Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5657
Når jeg kom hjem fra jobb i går så jeg at naboene hadde satt opp et digert oppblåsbart badebasseng helt inntil tomtegrensa mi. det bassenget er sikkelig stort, masse vann hadde rent over til min tomt og gresset var under vann.

noen som vet om det er lov å sette opp noe sånt helt inntil grensa ? det er ikke gjerde eller hekk på grensa kunn åpent gress , er bassenget lovlig ? det er kunn sikkret med et tynt plast trekk .

Naboene er utenlandske og kan dårlig norsk så jeg er litt lei av å prate med dem om dette.

Håper noen av dere har noen seriøse forslag om hva jeg kan gjøre
Vel, om tomten din tar skade av det. Kan det umulig være greit. Tenk om hele greia sprekker og alt renner ut over tomten din. Sikkert noen som vet mere nøyaktig enn meg.
Navbruker fra Moss
Vent til det er mørkt og snik deg bort å lag et par hull nederst d bør fungere fint
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Vent til det er mørkt og snik deg bort å lag et par hull nederst d bør fungere fint
Vis hele sitatet...
Så alt vannet renner utover tomta hans? Ikke så veldig smart.
Sist endret av GJERDE; 11. juni 2013 kl. 21:10.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av GJERDE Vis innlegg
Så alt vannet renner utover tomta hans? Ikke så veldig smart.
Vis hele sitatet...
Er vel en side som vender mot demmes tomt og bolig? tviler på at de har en liten flekk med gress som TS har sin hage rundt.
Seriøst forslag. Spør om du også kan chille i bassenget istedenfor å bekymre deg for gresset ditt
Er bassenget usikret og over en viss dybde (tror det er 1m), så er det ulovlig.
Trådstarter
Sitat av 8bit Vis innlegg
Er vel en side som vender mot demmes tomt og bolig? tviler på at de har en liten flekk med gress som TS har sin hage rundt.
Vis hele sitatet...
Dems hage skrår så vidt det er ned mot min og derfor renner evnt vann ned til meg , digre bassenget er jo stygt å se på og det bråkte noe fryktelig mens dem bada pluss allt vannsølet .

trudde egentlig at slikebasseng skal sikkres på en ordendlig måte ?

Sitat av SRB Vis innlegg
Seriøst forslag. Spør om du også kan chille i bassenget istedenfor å bekymre deg for gresset ditt
Vis hele sitatet...
ser ikke ut som dem har hatt råd til å montere renseannleg så det blir nok uaktuelt.

Sitat av mroj Vis innlegg
Er bassenget usikret og over en viss dybde (tror det er 1m), så er det ulovlig.
Vis hele sitatet...
det er "sikret" med plast over men tviler på at den løsnningen holder hvis evnt ett barn klatrer oppå
Grav en vollgrav ved tomtegrensa som fører vekk fra plena di
Nå vet riktignok ikke jeg hvordan din tomt ser ut, men du klarer vel ikke å grave en fin liten dreneringsgrøft som fører vannet inn på hans tomt igjen?
Ta bilder av bassenget , vannsølet osv og ta turen til bygningetaten der du bor.
Når vanndybden er over 20cm så skal det sikkres sikkelig, evnt med gjerde rundt som er minst 1.5 meter høyt.
Eller med trekk som er såpass solid at barn kan gå på det uten å dette igjennom

Siden du sier at det ligger klin inntil tomte grensa så kan det hende st du kan bruke naboloven at feks din nabo ikke kan gjøre noe som er til sjenanse for deg, ett digert basseng inntil grensa er jo til sjenanse.
Eier din nabo tomten ? Hvis ikke så er det grunneier som har ansvaret og det spørs om grunneier vil ha det på nakken

§ 28-6. Sikring av basseng, brønn og dam

Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at personer hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn, kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven, skal sikres etter reglene i vannressursloven.

Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd. Er grunnen bortleid mer enn to år, påhviler ansvaret leieren eller festeren. Blir anleggene bare brukt av noen som ikke er ansvarlig etter foranstående regler, påhviler ansvaret brukeren.

http://www.lovdata.no/all/tl-20080627-071-037.html#28-6

http://www.lovdata.no/all/nl-19610616-015.html

Granneloven
Trådstarter
Sitat av JacktheStripper Vis innlegg
Nå vet riktignok ikke jeg hvordan din tomt ser ut, men du klarer vel ikke å grave en fin liten dreneringsgrøft som fører vannet inn på hans tomt igjen?
Vis hele sitatet...
nei det går nok dårlig , blir en tur bort på bygningsetaten i morgen å høre der
Det er akkurat slike holdninger som skaper sur stemning i nabolaget. At naboen har satt opp et basseng å koser seg burde være noe du gleder deg over, kanskje du kan gå over dit, ta med noen pils å kose deg sammen med de?

Neida, isteden skal man syte å klage fordi man får litt vann på gresset. Det er jo ikke noe værre enn en jevn sommerregnskyll.

Ta å slutt å irritere deg over andre folk sin glede , ta heller del i den. Mye sunnere
Sitat av jalig Vis innlegg
Det er akkurat slike holdninger som skaper sur stemning i nabolaget. At naboen har satt opp et basseng å koser seg burde være noe du gleder deg over, kanskje du kan gå over dit, ta med noen pils å kose deg sammen med de?

Neida, isteden skal man syte å klage fordi man får litt vann på gresset. Det er jo ikke noe værre enn en jevn sommerregnskyll.

Ta å slutt å irritere deg over andre folk sin glede , ta heller del i den. Mye sunnere
Vis hele sitatet...
Enig med denne karen her, du høres ut som en gammel kjerring som ikke har noe annet og gjøre enn og klage på ubetydelige småting
Så nå at naboene var utlendinger.

Kanskje de ikke drikker alkohol, ta med pepsi max isteden.

Kanskje av den skumle mørke typen?
Enda en grunn til å ikke like de?

Jeg drar ikke frem noe rasismekort her. Det er ikke poenget mitt, men har du noensinne prøvd å bli kjent med det?

De aller fleste ting kan løses med en vennlig tone og med en felles forståelse.

Nei ting kommer ikke til å bli helt som du vil da, men du har kanskje fått deg noen nye venner.

Bruk heller tiden på det, enn å registrer deg på forum ens ærend for å klage over hva naboene dine gjør.

Jeg tipper de er trivelige! Folk som har plaskebasseng bruker å være det
Ja, gå bort og bli venner med naboen. Da kommer det sikkert et telt opp inntil resten av grensa i neste omgang.

Saken her er jo at hvorfor skulle de kjøre opp det bassenget akkurat ved hans tomt? Man skal ta hensyn. Virker ikke som at det er blitt gjort her.
La meg gjette, de som sier "slutt å syt" eier ikke, og har aldri eid, egen eiendom.
Trådstarter
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Enig med denne karen her, du høres ut som en gammel kjerring som ikke har noe annet og gjøre enn og klage på ubetydelige småting
Vis hele sitatet...
vel det er inntil grensa mi , og er vel ca 1 og halv meter fra grensa til verandaen min, så når jeg jekker opp en iskald pils så ser jeg rett på gjeng med unger som hyler å plasker
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel det er inntil grensa mi , og er vel ca 1 og halv meter fra grensa til verandaen min, så når jeg jekker opp en iskald pils så ser jeg rett på gjeng med unger som hyler å plasker
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Kanskje det av diverse årsaker ikke er plass andre steder, eller at de ønsker så masse vann på grunnmuren om den skulle sprekke.

Om du ikke tåler at naboene gjør som de vil på sin tomt bør du kanskje flytte et sted uten naboer.

Det eneste jeg oppfatter seg som her er at du er utrolig problemfokusert.
Så da er det greit at de setter det inntil hans tomt sånn at grunnmuren hans skal sprekke?

Poenget er ikke at de ikke skal få lov til å hygge seg, men at warpiggy skal få lov til å komme hjem fra jobb/skole sette seg ned i hagen og slappe av uten å måtte høre på masse unger som bader, hyler og spruter vann over på han. Har du ikke et egnet sted i din egen hage å sette opp et baseng uten å måtte plage naboen får du gå i svømmehallen eller ned på stranda.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Putas Vis innlegg
Så da er det greit at de setter det inntil hans tomt sånn at grunnmuren hans skal sprekke?

Poenget er ikke at de ikke skal få lov til å hygge seg, men at warpiggy skal få lov til å komme hjem fra jobb/skole sette seg ned i hagen og slappe av uten å måtte høre på masse unger som bader, hyler og spruter vann over på han. Har du ikke et egnet sted i din egen hage å sette opp et baseng uten å måtte plage naboen får du gå i svømmehallen eller ned på stranda.
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at det selvfølgelig ikke er slik det fungerer juridisk. Trådstarter har ikke noen mulighet til å kontrollere hva naboen gjør i sin egen hage så sant det ikke bryter loven, noe et svømmebasseng, ungeskrål og vann ikke på noe vis gjør.
Om det er det store problemet så hadde vel ikke det vært unngått om de satte bassenget tre meter lengre inn heller. Så hvorfor skal denne ene personen ha rett til å bestemme over hva andre gjør på sin tomt i så stor grad. Å bo i en by er et felleskap, da må man jo tåle noe.
http://www.byggmakkerpluss.no/artikk...erde-og-levegg

For innpåslitne naboer.

løser ikke vannproblemet though :/
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Kanskje det av diverse årsaker ikke er plass andre steder, eller at de ønsker så masse vann på grunnmuren om den skulle sprekke.

Om du ikke tåler at naboene gjør som de vil på sin tomt bør du kanskje flytte et sted uten naboer.

Det eneste jeg oppfatter seg som her er at du er utrolig problemfokusert.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg oppfatter av ditt innlegg er at du ikke selv eier eiendom, for du klarer iallefall ikke å sette deg inn i en annen situasjon enn din egen.

At du eier en tomt betyr ikke at det er fritt frem for å gjøre som du vil. Hvis du ikke er klar over det, så burde du virkelig vurdere det neste gang du skal renovere boblen du lever i.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det eneste jeg oppfatter av ditt innlegg er at du ikke selv eier eiendom, for du klarer iallefall ikke å sette deg inn i en annen situasjon enn din egen.

At du eier en tomt betyr ikke at det er fritt frem for å gjøre som du vil. Hvis du ikke er klar over det, så burde du virkelig vurdere det neste gang du skal renovere boblen du lever i.
Vis hele sitatet...
Ingen som har sagt at man skal tolereere hva som helst. Men at man ikke kan akseptere at barn leker så har man et problem.
Vi hadde et slik badebasseng da jeg var mindre, vi har da en relativt stor tomt da så det var ikke noe problem for noen naboer, men det som var da vi skulle tømme det og legge det sammen igjen så var det ingen andre valg enn å sitte på kanten og se vannet renne ned en skråning og ned på innkjørselen og ut på veien hvor det var forskjellige avløp. Det er det som kan være ditt største problem. Det kommer lett hull i disse og da braser alt vannet ut og nedover mot huset ditt.

Det må på en måte kunne tvinges på dem å måtte bruke et pumpesystem eller noe lignende for å fjerne vannet for det kan umulig være lov slik de holder på.
Bygg et lite provisorisk gjerde av treverk inntil grensa der de tømmer ut vann. Når de så tømmer ut vann vil gjerdet ditt råtne og du kan be dem slutte å tømme vann der.
Jeg vil si - slapp av, bassenget står sikkert ikke der så veldig lenge.
Alger gror fort i sånne basseng uten renseanlegg og da blir det utrivelig å bade.

Det eneste problemet er om det kommer mye vann over tomta, det er ikke heldig.
At du (ts) ser unger rett fra terrassen må du regne med. Det har jo lov å oppholde seg på egen tomt.

Ja, og dypt vann er farlig og må duk over er et krav, men det er sikkert oppfylt etter regelverket.

Hvor stort er stort?
3x3m ?
10x5m ?
Enda en god idè. Ha ett eller annet oppi om nattan når det er tomt, som gjør at det gror skikkelig alger der når de fyller vann. Eller ha i noe som lukter forferdelig men som er harmløst. Rapsolje eller noe kanskje, ikke at det lukter så mye men... Det hadde vært fryktelig morsomt.
Sist endret av Taurean; 12. juni 2013 kl. 20:11.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Enda en god idè. Ha ett eller annet oppi om nattan når det er tomt, som gjør at det gror skikkelig alger der når de fyller vann.
Vis hele sitatet...
Så stort basseng tar flere timer å fylle og koster hundrevis av kroner, minst.
Ikke noe man tapper ut om natta :-)

Hvis bassenget er 4x4 meter og 0,8 dypt blir det jo nesten 13.000 liter.
Hva er vannprisen igjen? 20-60 kroner kubikken?
Kanskje 4-500,- for å fylle opp.


Store bassenger må man ha renseanlegg til for å slippe å tømme/fylle ofte.
Det går ikke mange dagene før det er grått/grønt vann = alger.
Tøm 2 liter Olje opp i bassenget.
bare ta loff og drite veske oppi bassenget det..

måker / fugler spiser det og driter som ett helvete. sånn som de brukte på american pie.
Sitat av Elshop Vis innlegg
bare ta loff og drite veske oppi bassenget det..

måker / fugler spiser det og driter som ett helvete. sånn som de brukte på american pie.
Vis hele sitatet...
Godt forslag! Det eneste problemet er at han bor rett ved siden av..

Viss det hadde vært min tomt, ville jeg sett om sølingen fortsatte. Jeg hadde ikke likt å hatt noen tusen liter mend beassengvann på plenen min heller. FYSJ!

Kan ikke gressplenen din ta skade av dette? pga. eventuelle kjemikaljer?
Hadde prøvet å klage på dette.

Det er som sagt heller ikke hyggelig a vasse rund på sin egen gressplen i skittent bassengvann (les: barneurin)
Tipper du har det rimelig fælt nå?
kjøp dit eget basseng, sett opp så nærme som mulig, hver gang de er uti bassenget inviterer du noen kompiser bort på en kasse øl, setter dere i bassenget og bråker 2 ganger værre en de

har du prøvd det som Notoneofthem sa på forrige side btw?
Stoltenberg må gå av.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Stoltenberg må gå av.
Vis hele sitatet...
NÆÆÆÆ! Han er jo garantisten for tomme basseng jo! http://www.nordlys.no/nyheter/article3722569.ece
Tror nok du vil ha mest hell med å basere deg på at mengden vann som renner inn på tomta di er sjenerende, og at bassenget derfor må flyttes til et annet sted.

Det kan også være et moment at bassenget er dypt og om det må sikres, men det spørs da hvor dypt det er og eventuelt om høyden på bassenget i seg selv kan anses å være god nok sikring.

Utover det vil ikke avstanden til tomtegrensa være av særlig betydning. Naboen rår over sin tomt helt frem til grensa, og det er stort sett brann- eller skyggehensyn som ligger til grunn i tilfeller hvor det er begrensning på hvor nært grensen du kan gjøre inngrep.

Forøvrig: Alle forslag om selvtekt vil gjøre deg erstatningspliktig om du blir oppdaget - uansett lovlighet av bassenget. Det er jævlig kjipt hvis du må kjøpe nytt basseng og badeklær til alle ungene, mens naboen slipper unna med beskjed om å flytte bassenget lenger inn på tomten.
Sist endret av doseren; 13. juni 2013 kl. 15:14.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Ja, og dypt vann er farlig og må duk over er et krav, men det er sikkert oppfylt etter regelverket.

Hvor stort er stort?
3x3m ?
10x5m ?
Vis hele sitatet...
Kravet er 0,2m, altså 20 centimeter, vil ikke akkurat kalle det dypt, og slik jeg tolker trådstarter så er dette bassenget mye dypere enn 0,2m, ergo er det krav om sikring.
Trådstarter har altså veldig gode muligheter til å lovlig få bassenget fjernet med mindre eieren vil bruke betydelig mye penger på sikring (gjerde over 1.5m med skikkelig fundament etc).
Jeg synes det hadde vært en ålræit ting å gjøre å snakke med naboene dine før du går lovens vei. Hva med å bare si at det renner en del vann ned til deg, du er litt bekymret for plenen din og har hørt rykter om at det er en del lover ang slikt, så kan de få muligheten til å sjekke det opp selv.