i den videregående skolen
  • Strengere straffer for alle typer kriminalitet
  • Samt et tøffere bevæpnet politi, skikket og rustet mot dagens kriminaliet.

Det faktum at FrP aldri før har vært i regjering, og Høyres stadige fremgang, gjør at jeg forventer ett såkalt Blå-Blått flertall ved høstens valg. Dette kan virke både nyskapende og ikke minst oppfriskende for Norsk politikk.
Sist endret av Riverton; 27. august 2013 kl. 01:02. Grunn: Liste
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg kommer til å stemme FrP. Primært så er det fem grunner som skiller seg ut:

Det faktum at FrP aldri før har vært i regjering, og Høyres stadige fremgang, gjør at jeg forventer ett såkalt Blå-Blått flertall ved høstens valg. Dette kan virke både nyskapende og ikke minst oppfriskende for Norsk politikk.
Vis hele sitatet...
Visste at du kom til å stemme FrP, har du ikke vært med i FpU?

(...) Ser ikke helt hva som er nyskapende og oppfriskende med et blåblått flertall, og særlig ikke ved ren FrP-politikk. For meg virker det bare som det kommer til å skylle en bølge av markedsliberalisme og turbokapitalisme over Norge hvis det blir blåblått, - eller særlig hvis FrP kommer godt over 20% og inn i regjering med et tilsvarende Høyre...
Greit nok, jeg kommer antageligvis til å stemme borgelig og rynker på nesa av rødgrønt, men jeg er ikke for en omfattende privatisering og liberalisering i økonomien, eller for en institusjonalisert hakking på innvandrere. Gjerne for en mer definert, noe strengere, og mer selektiv innvandring, men ikke denne hakkingen som kommer fra FrP.

Nyskapende, innovativ og oppfriskende er overbrukte ord i dag, og lette å ty til. Jeg tror disse passer mer for et MdG enn et FrP. FrP's politikk vet vi jo, har vært kjent i mange år. Det er jo MdG som egentlig er kometen i årets valg!

<Frihet> også, for å ha nevnt det.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. august 2013 kl. 01:36.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Visste at du kom til å stemme FrP, har du ikke vært med i FpU?

(...) Ser ikke helt hva som er nyskapende og oppfriskende med et blåblått flertall, og særlig ikke ved ren FrP-politikk. For meg virker det bare som det kommer til å skylle en bølge av markedsliberalisme og turbokapitalisme over Norge hvis det blir blåblått, - eller særlig hvis FrP kommer godt over 20% og inn i regjering med et tilsvarende Høyre...
Greit nok, jeg kommer antageligvis til å stemme borgelig og rynker på nesa av rødgrønt, men jeg er ikke for en omfattende privatisering og liberalisering i økonomien, eller for en institusjonalisert hakking på innvandrere. Gjerne for en mer definert, noe strengere, og mer selektiv innvandring, men ikke denne hakkingen som kommer fra FrP.

Nyskapende, innovativ og oppfriskende er overbrukte ord i dag, og lette å ty til. Jeg tror disse passer mer for et MdG enn et FrP. FrP's politikk vet vi jo, har vært kjent i mange år. Det er jo MdG som egentlig er kometen i årets valg!

<Frihet> også, for å ha nevnt det.
Vis hele sitatet...
Sabla skarp hukommelse du sitter med der, sjef. Joda, korrekt.

Helt enig i at enkelte av aspektene ved FrP både innvandrings- og privatiseringspolitikk ikke er helt i vater, men grunnideen er jeg ofte veldig enig i. Og det er nettopp dette som skiller FrP fra de fleste andre partier.
De ønsker å endre på vesentlige mangler, gjerne små detaljer om du vil, flere steder i den Norske politikken. Dette er ting som virker irriterende på meg, og som FrP har klare og lettvinte løsninger på.

Dog må det nevnes at deler av politikken er lite gjennomtenkt og ikke bærekraftig i det lange løp. På disse områdene trengs det høyrepolitikk. Jeg tenker derfor at disse to partiene utfyller hverandre og skaper en mer sammensluttet og handlekraftig blå koalisjon.

En kombinasjon av Høyre og FrP vil være mer sammenfattet og helhetlig enn om ett av partiene skulle styrt alene. Det er også derfor jeg ønsker et såkalt "blåblå" kabinett, da de andre høyreorienterte partiene har for svake og vage svar og løsninger på de punktene jeg brenner for!
Kommer til å stemme enten Frp eller Høyre,er ikke helt sikker ennå.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg skjønner faen ikke hvor folk får det fra at det kun er Venstre av stortingspartiene som stemte mot datalagringsdirektivet i Stortinget. De var på ingen måte alene om det; SV, SP, Krf, FrP stemte også uten unntak mot DLD, sammen med fem representanter fra Høyre. Flertallet ble sikra gjennom forhandlinger mellom Arbeiderpartiet og Høyre. Det er bare tull at Venstre var de eneste som stemte mot DLD, slutt å spre det. Vil man DLD og annen EU-drit vi blir påprakka til livs er den eneste løsninga å stemme på noen andre enn Arbeiderpartiet og Høyre, to partier som setter EUs ønsker høyere enn nasjonalt selvstyre og personvern.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje sagt at Venstre er åleina om det, kva pokker er det du snakkar om? Eg påpeikte at det ikkje berre var desse to, og av parti som har markert seg vedvarande på dette temaet så er det Venstre.

Gå og gjem deg i postkassa di igjen.
Jeg forenklet litt vel mye rundt DLD innføringen. DLD er som flere har påpekt noe vi har blitt påtvingt fra EU. Vetoretten i EØS-avtalen virker det ikke som noen er villig til å bruke. Derfor er vi avhengige av partier som er mot EØS avtalen for å komme unna, det er vel stort sett bare Rødt og SP som har programfestet at vi skal ut av EØS avtalen? Det er riktig at kun Høyre og AP stemte for innføringen av DLD, men det er en lang vei fra å stemme noe og føre en aktiv politikk med konsekvensene av det du har bestemt.

Hva baserer du den uttalelsa på? På hvilken måte er SP "vassent" på samferdsel? Hvordan får du den påstanden til å henge sammen med Nasjonal Transportplan?
Vis hele sitatet...
SPs partiprogram. SP får ikke igjennom all politikken sin i regjering, slik er det med de fleste mindre partier. Men tenk logisk: SP vil bevare bosetning i distriktene, og de vil øke innsatsen på produksjon av primærresurser over hele landet. Det krever ganske solid infrastruktur.

Anyways, jeg er ikke en SP velger(eller en rødgrønn velger), jeg beskriver bare inntrykket mitt av partienes lovnader.
Sist endret av TDSzevz; 27. august 2013 kl. 16:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For dere som ikke har bestemt dere enda så kan jeg gi dere en liten dytt på rett vei
Godt Valg.
Glem det, artikkelen er vist 7 år gammel.
Sist endret av Ekvivokk; 5. september 2013 kl. 22:31.
Noen som vet når de første valgresultatene begynner å tikke inn?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Noen som vet når de første valgresultatene begynner å tikke inn?
Vis hele sitatet...
man kan levere stemmer frem til 21:00 i dag. Så opptellingen begynner ikke så lenge etter det. Ser for meg at fra 23:00 og utover til litt over midnatt vil man få inn resultater. Blir nok en sen kveld på meg i dag
Sitat av Magnisx Vis innlegg
For dere som ikke har bestemt dere enda så kan jeg gi dere en liten dytt på rett vei
Godt Valg.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det som tilsier at høyre ikke farer med tomme løfter?

Eller blanke løgner?
Sist endret av Deep Sleep; 9. september 2013 kl. 14:29.
Det er første gang på flere år at det faktisk er et spennende valg. Ny regjering blir det nok, men hvordan vektinga blir mellom partiene på høyresiden og hvem som risikerer å havne under sperregrensen kan gi store utslag. Jeg skal følge med!
Høyre er vell for Privatisering, men hvordan vil dette funke i praksis?
Kan tenke meg at det kan bli et klasseskille, men har ikke satt meg inn i det.. Kan noen forklare?
Stemte Rødt i år, men jeg er ganske overbevist om at det blir borgerlig flertall. Jeg kommer nok til å være en av mange som ufrivillig ser Venstre og KRF drukne i blåblå politikk. Forhåpentligvis lærer de av det.
Godt valg!
Høyre er IKKE for privatisering. De vil konkurranseutsette enkelte tjenester som sykehus slik at det offentlige kjøper sykehusplasser fra private. I dag er det klasseskiller fordi de som vil inn på private klinikker må betale for både dette i tillegg til det offentlige som de ikke tar i bruk gjennom skatt. Konkurranseutsetting vil dermed øke kapasitten og øke valgfriheten. Ved privatisering vil det offentlige ikke ha ansvar for tjenestene og du må selv ta ansvar for å kjøpe forsikring. Noe av det positive med dette er at det vil bli bedre kvalitet til en lavere penge grunnet konkurranse.
Sist endret av ThePackMan; 9. september 2013 kl. 17:46.
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Høyre er IKKE for privatisering. De vil konkurranseutsette enkelte tjenester som sykehus slik at det offentlige kjøper sykehusplasser fra private. I dag er det klasseskiller fordi de som vil inn på private klinikker må betale for både dette i tillegg til det offentlige som de ikke tar i bruk gjennom skatt. Konkurranseutsetting vil dermed øke kapasitten og øke valgfriheten. Ved privatisering vil det offentlige ikke ha ansvar for tjenestene og du må selv ta ansvar for å kjøpe forsikring. Noe av det positive med dette er at det vil bli bedre kvalitet til en lavere penge grunnet konkurranse.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Privatisering.

Sjekk VG sin beviste bruk av et grått dårlig bilde av Jens Stoltenberg og et bra bilde av Erna Solberg som stolt poserer foran en sterk blå bakgrunn. *way 2 go vg, nøytral all the way!*