Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7740
Hei!

Nettopp skaffet meg en BluRay spiller til pcen da jeg ble lei av å vente i flere dager på at rippen fra nettet skulle lastes ned.

Men har ikke noe filmer å spille av! Ingen filmer, ingen tvserier.

Så spørsmålet mitt er, hvor kan dette fås tak i billig og nytt? Ser at de fleste filmer koster rundt 200kr, dette er litt mer enn jeg hadde tenkt å betale for en film (er det rart man laster ned?)

Er også noen tv serier jeg vil etterlyse. The Big Bang Theory, How i Met Your Mother (her er vel bare sesong 4 gitt ut på bluray). Er også noen større serier jeg kunne tenkt meg å begynne på som House, The Walking Dead og Breaking Bad.

Filmer er jeg åpen for det aller meste.

Gjerne en fysisk butikk i Oslo
Er vel som med DVDer, neppe noen som slår play.com i pris
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hei!

(er det rart man laster ned?)

Gjerne en fysisk butikk i Oslo
Vis hele sitatet...
Det er jaggu rart folk gidder å se all den rævva kvaliteten det er på ymse nedlastinger spør du meg. Det er jo mildt sagt ett hån mot de som bruker livet sitt til å lage de.

Platekompaniet har flere butikker og alltid kampanjer, 3 for 200,- o.l.
var vhs filmer et hån asså mener du? De fleste som laster ned på nettet ser det på mindre skjermer. kvaliteten på normale 1.4-2 gb (gjennomsnittet...) filmfiler er ikke mye å klage på.

Du finner ikke hva jeg vil klassifisere som "billig" film i Olso/Norge. Det billigste er nok nettet som vanlig.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
var vhs filmer et hån asså mener du? De fleste som laster ned på nettet ser det på mindre skjermer. kvaliteten på normale 1.4-2 gb (gjennomsnittet...) filmfiler er ikke mye å klage på.
Vis hele sitatet...
VHS var da og forrige årtusen, etter at jeg fikk ny TV unngår jeg DVD også. Har prøvd å se flere filmfiler og det er like elendig alt sammen og mangler surroundlyd. Spiller jo ingen rolle om den er 10GB om rippen er dårlig. Knapt egnet for mindre bærbare PC'er. Trist at generasjoner vokser opp uten kritisk sans for lyd og bilde, det ødelegger jo hele opplevelsen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er jaggu rart folk gidder å se all den rævva kvaliteten det er på ymse nedlastinger spør du meg. Det er jo mildt sagt ett hån mot de som bruker livet sitt til å lage de.

Platekompaniet har flere butikker og alltid kampanjer, 3 for 200,- o.l.
Vis hele sitatet...
Nå er grunnen til at det tar så lang tid å laste ned er at jeg velger gjerne 20gb++ rips nettopp for surround og kvalitet.

Tenker jeg stikker innom platekompaniet en tur imorgen, resten får jeg vel bestilt på nett. Er det Amazon eller Play.com som er best på levering og slikt? Vet ikke om noen flere har erfaringer
Sitat av Yalla Vis innlegg
VHS var da og forrige årtusen, etter at jeg fikk ny TV unngår jeg DVD også. Har prøvd å se flere filmfiler og det er like elendig alt sammen og mangler surroundlyd. Spiller jo ingen rolle om den er 10GB om rippen er dårlig. Knapt egnet for mindre bærbare PC'er. Trist at generasjoner vokser opp uten kritisk sans for lyd og bilde, det ødelegger jo hele opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Da er i tilfellet du evneveik når det gjelder å laste ned de rette filene.
Sist endret av Freakaholic; 12. februar 2014 kl. 23:23.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Da er i tilfellet du evneveik når det gjelder å laste ned de rette filene.
Vis hele sitatet...
Mye mulig. Da kan du jo fortelle meg da, eller vise meg en "how to". Alltid lurt på det egentlig, annet enn å se på filstørrelsen.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Gamestop selger brukte blueray filmer, jeg tror Clas Ohlson også selger dem til en ikke så stiv pris.

Edit: Så ikke at du ville ha nye, skjekka Clas Ohlson og de selger dem for 59 kr stk i følge nettsida dems.
Sist endret av Dovregubben; 13. februar 2014 kl. 00:09.
er vel bare teknofile sossehuer som bryr seg såpass om det er sourround eller ikke. det er uansett ikke noe problem å finne det på de rette stedene.. de første filene på nye filmer som kommer ut i piratland er ofte av dårlig kvalitet ja. ser aldri på de heller screenere ol er bare søppel.

Om det er såpass viktig så får man vel bare kjøpe eller dra på kino. Det er ikke ulovlig enda..
Sitat av Dovregubben Vis innlegg
Gamestop selger brukte blueray filmer, jeg tror Clas Ohlson også selger dem til en ikke så stiv pris.

Edit: Så ikke at du ville ha nye, skjekka Clas Ohlson og de selger dem for 59 kr stk i følge nettsida dems.
Vis hele sitatet...
Ikke ett krav at de er nye Kan stikke en tur innom Gamestop og Clas, de er jo tross alt begge på jernbanetorget.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er jaggu rart folk gidder å se all den rævva kvaliteten det er på ymse nedlastinger spør du meg. Det er jo mildt sagt ett hån mot de som bruker livet sitt til å lage de.
Vis hele sitatet...
Det siste du sier er en mening du kan få ha, men det første tyder på at du ikke har fått med deg at man kan lage en digital kopi av en BluRay som er EKSAKT lik kilden (det er jo digitalt). Fordelen er at man kan fjerne uønsket rusk som reklame i starten. Man kan også hente ut de sporene man ønsker og "remuxe" til f.eks MKV uten tap av kvalitet.

Jeg er rimelig sikker på at du ikke klarer å skille BluRay-kilden fra en "encode" om man bruker tilstrekkelig bitrate og han som gjør jobben vet hva han gjør...

Kilde - Encode

Jeg regner med du klarer å finne bittesmå forskjeller nå som du har to stillbilder, men jeg tror ikke du hadde klart å si hva som var kilde og encode om du så begge spilles av samtidig på la oss si 55" på 2 meters avstand

Med tanke på at denne tar ca 1/5 av størrelsen av hele BluRay-plata, og man slipper reklame er det kanskje ikke så rart at noen velger å laste den ned på et kvarter? Eller man kan velge å laste ned en kopi. Uansett slipper man å bekymre seg for å ripe plater, lete gjennom hele samlingen etc.

Jeg foretrekker å ha samlingen slik:

http://ww1.prweb.com/prfiles/2013/04/14/10632164/aeon_movieshowcase.jpg

Heldigvis begynner aktørene å komme smått etter med lovlige alternativer til fysiske medier, (Netflix skal f.eks starte med 4k nå), men de ligger dessverre fortsatt veldig langt etter...

Sitat av Yalla Vis innlegg
Mye mulig. Da kan du jo fortelle meg da, eller vise meg en "how to". Alltid lurt på det egentlig, annet enn å se på filstørrelsen.
Vis hele sitatet...
1080p.DTS.x264-"Kjent gruppenavn"

evt er "hi10p" en fin ting (10 bit encoding i stedet for 8 som f.eks BluRay er begrenset til.
Sist endret av Antagonist; 13. februar 2014 kl. 03:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
1080p.DTS.x264-"Kjent gruppenavn"

evt er "hi10p" en fin ting (10 bit encoding i stedet for 8 som f.eks BluRay er begrenset til.
Vis hele sitatet...
.x264 = re-encode = dårligere bildekvalitet. For all del, kvaliteten på disse er som regel ganske gode, men en re-encode vil alltid være dårligere enn kildematerialet. Uansett. At re-encoden er gjort med 10bpp vs. 8 spiller egentlig heller ikke så stor rolle, hvis kildematerialet er ikke er det.
http://cdon.no/ Har hele tiden tilbud på Blue-Ray, og man får ofte 3 for 100 kr, to nye filmer for 200 og slikt. Hender også de har enda billigere, gjelder bare og følge med, spesielt på Facebook siden dems hvor de legger ut tilbudskoder.
Sitat av Judaz Vis innlegg
.x264 = re-encode = dårligere bildekvalitet. For all del, kvaliteten på disse er som regel ganske gode, men en re-encode vil alltid være dårligere enn kildematerialet. Uansett. At re-encoden er gjort med 10bpp vs. 8 spiller egentlig heller ikke så stor rolle, hvis kildematerialet er ikke er det.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Det er opplagt at alle former for ikke-lossless encoding vil medføre tap av informasjon, men x264 er en meget effektiv codec og ville sett bedre ut enn BluRay på tilsvarende bitrate, gitt at de var kodet fra samme kilde.

Poenget er at tapet av kvalitet er neglisjerbart om du ikke sitter en meter fra en 60" og aktivt leter etter feil, på samme måte som at de færreste ikke klarer å høre forskjell på Mp3 V0 og FLAC. Jeg regner med at du vet at x264 har en mode som kalles "CRF" der du i stedet for å velge bitrate, velger en "kvalitet". F.eks vil de aller færreste se forskjell på levende bilder i en encode med CRF < 16

Når det gjelder hi10p er det faktisk en god del å hente, selv om kilden bare er 8 bit. Lavere filstørrelse og høyere SNR.
  • Significantly higher compression ratios resulting in vastly decreased file sizes. The first rounds of testing show a 20-40% improvement on file sizes
  • Far more information is preserved from the original, removing such issues as banding and poor detail in dark scenes
  • The encoder will have less things to worry about

http://haruhichan.com/wpblog/205/hi10p-info-guide/

Nå har jeg ikke akkurat gjort meg flid meg googling denne gangen, men hvis du setter deg skikkelig inn i det tekniske er det ikke så overraskende. Man blir ikke kvitt de begrensningene som 8 bits-encoding (BluRay) gir, men det gir definitivt en god edge over en 8-bits reencode.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er ganske sent, men kan være nyttig uansett.

Zavvi.com er en britisk side med relativt lave priser på Blu-Ray (pluss en hel del andre ting). Toll trenger du nesten ikke tenke på ettersom varene blir sendt en og en (keep in mind: overstiger en av varene tollgrensa må du selvsagt betale de 25%ene). Det er gratis frakt og ganske god leveringstid.