Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4981
Hvorfor vill/ikke du inn i militæret?
Hva er din mening om militæret? Jeg er veldig positiv til det og gleder med veldig!
Er det noe du syns skulle hvert anneledes? Alder etc.
Hva er det mest crazy du gjorde under oppholdet, fortell!
Sist endret av levi9; 3. desember 2012 kl. 23:37.
Kunne gjerne tenkt meg å dra i militæret for opplevelsen sin del, og det å teste meg selv fysisk. Dessverre kommer jeg ikke inn på grunn av ryggen min, som ikke har vært helt kompis siste åra.
Kunne tenkt meg deg med tanke på trening o.l., men med tanke på hva du blir bitcha til å gjøre fordi regjerende krefter finner det for godt....
Ville gjerne tatt førstegangstjenesten, men det frister ikke å miste en årslønn og et års "tapt" videreutdanning.
Du må beise sjarken!
Jeg skal søke meg inn i forsvaret som industrimekanikerlærling, fordi det er greit betalt og gode muliheter for videre utdannelse
Jeg tok selv kontakt med forsvaret da jeg var ferdig med gymnaset, og fortalte om de ville ha meg så måtte det bli nå. Fikk innkalling til sesjon etter 3 dager i posten. Fant ut at jeg skulle til Madla og begynne i marinen - ok tenkte jeg.

Da jeg kom til Madla hadde jeg ved en feil blitt sendt til kystjegerkommandoen. Hadde en relativt hard rekrutt, men fullførte. Jeg søkte meg ikke videre til kjk i Harstad, men søkte meg til båt. Havnet på en båt, og der ble jeg ut førstegangstjenesten + 1 periode i intops. Helt greit!

Det mest crazy som skjedde var under bording av en mindre båt på norskekysten hvor alle i båten var drita tyskere som ikke hadde peiling på hvor de var eller hvordan de kom seg tilbake til campingen de hadde lånt båten.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kunne gjerne tenkt meg å dra i militæret for opplevelsen sin del, og det å teste meg selv fysisk. Dessverre kommer jeg ikke inn på grunn av ryggen min, som ikke har vært helt kompis siste åra.
Vis hele sitatet...
Da vill jeg si at du er veldig uheldig, er veldig mange som syter seg ut av militæret, dessværre.. Det er som du sier, det er sikkert en veldig stor opplevelse. er veldig dumt at mange ungdommer den dag idag er alt for late og gjør alt for og slippe unna, noe som jeg syns er veldig synd, for jeg mener at alle har hatt litt godt av litt disiplin og tyne seg selv litt.
Særlig ungdommer idag!
Millitæret er veldig fint, men når man må bli kommandert av regjerende styresmakter i Norge som kan finne få å sende millitæret inn i ulike merkelige oppdrag som kanskje ikke ville vært så bra, så må man kunne stille spørsmål om hvorfor man skal inn i millitæret.

Les boken: Krigshelten.
Den handler om Trond Bolle
Sist endret av uaexed; 3. desember 2012 kl. 23:58.
Sitat av levi9 Vis innlegg
Da vill jeg si at du er veldig uheldig, er veldig mange som syter seg ut av militæret, dessværre.. Det er som du sier, det er sikkert en veldig stor opplevelse. er veldig dumt at mange ungdommer den dag idag er alt for late og gjør alt for og slippe unna, noe som jeg syns er veldig synd, for jeg mener at alle har hatt litt godt av litt disiplin og tyne seg selv litt.
Særlig ungdommer idag!
Vis hele sitatet...
Synes selv det er jævlig kjipt å se alle som kommer inn i militæret, som ikke vil være der, når jeg selv sitter her og ikke kommer inn.
Du må beise sjarken!
Er det noen hær som kan si meg noe om hvor harde de fysiske krava er?
Vanlig førstegangstjeneste/lærling.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er det noen hær som kan si meg noe om hvor harde de fysiske krava er?
Vanlig førstegangstjeneste/lærling.
Vis hele sitatet...
forsvaret.no
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er det noen hær som kan si meg noe om hvor harde de fysiske krava er?
Vanlig førstegangstjeneste/lærling.
Vis hele sitatet...
Den norske hæren kan vel gi deg en god pekepinne
Sitat av hotline Vis innlegg
Ville gjerne tatt førstegangstjenesten, men det frister ikke å miste en årslønn og et års "tapt" videreutdanning.
Vis hele sitatet...
det er da ikke store utgiftene det året du er borte da akkurat, betaler ikke for leie/husrom, strøm, mat etc.
du kan da tak på ekstra arbeid også da og ikke nok med det, du får vell noe som heter dagpenger også da, ikke at det alt værden men...
det er da flere fordeler da, sånn som diversje kurs og sånn. Siden jeg skal bli tømmrer så har jeg plana og ta stilaskurs, for det er ganske kostbart har jeg hørt.
Du må beise sjarken!
Har sett de krava, men har også folk jeg vet om som veier 130kg å knapt har løpt en meter i sitt liv som har kommet inn, hvis du ikke hadde noe bedre svar enn det så trenger du ikke svare.
Har god peiling på hva som står på nettsidene til forsvaret.
Jeg syntes alle oppegående og mindre oppegående bør igjennom forsvaret, av den grunn at de har godt av det.

At man går glipp av utdannelse/inntekt, syntes jeg også er et tynt argument. Ser greia, men forsvaret er også en utdannelse. Etter førstegangstjenesten kan du tjene 300-450 000 i året, alt ettersom hva du selv gidder.

Alt det der om det er riktig at man skal sende Norske gutter utenlands for å kjempe andres kriger, det tar ikke jeg stilling til her og nå. Jeg mener simpelt og greit at de som vil, skal få muligheten. Man vet ikke om man vil noe før man har testet det ut. Forsvaret fungerer for folk flest som en ekstrem folkehøgskole, hvor du møter folk som er sjuke i hodet og gjør sjuke ting med de. Det er helt sjukt.
Sist endret av subscribe; 4. desember 2012 kl. 00:10.
de fysiske kravene kan variere veeeldig, for jeg har ringt til forsvaret og hørt, og for og si at kravene var (bare eksempel) 5 pull-ups, 25 sit-ups, 10 push-ups så kan du kompansere kravene ved og ta mere av den ene hvis du ikke klarte den den andre.
Du må beise sjarken!
Ja, var mer det jeg lurte på, har ingen problem med 60-70 situps og 20pushups, springe 3000m på 14-15 min klarer jeg å, men de hælvettes pull-upsa har jeg ikke sjangs på
Kunne heller ikke komme meg pga av en dårlig hofte men var 3 uker i kystvakta på utplassering, vurder nesten og ta meg en telefon til de som plukker ut til andre sesjon digga de tre ukene fikk mange venner atmosfæren ombord var ganske diggbar men er vell ganske forskjellig fra kull til kull.
Snakket med han ene her en dag han hadde akkurat dimma og syntes det var helt rått hele året bare litt stress på rekrutten.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Les boken: Krigshelten.
Den handler om Trond Bolle
Vis hele sitatet...
Bra bok!
Legger til en bok til som heter Brødre i Blodet av Emil Johansen. Veldig bra lesing.
Alle har ikke godt av militæret.
Noen har det, mange av oss har ikke behov for det, og noen har ikke godt av det i det hele tatt.

Synes det blir feil at man skal tvinges til slikt. Tapt skolegang og tap av inntekt bør ikke påtvinges.

Ja til frivillighet og vervet forsvar
Sitat av xLAx Vis innlegg
Alle har ikke godt av militæret.
Noen har det, mange av oss har ikke behov for det, og noen har ikke godt av det i det hele tatt.

Synes det blir feil at man skal tvinges til slikt. Tapt skolegang og tap av inntekt bør ikke påtvinges.

Ja til frivillighet og vervet forsvar
Vis hele sitatet...
svært uenig, alle burde ha krav på og være med i militæret med mindre de har en god grunn, (mentalitet eller helse altså) det kommer bare godt ut av militæret og man burde være såpass glad i norge at man er villig til og forsvaret det om "Shit hits the fan"
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er det noen hær som kan si meg noe om hvor harde de fysiske krava er?
Vanlig førstegangstjeneste/lærling.
Vis hele sitatet...
Det er ingen fysiske krav i forsvaret med mindre du søker FOS osv...Med andre ord, ting som har spesefike krav, Spesialsoldat,jagerpilot osvosv.

Forsvaret vektlegger forbedring høyest av alt, At du viser at du er motivert og tar til deg det de sier.

La oss si du kommer og klarer 10 push ups, 10 sit ups og 0 pull ups, Første gangen dere gjør testene som ofte er innen de første 14dagene. Neste gang de kjører testene så har du dobblet alle resultater og klarer 3 pull ops. Det er gull verdt, Slike folk elsker forsvaret. Det vil også gjøre det mye lettere for deg selv om du gjør det.

Alt handler egentlig om vilje og motivasjon. For du må trene på egenhånd etter endt tjeneste om du vil forbedre deg mye.

De aller fleste som dimmer er grunnet noe som kalles " Vondt i viljen" Ikke grunnet at forsvaret er hardt og ille.
Sist endret av Rammlied; 4. desember 2012 kl. 04:28.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Alle har ikke godt av militæret.
Noen har det, mange av oss har ikke behov for det, og noen har ikke godt av det i det hele tatt.

Synes det blir feil at man skal tvinges til slikt. Tapt skolegang og tap av inntekt bør ikke påtvinges.

Ja til frivillighet og vervet forsvar
Vis hele sitatet...
La meg gjette, du har ikke lyst inn i militæret?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av levi9 Vis innlegg
Hvorfor vill/ikke du inn i militæret?
Hva er din mening om militæret? Jeg er veldig positiv til det og gleder med veldig!
Er det noe du syns skulle hvert anneledes? Alder etc.
Hva er det mest crazy du gjorde under oppholdet, fortell!
Vis hele sitatet...
Jeg tjenestegjorde i 06/07 i Garden og gikk inn med en positiv holdning og fikk et av de beste årene jeg har hatt.

Klart mye som kunne vært gjort annerledes, men i det store og det hele var det bare bra.

Det mest "crazy" vi gjorde var vel på siste øvelse før dimming og vi lå på standplass med rundt 10 mg3 og over 1k skudd hver som vi dro av inn i siden på et fjell.
Ellers hadde vi det mye moro vi gutta på rommet, som feks å tjuvlåne en MB og kjøre ned på bislett kebab midt i tjenesten iført uniform.
Har sikkert flere tusen sånne historier, som alle andre som har vært i forsvaret har...
Jeg skal inn i sjøforsvaret i mars. Tror det kommer til å bli jævlig tøft i starten, ikke bare fordi det blir fysisk krevende men fordi jeg har røyka alt for mye cannabis de siste åra. Ikke at det er et stort problem for meg, men overgangen blir nok litt ekstra krevende.

Grunnen til at jeg har valgt å gå inn skikkelig for å fullføre er fordi jeg har alltid ønsket meg en jobb offshore, å mange av de kursene jeg trenger kan jeg få gratis i militæret. Pluss at jeg ikke har noe bedre å bedrive tiden med, desverre.

Klarer faktisk 10-15 pullups så det skal gå fint. Værre med kondisen!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Jeg skal inn i sjøforsvaret i mars. Tror det kommer til å bli jævlig tøft i starten, ikke bare fordi det blir fysisk krevende men fordi jeg har røyka alt for mye cannabis de siste åra. Ikke at det er et stort problem for meg, men overgangen blir nok litt ekstra krevende.

Grunnen til at jeg har valgt å gå inn skikkelig for å fullføre er fordi jeg har alltid ønsket meg en jobb offshore, å mange av de kursene jeg trenger kan jeg få gratis i militæret. Pluss at jeg ikke har noe bedre å bedrive tiden med, desverre.

Klarer faktisk 10-15 pullups så det skal gå fint. Værre med kondisen!
Vis hele sitatet...
Håper du har lagt cannabis'n på hylla for ei stund siden da. For alle blir gjennomsøkt med hunder. Og de merker med en gang om du har vært i det miljøet med de klærene.

Ble selv tvunget inn i garden, mitt i etableringsfasen min og hvor jeg just hadde fått fast jobb med turnus i Nordsjøen. Ville virkelig ikke inn i militæret og det ville ikke sjefen min heller. Så han lagde en bekreftelse på dette uten hjelp.

Etter mange dimmeforsøk ble jeg overført til vakt og sikring oslo. Nå tjenestegjør jeg på Akershus festning midt i Oslo som vaktsoldat.

Fullførte just lagførerkurs og blir snart lagfører og vise korporal.
Er enig i at mange har godt av militæret. Men for min del, som har levd selvstendig på hybel i stavanger fra jeg var 16, har jeg ikke nødvendigvis det.

Men det har vært mange gode erfaringer og mange dårlige. Tatt mange kurs, tar alle fagene jeg trenger for å få studiekompetanse, tatt lagførerkurset som vil se bra ut når jeg går tilbake i jobb.

Det villeste jeg har gjort til nå som jeg kommer til å huske lengst er alle mestringene. Den ene på 32 timer og den andre på 52 timer som var en del av lagførerkurset. Da går vi disse timene uten mat og søvn med mange sinnsyke fysiske krevende øvelser underveis. Folk spyr og svimer av som fluer underveis
Sitat av levi9 Vis innlegg
Da vill jeg si at du er veldig uheldig, er veldig mange som syter seg ut av militæret, dessværre.. Det er som du sier, det er sikkert en veldig stor opplevelse. er veldig dumt at mange ungdommer den dag idag er alt for late og gjør alt for og slippe unna, noe som jeg syns er veldig synd, for jeg mener at alle har hatt litt godt av litt disiplin og tyne seg selv litt.
Særlig ungdommer idag!
Vis hele sitatet...
Du vil frata folk ett år av deres liv fordi "de har godt av det"? Hva vet vel du om hvem som har godt av hva og ikke?

Hvis vi kan leve i fred og ikke krig, hvorfor ikke da leve i fred?

Lurer litt mer på hva du mener med "de har godt av det"... Om det er fordi du har hatt det tøft, ikke ønsk andre det samme. Skån heller andre for det.
Alle har godt av å lære seg god gammel husvask, klesbretting og sengeoppredning. Jo før jo bedre!
I tillegg slipper mor å komme på besøk hver helg for å gjøre det for deg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du vil frata folk ett år av deres liv fordi "de har godt av det"? Hva vet vel du om hvem som har godt av hva og ikke?

Hvis vi kan leve i fred og ikke krig, hvorfor ikke da leve i fred?

Lurer litt mer på hva du mener med "de har godt av det"... Om det er fordi du har hatt det tøft, ikke ønsk andre det samme. Skån heller andre for det.
Vis hele sitatet...
Tja... Mitt år i forsvaret var ikke fysisk tøft på noen måte, hverken for meg eller mine medsoldater. Likevel vil jeg påstå at samtlige hadde veldig godt av en tur innom grønne kleder. Noen grunner:
* Flere av oss (spesielt yours truly) hadde en temmelig arrogant og bråkjekk fremtoning som man egentlig burde ha vokst av seg for lenge siden. Det skjedde i svært stor grad.
* Enkelte hadde aldri måttet utføre noen form for husarbeid (noen av disse hadde endog bodd alene en stund). Man lærte fort viktigheten av å ha det litt rent og pent rundt seg, og det tror jeg er en vane man har godt av.
* Vi fikk masse kursing. Noen lærte å kjøre lastebil eller minibuss, noen fikk maskinførerbevis, selv fikk jeg opplæring om blandt annet visse tekniske systemer som jeg har hatt nytte av senere i det sivile liv.
* Man lærte å samarbeide med folk man ikke tåler trynet på. Det være seg befal, offiserer eller medsoldater eller underordnede - enten man må adlyde, lede eller jobbe parallellt med, så må man samarbeide. Mange slet voldsomt med dette i begynnelsen og lot personlig avati gå utover jobben som skulle gjøres. Det ble det _VELDIG_ fort slutt på.
* Jevnt over hadde vi det gøy!

Alt i alt fungerte forsvaret for meg og mine medsoldater som en fabrikk som tok inn en gjeng useriøse, late, umodne og generelt ubrukelige nittenåringer, og gjorde oss hakket mer skjerpa og modne.
Må kanskje også presisere følgende: vi var noen ganske få vernepliktige i en ellers profesjonell avdeling, og vi fylt ulike stabs- og bikkjefunksjoner ("bikkja til adm.off", "bikkja Kaptein NN" osv.)
Nå, folk hadde ulike utgangspunkt, ulik innstilling og veldig ulike erfaringer. Våre tjenesteoppgaver var imidlertid ganske ekvivalente i begynnelsen. Kanskje ikke den mest typiske førstegangstjenesten som sådan (veldig lite grønn tjeneste), og noen hatet det, selv om de fleste trivdes godt.

Noen observasjoner jeg har gjort meg i etterkant:
1) Nesten alle som har vært inne mener at de hadde et gøyalt år som alt i alt var lærerikt og nyttig. Av de som "slapp unna" er holdningen oftest at et år i forsvaret er 100% bortkasta tid og at de er overlykkelige for at de slapp.
2) Året blir hva du gjør det til. Hvis du tar tak i ting og gjør dem effektivt og bra, så får du etterhvert mer spennende arbeidsoppgaver. Hvis du gjør kun det du må, og ikke en millimeter mer, så får du et kjedelig år.
3) Det er utrolig hva du kan få av matnyttige kurs og gøyale oppgaver, bare du tar initiativ og maser nok. Høyrehånda i forsvaret vet ikke hva venstrehanda driver med, så får du nei en plass kan du stort sett prøve igjen en annen.
4) Du aner ikke hvor du ender opp. Virkelig. Du kalles inn til rekruttjeneste ved plass X, men på grunn av rot, overflytninger og fandens oldemor ender du plutseliig opp en helt annen plass. Da kan du syte over sjebnens urettferdighet eller du kan gjøre det beste ut av det. Ta det som et eventyr og sleng deg med på reisen!
5) En god tjenesteuttalelse er noe arbeidsgivere liker. Den sier at du har hatt en slags jobb i en stor "bedrift" og du har tydeligvis evnet å håndtere det greit (enten du var på båt, i bunker eller hoppet i fallskjerm). Mange som søker på jobb i begynnelsen av tyveårene har ikke hatt noe annet enn sommerjobber her og der, en god tjenesteuttalelse kan således flytte deg høyt opp i bunken.

Litt rotete, men det står jo i stil med trådens tema - forsvaret *er* mye rot. Men du verden så mye artig som gjemmer seg der hvis man leter litt.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Bra bok!
Legger til en bok til som heter Brødre i Blodet av Emil Johansen. Veldig bra lesing.
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Jeg har et personlig forhold til den boka, for i delen da Emil forteller om spenningen i auditoriumet da oppdraget ble presentert... Vel.. Jeg var der.
Jeg ville i militæret, men pga rygg og migrene så kan jeg ikke :/
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du vil frata folk ett år av deres liv fordi "de har godt av det"? Hva vet vel du om hvem som har godt av hva og ikke?

Hvis vi kan leve i fred og ikke krig, hvorfor ikke da leve i fred?

Lurer litt mer på hva du mener med "de har godt av det"... Om det er fordi du har hatt det tøft, ikke ønsk andre det samme. Skån heller andre for det.
Vis hele sitatet...
Som jeg har understrekt tidligere, alle som har problemer med ett eller annet skal da selvfølgelig slippe, men det er alle di som rett og slett er for late og er desperat etter en legeærklæring for og slippe militærer, jeg vet om flere..
Så jeg står fortsatt på mitt, ALLE som ikke har mentale/fysiske problemer har bare godt av det.
Idag er det jo veldig lett å slippe militæret. Den som virkelig ikke vil inn, finner en grunn til å slippe.
I dag trenger du kun å si "Jeg er pasifist" så slipper du unna. Siden siviltjenesten er lagt ned så blir du ikke satt til å jobbe i barnehage eller noe heller. Så om man ikke vil i militæret - men ikke klarer å komme deg unna så har man kun seg selv å takke.

Uansett at folk fortsatt tror at det å ikke ville inn i militæret kun handler om at man er "for slappe", viser til at ungdommen fortsatt ikke har lært seg å se ting fra andre sitt perspektiv. De fleste som ikke ønsker seg inn i militæret er dette fordi de rett og slett ikke ser på dette som noe gøy eller interesant. Derfor blir et år i militæret rett og slett et år bortkastet, som de kunne bort til å enten jobbe eller studere i stede for - som ihvertfall jeg ser på som mye mer interessant.

Jeg tror de fleste, meg selv inkludert, fint hadde overlevd et år i militæret. Men jeg ser bare ingen grunn til hvorfor jeg skal kaste bort et år i militæret når jeg i det store og hele ikke får noe særlig ut av det. Men det er tydeligvis mange som synes det er en positiv opplevelse og fikk masse ut av militæret, så da synes jeg det er bedre at disse får seg et år tjeneste. Ja til frivillig tjeneste i militæret. (Den er jo i praksis det allerede uansett).

Ser og mange som sier at man lærer masse av et år i militæret og vokser masse på dette. "I call bullshit". Jeg tror et år i militæret lærer deg nesten ingenting relevant. Og det lille du lærer om å kanskje ta ansvar er ingenting i forhold til hva du lærer av å måtte bo 1 år for deg selv, hvor du er ansvarlig for alle dine egne handlinger.

Folk sier og det kan være en bra opplevelse som alle burde oppleve. Men dette kommer jo ann på hva du liker. Man kan fint så seg masse gode opplevelser uten å være i forsvaret. Man kunne f.eks. jobbet et halvt år og jobbet opp masse penger for så å ta et halvt år hvor man reiste rundt for disse pengene man hadde jobbet seg opp.

Poenget er bare at for folk som har interesse for militæret og liker machokulturen som er i militæret - så er det sikkert en kjempeflott år. Og for all del, go for it når dere har muligheten. For folk som ikke har denne interessen er året nok helt bortkastet da man kunne gjort andre ting som er så mye mer innteresant, i våre øyne.
Sitat av levi9 Vis innlegg
La meg gjette, du har ikke lyst inn i militæret?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke lyst. Var heldig og slapp

Bare "bedrevitere" som mener at alle har godt av militæret.

Eneste jeg vet at ville ha vært bra for meg er treningen. Alt det andre er det ikke behov for for min del. Neitakk, jeg ønsker ikke å miste et år grunnet trening.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Spør her fordi jeg ikke vil lage en annen tråd.
Hvordan er det med å komme inn i militæret hvis du bare har fullført VG1, men du er 18? Er det veldig liten sjangs får å komme inn? Linja jeg går (Service) på interesserer meg ikke noe som helst, det gjorde heller ikke allmenfag.
Sitat av etse Vis innlegg
(...)
Ser og mange som sier at man lærer masse av et år i militæret og vokser masse på dette. "I call bullshit". Jeg tror et år i militæret lærer deg nesten ingenting relevant. Og det lille du lærer om å kanskje ta ansvar er ingenting i forhold til hva du lærer av å måtte bo 1 år for deg selv, hvor du er ansvarlig for alle dine egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg har både bodd for meg selv og vært i forsvaret. Bo for deg selv er en lek, forsvaret krever mer.
Liker ikke hvordan du selv sier at du ikke har vært der, men alikavell tar deg retten til å si at det er bullshit.
YOU WHERENT THERE MAAAAAAAN.
Sist endret av bjørnar; 5. desember 2012 kl. 07:46.
Har utrolig lyst og gå i militæret, men helsen setter dessverre en stopper for dette. Ihvertfall i skrivende stund og antageligvis også fremover.